Permalänk
Medlem

7900XT - drivrutin timeout.

Hejsan!

Gick från den gröna sidan till den röda sidan av grafikkort, tänkte att det kan vara kul att testa. Men för tillfället så är jag enbart missnöjd. Har kört med kortet i ungefär 1 år snart, det presterar bra när det väl fungerar så att säga.

När jag spelar, så "låser" sig hela datorn i 5 sek för att sedan återgå till det vanliga men med något orolig FPS som följd och AMD adrenaline programvaran säger "Standardinställningar för prestandajustering har återställt på grund av ett oväntat fel".
En reboot av datorn löser detta problem, det händer inte hela tiden. Ibland kan det fungera en hel dag utan några som helst problem.

Har testat installera om drivrutiner med hjälp av DDU men utan någon som helst skillnad.

Så nu söker jag lite tips och trix härifrån alternativt om det bara är att skicka tillbaka kortet och gå tillbaka till den gröna sidan!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zoth:

Hejsan!

Gick från den gröna sidan till den röda sidan av grafikkort, tänkte att det kan vara kul att testa. Men för tillfället så är jag enbart missnöjd. Har kört med kortet i ungefär 1 år snart, det presterar bra när det väl fungerar så att säga.

När jag spelar, så "låser" sig hela datorn i 5 sek för att sedan återgå till det vanliga men med något orolig FPS som följd och AMD adrenaline programvaran säger "Standardinställningar för prestandajustering har återställt på grund av ett oväntat fel".
En reboot av datorn löser detta problem, det händer inte hela tiden. Ibland kan det fungera en hel dag utan några som helst problem.

Har testat installera om drivrutiner med hjälp av DDU men utan någon som helst skillnad.

Så nu söker jag lite tips och trix härifrån alternativt om det bara är att skicka tillbaka kortet och gå tillbaka till den gröna sidan!

Vilka spel? Hade samma med mitt 7900XTX i Sons of the Forest. Löste genom att sätta en power limit på 95%.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem

Hade samma problem med mitt XTX, powerlimit som @Pamudas nämnde samt att jag läste att ställa in core hz min-värdet ca 200-400Mhz under max skulle vara "bra".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Vilka spel? Hade samma med mitt 7900XTX i Sons of the Forest. Löste genom att sätta en power limit på 95%.

Skrivet av Hothep:

Hade samma problem med mitt XTX, powerlimit som @Pamudas nämnde samt att jag läste att ställa in core hz min-värdet ca 200-400Mhz under max skulle vara "bra".

Använde ni MSI-afterburner till detta?

Permalänk
Medlem

Nä, jag ställde in det i amd:s "kontrollpanel". Den man får med drivrutinen så att säga

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hothep:

Nä, jag ställde in det i amd:s "kontrollpanel". Den man får med drivrutinen så att säga

Antar att ni syftar på -5% powerlimit isåfall? Då den enbart går till +15% eller -15%

Permalänk
Medlem

Hmm, kommer inte ihåg riktigt hur det var, jag drog den till max iaf
Håll bara koll på den där juction temp så den inte slår i taket.

Permalänk
Medlem

Börjar sådär, så får vi se om det blir bättre! tack!

Permalänk
Medlem

Ja precis

Permalänk
Medlem

Verkar inte som de tipsen jag testar här löste mitt problem.
Drivrutinerna kraschar ändå emellanåt, otroligt irriterande.

Vad är nästa steg? Känns inte som att det är möjligt att ta på "garantin" egentligen.

Permalänk
Medlem

Verkar som att jag har löst problemet med hjälp av att stänga av Multi-Plane Overlay (MPO).

Skojade bara. Så fort jag skrivit detta meddelande kom det igen

Permalänk
Medlem

Sådär! Nu kan jag nog med gott samvete säga att problemet är "löst".

Google Chrome var boven i dramat. Kör med Opera GX nu istället, men fungerar säkert lika bra med någon annan webbläsare.
Sedan bytet har det inte skett några krascher av drivrutinerna alls.

Nej, jag hade heller inga konstiga "extensions" knutet till chrome.

Tänker att det är lika bra att skriva ut vad som löste mitt problem ifall någon annan får samma!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zoth:

Sådär! Nu kan jag nog med gott samvete säga att problemet är "löst".

Google Chrome var boven i dramat. Kör med Opera GX nu istället, men fungerar säkert lika bra med någon annan webbläsare.
Sedan bytet har det inte skett några krascher av drivrutinerna alls.

Nej, jag hade heller inga konstiga "extensions" knutet till chrome.

Tänker att det är lika bra att skriva ut vad som löste mitt problem ifall någon annan får samma!

Skumt med tanke på att opera gx är en chromium browser.... Men kul att du hitta problemet 😊

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Skumt med tanke på att opera gx är en chromium browser.... Men kul att du hitta problemet 😊

Haha, ja, det tycker jag också! Huvudsaken är dock att det löste problemet!