Apple kan överraska med ny Imac

Permalänk
Medlem
Skrivet av Birks:

Imac blir en given köksdator för recept när den kommer med minst 27" 4k skärm, touch och samma färg på hela chassit.

Apple tror inte riktigt på touch på datorer, med all rätt (Surface Pro är fruktansvärd att använda med fingrarna enligt min mening eftersom gränssnittet inte är anpassat för det, och även fruktansvärd att använda med den bedrövliga touch-paden som följer med). Nog större chans att det kommer en iPad med 27" skärm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Min avsikt var inte att starta en pajkastning där bevisföringen är anekdoter tills tråden urartar helt, men tack för att du bevisade min poäng.

Nej anekdoter är inte bevis och det var inte menat som det eller pajkastning. Tack för den trevliga tonen.

Min fråga var genuin och inte ifrågasättande. Något så allvarligt så borde det väl finnas en story tänker jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Nej anekdoter är inte bevis och det var inte menat som det eller pajkastning. Tack för den trevliga tonen.

Min fråga var genuin och inte ifrågasättande. Något så allvarligt så borde det väl finnas en story tänker jag.

Ber om ursäkt då. Men är det så konstigt att man drar öronen åt sig när du inleder med "min iMac från 2011 fungerar som ny". Vad är det om inte anekdotisk bevisföring om en modell som dessutom var ökänd för att ha problem med sin GPU?

Tänkte främst på möjligheten där angripare kunde ta kontroll över mikrofon och kamera samt att det gick att extrahera all information från hårddisken trots lösenord och kryptering när datorn var i viloläge. Båda tog ovanligt lång tid att åtgärda.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Det är inte en åsikt, utan det var så det låg till.

Det är väl en åsikt att inte lägga värde i något annat än cpu?

Jag tycker att många macar även på inteltiden har varit objektivt prisvärda då de hade unika funktioner som inte fanns att köpa någon annanstans.

Exempelvis en laptop med touchpad större än ett frimärke, upplösning på 2880 när pc-marknaden verkade tycka att 1440 var en naturlag som inte kunde brytas, chassi svarvat ur ett massivt aluminiumblock mm.

Jämför LG’s ultrafine 5k i dag med priset på retina imac 27 när den lanserades. Du fick nästan datorn på köpet med skärmen, det var rent objektivt prisvärt. Men förstås inte billigt, skärmen är ju inte billig ens i dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Ber om ursäkt då. Men är det så konstigt att man drar öronen åt sig när du inleder med "min iMac från 2011 fungerar som ny". Vad är det om inte anekdotisk bevisföring om en modell som dessutom var ökänd för att ha problem med sin GPU?

Tänkte främst på möjligheten där angripare kunde ta kontroll över mikrofon och kamera samt att det gick att extrahera all information från hårddisken trots lösenord och kryptering när datorn var i viloläge. Båda tog ovanligt lång tid att åtgärda.

det var därför jag inledde med "jag kan bara..." dvs bara en anekdot.

Jag är dock rätt säker på att jag läst flera studier som visat att Apples produkter håller längre.

Ok, så bara allvarligt om man är militär... Dessa saker går väl att göra på vilken dator som helst även idag om man har rätt verktyg. Självklart är det värre när man inbillar sig att man är säker (diskkryptering) men keyloggers etc gör idag att allt som behövs är en usb-kontakt med chip i för att helt ta över en dator.

Generellt är det många stormar i vattenglas när det gäller säkerhet, det folk faller på gång på gång är social enginering, människan är solklart svagaste länken. Det finns en anledning till att toolkits för sådant idag i huvudsak fokuserar på social enginering. Det folk inte fattar att även om de inte gör något att deras facebookkonto kontrolleras av någon annan är att det används för att bygga vidare för att skapa en övertygande scam.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Ber om ursäkt då. Men är det så konstigt att man drar öronen åt sig när du inleder med "min iMac från 2011 fungerar som ny". Vad är det om inte anekdotisk bevisföring om en modell som dessutom var ökänd för att ha problem med sin GPU?

Tänkte främst på möjligheten där angripare kunde ta kontroll över mikrofon och kamera samt att det gick att extrahera all information från hårddisken trots lösenord och kryptering när datorn var i viloläge. Båda tog ovanligt lång tid att åtgärda.

Kan bekräfta att iMac 27" 2011 troligen är den appledator jag reparerat och skrotat flest exemplar av genom åren. I princip varenda en som såldes har ett grafikkort som kan dö vilken sekund som helst, och den är tillsammans med samma års MacBook Pro 15" ansvarig för att Apple slutade sälja datorer med nVidia GPU.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | AMD Ryzen 7 2700 | 32GB Corsair Vengance 3200mhz | EVGA Geforce GTX 1070 | Cooler Master Silent Pro M 850W | Samsung EVO 970 Plus 500GB |