Valve skyddar CS2-spelare mot AMD Anti-Lag Plus

Permalänk
Melding Plague

Valve skyddar CS2-spelare mot AMD Anti-Lag Plus

Counter-Strike 2 har uppdaterats med en spärr för AMD-funktionen som fick spelare bannade, och har börjat återställa drabbade konton.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Bra gjort av valve.
Skönt folk får bort bannen.

Visa signatur

Asus Tuf Gaming X670E-Plus - Amd 7800X3D Noctua D15 Chromax Black - Corsair 7200MHz cl34 - Msi 4080S Suprim X - Asus Rog Thor 850W 80+ Platinum - Sound Blaster AE-9 - Asus 26.5" ROG Swift PG27AQDM OLED 240Hz

Permalänk
Medlem

Skönt att veta att deras anticheat faktiskt existerar, nu ska det bara banna riktiga fuskare också och inte bara AMD AL+ användare.

Permalänk
Medlem

Snart kommer väl Valve med anti-anti-anti-lag-plus som lagom till lanseringen av HL3

Permalänk
Medlem

Tänk om de var lika snabba med att få bort riktiga fusk.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Vet inte riktigt vad jag ska tycka om CS2. En sak har dom ju sabbat totalt och det är ju community-servers inget funkar där längre. Så man är beroende av matchmaking och där hamnar man konstant med ryssar och deras dåliga språkbruk och en massa fuskande. Så vet inte riktigt hur mycket bättre Valves anticheat är? Kan väl hoppas på en bannvåg eller nåt, för nu är det alldeles för många som får spela trots fusk.

Men hoppas de vanliga servrarna kommer igång igen som man brukar hänga på där man vet att de flesta är helt legit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

AMD har släppt uppdaterade drivrutiner som inte längre automatiskt aktiverar Anti-Lag Plus i något spel, men Valve tar det säkra före det osäkra och uppdaterar Counter-Strike 2 med en egen fix. Spelet kontrollerar nu under uppstart att AMD-funktionen inte är aktiverad.

Rimlig väg framåt.

Valve har ju uttalat sig i stil med att de kommer ta bort dessa bans efter att AMD fixat problemet, med implikationen att de kommer göra en engångsgrej för att städa upp det här. Problemet är ju då just att det i princip för alltid kommer finnas någon där ute som kör de här drivrutinerna även om det släppts nya.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av griffen:

Vet inte riktigt vad jag ska tycka om CS2. En sak har dom ju sabbat totalt och det är ju community-servers inget funkar där längre. Så man är beroende av matchmaking och där hamnar man konstant med ryssar och deras dåliga språkbruk och en massa fuskande. Så vet inte riktigt hur mycket bättre Valves anticheat är? Kan väl hoppas på en bannvåg eller nåt, för nu är det alldeles för många som får spela trots fusk.

Men hoppas de vanliga servrarna kommer igång igen som man brukar hänga på där man vet att de flesta är helt legit.

Har kanske mött 2-3 uppenbara fuskare. Problemet är alla tomtar man kommer med som inte vet hur man spelar cs. Noll kommunikation och teamplay gör solo queues till ett helvete. Hade varit trevligt om det fanns något system (typ Leetify) som Valve kunde använda när de ger folk sin rank första gången. 90% av randoms jag har kört med i 8-9k är helt blåsta och var förmodligen låg nova i CSGO. Kanske är bättre om man kommer ut ur det träsket men det är svårt när ett par förluster i rad ger en -600 rating.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Tänk om de var lika snabba med att få bort riktiga fusk.

AntiLag+ är något som inte är inbyggt i spelet och det ger dig en fördel. Någonstans blir det en gråzon, vad skall tillåtas eller inte? Hade det varit ok med en mod som gjorde samma sak?

Nu har ju CS2 Reflex och det är fullt rimligt att även AMD spelare får något liknande. Det lär ju komma tillbaka i någon tappning, men det vore nog bättre att få sådana här saker inbyggda i spelen på riktigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

AntiLag+ är något som inte är inbyggt i spelet och det ger dig en fördel. Någonstans blir det en gråzon, vad skall tillåtas eller inte? Hade det varit ok med en mod som gjorde samma sak?

Nu har ju CS2 Reflex och det är fullt rimligt att även AMD spelare får något liknande. Det lär ju komma tillbaka i någon tappning, men det vore nog bättre att få sådana här saker inbyggda i spelen på riktigt.

Du likställer lägre latency med wall och aimhacks?

Om jag inte missat något så är det inte resultatet av funktionen antilag som anses vara fusk utan hur den tekniska implementeringen utförs.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Du likställer lägre latency med wall och aimhacks?

Det gjorde jag inte alls det. Det jag sa var att det lätt kan bli en gråzon om man börjar tillåta vissa moddar/hacks, för vad det verkar så är det just vad det är. En mod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Du likställer lägre latency med wall och aimhacks?

Om jag inte missat något så är det inte resultatet av funktionen antilag som anses vara fusk utan hur den tekniska implementeringen utförs.

Skrivet av Lussarn:

Det gjorde jag inte alls det. Det jag sa var att det lätt kan bli en gråzon om man börjar tillåta vissa moddar/hacks, för vad det verkar så är det just vad det är. En mod.

Ja, det där landar ju i samma sak iaf. Just att hur det integreras med spelet är själva problemet.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk

VAC verkar leva ett eget liv, såg ett twitterinlägg där folk blir bannade för att man skruvat musinställningarna till max då VAC verkar tro att man är en spinbot.

Visa signatur

Spelburk: R7 5700X | 5700 XT | 32GB RAM | MSI B350M PRO-VDH

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kärlekstrollet:

VAC verkar leva ett eget liv, såg ett twitterinlägg där folk blir bannade för att man skruvat musinställningarna till max då VAC verkar tro att man är en spinbot.

Tveksamt. Har själv gjort de några gånger så att såvida inte det är något nytt så är det osant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clasito:

Har kanske mött 2-3 uppenbara fuskare. Problemet är alla tomtar man kommer med som inte vet hur man spelar cs. Noll kommunikation och teamplay gör solo queues till ett helvete. Hade varit trevligt om det fanns något system (typ Leetify) som Valve kunde använda när de ger folk sin rank första gången. 90% av randoms jag har kört med i 8-9k är helt blåsta och var förmodligen låg nova i CSGO. Kanske är bättre om man kommer ut ur det träsket men det är svårt när ett par förluster i rad ger en -600 rating.

Tycker man stöter på ganska många fuskare, eller så äre bara sub-ticken som tjorvar med en.
Ganska ofta man blir skjuten mot innan man peakar runt ett hörn

Känns som det bara rör sig om att allting skall balanseras.
Spelat med polare runt 10-12k där jag blivit totalt överkörd, men också kört över andra spelare.
Har samma nu där jag ligger runt 5k, matcherna är ibland jämna, men oftast otroligt obalanserade där mitt lag kör över, eller motståndarna kör över oss.

Lär nog vara rätt kaos att försöka få en korrekt rank närmaste månaderna.

Visa signatur

CPU [Ryzen 7 3800XT] GPU [Red Devil RX 5700 XT 8GB]
PSU [Antec HCG Gold 750W]
MOBO [MSI B550-A Pro]
Chassi [Phanteks Entoo Pro M]

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Snart kommer väl Valve med anti-anti-anti-lag-plus som lagom till lanseringen av HL3

Så länge de släpper Half-Life 2 Episode 3 innan dess så är jag beredd på vad som helst.

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Viking

Har inte mött en enda fuskare hittills i CS2, i alla fall ingen som gjort det uppenbart.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

Det gjorde jag inte alls det. Det jag sa var att det lätt kan bli en gråzon om man börjar tillåta vissa moddar/hacks, för vad det verkar så är det just vad det är. En mod.

Visst, men hade AMD implementerat detta på ett bättre sätt, altså utan att strula med spelets filer direkt... så hade varken Valve eller VAC brytt sig om själva anti-lag funktionaliteten.

Problemet här var att AMD gjorde detta på ett allt för enkelt och direkt sätt, utan att informera anti-fusk tillverkarna bakom exempelvis Easy-Anticheat och VAC om vad de höll på med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

AntiLag+ är något som inte är inbyggt i spelet och det ger dig en fördel. Någonstans blir det en gråzon, vad skall tillåtas eller inte? Hade det varit ok med en mod som gjorde samma sak?

Nu har ju CS2 Reflex och det är fullt rimligt att även AMD spelare får något liknande. Det lär ju komma tillbaka i någon tappning, men det vore nog bättre att få sådana här saker inbyggda i spelen på riktigt.

Tror det kan bli svårt att få inbyggt i spelen. De har redan 3 olika uppskalningatekniker i olika versioner att implementera. Att lägga ner ytterligare arbete på gpu agnostisk anti lag är diminishing return, speciellt då Nvidia och amd bara kommer pusha sina lösningar istället för att hitta ett api eller lösning som alla kan nyttja.

Visa signatur

Asus X470 gaming-f, 5800x, 7900xt, g.skill 32gb 3200 cl 14.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FierceBrosnan:

Tror det kan bli svårt att få inbyggt i spelen. De har redan 3 olika uppskalningatekniker i olika versioner att implementera. Att lägga ner ytterligare arbete på gpu agnostisk anti lag är diminishing return, speciellt då Nvidia och amd bara kommer pusha sina lösningar istället för att hitta ett api eller lösning som alla kan nyttja.

Finns väl inget som säger att det behöver vara GPU agnostisk heller. AMDs grejer fungerar ju uppenbarligen, men det bästa vore väl kanske om dom fick med det i spelet på riktigt, och inte fula sig in bakvägen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

Finns väl inget som säger att det behöver vara GPU agnostisk heller. AMDs grejer fungerar ju uppenbarligen, men det bästa vore väl kanske om dom fick med det i spelet på riktigt, och inte fula sig in bakvägen.

Det bästa vore ju dock om det var GPU-agnostiskt *för spelen*, sen kan Nvidia, AMD, Intel få plugga in sina GPU-specifika lösningar om de så vill.

Men just det här att varje spel ska implementera specifikt stöd för varje tillverkares lösning är ju bara kaos som inte hjälper någon (möjligen GPU-tillverkare som försöker manipulera marknaden genom exklusivitetsuppgörelser).

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Har inte mött en enda fuskare hittills i CS2, i alla fall ingen som gjort det uppenbart.

Åh så härligt. Spelar du på några specifika servrar? Tycker att jag nästan varje kväll jag spelar nån gång hamnar på en server med en fuskare. Ganska uppenbara fusk dessutom när man följer deras kamera efteråt, och ser hur de spelar mot andra.

Spelare som till 100 % förutser runt vilket hörn någon kommer komma (varje gång) och står där med siktet på AWP inställt många sekunder i förväg, håller koll på spelare genom väggar (jag ser ju var de är med X-ray vision när jag är spectator). Vissa är mer uppenbara än andra, men nog finns de där ute.

Ska nämnas är väl att jag mest spelar på casual och sena kvällar.

Permalänk
Viking
Skrivet av koSmiQ:

Åh så härligt. Spelar du på några specifika servrar?

Nej. Vanlig premier.

Skrivet av koSmiQ:

Tycker att jag nästan varje kväll jag spelar nån gång hamnar på en server med en fuskare. Ganska uppenbara fusk dessutom när man följer deras kamera efteråt, och ser hur de spelar mot andra.

Spelare som till 100 % förutser runt vilket hörn någon kommer komma (varje gång) och står där med siktet på AWP inställt många sekunder i förväg, håller koll på spelare genom väggar (jag ser ju var de är med X-ray vision när jag är spectator). Vissa är mer uppenbara än andra, men nog finns de där ute.

Ska nämnas är väl att jag mest spelar på casual och sena kvällar.

Möter du fuskare så ofta så har jag svårt att tro att de fuskar.
Men då spelar jag nästan aldrig Casual. Endast Premier och Deathmatch där jag aldrig mött fuskare.
Visst har man mött bra spelare. Men inte "fuskbra".

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Nej. Vanlig premier.

Möter du fuskare så ofta så har jag svårt att tro att de fuskar.
Men då spelar jag nästan aldrig Casual. Endast Premier och Deathmatch där jag aldrig mött fuskare.
Visst har man mött bra spelare. Men inte "fuskbra".

Jag är tyvärr plågsamt medveten om min egen kvalitet som CS-spelare (så jag tänker inte FUSKARE!!! varje gång jag dör). Men beteendet jag ser hos vissa andra är alltför ofta helt orimligt. Jag tror mig ändå vara helt ok på att bedöma vilka som är riktigt duktiga och vilka som är orimligt förutseende.

Men jag hoppas att jag har fel såklart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Det bästa vore ju dock om det var GPU-agnostiskt *för spelen*, sen kan Nvidia, AMD, Intel få plugga in sina GPU-specifika lösningar om de så vill.

Men just det här att varje spel ska implementera specifikt stöd för varje tillverkares lösning är ju bara kaos som inte hjälper någon (möjligen GPU-tillverkare som försöker manipulera marknaden genom exklusivitetsuppgörelser).

Nu har vi ju inte så många tillverkare iofs så jättefarligt är det nog inte, var ju värre med ljudkort på DOS eran.

Att sitta i kommitté och bestämma precis allt kan låta bra, men det blir trögt också. Jag är själv rätt senior utvecklare och jag brukar säga som så att gör inte en generell lösning förrän du har tre specifika fall, för den generella lösningen kommer inte passa annars, det blir bara ett onödigt abstraktions-lager. Det är lite så utveckling går till och det gäller även här. Hitta alla dom gemensamma nämnarna och sedan kanske det hoppar in i DirectX och det kommer komma dit för eller senare. Men innan dess är det inte fel att man gör mer specifika lösningar.

Många funktioner som t.ex DLSS/FSR/XESS är ju dessutom under oerhörd utveckling för tillfället, och att då låsa ner teknologin i ett generellt API behöver inte vara det rätta för företagen kanske har lite olika syn på framtiden och det är bra att dom får kriga lite. Se vad som funkar, sno idéer av varandra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

Nu har vi ju inte så många tillverkare iofs så jättefarligt är det nog inte, var ju värre med ljudkort på DOS eran.

Att sitta i kommitté och bestämma precis allt kan låta bra, men det blir trögt också. Jag är själv rätt senior utvecklare och jag brukar säga som så att gör inte en generell lösning förrän du har tre specifika fall, för den generella lösningen kommer inte passa annars, det blir bara ett onödigt abstraktions-lager. Det är lite så utveckling går till och det gäller även här. Hitta alla dom gemensamma nämnarna och sedan kanske det hoppar in i DirectX och det kommer komma dit för eller senare. Men innan dess är det inte fel att man gör mer specifika lösningar.

Många funktioner som t.ex DLSS/FSR/XESS är ju dessutom under oerhörd utveckling för tillfället, och att då låsa ner teknologin i ett generellt API behöver inte vara det rätta för företagen kanske har lite olika syn på framtiden och det är bra att dom får kriga lite. Se vad som funkar, sno idéer av varandra.

Vet inte om det här med något slags designkommitté (särskilt på förhand) faktiskt låter särskilt bra, just den vändningen kändes för mig ganska konstlad.

Däremot upplever ju jag i exemplet du tog upp med DLSS/FSR/XESS att de snarast sammanstrålat till ett på konceptuell nivå i stort sett kompatibelt gränssnitt för uppskalning iom DLSS2/3, FSR2/3, XESS1, och nu mer verkar utöka med nya funktioner under samma paraplynamn (exvis framegen) snarare än att ändra form på själva uppskalningslösningen.

Det är förstås möjligt att det bara tillfälligt är så, men just nu känns det ju från åskådarplats som att det vore perfekt om de där teknikerna faktiskt fick ett gemensamt ramverk så att spel kunde stöda generisk "AI-uppskalning" eller vad man nu vill kalla det (blir lite äcklad själv av namnförslaget) snarare än att ha stöd för upp till tre nästan konstgjort inkompatibla lösningar för samma sak.

Man kan ju se det som att glada moddare gjort något slags proof of concept när de upprepade ggr väldigt snabbt löst att haka in DLSS2 i FSR2-spel, FSR2 i DLSS2-spel, XESS1 i DLSS2-spel, osv.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

Nu har vi ju inte så många tillverkare iofs så jättefarligt är det nog inte, var ju värre med ljudkort på DOS eran.

Att sitta i kommitté och bestämma precis allt kan låta bra, men det blir trögt också. Jag är själv rätt senior utvecklare och jag brukar säga som så att gör inte en generell lösning förrän du har tre specifika fall, för den generella lösningen kommer inte passa annars, det blir bara ett onödigt abstraktions-lager. Det är lite så utveckling går till och det gäller även här. Hitta alla dom gemensamma nämnarna och sedan kanske det hoppar in i DirectX och det kommer komma dit för eller senare. Men innan dess är det inte fel att man gör mer specifika lösningar.

Många funktioner som t.ex DLSS/FSR/XESS är ju dessutom under oerhörd utveckling för tillfället, och att då låsa ner teknologin i ett generellt API behöver inte vara det rätta för företagen kanske har lite olika syn på framtiden och det är bra att dom får kriga lite. Se vad som funkar, sno idéer av varandra.

Det må så vara men om Intel amd och Nvidia har varsin anti input lag, varsin uppskalning och inte generell lösning desto mer konsollkrig liknande idioti kommer uppstå på PC. Nästa nya teknik kanske också kommer i 3 olika format med noll överlapp. Jag tror det fort blir tråkigt för de flesta spelutvecklare men vi är nog inte där ännu.

Det finns också lösningar på problemet. Låt de stora spelmotorerna ha enkla inbyggda implementationer av varje teknik som sedan spelutvecklare själva kan optimera vidare om de finner det meningsfullt med eller utan samarbeten med gpu tillvekrarna.

I slutändan bryr jag mig mest om att spel blir bra och om de kan bli bättre (i termer av stabilitet) av att skippa stöd för vissa tekniker låter jag vara osagt men finns ju alltid en risk. I denna artikels specifika fall har ju amd klantat sig däremot och det går ju ej att komma runt.

Visa signatur

Asus X470 gaming-f, 5800x, 7900xt, g.skill 32gb 3200 cl 14.