Mazda inget för Home Assistant

Permalänk
Medlem

Mazda inget för Home Assistant

https://www.thedrive.com/news/mazda-slaps-developer-with-ceas...
https://arstechnica.com/cars/2023/10/mazdas-dmca-takedown-kil...

Sjukt trist agerande av Mazda, hoppas det var ett ogenomtänkt felaktigt agerande som de tar tillbaka.

Permalänk

Jag förstår att Mazda behöver reagera på något sätt men känns lite osmakligt hur de gjort det, lite "Nintendo" över det hela. Tycks va något som flera japanska företag har för sig att deras "IP" ska försvaras med hela själen. "get outta my lawn"

Istället borde dom ha kontaktat personen direkt och diskutera före man går och hotar med DMCA takedown. Däremot tror jag ju inte Mazda är den enda biltillverkaren som hade reagerat såhär. Lite synd dock som Mazda ägare och tekniknörd som blivit lite fast i home assistant träsket, dock ser jag inte så stor nytta i deras nuvarande bilar men eventuellt i kommande elbilar kunde det finnas några flera nyttiga knep och knåp.

Ska också sägas i samma veva att Mazda har ju också gått hårt efter folk som sprider firmware updates för deras centerkonsoll. Jag själv lyckades hämta via ett forum här lite tidigare den nyaste firmwaren i det läget och hann uppdatera själv vilket gick enkelt, något som endast en certifierad Mazda bilverkstad annars kan ladda ner via Mazdas egna program för en relativt hög kostnad (krävs tydligen licensering/skolning osv för deras program som innebär extra kostnader för bilverkstaden). Jag snackade faktiskt med bilverkstaden om detta när jag funderade om uppdatera den men det hade visat sig att det skulle ha tagit så lång tid för dem att ladda ner programvaran så det hade behövts extra tid då jag inte hade bokat in detta så de sa att jag kan testa själv när de insåg att jag var teknisk IT-person som visste att man kunde få tag på dem via nätet så det var lite lustigt.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem

Inte alla bolag som orkar lägga ner lika mycket energi som Jack Daniels advokater gjorde.

The letter by lawyer Christy Susman was sent to Patrick Wensink, author of the satire Broken Piano for President. The book cover, according to the Atlantic, features “old-timey, straight-from-the-saloon cover art” that bears a striking resemblance to the label for Jack Daniel’s Tennessee Whiskey.

“We are certainly flattered by your affection for the brand, but while we can appreciate the pop culture appeal of Jack Daniel’s, we also have to be diligent to ensure that the Jack Daniel’s trademarks are used correctly. Given the brand’s popularity, it will probably come as no surprise that we come across designs like this on a regular basis. What may not be so apparent, however, is that if we allow uses like this one, we run the very real risk that our trademark will be weakened. As a fan of the brand, I’m sure that is not something you intended or would want to see happen.

“In order to resolve this matter, because you are both a Louisville ‘neighbor’ and a fan of the brand, we simply request that you change the cover design when the book is re-printed. If you would be willing to change the design sooner than that (including on the digital version), we would be willing to contribute a reasonable amount towards the costs of doing so.”

Ursäkta Off-topic men lite relevant är den med avseende på kundbemötande.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av RPGWiZaRD:

Jag förstår att Mazda behöver reagera på något sätt men känns lite osmakligt hur de gjort det, lite "Nintendo" över det hela. Tycks va något som flera japanska företag har för sig att deras "IP" ska försvaras med hela själen. "get outta my lawn"

Istället borde dom ha kontaktat personen direkt och diskutera före man går och hotar med DMCA takedown. Däremot tror jag ju inte Mazda är den enda biltillverkaren som hade reagerat såhär. Lite synd dock som Mazda ägare och tekniknörd som blivit lite fast i home assistant träsket, dock ser jag inte så stor nytta i deras nuvarande bilar men eventuellt i kommande elbilar kunde det finnas några flera nyttiga knep och knåp.

Ska också sägas i samma veva att Mazda har ju också gått hårt efter folk som sprider firmware updates för deras centerkonsoll. Jag själv lyckades hämta via ett forum här lite tidigare den nyaste firmwaren i det läget och hann uppdatera själv vilket gick enkelt, något som endast en certifierad Mazda bilverkstad annars kan ladda ner via Mazdas egna program för en relativt hög kostnad (krävs tydligen licensering/skolning osv för deras program som innebär extra kostnader för bilverkstaden). Jag snackade faktiskt med bilverkstaden om detta när jag funderade om uppdatera den men det hade visat sig att det skulle ha tagit så lång tid för dem att ladda ner programvaran så det hade behövts extra tid då jag inte hade bokat in detta så de sa att jag kan testa själv när de insåg att jag var teknisk IT-person som visste att man kunde få tag på dem via nätet så det var lite lustigt.

Fast en cease and desist är ju bara en varning, inte direkt så att det har några legala konsekvenser så länge utvecklar slutar liksom. Precis samma sak som en "diskussion" skulle ha resulterat i, fast mer formellt.

Med det sagt är inte ett API skyddat av DMCA, så om utvecklaren hade tid och resurser så skulle de lätt kunna vinna mot Mazda.

Permalänk
Skrivet av dlq84:

Fast en cease and desist är ju bara en varning, inte direkt så att det har några legala konsekvenser så länge utvecklar slutar liksom. Precis samma sak som en "diskussion" skulle ha resulterat i, fast mer formellt.

Med det sagt är inte ett API skyddat av DMCA, så om utvecklaren hade tid och resurser så skulle de lätt kunna vinna mot Mazda.

Så är det men jag tänker på hur jag blir bemötad som kund, hade jag varit personen som fått ett DMCA brev i nyllet utan förvarning hade spontana reaktionen i dethär fallet varit jävligt förbannad medans om en Mazda representatör hade tagit kontakt och åtminstone klargjort vad de har för bekymmer och varför de anser jag behöver sluta med det eller om det möjligtvis går att diskutera sig till någon annan lösning med att jag skapar API där man kanske kunde binda sig till några regler var gränsen går vad jag kan göra och inte göra osv hade också gjort mig lite förbannad men betydligt mindre förbannad.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem

Kan finns lite förmildrande omständigheter, Mazda kanske fick lite panik.

"Rothweiler's code plugged into Mazda's Application Programming Interface or API, allowing owners to create and share a number of seemingly inoffensive, convenience-minded functions, like checking and alerting fuel levels before a daily commute, or remotely unlocking and firing up the car when outside temperature drops below a certain threshold". Källa OP:s länk.

Undra hur säkert detta API är?

Permalänk

Ja jag kan tänka mig att det är ur ett legalt perspektiv som det blir problematiskt om något händer och Mazda får en stämning pga att dom inte har tagit åtgärd för att förhindra en eventuell uppkommen situation. förhoppningsvis är säkerheten i alla fall bättre än toyota och KIA . KIA använde bokstavligen standard lösenord för deras nycklar.

Visa signatur

"Ta det lungt jag är dyslektiker"

Permalänk
Medlem
Skrivet av funky_monkey:

Ja jag kan tänka mig att det är ur ett legalt perspektiv som det blir problematiskt om något händer och Mazda får en stämning pga att dom inte har tagit åtgärd för att förhindra en eventuell uppkommen situation. förhoppningsvis är säkerheten i alla fall bättre än toyota och KIA . KIA använde bokstavligen standard lösenord för deras nycklar.

https://youtu.be/XZK5TvnJjXg

Kia har bytt app tre gånger på de tre år jag kört Kia. Så de verkar inte riktigt ha koll på läget.