Microsoft har AI som kan ta dina möten

Permalänk
Skrivet av Allexz:

Det är väl självklart att företagen vill ha copilot. Cheferna får inte samma demo som arbetarna for sure.

Fina grafer på hur mycket aktiv tid en person är i ett möte.... Genererade reporter i procentsats eller stapeldiagram där de kommer läsa ut motivationsnivå, engagemang, sannolikhet att komma med lösningar

Skrivet av nickhe:

Förutom att cheferna kan inte se på detalj nivå hur mycket möten eller hur aktiv en användare är i möten. Detta är verktyg att stötta dig i ditt arbete och sänka din arbetsbelastning.

Troligen sant idag men man får nog vara tämligen naiv om man inte förstår att det här bara är månader bort. Kan säkert även då finnas möjlighet för chefer att köpa versioner utan övervakning men givetvis kommer det vara i företagens intresse att i tysthet även kunna använda systemet för diskret övervakning.

I USA finns redan idag övervakningsprogram som håller koll på allt från aktiva fönster till dina ögonrörelser. Många företag drar bort 5 min från din lön om deras "algoritmer" inte detekterar något arbete utför de minuterna.

Givetvis är Sverige inget föregångsland för övervaknings-program men det som uppfinns i USA hittar förr eller senare hit. Mer eller mindre.

"Tycker vi det finns anledning att misstänka att du missköter dig? Det blir 2 månader med AI-övervakning. Du har väl inget att dölja, du jobbar väl dina timmar?"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olof_von_Knorring:

Troligen sant idag men man får nog vara tämligen naiv om man inte förstår att det här bara är månader bort. Kan säkert även då finnas möjlighet för chefer att köpa versioner utan övervakning men givetvis kommer det vara i företagens intresse att i tysthet även kunna använda systemet för diskret övervakning.

I USA finns redan idag övervakningsprogram som håller koll på allt från aktiva fönster till dina ögonrörelser. Många företag drar bort 5 min från din lön om deras "algoritmer" inte detekterar något arbete utför de minuterna.

Givetvis är Sverige inget föregångsland för övervaknings-program men det som uppfinns i USA hittar förr eller senare hit. Mer eller mindre.

"Tycker vi det finns anledning att misstänka att du missköter dig? Det blir 2 månader med AI-övervakning. Du har väl inget att dölja, du jobbar väl dina timmar?"

Om det här är tankar som snurrar runt kanske man ska fundera över vilken typ av företag man jobbar för?

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarg:

Jag jobbar kommunalt, så nej, det är inte småpotatis.

Kan dessutom inte föreställa mig att mer än 10 av dessa minimum 300 licenser faktiskt skulle komma till nytta sett till hela organisationen. Och däri ligger problemet. En hel del arbetsplatser har användning av långt färre än utsatt miniminivån.

Ett räkneexempel:
MS 365 Copilot är prissatt till $30 per användare och månad. Krävs 300 licenser. Ungefär 100 000 SEK per månad.

Kalmar har cirka 5 500 kommunalanställda, motsvarande 7,5% av invånarantalet. Oklart hur många som jobbar som tjänstemän/har administrativa uppgifter, men det skulle räcka att 5,5% av de kommunalanställda faller inom den kategorin för att nå upp till 300 licenser.
Så, hur mycket effektivitetsförbättring krävs för att motivera en utgift på 100k/månad? Cirka 1,5 heltidstjänster, motsvarande 240 timmar, det vill säga att det sparar in en timme per användare. Eller annorlunda uttryckt, mindre än 1% effektivitetsförbättring per användare. Efter att ha använt Copilot ett tag kan jag säga att jag ligger på mångdubbelt det.

Förstår att det kan se annorlunda ut i små kommuner och organisationer.

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarg:

Jag jobbar kommunalt, så nej, det är inte småpotatis.

Kan dessutom inte föreställa mig att mer än 10 av dessa minimum 300 licenser faktiskt skulle komma till nytta sett till hela organisationen. Och däri ligger problemet. En hel del arbetsplatser har användning av långt färre än utsatt miniminivån.

Förutom att kommunerna och deras kommunala bolag är extremt intresserade och flera vill köpa in dessa licenser från start. Ta bara din timlön och se om du sparar 1-2 timmar i månaden med copilot så ser du hur "mycket du sparar" med ökad produktivtet.

Skrivet av Olof_von_Knorring:

Troligen sant idag men man får nog vara tämligen naiv om man inte förstår att det här bara är månader bort. Kan säkert även då finnas möjlighet för chefer att köpa versioner utan övervakning men givetvis kommer det vara i företagens intresse att i tysthet även kunna använda systemet för diskret övervakning.

I USA finns redan idag övervakningsprogram som håller koll på allt från aktiva fönster till dina ögonrörelser. Många företag drar bort 5 min från din lön om deras "algoritmer" inte detekterar något arbete utför de minuterna.

Givetvis är Sverige inget föregångsland för övervaknings-program men det som uppfinns i USA hittar förr eller senare hit. Mer eller mindre.

"Tycker vi det finns anledning att misstänka att du missköter dig? Det blir 2 månader med AI-övervakning. Du har väl inget att dölja, du jobbar väl dina timmar?"

Förutom att det är inte så det fungerar och kommer inte fungera. Sen är det inte heller så Microsoft arbetar.
Vill du få insikt över hur mycket du sitter i möten så kan du kolla på din Viva Insights, sen så vill man inte ha en hög procentdel i möten. Det är något extremt negativt.

Förutom det, vem fan vill hålla koll på dig ? Så länge du levererar dina uppgifter så bryr sig ingen va du gör om dagarna, du får betalt för jobbet

Skrivet av bubbelbabbel:

Ett räkneexempel:
MS 365 Copilot är prissatt till $30 per användare och månad. Krävs 300 licenser. Ungefär 100 000 SEK per månad.

Kalmar har cirka 5 500 kommunalanställda, motsvarande 7,5% av invånarantalet. Oklart hur många som jobbar som tjänstemän/har administrativa uppgifter, men det skulle räcka att 5,5% av de kommunalanställda faller inom den kategorin för att nå upp till 300 licenser.
Så, hur mycket effektivitetsförbättring krävs för att motivera en utgift på 100k/månad? Cirka 1,5 heltidstjänster, motsvarande 240 timmar, det vill säga att det sparar in en timme per användare. Eller annorlunda uttryckt, mindre än 1% effektivitetsförbättring per användare. Efter att ha använt Copilot ett tag kan jag säga att jag ligger på mångdubbelt det.

Förstår att det kan se annorlunda ut i små kommuner och organisationer.

This! Även små kommunerna är intresserade, för du köper 300 licenser och tilldelar de till de rollerna som faktiskt har användning för dem, vilket är rätt många. Sparar vi tex 1-2 timmar i månaden så har licensen betalat av sig själv

Visa signatur

Stationär : I5-4670s | 16GB Ram | 1920x1200x2| HD7950 | 240GB SDD + 3TB + 2TB HDD|OSX 10.10
Bärbar: Clevo w230ss | I7-4810Qm | 16GB Ram |1920x1080| HD 4600+ GTX860M | 256gb msata SDD x2 + 1TB HDD|Windows 8.1

Permalänk
Sötast
Skrivet av nickhe:

Förutom det, vem fan vill hålla koll på dig ? Så länge du levererar dina uppgifter så bryr sig ingen va du gör om dagarna, du får betalt för jobbet

Gissningsvis 9/10 chefer och eller företag. Att jobba under eget ansvar är INTE det främst förekommande. Definitivt inte om man räknar hur många personer som krävs för varje tjänst.

Utvecklare, drifttekniker, soc, kundteam etc, självklart att de flesta rollerna är under eget ansvar och eller självgående. Men hur stor del av rollerna är det av alla?

Dessutom: Desto större företag, desto större chans att man är en siffra av totala tekniker för en region och nedskärningar behöver göras någonstans. Att ha ett års långt underlag med jämförelser på de anställda leder såklart till lättare och ev bättre beslut, för företagets plånbok, dvs.

Permalänk
Medlem

Ok, jag kan givet status quo på mötesfronten se nyttan, och skulle gärna testa en del av de där funktionerna om mitt företag köper in Copilot. Men samtidigt...

Citat:

Enligt data från Microsoft får deras mest aktiva användare 250 mail på Outlook och tar emot 150 meddelanden på Teams per dag. Man ser också att deras användare sitter i tre gånger så många möten idag som de gjorde 2020 och använder 11 appar per dag bara för att få sitt arbete gjort.

Är det inte så att pandemin kickstartade en ny nätbaserad möteskultur som gått lite berserk? Vi pratade redan innan om att det var mycket möten, men nu har de alltså blivit tre gånger fler. Jag tror det stämmer, om jag kollar min egen kalender. Teams och andra verktyg har gjort det så lätt att lägga in möten att kallelserna förökar sig som kaniner.

Jag ser inte att resultatet blir bättre, bara att tiden att faktiskt producera något mellan mötena minskat ganska rejält. Kanske dags för en ny titt på möteskultur istället för att bara försöka bota en del av symptomen med nya verktyg...

Permalänk
Medlem
Skrivet av bubbelbabbel:

Ett räkneexempel:
MS 365 Copilot är prissatt till $30 per användare och månad. Krävs 300 licenser. Ungefär 100 000 SEK per månad.

Kalmar har cirka 5 500 kommunalanställda, motsvarande 7,5% av invånarantalet. Oklart hur många som jobbar som tjänstemän/har administrativa uppgifter, men det skulle räcka att 5,5% av de kommunalanställda faller inom den kategorin för att nå upp till 300 licenser.
Så, hur mycket effektivitetsförbättring krävs för att motivera en utgift på 100k/månad? Cirka 1,5 heltidstjänster, motsvarande 240 timmar, det vill säga att det sparar in en timme per användare. Eller annorlunda uttryckt, mindre än 1% effektivitetsförbättring per användare. Efter att ha använt Copilot ett tag kan jag säga att jag ligger på mångdubbelt det.

Förstår att det kan se annorlunda ut i små kommuner och organisationer.

I kommuner så är icke-administrativ personal överlägset flest för att socialtjänster och utbildningsförvaltningar har så mycket vårdpersonal och skolpersonal. Sen har vi faktumet att kommunala kontorsarbetare (eller kommunal personal) generellt sett är ganska dåligt kompetensutvecklade i att använda deras arbetsredskap (läs: dator). Du har en massa tjänstemän som knappt kan använda mer än möten och chatten i teams, t.ex. Excel-kunskaper är oftast basic utanför ekonomipersonal, även om det förekommer undantag som alltid.

Så att anta att en majoritet tjänstemän och administration skulle få för sig att börja använda Copilot, för att ens tala om att våga gör det eller ha kunskaperna nog att göra det, känns osannolikt. På många arbetsplatser kan du knappt få för att börja använda mer delar av office-paketet eller mer än grundläggande funktioner i befintliga program.

Det är i princip bara de största kommunerna som har råd och/eller tillräckligt med kompetent personal för att använda verktyget i sådana mängder.

Skrivet av nickhe:

Förutom att kommunerna och deras kommunala bolag är extremt intresserade och flera vill köpa in dessa licenser från start. Ta bara din timlön och se om du sparar 1-2 timmar i månaden med copilot så ser du hur "mycket du sparar" med ökad produktivtet.

This! Även små kommunerna är intresserade, för du köper 300 licenser och tilldelar de till de rollerna som faktiskt har användning för dem, vilket är rätt många. Sparar vi tex 1-2 timmar i månaden så har licensen betalat av sig själv

Jag har jobbat i små kommuner och 1 miljon kr för att köpa 300 licenser är inte alls realistiskt med alla besparingskrav som är vardagen numera, och inte bara för att det inte finns 300 intresserade personer som har tid/kunskap nog att gotta ner sig i möjligheterna med Copilot (även om dom har användning av det). Ny teknologi och nya leksaker tar långt tid att anammas, om alls, dessvärre. Det är svårt nog att få folk att använda det som man ska använda.

En mer realistiskt situation är ett fåtal licenser strategiskt utdelade i olika enheter hos någon som har intresset/kompetensen för att använda. Och det är långt ifrån 300 stycken i en mindre kommun. Jag kan inte komma på mer än 10 personer där jag jobbar på rak arm.

Visa signatur

Nada.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarg:

Jag har jobbat i små kommuner och 1 miljon kr för att köpa 300 licenser är inte alls realistiskt med alla besparingskrav som är vardagen numera, och inte bara för att det inte finns 300 intresserade personer som har tid/kunskap nog att gotta ner sig i möjligheterna med Copilot (även om dom har användning av det). Ny teknologi och nya leksaker tar långt tid att anammas, om alls, dessvärre. Det är svårt nog att få folk att använda det som man ska använda.

En mer realistiskt situation är ett fåtal licenser strategiskt utdelade i olika enheter hos någon som har intresset/kompetensen för att använda. Och det är långt ifrån 300 stycken i en mindre kommun. Jag kan inte komma på mer än 10 personer där jag jobbar på rak arm.

Absolut, inte alla kommuner som vill hoppa på det tåget direkt. Men det finns kommuner som har pengar kvar i sin budget och för nästa år budget som helt klart och intresserade och kommer köra på, stora som små. Sedan är kravet på 300 licenser där pg hur mycket resurser copilot kräver samt att lätta trycket, det kommer släppa med tiden

Senaste imorse snackade jag med en kommun som ville köra på 1 november och redan hade en lista min 300 användare som kommer få licens

Visa signatur

Stationär : I5-4670s | 16GB Ram | 1920x1200x2| HD7950 | 240GB SDD + 3TB + 2TB HDD|OSX 10.10
Bärbar: Clevo w230ss | I7-4810Qm | 16GB Ram |1920x1080| HD 4600+ GTX860M | 256gb msata SDD x2 + 1TB HDD|Windows 8.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av nickhe:

Absolut, inte alla kommuner som vill hoppa på det tåget direkt. Men det finns kommuner som har pengar kvar i sin budget och för nästa år budget som helt klart och intresserade och kommer köra på, stora som små. Sedan är kravet på 300 licenser där pg hur mycket resurser copilot kräver samt att lätta trycket, det kommer släppa med tiden

Senaste imorse snackade jag med en kommun som ville köra på 1 november och redan hade en lista min 300 användare som kommer få licens

Kan förstå att de minsta kommunerna kan ha svårt att hugga en tillräckligt stor användarbas. För medelstora kommuner borde det inte vara svårt. Alla förvaltningar och verksamheter som kommunalt drivna skolor (se exvis DN idag) och arbetsledande individer i exempelvis omsorg kommer att lunna arbeta mycket mer effektivt. Effektiviseringen per individ som använder verktyget effektivt överstiger vida kostnaden. Behöver med andra ord inte nödvändigtvis ha 300 superanvändare.

Tror dock att det kan finnas osäkerheter kring dataflöden, datalagring och juridiska frågor kopplade till det som gör det knepigt från offentlig verksamhet.

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021

Permalänk
Medlem
Skrivet av bubbelbabbel:

Tror dock att det kan finnas osäkerheter kring dataflöden, datalagring och juridiska frågor kopplade till det som gör det knepigt från offentlig verksamhet.

Minst sagt. Fastän avtalet mellan USA och EU-kommissionen i sommar, och att MS har svenskt datacenter, så är många väldigt nervösa om det. Jag vet kommuner som (på eventuellt felaktiga grunder, men det är en annan diskussion) helt har dragit i nödbromsen i samband med att M365 har implementerats och migrering av data till molnet har planerats eller påbörjats för att man varit osäkra eller gjort antaganden som inte kunnat efterlevas.

Visa signatur

Nada.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarg:

Minst sagt. Fastän avtalet mellan USA och EU-kommissionen i sommar, och att MS har svenskt datacenter, så är många väldigt nervösa om det. Jag vet kommuner som (på eventuellt felaktiga grunder, men det är en annan diskussion) helt har dragit i nödbromsen i samband med att M365 har implementerats och migrering av data till molnet har planerats eller påbörjats för att man varit osäkra eller gjort antaganden som inte kunnat efterlevas.

Mycket av det försvinner nu även pg att vi går med i Nato, därför många av våra myndigheter kollar och preppar sig för 365

Visa signatur

Stationär : I5-4670s | 16GB Ram | 1920x1200x2| HD7950 | 240GB SDD + 3TB + 2TB HDD|OSX 10.10
Bärbar: Clevo w230ss | I7-4810Qm | 16GB Ram |1920x1080| HD 4600+ GTX860M | 256gb msata SDD x2 + 1TB HDD|Windows 8.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av nickhe:

Mycket av det försvinner nu även pg att vi går med i Nato, därför många av våra myndigheter kollar och preppar sig för 365

Känner inte till ngn lagstiftning nog relaterat till det här som har ngn killing till Nato. Några exempel?

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021

Permalänk
Medlem
Skrivet av nickhe:

Mycket av det försvinner nu även pg att vi går med i Nato, därför många av våra myndigheter kollar och preppar sig för 365

Skrivet av bubbelbabbel:

Känner inte till ngn lagstiftning nog relaterat till det här som har ngn killing till Nato. Några exempel?

Jag skummade precis igenom delen om informationssäkerhet i utredningen samt remissvaren från FRA och SÄPO och kunde inte hitta något som skulle vara relevant för implementation av 365 och relaterad informationsöverföring.

Visa signatur

Nada.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarg:

Jag skummade precis igenom delen om informationssäkerhet i utredningen samt remissvaren från FRA och SÄPO och kunde inte hitta något som skulle vara relevant för implementation av 365 och relaterad informationsöverföring.

Punkt 5.1 Och 5.2 om jag inte missminner mig. Har med informationssäkerhet och informationsöverföring samt andra regelverk som finns hos Nato. Tror tom Hela punkt 5 täcker över det
Finns folk som har bra mycket bättre koll än mig men Nato ansökan har tydligen öppnat upp många dörrar som var stängda förut

Självklart så finns det data som inte allt hamna i molnen som tex patientinformation etc.

Visa signatur

Stationär : I5-4670s | 16GB Ram | 1920x1200x2| HD7950 | 240GB SDD + 3TB + 2TB HDD|OSX 10.10
Bärbar: Clevo w230ss | I7-4810Qm | 16GB Ram |1920x1080| HD 4600+ GTX860M | 256gb msata SDD x2 + 1TB HDD|Windows 8.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av nickhe:

Punkt 5.1 Och 5.2 om jag inte missminner mig. Har med informationssäkerhet och informationsöverföring samt andra regelverk som finns hos Nato. Tror tom Hela punkt 5 täcker över det
Finns folk som har bra mycket bättre koll än mig men Nato ansökan har tydligen öppnat upp många dörrar som var stängda förut

Självklart så finns det data som inte allt hamna i molnen som tex patientinformation etc.

Det är den sektionen jag tittat igenom, ja. Saken är dock att det endast gäller NATO-information, så jag ser inte hur det skulle ha någon som helst påverkan på M365-miljöer i myndigheter (där du inte får ha den typen av information oavsett.)

Avtalet reglerar på en övergripande nivå parternas skyldighet att skydda och bevara säkerhetsskyddsklassificerade uppgifter som härrör från Nato eller som en medlemsstat har lämnat till Nato samt sådana uppgifter som lämnas till en medlemsstat som stöd för Natos program, projekt eller kontrakt.

Du får mer än gärna peka mig till information från folket som har bättre koll, för detta är relevant för mitt jobb och jag vill veta mer om det faktiskt är som du säger.

Visa signatur

Nada.