Spelet som kan få vilken dator som helst att kännas otillräcklig

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Nja, svårt att inte hålla med, men att ett två generationer gammalt mellan-kort behöver köra "low" inställningar, med en renderingsupplösning på 720p (dlss quality 1080p) för att nå 30FPS kan jag tycka är lite svårsmält.

Nu vet jag att det inte är helt samma sak, men när det först nya SW:BF släpptes så kunde ett 750 Ti klämma ut över 60FPS i medium preset i 1080p, vilket är ett lite långsammare kort än det 560Ti som är åldersmässigt samma som 2060 mot AW2.
Enligt GN

Vad är det för fel med det?
Spelet funkar bra på 2060 och Remedy anser helt enkelt att på ett 2060 så ser spelet bäst ut i 1080p DLSS quality och deras low preset. DLSS performance finns naturligtvis för dom som vill ha mer FPS. Är problemet att det heter low och är nedsättande eller vad? Är det samma som när man får döpa om very easy till story mode för att inte kränka folk?
Att folk som sitter på äldre kort än RTX2000 och inte kan spela gnäller förstår jag men här är jag helt vilsen.

Permalänk
Skrivet av Mr Mr:

Cities skylines 2 släpps på tisdag

där har vi faktiskt en utmaning då dessa cities spel är, otroligt nog, tungdrivna, samma med flight simulator spelen.
ska bli spännande att se

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk

Jag kör fortfarande i 1080p, så bör vara lugnt även med RT

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Nja, svårt att inte hålla med, men att ett två generationer gammalt mellan-kort behöver köra "low" inställningar, med en renderingsupplösning på 720p (dlss quality 1080p) för att nå 30FPS kan jag tycka är lite svårsmält.

Nu vet jag att det inte är helt samma sak, men när det först nya SW:BF släpptes så kunde ett 750 Ti klämma ut över 60FPS i medium preset i 1080p, vilket är ett lite långsammare kort än det 560Ti som är åldersmässigt samma som 2060 mot AW2.
Enligt GN

RTX 2060 är ett snart 5 år gammalt budgetkort. Det är det långsammaste kortet i 20-serien för desktop. Att förvänta sig mer är knappast rimligt.

Permalänk
Medlem

Det kanske kommer flyta bra om man har rätt hårdvara helt enkelt? Jag har inte testat Control så jag vet inte hur bra Remedy optimerade sist de gjorde ett spel.

Alan Wake är väl det närmsta jag sett ett spel komma en Stephen King roman.

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem
Skrivet av liten_lemmel:

Så man ska avstanna grafisk utveckling bara för att ekonomin kärvar? Ska vi sluta utveckla elbilars batterier med anledningen att de med nyare, mer effektiva batterier säkert också är dyrare till en början? Sluta bygg dyra energieffektiva hus, bygg istället sämre men billigare hus (som ist. kostar mer att värma upp). Gör absolut ingenting som är ekonomiskt tufft eller jobbigt utan ligg alltid på lägsta gränsen. Medalj till alla som deltar eller till och med enbart tittar på? Nä.

Att många utvecklare optimerar dåligt håller jag med om men samtidigt måste ett antal utvecklare pusha gränserna.
Jag har inga problem med detta även om jag "bara" har ett 3070 som ska brukas ett antal år till.

Jag säger kör på!
Det är inget konstigt att ett helt nyutvecklat spel fungerar bäst med ett mellanklasskort ur den senaste generationen som t.ex. 4070 eller 4080, och att ett 3 år gammalt mellanklasskort som t.ex. 3070 kräver lite kompromisser.

Problemet är att Nvidias prissättning orsakat att folk har fått en helt snedvriden bild av de nyaste korten och ser dem som någon slags halo/unobtanium. RTX 4080 är ett vanligt sketet mellanklasskort och inget annat. Det är inte märkvärdigare än vad GTX 1080 var när det släpptes. Att Nvidia tycker vi ska betala 15 000:- för det istället för 7000:- är inte Remedys fel.

Detta sätter förhoppningsvis lite press på Nvidia när folk inser att de senaste korten inte bara är till för att spela gamla spel i 200 FPS i 4K, utan att de faktiskt är en nödvändig uppgradering för att fortsätta kunna spela på PC. Det är säkert även frustrerande för spelutvecklare som vill lansera nya häftiga effekter i sina spel, men begränsas av att bara typ 10% av spelarna tycker det är värt att köpa de senaste korten p.g.a. totalt skev prissättning.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Nu drar du i lite väl stora växlar haha. Så känslig.
Men ja, när det gäller grafiken så varför inte? Det finns annat i spelen som ger mervärde. Fysik tex och en bra story.
Det är självklart att jag vill ha snyggare grafik. Men jag behöver verkligen inte snyggare grafik för att ha kul i spelen.
Jag ser hellre att fler kan köpa och faktiskt få en fin upplevelse i spelen med spel som inte är i beta när dom lanseras och att det läggs på högre grafik senare i en välpolerad DLC eller patch. Det är lite väl mycket nu med höga krav och halvfärdiga spel.
Så ett steg tillbaka ett tag vore tacksamt.

Nejdå, jag är inte känslig utan ville endast ge några extrema exempel. Du nämner att fysik bidrar och jag håller med dig men fysikberäkning kräver CPU-kraft. Ska utvecklare bromsa även denna utveckling, för alla har inte en modern prolle?
Allt är inte för alla och det är helt OK. Men det får inte bli ett argument för att utveckling ska stanna.

Att många spel släpps i dåligt och ibland till och med obrukbart skick är en trist utveckling. Men hey, thats capitalism for ya!
Jag själv kräks floder över koncepten "DLC" och "Seasons". Återgå bums till regelrätta expansioner istället.

Skrivet av Pepsin:

....RTX 4080 är ett vanligt sketet mellanklasskort och inget annat. Det är inte märkvärdigare än vad GTX 1080 var när det släpptes. Att Nvidia tycker vi ska betala 15 000:- för det istället för 7000:- är inte Remedys fel.

Detta sätter förhoppningsvis lite press på Nvidia när folk inser att de senaste korten inte bara är till för att spela gamla spel i 200 FPS i 4K, utan att de faktiskt är en nödvändig uppgradering för att fortsätta kunna spela på PC. Det är säkert även frustrerande för spelutvecklare som vill lansera nya häftiga effekter i sina spel, men begränsas av att bara typ 10% av spelarna tycker det är värt att köpa de senaste korten p.g.a. totalt skev prissättning.

Håller med dig i dina poänger förutom att 1080 / 4080 är mellanklass. De var/är bägge high-end i min mening.

Visa signatur

CPU: 5600X - NH-D15S. GPU: 3070Ti
RAM: 16GB DDR4 3600MHz Cl 14-15-15-35.
Moderkort: MSI X570 Tomahawk.
Nätagg: Corsair RMX 850W

Permalänk
Medlem

Nvidia har gått ut med prestandasiffror för 4000 serien och pathtracing, och det ser riktigt bra ut om det stämmer. Tom. 4060 skall tydligen klara av lite PT.

1080p
https://www.nvidia.com/content/dam/en-zz/Solutions/geforce/ne...

1440p
https://www.nvidia.com/content/dam/en-zz/Solutions/geforce/ne...

2160p
https://www.nvidia.com/content/dam/en-zz/Solutions/geforce/ne...

Permalänk

så 170 FPS för mig då, ja jag är då nöjd.

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

Nvidia har gått ut med prestandasiffror för 4000 serien och pathtracing, och det ser riktigt bra ut om det stämmer. Tom. 4060 skall tydligen klara av lite PT.

1080p
https://www.nvidia.com/content/dam/en-zz/Solutions/geforce/ne...

1440p
https://www.nvidia.com/content/dam/en-zz/Solutions/geforce/ne...

2160p
https://www.nvidia.com/content/dam/en-zz/Solutions/geforce/ne...

Jag är nyfiken på de som sitter på 4070ti och 4080 och spelar i 1440p. Hur spelet känns med framegen när source fps är under 45. Personligen hade jag förmodligen sänkt RT nivån från full till medium för att få högre source fps men kanske bara är jag?

Visa signatur

Asus X470 gaming-f, 5800x, 7900xt, g.skill 32gb 3200 cl 14.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FierceBrosnan:

Jag är nyfiken på de som sitter på 4070ti och 4080 och spelar i 1440p. Hur spelet känns med framegen när source fps är under 45. Personligen hade jag förmodligen sänkt RT nivån från full till medium för att få högre source fps men kanske bara är jag?

Fps är inte 45 innan framegen, det är DLSS uppskalning på det också så det kanske är 70 fps innan framegen för ett 4080 1440p.

Alan Wake är ju inget snabbt spel, så det går nog att spela med rätt låg FPS egentligen, ettan spelar jag dessutom helst med kontroller, och då räcker nog 30 fps innan framegen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luminous:

Det kanske kommer flyta bra om man har rätt hårdvara helt enkelt? Jag har inte testat Control så jag vet inte hur bra Remedy optimerade sist de gjorde ett spel.

Alan Wake är väl det närmsta jag sett ett spel komma en Stephen King roman.

Får för mig att det fungerade helt okej vid release? Dock var ju både RT och DLSS väldigt nya saker då. Vid laget jag skaffade mitt 6800XT vid launch så funkade maxade settings med RT helt okej på det utan DLSS- låga men stabila fps i native 1440p.

Låga men stabila känns ju rätt optimalt i spel som alan wake så känns som att de borde kunde lösa det fint.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem
Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Oj vad Steeve snurrar in sig. 8GB är skit för nya spel fungerar inte på dom tydligen, medan 5700xt så finns bara ett spel som inte fungerar (Alan Wake 2). Hur mycket minne har 5700xt Steve?

Det är ju inte konstigt att typ 5% följer hans köpråd.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Lussarn:

Oj vad Steeve snurrar in sig. 8GB är skit för nya spel fungerar inte på dom tydligen, medan 5700xt så finns bara ett spel som inte fungerar (Alan Wake 2). Hur mycket minne har 5700xt Steve?

Det är ju inte konstigt att typ 5% följer hans köpråd.

Fast det fungerar ju sannolikt inte överhuvudtaget på 5700XT eftersom det inte har stöd för mesh shaders, och är därmed i princip det enda spelet som inte fungerar på det kortet alls. Var det inte det som han syftade på?

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

Oj vad Steeve snurrar in sig. 8GB är skit för nya spel fungerar inte på dom tydligen, medan 5700xt så finns bara ett spel som inte fungerar (Alan Wake 2). Hur mycket minne har 5700xt Steve?

Det är ju inte konstigt att typ 5% följer hans köpråd.

Fast 8GB är ju i lägsta laget i dagsläget, eller hur?
Vi har haft 8GB som "standard" sedan 1070 (3 gen eller 7 år), det är dags att det ökas till nästa steg (AMD verkar ha gjort det, men inte nVida)

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Thomas:

Fast det fungerar ju sannolikt inte överhuvudtaget på 5700XT eftersom det inte har stöd för mesh shaders, och är därmed i princip det enda spelet som inte fungerar på det kortet alls. Var det inte det som han syftade på?

Fast det finns Youtubers som kan starta spelet med GPUer som ej har stöd för Mesh Shaders.

Som jag fattar det är Mesh Shaders en funktion i Direkt X, Playstation kör inte med Direkt X utan nån Linux bla bla bla variant (Ingen aning)

https://microsoft.github.io/DirectX-Specs/d3d/MeshShader.html

Visa signatur

XFX Merc 7900XT|R5 5600X|MSI MPG B550|32GB 3600mhz.

32" 1440P@240Hz, 1000R.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av SvenskEnkrona:

Fast det finns Youtubers som kan starta spelet med GPUer som ej har stöd för Mesh Shaders.

Som jag fattar det är Mesh Shaders en funktion i Direkt X, Playstation kör inte med Direkt X utan nån Linux bla bla bla variant (Ingen aning)

https://microsoft.github.io/DirectX-Specs/d3d/MeshShader.html

Citat:

The developer says that cards without mesh shader support will still run the game, but you’ll likely experience much lower performance. It points to the example of an RX 5700 XT and RX 6600 showing a large gap in Alan Wake 2 despite having similar performance otherwise. Strict mesh shader support, according to the developer, came up after the team experienced “lots of perfs issues and bugs” with a vertex shader path, leading the development team to officially drop support for it.

Så det kanske fungerar, frågan är om det är värt det och spelbart (med tanke på systemkraven i övrigt). Men det finns inget stöd från utvecklaren hur som helst.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Fast det fungerar ju sannolikt inte överhuvudtaget på 5700XT eftersom det inte har stöd för mesh shaders, och är därmed i princip det enda spelet som inte fungerar på det kortet alls. Var det inte det som han syftade på?

Man kan tolka det han säger lite olika. Men dessa spel han refererar till borde ju inte fungerat på 5700xt heller är iallafall min poäng.

"Not only was the 3070 much newer than the 5700xt, it costs more, and it has problems in these games. We where accused of blowing that up. But then, we haven't even found a game yet where the 5700xt does not work, we potentially have one now, finally after 4 1/2 years."

Men nu verkar det ju som iallafall Pascal kort startar spelet (om än att det inte flyter) så det kanske fungerar även på RDNA1 då. Och det är ju bra.

https://www.youtube.com/watch?v=kMHxkrABRNs

Permalänk
Medlem

Spelet ser ju verkligen underbart ut och visst är det tungt, men det ser inte ut som en "unoptimized mess". Här är en kille som får det spelbart på ett 3050 t.ex. Verkar ju som man får en av de snyggaste upplevelserna man kan få idag även om man spelar på low settings.

https://youtu.be/E-w5Hcx4JL4

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Jag är inte alls förvånad över att Cities Skylines 2 är ett krävande spel. De försöker simulera en stad där individuella beslut tas och påverkar andra, det kräver mycket beräkingskraft om det ska se realistiskt ut.

Även innan man ens byggt någonting?

Visa signatur

I5 13600k - 5600 MHz 36 CL Corsair DDR5 - Msi pro z690-a wifi ddr5 - asus tuf oc v2 3080 - corsair rmx 1000 psu - nh d15 - sn850X

Permalänk
Skrivet av rampjesus:

AW2 använder inte Unreal.

Kul hur snacket går på Sweclockers. Kommer ett tekniskt krävande spel som kräver en rejäl rigg = utvecklare är lata och dumma. Tycker man får tåla lite kompromisser. Det är inte en rättighet att kunna maxa allt och köra i 60 fps. Testa 1080p och allt på medium. Det är inte farligt.

Håller med!

Dagens utveckling är svårare också. När spelen blir mer komplicerade blir allt annat komplicerat också.

Min nybyggda dator med 4070 ti drar spelet på 2k och 60 fps!

Jag är nöjd o spelet är sjukt coolt!

Snacka om att de utklassar Capcom i suspense o skräck!

Felstavningar