Videopilot: Philips Evnia 25M2N3200W – en riktigt bra och billig gamingskärm

Permalänk
Melding Plague

Videopilot: Philips Evnia 25M2N3200W – en riktigt bra och billig gamingskärm

Bra skärmar behöver inte kosta skjortan. Daniel @Dinoman Ördén undersöker en riktigt prisvärd gamingskärm för den blivande e-sportaren.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Nice! Jag köpte IPS varianten 24M1N3200ZA för 2000kr och är väldigt nöjd. Stativet var över förväntan och bilden toppen

Permalänk
Medlem

Mitt 4k lg tv som används som gaming/datorskärm kostade 5500... På vilket sätt är detta ett bra köp 1080p 24 Tum sketen skärm för över 2000...näää fy...

Permalänk
Medlem

Finns det fortfarande en marknad för 1080p? Jag råkade testa gaming på 1080p 160Hz häromdagen efter 6-7 år av 1440p 160Hz och tyckte det kändes helt ospelbart. I ett spel som Escape from Tarkov kommer du garanterat halvera* din survival rate i 1080p mot 1440.

*Källa: jag

Visa signatur

NZXT H6 · NZXT C850 · STRIX B650E-F · 7800X3D · ASRock 7900XT · G.Skill 32GB DDR5-6000 · WD Black 2TB

Permalänk

Nu är det i stort sätt omöjligt att testa, men det hade varit roligt att få veta hur mycket eftersläp där är eller inte är.

Nog för jag gillar VA väldigt mycket, men till spel har jag aldrig hittat någon jag gillat

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3080Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Julkatten:

Finns det fortfarande en marknad för 1080p? Jag råkade testa gaming på 1080p 160Hz häromdagen efter 6-7 år av 1440p 160Hz och tyckte det kändes helt ospelbart. I ett spel som Escape from Tarkov kommer du garanterat halvera* din survival rate i 1080p mot 1440.

*Källa: jag

De billigaste grafikkorten som kan köra 1440p i höga framrates i moderna spel, och som har nån form av framtidssäkerhet (2-3 år) är ju 7800 XT. Då pratar vi 7000kr och uppåt. Det är nog många som ännu vill ha 1080p.

När det gäller skärmen i fråga så är det ju riktigt skönt att se att nån tillverkare har fattat att alla gamers inte är tonåringar. Ibland vill man ha nåt som passar in i ett vuxet rum, och som kanske är jobbskärm på dagen och spelskärm på kvällen.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Julkatten:

Finns det fortfarande en marknad för 1080p? Jag råkade testa gaming på 1080p 160Hz häromdagen efter 6-7 år av 1440p 160Hz och tyckte det kändes helt ospelbart. I ett spel som Escape from Tarkov kommer du garanterat halvera* din survival rate i 1080p mot 1440.

*Källa: jag

För oss som inte vill ha större än 25" skärm och inte har så hög inkomst att vi snudd på får betala statlig inkomstskatt, ja.

Eller på snälliska: utbudet av skärmar i 1440P som är mindre än 25" och har vettig Hz är icke-existerande.

Det kostar fan i helvete med grafikkort som klarar att driva 1440P med vettig framerate.

Ungefär så

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 3Dfx Rampage:

Mitt 4k lg tv som används som gaming/datorskärm kostade 5500... På vilket sätt är detta ett bra köp 1080p 24 Tum sketen skärm för över 2000...näää fy...

I stort sett alla datorskärmar hör hemma på soptippen. Det är tyvärr den krassa verkligheten. Liten marknad och tillverkarna kommer undan med att sälja skräp.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Julkatten:

Finns det fortfarande en marknad för 1080p? Jag råkade testa gaming på 1080p 160Hz häromdagen efter 6-7 år av 1440p 160Hz och tyckte det kändes helt ospelbart. I ett spel som Escape from Tarkov kommer du garanterat halvera* din survival rate i 1080p mot 1440.

*Källa: jag

Dagens konsoler kör nästan alla spel i 720P eller 1080P uppskalat till 1440P eller 4k.

Men visst, de är ju oftast kopplade till en 4k TV som också uppskalar till fake res.

''Dynamic resolution'' och FSR.

Visa signatur

XFX Merc 7900XT|R5 5600X|MSI MPG B550|32GB 3600mhz.

32" 1440P@240Hz, 1000R.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av användare-234:

Det är ju ingen skillnad på 120 hz och 240 hz.

Det är de facto skillnad, 240 Hz är dubbla uppdateringshastigheten kontra 120 Hz. Så ja det är en dramatisk skillnad.

Vad du troligtvis är inne på, om du nu inte bara är inne och trollar för att du inte har något bättre för dig, är upplevd skillnad. Om man har svårt att uppleva en ockulär skillnad så kan jag utan problem säga att du kommer känns skillnad i flytet, alltså, musrörelse kontra hur innehållet uppdateras. Där märker du skillnad, jag är inne på det i videon. Sedan är det en åldersfråga och en vanesak.

Som jag också nämner i videon, skillnaden att gå från 30 Hz till 60 Hz är väldigt stor, likaså skillnaden mellan 60 Hz till 120/144 Hz, sedan så avtar den upplevda skillnaden från 120 Hz till 240 Hz. Precis som jag misstänker att det kommer bli svårt att avgöra skillnad på 240 Hz och 480 Hz men om även eftersläpsprestandan hänger med så nog kommer du märka skillnad även där.

Skrivet av 3Dfx Rampage:

Mitt 4k lg tv som används som gaming/datorskärm kostade 5500... På vilket sätt är detta ett bra köp 1080p 24 Tum sketen skärm för över 2000...näää fy...

Om du köpte en LG TV för 5500 kr så uppdaterar sig den garanterat inte med 240 Hz, utan ligger troligen på 60 Hz eller 120 Hz. Dessutom är den <42 tum och är alltså ungefär dubbelt så dyr så jag förstår inte riktigt varför du ger dig in på att jämföra äpplen och päron.

Skrivet av Julkatten:

Finns det fortfarande en marknad för 1080p? Jag råkade testa gaming på 1080p 160Hz häromdagen efter 6-7 år av 1440p 160Hz och tyckte det kändes helt ospelbart. I ett spel som Escape from Tarkov kommer du garanterat halvera* din survival rate i 1080p mot 1440.

*Källa: jag

Jag har personligen inte använt en 1080p skärm privat på säkert tio år. Jag gick 34" ultrawide och har aldrig tittat tillbaka. Är den här skärmen något för mig? Nej. Finns det en marknad för den? Se nedan.

Dold text
Skrivet av SwedenVirre:

Nu är det i stort sätt omöjligt att testa, men det hade varit roligt att få veta hur mycket eftersläp där är eller inte är.

Nog för jag gillar VA väldigt mycket, men till spel har jag aldrig hittat någon jag gillat

Tro mig det hade jag också tyckt varit fantastiskt roligt. Den utrustningen är väldigt dyr dock och min "return-of-investment" på en sådan produkt blir lite lång. Till skillnad från min Colorimeter som jag har privat använding för också.

Men vi får se, kanske att jag gör en inverstering i framtiden, mest för att det är så roligt att pilla med.

Skrivet av DasIch:

I stort sett alla datorskärmar hör hemma på soptippen. Det är tyvärr den krassa verkligheten. Liten marknad och tillverkarna kommer undan med att sälja skräp.

Detta var en intressant kommentar som du verkar ha dragit ur baken.

Givetvis så är det ett tufft marknadsklimat just nu men PC-spelande och PC-monitorer, särskilt spelinriktade diton växer enligt byråer som fokuserar på att mäta sådan här data säger, men du kanske sitter på annan data?

Dold text

" A total of 44.9 million gaming PCs and 17.3 million gaming monitors were shipped during the year, which was well above pre-pandemic levels in 2019."

Så under 2022 såldes det 17 miljoner spelskärmar, PS5 sålde 16-18 miljoner under 2021 plus 2022. Liten marknad säger du?

Det faktum att majoriteten av monitortillverkare satsar på dedikerade spelmärken, såsom Philips gör med Evnia skvallrar också om att det är en marknad som växer och att fler vill ha sin del av kakan.

Många av de spelskärmar som jag har testat, alltså faktiskt haft i mitt hem och testat, är verkligen inte skräp, de allra flesta är riktigt bra. Det är en hälsosam marknad med ett otroligt utbud och med bra konkurrens, till skillnad från t.ex. GPU. Så jag förstår verkligen inte vad din kommentar kommer ifrån för den verkar sakna verklighetsförankring.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Detta var en intressant kommentar som du verkar ha dragit ur baken.

Givetvis så är det ett tufft marknadsklimat just nu men PC-spelande och PC-monitorer, särskilt spelinriktade diton växer enligt byråer som fokuserar på att mäta sådan här data säger, men du kanske sitter på annan data?

<Uppladdad bildlänk>

Dold text

" A total of 44.9 million gaming PCs and 17.3 million gaming monitors were shipped during the year, which was well above pre-pandemic levels in 2019."

Så under 2022 såldes det 17 miljoner spelskärmar, PS5 sålde 16-18 miljoner under 2021 plus 2022. Liten marknad säger du?

Det faktum att majoriteten av monitortillverkare satsar på dedikerade spelmärken, såsom Philips gör med Evnia skvallrar också om att det är en marknad som växer och att fler vill ha sin del av kakan.

Många av de spelskärmar som jag har testat, alltså faktiskt haft i mitt hem och testat, är verkligen inte skräp, de allra flesta är riktigt bra. Det är en hälsosam marknad med ett otroligt utbud och med bra konkurrens, till skillnad från t.ex. GPU. Så jag förstår verkligen inte vad din kommentar kommer ifrån för den verkar sakna verklighetsförankring.

Jämför med TV- och mobilmarknaden så är marknaden för datorskärmar pytteliten. Efterfrågan på faktisk kvalitet är i sin tur försvinnande liten - de flesta har inte ens en grundläggande förståelse för det.

Det mesta som säljs är plastigt skräp som faller sönder med tiden. Det brukar vara genomgående dålig TRC, vitbalans åt skogen, ingen kalibrering som når specifika primärer (SRGB, P3, etc), bandning även innan kalibrering/profilering och många är åt helvete för ljusa även på lägsta ljusstyrkan. Firmware/bildprocessering är billigast och sämsta möjliga skit som går att hitta. Finns det ens enda tillverkare som har ett korrekt sRGB-läge? Det brukar vara låst till en ljusstyrka som är alldeles för hög och färgerna är en bra bit ifrån målet. Istället får man allsköns olika bildlägen designade av dårar och idioter.
I bästa fall får man några lägen för gamma, vitbalans och RGB-reglage. Ja, utöver de vanliga kontrast och ljusstyrka då. Alla har inte ens RGB-reglage. Vet inte om den här skärmen har det men Philips 34" QD-OLED tycks sakna det. Borde vara kriminellt att utelämna det.
Varför finns inga konsumentskärmar med en vettig 3DLUT? Finns på vissa TV-apparater. Varför saknas det bra förkalibrerade lägen? Det minsta man kan begära är lägen för sRGB och rec. 709 gamma 2.4. Ska de göra reklam för större färgrymd vore det lämpligt med förkalibrerade lägen även för det. Finns ingen direkt nytta med det om man inte kan träffa en specifik standard, och en mycket stor del av skärmarna är långt ifrån det.

Slutligen har vi problemet med att datorskärmar är dvärgväxta och har låg upplösning.

En skärm för 2500Kr kan förvisso förlåtas mycket men överlag är marknaden för datorskärmar riktigt jäkla kass. Det är på tiden att fler blir förbannade över det.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av DasIch:

Jämför med TV- och mobilmarknaden så är marknaden för datorskärmar pytteliten. Efterfrågan på faktisk kvalitet är i sin tur försvinnande liten - de flesta har inte ens en grundläggande förståelse för det.

Det mesta som säljs är plastigt skräp som faller sönder med tiden. Det brukar vara genomgående dålig TRC, vitbalans åt skogen, ingen kalibrering som når specifika primärer (SRGB, P3, etc), bandning även innan kalibrering/profilering och många är åt helvete för ljusa även på lägsta ljusstyrkan. Firmware/bildprocessering är billigast och sämsta möjliga skit som går att hitta. Finns det ens enda tillverkare som har ett korrekt sRGB-läge? Det brukar vara låst till en ljusstyrka som är alldeles för hög och färgerna är en bra bit ifrån målet. Istället får man allsköns olika bildlägen designade av dårar och idioter.
I bästa fall får man några lägen för gamma, vitbalans och RGB-reglage. Ja, utöver de vanliga kontrast och ljusstyrka då. Alla har inte ens RGB-reglage. Vet inte om den här skärmen har det men Philips 34" QD-OLED tycks sakna det. Borde vara kriminellt att utelämna det.
Varför finns inga konsumentskärmar med en vettig 3DLUT? Finns på vissa TV-apparater. Varför saknas det bra förkalibrerade lägen? Det minsta man kan begära är lägen för sRGB och rec. 709 gamma 2.4. Ska de göra reklam för större färgrymd vore det lämpligt med förkalibrerade lägen även för det. Finns ingen direkt nytta med det om man inte kan träffa en specifik standard, och en mycket stor del av skärmarna är långt ifrån det.

Slutligen har vi problemet med att datorskärmar är dvärgväxta och har låg upplösning.

En skärm för 2500Kr kan förvisso förlåtas mycket men överlag är marknaden för datorskärmar riktigt jäkla kass. Det är på tiden att fler blir förbannade över det.

Oj, en urladdning som hette duga. Vet inte ens var jag ska börja.

Du kan väl inte jämföra en nishad marknad med en så generell som mobilmarknaden eller TV. Skulle de panelerna vara bättre kalibrerade då menar du, mycket tveksam om vi tittar på marknaden i stort.

  • TV-apparater är väl rimligvis också då, plastigt skräp. Mobiltelefoner kan ju falla inom båda men det är ju också en enhet som kostar snart 20k.

  • Vitbalans brukar vara rätt varierat, det är troligen ofta ett medvetet val från tillverkarna då många konsumenter uppfattar en kallare vit (7000K till 8000K) som "vitare", trots att den är åt det blåa hållet. Många skärmar går att kalibrera rätt.

  • Det går mycket bra att kalibrera många monitorer till sRGB. Just denna modellen har något buggat med sitt sRGB-läge dock, föregående modell hade inte det.

  • För ljusa på lägsta ljusstyrkan? 55 nits är väl knappast för ljust hoppas jag, då får man vara migränkänslig för att uppfatta det som för ljusstarkt.

  • De förinställda bildlägena håller jag med om att det är dårskap men det går utmärkt att undvika dessa.

  • Jag håller också med om att primärfärger men även sekundärfärger bör gå att justera och ja det är en blandad kompott men jag anser att det blir bättre och bättre.

  • 3DLUT är en funktion som i princip ingen frågar efter misstänker jag, och det kanske är något som erbjuds på proffesionella modeller som ASUS ProART-serie eller Eizo. Tänk på att bygga in funktioner, både i hårdvara och mjukvara i slutändan kostar pengar. De flesta företagen ser nog ingen som helst vinning att satsa på detta för spelmonitorer. Därav avsaknaden.

  • Datorskärmar är dvärgväxta? Med tanke på det generella avståndet som man sitter på så är det inte direkt orimliga storlekar som finns, jag har testat en 48" 16:9 samt en 38" ultrawide och 48" är alldeles för stort för skrivbord, man får nackspärr. Don efter person antar jag men den kommentaren känns sjukt specifik för dina ändamål.

  • Bli förbannad allt du vill men jag tycker att en hel del av dina "pet peeves" är rätt orimliga och min rekommendation till dig är att du tittar på ett annat segment av bildskärmar än gamingskärmar för de funktioner du förväntar dig finns på proffesionella skärmar. Då får du också betala därefter.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Du kan väl inte jämföra en nishad marknad med en så generell som mobilmarknaden eller TV. Skulle de panelerna vara bättre kalibrerade då menar du, mycket tveksam om vi tittar på marknaden i stort.

[ul]
[li]TV-apparater är väl rimligvis också då, plastigt skräp. Mobiltelefoner kan ju falla inom båda men det är ju också en enhet som kostar snart 20k.[/li]

TV-apparater håller generellt en högre standard. Finns plastigt skräp där också men standarden är högre.

Citat:

[li]Vitbalans brukar vara rätt varierat, det är troligen ofta ett medvetet val från tillverkarna då många konsumenter uppfattar en kallare vit (7000K till 8000K) som "vitare", trots att den är åt det blåa hållet. Många skärmar går att kalibrera rätt.[/li]

Kalibrering tenderar att reducera färgrymden.

Citat:

[li]Det går mycket bra att kalibrera många monitorer till sRGB. Just denna modellen har något buggat med sitt sRGB-läge dock, föregående modell hade inte det.[/li]

En del skärmar går det bra med. I många fall kan du inte få ljusstyrkan tillräckligt lågt, gamma går bara att får rätt med rejäl bandning och det finns ingen möjlighet att sätta primärerna rätt.

Citat:

[li]För ljusa på lägsta ljusstyrkan? 55 nits är väl knappast för ljust hoppas jag, då får man vara migränkänslig för att uppfatta det som för ljusstarkt.[/li]

Många skärmar är en bit över 100 nits minimum, vilket är tämligen kasst för jobb med bild och video.

Citat:

[li]De förinställda bildlägena håller jag med om att det är dårskap men det går utmärkt att undvika dessa.[/li]

Det är tid och pengar som kunnat läggas på något vettigt istället.

Citat:

[li]Jag håller också med om att primärfärger men även sekundärfärger bör gå att justera och ja det är en blandad kompott men jag anser att det blir bättre och bättre.[/li]

Det har i princip inte hänt något på den här punkten så länge jag kan minnas.

Citat:

[li]3DLUT är en funktion som i princip ingen frågar efter misstänker jag, och det kanske är något som erbjuds på proffesionella modeller som ASUS ProART-serie eller Eizo. Tänk på att bygga in funktioner, både i hårdvara och mjukvara i slutändan kostar pengar. De flesta företagen ser nog ingen som helst vinning att satsa på detta för spelmonitorer. Därav avsaknaden.[/li]

Alla som vill jobba med bild och video borde efterfråga det, likväl som alla som vill visa media så som den är tänkt att se ut.
Jag vill invända mot att kalla något Asus gjort i skärmväg för professionellt. Eizo vet dock vad de håller på med. Problemet med professionella skärmar är dock att de också suger. De har ett väldigt nischat användningsområde och utanför det är de skit. Jag menar, kul med 60Hz och 5ms responstid, utan overdrive-läge. Sen kostar de massor till råga på allt.

[quote][li]Datorskärmar är dvärgväxta? Med tanke på det generella avståndet som man sitter på så är det inte direkt orimliga storlekar som finns, jag har testat en 48" 16:9 samt en 38" ultrawide och 48" är alldeles för stort för skrivbord, man får nackspärr. Don efter person antar jag men den kommentaren känns sjukt specifik för dina ändamål.[/li]]/quote]
Det som finns över 32" är ju i princip orimligt dyra ultrawides och några TV-apparater Asus och Co gjort sämre.

Citat:

[li]Bli förbannad allt du vill men jag tycker att en hel del av dina "pet peeves" är rätt orimliga och min rekommendation till dig är att du tittar på ett annat segment av bildskärmar än gamingskärmar för de funktioner du förväntar dig finns på proffesionella skärmar. Då får du också betala därefter.[/li]
[/ul]

Jag tycker inte det är orimligt att ställa högre krav än det som erbjuds. Då tycker jag det är orimligare att gemene man har så lågt ställda krav att de gladeligen köper skräp. En del av det jag efterfrågar finns redan på vanliga TV-apparater, och på de som saknar det hade det inte varit en stor sak att lägga till det. Hårdvaran kan inte vara dyr. Går det att lägga till hårdvara för att driva smart-funktioner i billiga apparater kan man lätt lägga till funktioner för att kalibrera bilden.
De funktioner jag förväntar mig finns inte heller i professionella skärmar. Jag förväntar mig hög standard på bildåtergivningen, med bra kontroller för kalibrering, både för stillbild och rörelse. Och jag förväntar mig det utan en menlig påverkan på priset.

Permalänk
Bildexpert
Skrivet av DasIch:

Kalibrering tenderar att reducera färgrymden.

Det du gör vid kalibrering är att du jämför det ljuset som bildvisaren alstrar mot en given standard och justerar för att minska avvikelser så till den grad det är möjligt. Att säga "kalibrering tenderar att reducera färgrymden" är ju minst sagt något som får åtminstone mig att klia mig i huvudet riktigt rejält.

I kontexten (då du argumenterar mot Dinoman) låter det som att du tar upp det som en direkt nackdel, men jag kanske feltolkar dig? Resonemanget blir ju motsägelsefullt nämligen då du i samma veva klagar på bristen över kontroll på färgrymden.

Ur en ingenjörsmässig aspekt så har du visserligen rätt, om vi ska prata realistiska förhållanden. Du kan kalibrera mot BT.709 exempelvis men då alla paneler idag är tekniskt sett kapabla till ett större färgomfång så kommer färgrymden någonstans att bli, tja, mindre. En skräddare kan använda samma material för att sy kläder i olika storlekar.

Sedan så baseras all kalibrering på konsumentnivå att man i princip flyttar bitar. Man får utgå ifrån det läget som är minst fel och korrigera därifrån. Om man till exempel väljer någon kall vitbalans och börjar dra i RGB för att gå från D93 till D65 kan det bli mycket färgskiftningar i gråskalerampen, just eftersom bitarna inte räcker till. Ur den aspekten så skulle man väl kunna säga att "färgrymden reduceras", även när man drar i vitbalansen, men på en modern skärm så är det sällan något överdrivet stort problem. Pillade i somras med en Eizo Flexscan från 2007 och ställt mot en modern skärm är skillnaden som natt och dag när det gäller bitar man har på marginalen.

Är väl inte så överdrivet pigg på att bemöta resten av dina påståenden klockan ett under natten mot en onsdag men jag är faktiskt intresserad av att veta vad för skärm du själv sitter med samt vad för hypotetisk skärm du är ute efter? Eftersom du säger att allt är skit så antar jag att det du vill ha inte finns, så använd din fantasi.

Skrivet av Dinoman:
  • Jag håller också med om att primärfärger men även sekundärfärger bör gå att justera och ja det är en blandad kompott men jag anser att det blir bättre och bättre.

Här måste jag faktiskt motsäga önskemålet.

Såvida primörerna och vitbalansen ligger rätt, så skall också sekundärerna ligga rätt. Med andra ord ska du inte röra sekundära färger vid kalibrering.

Även om det så finns CMS så är risken ofta stor att den krockar för mycket med färgmatriserna även när man ändrar primörerna och orsakar banding. Kan ofta avslöjas vid mätning om luminansen för respektive färg ligger rätt vid D65 men är helt off vid primörerna (t.ex. att rött är 21 nits vid 100% vitt respektive 25 nits vid 100% sat/100% lum).

Ofta skapar man långt mer märkbara fel än man löser och en modern skärm ska inte heller ha så pass grava fel att CMS ens skall vara nödvändigt. Möjligtvis att golfbanan på CIE1931 blir lite snyggare men någon mer nytta än så är det i princip inte.

EDIT: Förresten, superbra och trevlig videorecension! Mycket uppskattad. 👍

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nissling:

Det du gör vid kalibrering är att du jämför det ljuset som bildvisaren alstrar mot en given standard och justerar för att minska avvikelser så till den grad det är möjligt. Att säga "kalibrering tenderar att reducera färgrymden" är ju minst sagt något som får åtminstone mig att klia mig i huvudet riktigt rejält.

I kontexten (då du argumenterar mot Dinoman) låter det som att du tar upp det som en direkt nackdel, men jag kanske feltolkar dig? Resonemanget blir ju motsägelsefullt nämligen då du i samma veva klagar på bristen över kontroll på färgrymden.

Ur en ingenjörsmässig aspekt så har du visserligen rätt, om vi ska prata realistiska förhållanden. Du kan kalibrera mot BT.709 exempelvis men då alla paneler idag är tekniskt sett kapabla till ett större färgomfång så kommer färgrymden någonstans att bli, tja, mindre. En skräddare kan använda samma material för att sy kläder i olika storlekar.

Det blev lite otydligt då jag tänker på kalibrering och profilering. Att kalibrera en vanlig konsumentskärm till någon standard lär knappast vara möjligt med endast RGB-reglage. Vad man kan komma åt med reglagen är vitbalansen. Det bästa där är att behöva justera så lite som möjligt för att behålla maximal färgrymd, om skärmen duger till mer än rec.709/sRGB.
Är vitbalansen åt skogen kan man bli tvungen att kapa en hel del av färgrymden. Den där skärmen som på papperet klarar 99% P3 är nu nere på 94%, och ogudlig för att jobba med den färgrymden.

Du har givetvis rätt i att om man vill få en panel med större färgrymd ner till rec. 709 måste man kapa ner på färgrymden.

Bästa är att ha olika kalibreringslägen i skärmen, med en tillräckligt högupplöst LUT, så den kan kalibreras till och så man kan växla mellan olika standarder.

Citat:

Sedan så baseras all kalibrering på konsumentnivå att man i princip flyttar bitar. Man får utgå ifrån det läget som är minst fel och korrigera därifrån. Om man till exempel väljer någon kall vitbalans och börjar dra i RGB för att gå från D93 till D65 kan det bli mycket färgskiftningar i gråskalerampen, just eftersom bitarna inte räcker till. Ur den aspekten så skulle man väl kunna säga att "färgrymden reduceras", även när man drar i vitbalansen, men på en modern skärm så är det sällan något överdrivet stort problem. Pillade i somras med en Eizo Flexscan från 2007 och ställt mot en modern skärm är skillnaden som natt och dag när det gäller bitar man har på marginalen.

När du pratar om moderna skärmar misstänker jag att du inte menar konsumentskärmar till PC. Jag skulle då inte kunna gå från D93 till D65 på min skärm utan påtagliga problem. Det skulle innebära att dra ner rejält på blått och då lär den inte ens klara rec. 709 blått.

Sen kan vi ju såklart diskutera hur primitivt det är att hålla på med 8-bitar (om ens det).

[/quote]Är väl inte så överdrivet pigg på att bemöta resten av dina påståenden klockan ett under natten mot en onsdag men jag är faktiskt intresserad av att veta vad för skärm du själv sitter med samt vad för hypotetisk skärm du är ute efter? Eftersom du säger att allt är skit så antar jag att det du vill ha inte finns, så använd din fantasi.
[/quote]
Har en Asus XG279Q. Den ska till tippen när jag har lite mer pengar över... stod mellan ett RTX 4080 och en LG OLED 42" C3. Blev ett RTX 4080, för tillfället.
Jag vill ha en skärm med bra svärta, bra tonkurva, hårdvarukalibrering med adekvat upplösning, bra responstid, minst 120Hz - helst mer - och hög upplösning. Något i stil med 38" UW vore förmodligen optimalt. Bra HDR-läge vore också önskvärt, samt full P3 färgrymd.

För att illustrera min poäng: Jag tror LG's TV kommer hyfsat nära. Tror inte det finns någon datorskärm som gör det, trots att motsvarande - fast sämre - skärmar är dyrare.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Nissling:

Här måste jag faktiskt motsäga önskemålet.

Såvida primörerna och vitbalansen ligger rätt, så skall också sekundärerna ligga rätt. Med andra ord ska du inte röra sekundära färger vid kalibrering.

Även om det så finns CMS så är risken ofta stor att den krockar för mycket med färgmatriserna även när man ändrar primörerna och orsakar banding. Kan ofta avslöjas vid mätning om luminansen för respektive färg ligger rätt vid D65 men är helt off vid primörerna (t.ex. att rött är 21 nits vid 100% vitt respektive 25 nits vid 100% sat/100% lum).

Ofta skapar man långt mer märkbara fel än man löser och en modern skärm ska inte heller ha så pass grava fel att CMS ens skall vara nödvändigt. Möjligtvis att golfbanan på CIE1931 blir lite snyggare men någon mer nytta än så är det i princip inte.

EDIT: Förresten, superbra och trevlig videorecension! Mycket uppskattad. 👍

Tack, det värmer! Jag blir glad när mitt hårda arbete uppskattas!

Hmm, jag kanske gjorde en tankevurpa där och antog att ju mer finställda verktyg du har desto större chans för ett bättre resultat. För ungefär tre hundra år sedan när jag jobbade med prepress, alltså förberedelse för tryck, så arbetade vi vid profilering av tryckpressar både med primärfärger fast i det fallet då Cyan, Magenta, Gul och Key samt som då dess sekundärer vilket är röd, grön och blå. Som sagt, jag är inte alls så insatt i denna världen som du är så jag kommer inte ifrågasätta det faktumet. Att justera primärfärger bör vara standard dock.

Och @Daslch du har absolut en poäng med att vi borde kunna begära att skärmarna är bättre kalibrerade från butik, att vitbalans och gamma är korrekt. Anledningen till att detta inte sker tror jag dels handlar om kostnad, det kostar att pengar att lägga tid och energi på något och dels för att i slutändan är det 0,1% av de som köper skärmen bryr sig om detta eller har behovet och de som har behovet, ja de köper inte denna skärmen, eller någon annan spelskärm för den delen, de går på Eizo eller andra professionella märken.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Bildexpert
Skrivet av DasIch:

Det blev lite otydligt då jag tänker på kalibrering och profilering. Att kalibrera en vanlig konsumentskärm till någon standard lär knappast vara möjligt med endast RGB-reglage. Vad man kan komma åt med reglagen är vitbalansen. Det bästa där är att behöva justera så lite som möjligt för att behålla maximal färgrymd, om skärmen duger till mer än rec.709/sRGB.
Är vitbalansen åt skogen kan man bli tvungen att kapa en hel del av färgrymden. Den där skärmen som på papperet klarar 99% P3 är nu nere på 94%, och ogudlig för att jobba med den färgrymden.

Jag kämpar med att få ihop detta och lyckas inte riktigt. När du ändrar RGB gain så skall det påverka luminansen i varje primör på ett nominellt vis. Det är väldigt tydligt om du har kalibrerat en CRT någon gång. I den digitala domänen kommer det att leda till att man flyttar bitar till viss mån då man normalt är bunden till de interna färgmatriserna och gammakurvorna som har applicerats i fabrik.

Att färgrymden skulle minska på det sättet du beskriver låter faktiskt konstigt och jag har själv aldrig märkt något sådant. Men jag kan se om jag får tid över nästa månad för lite djupdykning i de kalibreringsrapporter jag har från de sista månaderna. Sedan finns det det fler (och bättre) sätt att bedöma färgåtergivningen än att bara gå på ett procenttal förstås.

Skrivet av DasIch:

När du pratar om moderna skärmar misstänker jag att du inte menar konsumentskärmar till PC. Jag skulle då inte kunna gå från D93 till D65 på min skärm utan påtagliga problem. Det skulle innebära att dra ner rejält på blått och då lär den inte ens klara rec. 709 blått.

Sen kan vi ju såklart diskutera hur primitivt det är att hålla på med 8-bitar (om ens det).

Kalibrering handlar till stor del om att undersöka och hitta lösningar. På en modern skärm finns det praktiskt taget alltid förinställningar som ligger tillräckligt nära D65 så att man ska kunna göra mindre justeringar för att hamna inom målvärdet. Med andra ord kommer ovan nämnda scenario sannolikt inte bli ett problem, men på en gammal skärm likt Eizon jag pratade om har man inte alls samma val.

Skrivet av DasIch:

Har en Asus XG279Q. Den ska till tippen när jag har lite mer pengar över... stod mellan ett RTX 4080 och en LG OLED 42" C3. Blev ett RTX 4080, för tillfället.
Jag vill ha en skärm med bra svärta, bra tonkurva, hårdvarukalibrering med adekvat upplösning, bra responstid, minst 120Hz - helst mer - och hög upplösning. Något i stil med 38" UW vore förmodligen optimalt. Bra HDR-läge vore också önskvärt, samt full P3 färgrymd.

För att illustrera min poäng: Jag tror LG's TV kommer hyfsat nära. Tror inte det finns någon datorskärm som gör det, trots att motsvarande - fast sämre - skärmar är dyrare.

Jag skulle personligen aldrig låta en LG OLED-TV ersätta en Eizo för någon typ av kreativt arbete. De är närmast överdesignade och har för mycket egenheter för att jag ska kunna sitta och bli klok på den. För spel och lite enklare datorbruk däremot är de toppen.

Konceptet du kommer med låter helt klart som en bra produkt och något jag själv gärna hade köpt. Däremot tror jag att det är svårt att definiera målgruppen och det gör i sin tur att många tillverkare skulle tveka.

För mig handlar val av skärm om kompromisser. Den perfekta skärmen finns inte och går man in med tankesättet att man sannolikt kommer behöva två skärmar - en för spel och en för produktion - blir livet väldigt mycket enklare. Det låter väldigt besvärligt att behöva döma en hel marknad som skit på det sättet du gör.

Skrivet av Dinoman:

Hmm, jag kanske gjorde en tankevurpa där och antog att ju mer finställda verktyg du har desto större chans för ett bättre resultat. För ungefär tre hundra år sedan när jag jobbade med prepress, alltså förberedelse för tryck, så arbetade vi vid profilering av tryckpressar både med primärfärger fast i det fallet då Cyan, Magenta, Gul och Key samt som då dess sekundärer vilket är röd, grön och blå. Som sagt, jag är inte alls så insatt i denna världen som du är så jag kommer inte ifrågasätta det faktumet. Att justera primärfärger bör vara standard dock..

Ifall du menar att ändra vitbalansen med att ändra primörerna så absolut, det skall finnas på en skärm. Men de enda gångerna som sekundärer är tillgängliga, vad jag har sett, har varit i färghanteringssystem där man kan ändra luminans, färgton och mättnad för varje primör och ibland även sekundärerna. Det reagerade jag lite på. De är oftast bara avsedda för mycket små finjusteringar då de snabbt orsakar fel. Går utmärkt att leka med dessa reglage på en TV och kolla på färgskalor för att se hur omfattande problem som lätt uppstår, inte minst vid färgövergångar.

I press är det förstås en helt annan sak. Precis som du säger är cyan, magenta, gul och svart dina primörer och det är dessa du behöver ha kontroll över för att slutresultatet blir rätt. Men på en skärm, där bilden normalt sett ritas upp av röda, gröna och blå pixlar så är det de tre parametrarna som behöver ändras. Inte sekundärerna.

På intet sätt är något av det jag skriver menat som argumentation. Jag vill bara dela med mig av mina kunskaper och erfarenheter så att andra slipper göra samma misstag som jag gjorde en gång i tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nissling:

Jag kämpar med att få ihop detta och lyckas inte riktigt. När du ändrar RGB gain så skall det påverka luminansen i varje primör på ett nominellt vis. Det är väldigt tydligt om du har kalibrerat en CRT någon gång. I den digitala domänen kommer det att leda till att man flyttar bitar till viss mån då man normalt är bunden till de interna färgmatriserna och gammakurvorna som har applicerats i fabrik.

Att färgrymden skulle minska på det sättet du beskriver låter faktiskt konstigt och jag har själv aldrig märkt något sådant. Men jag kan se om jag får tid över nästa månad för lite djupdykning i de kalibreringsrapporter jag har från de sista månaderna. Sedan finns det det fler (och bättre) sätt att bedöma färgåtergivningen än att bara gå på ett procenttal förstås.

LCD och OLED funkar inte som CRT. Det är inte någon riktig RGB gain utan "fejkas" av skärmens interna LUT. Så ja, man flyttar runt bitar med alla problem det kan innebära, om det inte finns tillräckligt många bitar. Det leder även till lägre kontrast.

Min skärm är ungefär 3dE ifrån D65 okalibrerad. Kalibrering genom RGB reglagen ger R 95, G 96, B 100. Okalibrerad klarar den ~96% P3 och kalibrerad ~93%. Kontrasten blir förstås sämre också men minns inte på rak arm hur mycket.

Citat:

Kalibrering handlar till stor del om att undersöka och hitta lösningar. På en modern skärm finns det praktiskt taget alltid förinställningar som ligger tillräckligt nära D65 så att man ska kunna göra mindre justeringar för att hamna inom målvärdet. Med andra ord kommer ovan nämnda scenario sannolikt inte bli ett problem, men på en gammal skärm likt Eizon jag pratade om har man inte alls samma val.

Konsumentskärmar har ofta, men inte alltid (se Philips 34" OLED), ett läge där det går att justera RGB-balansen. Om inte det ligger hyfsat rätt är det bara hoppas att "racing mode", "FPS mode", "cinematic mode" eller vad de heter ligger bättre till. De tenderar i sin tur att vara nedlåsta på olika sätt. Klassikern, som jag nämnde innan, är att låsa ljusstyrkan på sRGB-läget till orimligt höga nivåer (dessutom är sRGB 80 nits i ett ljust rum). Andra egenheter kan vara låst gamma och/eller kontrastreglage.
Så, i princip är det "user mode" som faktiskt finns att välja på.

Jag vet inte hur din Eizo skiljer sig från det. Har en gammal Eizo S2411W någonstans i förrådet (tror den fortfarande funkar trots att den är hundra år gammal - Eizo är bra på det viset). Där är det samma sak, minus allt nonsens. Det finns ett användarläge med RGB reglage. Samma sak med min Eizo EV2750.

Citat:

Jag skulle personligen aldrig låta en LG OLED-TV ersätta en Eizo för någon typ av kreativt arbete. De är närmast överdesignade och har för mycket egenheter för att jag ska kunna sitta och bli klok på den. För spel och lite enklare datorbruk däremot är de toppen.

Jag ser inte riktigt problemet med många inställningsmöjligheter, så länge det finns bra inställningsmöjligheter.

Skulle personligen endast köpa en ColorEdge eller referensmonitor om jag får betalt för det. Alltså, endast om det är en investering som leder till vinst. Typ, jobb som colorist där det ska levereras till någon strikt standard. Då måste man ha verktyg som klarar av jobbet.

Hemma i min man cave där skärmen används till bild, video, spel, porrsurf och skriva arga inlägg på Sweclockers - med på sin höjd enstaka saker som drar in pengar? Inte en chans. Skärmarna är alldeles för begränsade för det.

Citat:

Konceptet du kommer med låter helt klart som en bra produkt och något jag själv gärna hade köpt. Däremot tror jag att det är svårt att definiera målgruppen och det gör i sin tur att många tillverkare skulle tveka.

Målgruppen är folk som gör allt på sin dator, inte endast ett fåtal nischade saker. Jag tror faktiskt väldigt många har någon form av kombinerat intresse av spel, film/video, foto, VFX/CGI etc. Särskilt idag där alla ska vara youtubers eller instagrammare.

Citat:

För mig handlar val av skärm om kompromisser. Den perfekta skärmen finns inte och går man in med tankesättet att man sannolikt kommer behöva två skärmar - en för spel och en för produktion - blir livet väldigt mycket enklare. Det låter väldigt besvärligt att behöva döma en hel marknad som skit på det sättet du gör.

Det skulle då inte bli ett dugg lättare för mig. Jag skulle antingen behöva ett extra rum med en till dator, eller så kan jag glömma att ha vettigt ljud vid datorn och köra ett par mindre skärmar - varav den ena är pissdyr. Detta för att det på något vis blivit mer populärt med skrikande fula skärmar med RGB-belysning än bra allroundskärmar.

Jag tycker inte det är besvärligt att döma marknaden som skit. Det faktum att den är det finner jag besvärligt, men dömandet kommer bara av att vara ärlig med det jag ser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Och @Daslch du har absolut en poäng med att vi borde kunna begära att skärmarna är bättre kalibrerade från butik, att vitbalans och gamma är korrekt. Anledningen till att detta inte sker tror jag dels handlar om kostnad, det kostar att pengar att lägga tid och energi på något och dels för att i slutändan är det 0,1% av de som köper skärmen bryr sig om detta eller har behovet och de som har behovet, ja de köper inte denna skärmen, eller någon annan spelskärm för den delen, de går på Eizo eller andra professionella märken.

Jag menar dock inte bara att de borde vara bättre kalibrerade, utan att hårdvara och mjukvara borde tillåta betydligt större möjligheter.
Kostnaden behöver inte gå upp nämnvärt. Det borde faktiskt vara enkelt, bara man vill. Först sparkar vi minst hälften av marknadsföringsavdelningen. Börja med de som tryckt hårdast på gamer-estetik. Enligt samma devis bör huvuden rulla på designavdelningen.
Nu behöver vi en kompetent ingenjör och någon som kan färgvetenskap. Om inte det redan finns bör man inte syssla med skärmtillverkning över huvud taget. Ingenjörens uppgift är att köpa in lämpliga chip för 10,90Kr/kg, designa vettiga krestsar och skriva firmware tillsammans med färgvetaren.
Fabrikskalibrering existerar redan och allt som behövs är att utöka den och höja standarden.

Allt som allt borde vi ha sparat pengar.

Huruvida folk bryr sig handlar till stor del om okunskap. Jag tror många bryr sig om bildkvalitet men de har ingen aning om vad det faktiskt innebär. Fler skulle bry sig om de såg hur olika aspekter påverkar bilden.
Alla kanske inte får myspinne av en perfekt kalibrerad skärm, folk är konstiga på det viset, men visa någon såndär Instagrammuflenser skillnaden mellan en neutral bild och en med för mycket grön och magenta: "Här ser du bra ut och här ser du ut som en bakfull alkis med ringar under ögonen. Vill du vara snygg eller se ut som en alkis?".

Det finns massor av folk som har behovet men som inte är medvetna om det. Jag har exempelvis följt r/photography en del på senare tid. 5,3 miljoner medlemmar med både amatörer och professionella. En överväldigande majoritet har knappt koll på grundläggande färghantering. Samtidigt är det massor av frågor kring hur man uppnår en viss look. Hur avgör man ens det utan att veta vilka färger och vilken tonalitet det rör sig om? Och hur många är det inte som printar sina bilder och får ett annat resultat än vad de såg på skärmen?

Hur många är det inte som gör en massa videos, till exempelvis youtube? Finns inte behovet av att se vad man faktiskt jobbar med?

Jobbar du professionellt med något där det finns strikta standarder har du inte så mycket val annat än att gå på Eizo, FSI eller Sonys referensskärmar. Det är helt värdelöst utanför det snäva användningsområdet. Och det är inte som att behovet av korrekt bildvisning saknas utanför det.

Permalänk

När ska testpiloterna sluta recensera 1080p skärmar med VA-paneler? När testade de en riktig skärm med minst 1440p med ips-panel sist? Och 24-tums? Det är 2024 snart.

Tomas testade 1440p 144Hz skärmar redan 2018.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

När ska testpiloterna sluta recensera 1080p skärmar med VA-paneler? När testade de en riktig skärm med minst 1440p med ips-panel sist? Och 24-tums? Det är 2024 snart.

Tomas testade 1440p 144Hz skärmar redan 2018.

1080p går fortfarande framåt på Steam och står för drygt 60%

https://store.steampowered.com/hwsurvey/Steam-Hardware-Softwa...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

1080p går fortfarande framåt på Steam och står för drygt 60%

https://store.steampowered.com/hwsurvey/Steam-Hardware-Softwa...

Steam är ju inte representativt för medlemmarna på Sweclockers, så kanske artikeln ska ligga på Steams forum istället?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedenVirre:

Nu är det i stort sätt omöjligt att testa, men det hade varit roligt att få veta hur mycket eftersläp där är eller inte är.

Nog för jag gillar VA väldigt mycket, men till spel har jag aldrig hittat någon jag gillat

Eller hur, hz är skitsamma om skärmens superbilliga prolle ger eftersläpningar.

Permalänk
Skrivet av Chibariku:

1080p går fortfarande framåt på Steam och står för drygt 60%

https://store.steampowered.com/hwsurvey/Steam-Hardware-Softwa...

Mer än hälften av sweclockers besökarskara sitter på upplösning större än 1440p och det var för över ett år sedan.

Permalänk
Medlem

@Dinoman

RIKTIGT BRA RECENSION!

Så även om jag inte är intresserad av 1080p-skärmar längre, så tittade jag faktiskt på hela videon!

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Mer än hälften av sweclockers besökarskara sitter på upplösning större än 1440p och det var för över ett år sedan.

Källa på det tack !!!

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Skrivet av skog1s:

Källa på det tack !!!

https://www.sweclockers.com/artikel/34192-veckans-fraga-vilke...

Permalänk
Medlem

Det finns en dag innan och en dag efter första gången man spelar på en oled-skärm. Efteråt går det bara inte att gå tillbaka. Ofta numera spelar jag hellre på min ps5 än min biffiga pc eftersom den är kopplad till oled-tv.

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

*Tråd rensad*

Mata inte troll, tack.

/Vzano, Moderator

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av orginallinus:

@Dinoman

RIKTIGT BRA RECENSION!

Så även om jag inte är intresserad av 1080p-skärmar längre, så tittade jag faktiskt på hela videon!

Tack och bock!

Mycket glad att du uppskattade min pilot.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt