Permalänk
Medlem

Hjälp med korrupta RAM

Hej!

Hoppa detta är rätt forum, annars flytta mig rätt.

Jag har stött på ett problem med mina RAM som verkar ha blivit korrupta. Började märka att spel kraschade utan anledning och när jag kör minnesdiagnostik så står det att fel på maskinvara upptäckts. Fattar inte vad som kan göra att detta händer.

Detta är andra gången inom ett halvår, sist så var det en utav stickorna som slutat fungera, då fick jag nya som har funkat nu någon månad. Men nu när jag startade datorn som vanligt för att spela så hände det igen. Någon som råkat ut för detta förr? Kan ju inte reklamera ram hur många gånger som helst.

Pc specs:

CPU:AMD Ryzen 5 7600X 4.7 GHz 38MB
RAM: Fury Beast 32GB DDR5 6000MHz AMD EXPO/Intel XMP 3.0
Ssd: WD Black SN850X 1TB Gen 4
GPU: RTX 2060 Super
Nätaggregat: Corsair RM750x SHIFT Strömförsörjning - 750 Watt - 140 mm - 80 Plus Gold certificate

All hjälp uppskattas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thurug:

Hej!

Hoppa detta är rätt forum, annars flytta mig rätt.

Jag har stött på ett problem med mina RAM som verkar ha blivit korrupta. Började märka att spel kraschade utan anledning och när jag kör minnesdiagnostik så står det att fel på maskinvara upptäckts. Fattar inte vad som kan göra att detta händer.

Detta är andra gången inom ett halvår, sist så var det en utav stickorna som slutat fungera, då fick jag nya som har funkat nu någon månad. Men nu när jag startade datorn som vanligt för att spela så hände det igen. Någon som råkat ut för detta förr? Kan ju inte reklamera ram hur många gånger som helst.

Pc specs:

CPU:AMD Ryzen 5 7600X 4.7 GHz 38MB
RAM: Fury Beast 32GB DDR5 6000MHz AMD EXPO/Intel XMP 3.0
Ssd: WD Black SN850X 1TB Gen 4
GPU: RTX 2060 Super
Nätaggregat: Corsair RM750x SHIFT Strömförsörjning - 750 Watt - 140 mm - 80 Plus Gold certificate

All hjälp uppskattas.

<Uppladdad bildlänk>

Glömde säga att jag har moderkortet: MSI B650 Gaming Plus WIFI

Permalänk

Testa att stänga av expo och köra utan?

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem
Skrivet av blue eyed devil:

Testa att stänga av expo och köra utan?

Jag är inte jätte kunnig inom detta. Vad innebär det?

Permalänk
Skrivet av Thurug:

Jag är inte jätte kunnig inom detta. Vad innebär det?

Har du byggt datorn själv?

Expo är överklockning av minnena, och kan göra dom instabila om moderkort och minnena inte drar jämt. Kolla så dom finns med på mobots QVL list,. så dom är kompatibla.

Du stänger av Expo i bios, du kan kolla lite guider på youtube, alla bios ser lite olika ut beroende på vilken tillverkare det är.

Ibland kan minnen bara köra stabilt i stock speed, skulle tror att det kanske är ditt problem...

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem

Jag letade lite snabbt men kan inte se att ditt moderkort stödjer dina minnen. Titta själv i listan och se om du kan hitta.
https://www.msi.com/Motherboard/B650-GAMING-PLUS-WIFI/support...

*EDIT* Jag kanske hittade minnena i listan. Men sök själv och se. Stämmer KF560C36BBEK2-32?
Som andra sagt innan så är det överklockat. Prova att sänka hastigheten till 5600 eller något lägre. Minnena gör generellt väldigt lite för datorns prestanda.

Permalänk
Medlem

Lägg in Memtest på ett USB och testa minnena för att se om de gör beräkningsfel:
https://www.memtest86.com/

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk

Du kan reklamera precis hur många gånger som helst så länge felet uppstår inom garantitiden.
Vet att det är halvkämpigt att behöva vänta på nya minnen. Men i många fall går det bra att du köper nya minnen från samma återförsäljare och ber om att få pengarna tillbaka för dina gamla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blue eyed devil:

Har du byggt datorn själv?

Expo är överklockning av minnena, och kan göra dom instabila om moderkort och minnena inte drar jämt. Kolla så dom finns med på mobots QVL list,. så dom är kompatibla.

Du stänger av Expo i bios, du kan kolla lite guider på youtube, alla bios ser lite olika ut beroende på vilken tillverkare det är.

Ibland kan minnen bara köra stabilt i stock speed, skulle tror att det kanske är ditt problem...

Yes jag har byggt den själv. Jag har inte överblickar något så vitt jag vet. Det är det jag tycker är konstigt. Kan den vara ostabil från start? Är ju andra gången det händer, fick nya identiska minnen när de gamla gick sönder

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thurug:

Yes jag har byggt den själv. Jag har inte överblickar något så vitt jag vet. Det är det jag tycker är konstigt. Kan den vara ostabil från start? Är ju andra gången det händer, fick nya identiska minnen när de gamla gick sönder

Det är inte omöjligt att du fått ett dåligt par till. Skulle rekommendera att du kollar upp vilka minnen som är testade och bekräftade som fungerande på just ditt moderkort och ser till att få dina utbytta emot ett par som fungerar (förhoppningsvis) felfritt.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Skrivet av Thurug:

Yes jag har byggt den själv. Jag har inte överblickar något så vitt jag vet. Det är det jag tycker är konstigt. Kan den vara ostabil från start? Är ju andra gången det händer, fick nya identiska minnen när de gamla gick sönder

Och du är helt hundra på att du inte kör XMP?

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Det är inte omöjligt att du fått ett dåligt par till. Skulle rekommendera att du kollar upp vilka minnen som är testade och bekräftade som fungerande på just ditt moderkort och ser till att få dina utbytta emot ett par som fungerar (förhoppningsvis) felfritt.

Ja men så kan det ju faktiskt vara får höra av mig igen. Hoppas de kan lösa det. Det enda jag tänkt på är att när jag startar datorn så lyser moderkortet gult/orange en kort stund innan det lyser grönt. Kan det vara något där?

Permalänk
Medlem

Att det tar tid för datorn att starta är normalt med din cpu/moderkort, det gör något som kallas memory training då vilket kan ta ett tag.

Att AMD 7000 serien inte är helt stabil med minnen i 6000 är inte helt ovanligt speciellt om du har lite äldre bios version på ditt moderkort, det är mycket mer troligt än att du har fått 2 minnes kit som är trasiga. Kör du de i default hastighet utan XMP/EXPO igång dock så är det potentiellt minnet men tyvärr finns även risken att problemet ligger i processorn då minnes kontrollern är i den.

Detta kan tyvärr vara rätt jobbigt att lista ut exakt vart problemet är då det är många faktorer involverat, men att börja med att se till att minnes modulerna sitter i rätt slots (brukar vara slot 2 och 4, ditt moderkort bör ha en manual det står i) och sen se till att EXPO/XMP är avstängt för att se om det fungerar stabilt då. Är det ostabilt även med EXPO/XMP av så blir det betydligt svårare problem att lösa.

Om det fungerar stabilt utan EXPO/XMP igång så är nästa steg att kolla så du kör på senaste bios versionen, det hittar du igen på moderkortets tillverkares hemsida, de har även instruktioner där hur man uppdaterar sin bios. Är dock viktigt att din dator inte är ostabil när du ska uppdatera din bios för om den crashar när du uppdaterar bios så kommer du inte få det speciellt roligt. När du är säker att du har senaste versionen så kan du se om EXPO/XMP fungerar.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte B650 Aorus Elite AX | Corsair 2x16GB DDR5 6000MHz CL30 Vengeance RGB | PowerColor Radeon RX 6800 XT 16GB Red Dragon | Fractal Design Torrent Compact | Seasonic Prime GX 1300W | MSI Optix MAG274QRF-QD + HP ZR24w | WD Black SN850X 2TB | Windows 11 Home 64-Bit |

Permalänk
Medlem

Hej igen!

Tack för all input. Efter lite testande har jag nu kommit fram till att det är moderkortet som är problemet. Testade runt med RAM:en och det jag trodde var trasigt fungerade i andra sockets osv.

Ska skicka in moderkortet till säljaren. Har ni tips på vad man bäst använder som man kanske har hemma för att rengöra CPU från kylpasta?

Permalänk
Medlem

https://www.apoteket.se/produkt/isopropylalkohol-ab-unimedic-... Isopropylalkohol som det där är bästa valet, eller annan typ av alkohol utan tillägg som kan lämna spår efter rengöring. Även viktigt att du använder något som inte lämnar massa ludd efter sig med.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte B650 Aorus Elite AX | Corsair 2x16GB DDR5 6000MHz CL30 Vengeance RGB | PowerColor Radeon RX 6800 XT 16GB Red Dragon | Fractal Design Torrent Compact | Seasonic Prime GX 1300W | MSI Optix MAG274QRF-QD + HP ZR24w | WD Black SN850X 2TB | Windows 11 Home 64-Bit |