Problem med airties och wifi 2.4 hz (Teliaskit)

Permalänk
Medlem

Problem med airties och wifi 2.4 hz (Teliaskit)

Hej har airties kopplade till routern. Enligt smart home appen från telia så har de wifi och wifi fungerar för mina enheter förutom att för tre veckor sen har min skrivar och mina två xiami luftrenare tappat kontakten med wifi och det är omöjligt att koppla dem till wifi. Mitt wifi syns inte överhuvudtaget på min skrivare och på xiami så kan jag inte koppla dem till wifi via deras app då det konstant står att de ska ställas närmare routern trots att de står nära den.

Har airties kopplat till sagem routern. Sagem routern säger wifi är avstängt men det finns via airties vilket jag ser genom telias smart home app. Jag har försökt tillfälligt stänga ner 5ghz nätverket men då gick hela skiten ner och ingenting fungerade och jag kunde inte koppla luftrenarna till wifi då heller eftersom ingenting hade wifi.

Är det bättre att koppla loss och ta bort airties helt?
Har försökt hitta support för airties på telias hemsida men de verkar ha tagit bort dessa helt från sitt sortiment och då samtidigt tagit bort all support.

Någon som haft liknande problem och lyckats lösa det?

väldigt frustrerad.....,

Permalänk
Hedersmedlem

Jag har Telias F1 router + 5st Airties, fungerar felfritt sedan ungefär 1 år, både med 2,4 och 5 GHz samtidigt. Stängt av det inbyggda i F1 eftersom det kunde krocka i vissa sällsynta fall. Tråkigt att det inte fungerar för dig, men ville ändå skriva om att det kan fungera.

Har en massa olika saker anslutna inklusive Poco (Xiaomi)-telefon och olika WiFi-lampor och pluggar (enbart 2,4GHz), många olika Google Home och nest, bland mycket annat.

Första Airties är kopplad med kabel, resterande via WiFi (genom Airties-appen).

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Fungerar bra i flera år sen plötsligt fungerar det inte. På airties lyser bara 5ghz fast det i smartxonnect appen står att bägge är aktiverade. Har Sagems router 5370e och stadsfiber

Permalänk
Hedersmedlem

Då är det konfigurationsproblem, så jag hade återställt allt och installerat om. Telia kan ha tryckt ut en firmwareuppdatering som ställt till det. Båda näten ska fungera och lysa, annars är det bara att börja om från början.

Jag har Telia genom fiber via statsnät.

Se till att inbyggda WiFi i routern är avstängt manuellt.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Då är det konfigurationsproblem, så jag hade återställt allt och installerat om. Telia kan ha tryckt ut en firmwareuppdatering som ställt till det. Båda näten ska fungera och lysa, annars är det bara att börja om från början.

Jag har försökt leta lite snabbt men hittar inte instruktioner för hur man installerar allt så väldigt tveksam till att nollställa allt

Permalänk
Hedersmedlem

Ok. Ja, då kommer du kanske inte lösa det, men jag önskar dig lycka till. Kanske kommer någon annan med bättre tips.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro