Möjlighet att stänga av hårdvarukryptering i Windows 11?

Permalänk
Medlem

Möjlighet att stänga av hårdvarukryptering i Windows 11?

Det kom ju ut nyheter i veckan om att Windows 11's kryptering avsevärt sänker prestandan. Har det kommit fram någon möjlighet att stänga av krypteringen i Windows 11?

Visa signatur

Gör mitt bästa för att bemöta alla med respekt och vänlighet. Ha det fint!

Permalänk
Medlem

Den är ju inte aktiv om du inte aktiverar den manuellt.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem
Skrivet av mezzo_:

Det kom ju ut nyheter i veckan om att Windows 11's kryptering avsevärt sänker prestandan. Har det kommit fram någon möjlighet att stänga av krypteringen i Windows 11?

Prestandafrågan är nog inte specifikt för 11 utan samma sak även i 10 och tidigare? Och det går att styra Bitlocker av/på på samma sätt i 11 som i 10.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mullvaden83:

Den är ju inte aktiv om du inte aktiverar den manuellt.

Jag kan ha aktiverat den när jag installerade Windows för att det stod att det inte hade någon prestandaimpakt.

Visa signatur

Gör mitt bästa för att bemöta alla med respekt och vänlighet. Ha det fint!

Permalänk
Medlem

Jag tror du kan stänga av det i bitlocker menyn.
Type and search [Manage BitLocker] in the Windows search bar, then click [Open].
Click [Turn off BitLocker] on the drive that you want to decrypt. ...
Confirm whether you want to decrypt your drive, then select [Turn off BitLocker] to start turning off BitLocker, and your drive will not be protected anymore.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem
Skrivet av mezzo_:

Det kom ju ut nyheter i veckan om att Windows 11's kryptering avsevärt sänker prestandan. Har det kommit fram någon möjlighet att stänga av krypteringen i Windows 11?

Bara att stänga av device encryption / Bitlocker encryption. Finns i inställningarna i systemet.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mullvaden83:

Den är ju inte aktiv om du inte aktiverar den manuellt.

Den är aktiv som standard om du loggar in med Microsoft konto. Det har skett på flera av mina datorer. Edit: Gäller nog bärbara datorer.

La till en sak
Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Den är aktiv som standard om du loggar in med Microsoft konto. Det har skett på flera av mina datorer

Det stämmer inte. Jag är inloggad med Microsoftkonto och det är inte på för någon av mina diskar iallafall.

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem
Skrivet av sp1k3n:

Det stämmer inte. Jag är inloggad med Microsoftkonto och det är inte på för någon av mina diskar iallafall.

<Uppladdad bildlänk>

Den har varit aktiv på både min föregående dator Lenovo T460 och min Dell Latitude 5400. Jag tror det bara gäller bärbara datorer att den är aktiverad automatiskt för på min stationära dator har den inte aktiverats automatiskt.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Den har varit aktiv på både min föregående dator Lenovo T460 och min Dell Latitude 5400. Jag tror det bara gäller bärbara datorer att den är aktiverad automatiskt för på min stationära dator har den inte aktiverats automatiskt.

Ja, så kan det nog vara, i.o.m att det är större risk att de kan hamna i orätta händer.

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem

Eftersom mitt Windows inte riktigt går så smidigt som jag skulle önska och att det nog var ett misstag att klämma in Windows 11 på en 7700k med 16gb ram så biter jag nog i det sura äpplet och formaterar in Windows 10 och ser till att inaktiva kryptering i alla former när jag kör installationen.

Visa signatur

Gör mitt bästa för att bemöta alla med respekt och vänlighet. Ha det fint!

Permalänk
Medlem
Skrivet av mezzo_:

Eftersom mitt Windows inte riktigt går så smidigt som jag skulle önska och att det nog var ett misstag att klämma in Windows 11 på en 7700k med 16gb ram så biter jag nog i det sura äpplet och formaterar in Windows 10 och ser till att inaktiva kryptering i alla former när jag kör installationen.

Det borde inte vara någon skillnad i hastighet, om något borde det vara snabbare. W11 har varit snabbare på alla mina datorer än W10.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig