Vilken film såg du senast?

Permalänk
Medlem

Expend4bles
3.5/10

Precis som ovan skriver... men det tar emot att behöva ge den så lågt betyg, så den får 0.5 extra av mig enbart för... för..

Mer seriöst, det är b-films kvalité på "greenscreen" effekterna och... ja... allt andas b-film med kända skådisar, som går på halvfart, men som tar sig själv på allvar denna gång i formen av en action-komedi.

Nu är det mer "Jason Statham pls carry this shit for us", det kunde lika gärna ha varit en film med enbart honom... fast i b-films kvalité.

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem

Mission Impossible: Dead Reckoning Part One

Det var rätt länge sen sist man såg en MI-film, men fortfarande lite halvt om halvt tråkigt då filmerna tappar intresset, dock denna är tvådelad men jisses att de orkar göra 2h 45m långa filmer per del. Ger den 6/10 i betyg.

Visa signatur

Nikon Z6 • Nikkor AF-S 14-24/2.8G ED • Nikon Z 24-70/4 S • Nikkor AF-S 200-500/5.6E ED VR • Manfrotto BeFree Advanced Twist • Benro TMA47AL • iOptron GEM28 • William Optics Redcat 51 v2 • Lunt LS50THa/B600 • Player One Neptune-M • Player One Apollo-M Mini • Player One Mars-C • GSO 6" Classical Cassegrain

Permalänk
Medlem
Skrivet av Miska:

Mission Impossible: Dead Reckoning Part One

Jag såg den nyss och blev förvånad över hur korkad den kändes. Jag minns inte att jag skulle ha reagerat så på de tidigare filmerna, som jag tyckte om, men MI:DR1 kändes som ifall ett AI-program remixat tidigare filmer utan någon särskild logik och producerat en härva av biljakter, macguffins, och klichéfraser.

Permalänk
Medlem

Ballerina Koreansk action. Tjejs tjejkompis blir plågad och tar livet av sig och hon hämnas genom att döda folk. Helt normalt beteende. Filmen är rätt ok men det finns inget djup i den och den lider av samma problem som nästan ALLA koreanska actionfilmer, alla är unga och snygga och coola och bäst på kung-fu men ingen förklaring ges till varför. 6/10

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Meg 2
Den förtjänar inte en länk till IMDB.
1/5

Sämsta filmen jag sett på länge.
Fridyka på 7000m djup utan att implodera och försöka bortföklara trycket, är riktigt dåligt.

Haha den var kattastrof

Permalänk
Medlem

A Ghost Story - 2017
Har njutit av några av David Lowerys tidigare filmer, men den här var ett redigt sömnpiller. Iofs hann jag "bara" kolla en halvtimme där det under den tiden egentligen bara hann hända en enda grej som var väsentlig för storyn. Tillfället då jag tröttnade var en scen där huvudskådespelerskan satt på golvet o åt paj, en scen som hade pågått i ungefär fem minuter då jag gav upp. Hade det funnits en poäng med att kolla på henne äta paj i fem minuter så fine, men nä det här kändes bara som utfyllnad o inget annat. Snark...

Howls Moving Castle - 2004
Så jag drog igång den här istället, är väl kanske tioende gången jag ser den eller nåt. En helt fantastiskt bra, vacker, magisk etc fantasyfilm av allmighty Hayao Miyazaki. Storyn är kung, animeringen är kung, musiken är kung o känslan är kung.
10 hattar av 10 möjliga, alla måste se!

Permalänk
Medlem

Nu var det min tur att se Expend4bles och som många andra säger, B-film som urartat.. Den får ynka 3/10 från mig.

Visa signatur

Nikon Z6 • Nikkor AF-S 14-24/2.8G ED • Nikon Z 24-70/4 S • Nikkor AF-S 200-500/5.6E ED VR • Manfrotto BeFree Advanced Twist • Benro TMA47AL • iOptron GEM28 • William Optics Redcat 51 v2 • Lunt LS50THa/B600 • Player One Neptune-M • Player One Apollo-M Mini • Player One Mars-C • GSO 6" Classical Cassegrain

Permalänk
Skrivet av griid:

Meg 2
Den förtjänar inte en länk till IMDB.
1/5

Sämsta filmen jag sett på länge.
Fridyka på 7000m djup utan att implodera och försöka bortföklara trycket, är riktigt dåligt.

Man kan fridyka på 7000m djup.
Jag har inte sett filmen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FattarNiInte:

Man kan fridyka på 7000m djup.
Jag har inte sett filmen.

lol nej rekordet ligger på 130 meter

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

lol nej rekordet ligger på 130 meter

Skulle tro att han bara missförstått ordet. Det går att dyka väldigt djupt utan externa skydd på stora djup, så länge man acklimatiserats till trycket. Som oljeplattformsdykare och sånt

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Skulle tro att han bara missförstått ordet. Det går att dyka väldigt djupt utan externa skydd på stora djup, så länge man acklimatiserats till trycket. Som oljeplattformsdykare och sånt

De spenderar månader i tanks för att acklimatisera sig innan och efter och har helt annan utrustning än vad statham använder. Men nu har ju rullen inga ambitioner för realism så det kvittar

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

De spenderar månader i tanks för att acklimatisera sig innan och efter och har helt annan utrustning än vad statham använder. Men nu har ju rullen inga ambitioner för realism så det kvittar

Stämmer,såg en dokumentär om detta när dom skulle rädda en kollega som fastnat i djupet.
Tror dom spenderade 2 veckor i en liten tryckkammare innan dom åkte ner.
Dom tjänade riktigt bra men det tär ordentligt illa på kroppen sa dom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hondaxl:

Stämmer,såg en dokumentär om detta när dom skulle rädda en kollega som fastnat i djupet.
Tror dom spenderade 2 veckor i en liten tryckkammare innan dom åkte ner.
Dom tjänade riktigt bra men det tär ordentligt illa på kroppen sa dom.

Last breath eller någon annan? Den var grym skulle inte kunna sluta som den gjorde

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Last breath eller någon annan? Den var grym skulle inte kunna sluta som den gjorde

Ja så hette den:)

Permalänk
Medlem

12 Strong 7/10 (Prime)
Chris Hemsworth som kapten i en specialstyrka som skall hämnas 9/11.

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Meg 2
Den förtjänar inte en länk till IMDB.
1/5

Sämsta filmen jag sett på länge.
Fridyka på 7000m djup utan att implodera och försöka bortföklara trycket, är riktigt dåligt.

Man skulle inte implodera. Att exempelvis ubåtar, som den nyligen, imploderar är pga att lufttrycket inuti är så pass mycket lägre än vattentrycket utanför. Människokroppen är gjord av vatten, och går inte att komprimera. Det enda som kan "implodera" i kroppen är håligheter med luft.

Därmed inte sagt att det är realistiskt med fridyk på det djupet

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Man skulle inte implodera. Att exempelvis ubåtar, som den nyligen, imploderar är pga att lufttrycket inuti är så pass mycket lägre än vattentrycket utanför. Människokroppen är gjord av vatten, och går inte att komprimera. Det enda som kan "implodera" i kroppen är håligheter med luft.

Därmed inte sagt att det är realistiskt med fridyk på det djupet

Lungorna skulle implodera
Lungorna blir som knytnävar redan på 100-200m djup det skulle inte finnas något kvar av dem på 7km djup.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

Uncle Buck (1989), IMDb 7,1/10
Tittade på den här igår kväll och tycker den är lika kul fortfarande

https://www.imdb.com/title/tt0098554/?ref_=nv_sr_srsg_0_tt_6_...

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem

The Wonderful Story of Henry Sugar - 2023
Wes Anderson andra film för i år, inte för att jag var speciellt taggad på den med tanke på hur dålig den första var, men eftersom det var en kortfilm som dessutom var baserad på en bok av Roald Dahl som var min favroitförfattare som barn så tänkte jag det kunde vara värt ett försök ändå.
Men nä det här funkade inte. Nåt man ofta säger om filmer är att man ska "show, don't tell", men Anderson har här till 98% valt att bara berätta. Karaktärerna stirrar konstant genom den fjärde väggen för att väldigt monotont berätta vad dom gör o säger istället för att skådespelarna får använda sina skådespelarskills för att visa det. Är uppenbart på framför allt den eminenta Ben Kingsley att han är väldigt obekväm i detta, stelt o konstigt där allting sägs VÄLDIGT snabbt utan någon som helst känsla för det som berättas.
Enda scenen jag blev lite intresserad av filmen var en frammåt slutet där huvudkaraktären står på en balkong o GÖR nånting med relativt naturliga reaktioner från folk nere på gatan. Tyvärr var scenen ganska kort så den lilla lyckan var kortvarig.

Det känns som herr Anderson har blivit ett offer för sin egen stil, att han hela tiden måste bräcka sig själv i sin egna quirky sätt, men att den fina balansen för länge sen tippat över. Roald Dahls underliggande story är ju intressant, men Andersons sätt att "berätta" den gör att den istället blir totalt ointressant.
Brukar tycka att hans filmer åtminstone är snygga, men i den här var tillomed det ointressant, onödigt quirkigt o allmänt meh.

5 av 10

Permalänk
Medlem

Saw X.
Mycket bättre än jag förväntade mig, trots bra word of mouth innan.
Verkar vara den högst rateade Saw-filmen hittills.
Gav den 7/10 mutuleringar, runda slängar.

Permalänk
Skrivet av medbor:

Skulle tro att han bara missförstått ordet. Det går att dyka väldigt djupt utan externa skydd på stora djup, så länge man acklimatiserats till trycket. Som oljeplattformsdykare och sånt

Som sagt jag har inte sett filmen. Det KAN vara så att man kan dyka på så stora djup om man aklimatiserar sig i en dykarklocka men ingen har försökt av uppenbara skäl.
Vem vill vara först?

Permalänk
Medlem

Saw - Ettan. Bra och spännande och ett rätt nytt koncept som man inte hade sett tidigare. Dock med facit i hand så undrar man egentligen

I de flesta filmerna så har ju jigsaw en anledning för att fängsla alla personer. Det är olika saker som att de är knarkare, elaka poliser, folk som misslyckats med självmord, läkare som vänsterprasslar m.m. men denna killen Adam som blir instängd i slutet, vad han egentligen gjort? Han tog bilder på folk mot betalning. Oj, vilket brott.

Dold text

. Hur som helst så är det ju rätt välgjort och trots att jag sett denna ett par gånger så satt man ju som på nålar och undrade om de skulle klara sig. 8/10

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem

Hemma och sjuk, blev två koreanska rullar på kvällskvisten.

The Wailing
7 av 10 Glocken gold multivitamindryck

Sympathy for Mr. Vengeance

7 av 10 Servetter. Imorgon blir det Oldboy.

Visa signatur

Mammas, don't let your babies grow up to be cowboys.
10700k|RTX 3070|Z490|16GB|

Permalänk

Killers of the flower moon
Väldigt lång film. Leonardo Di Caprio gör en väldigt bra roll. Märklig historia. Bra bild. Långa scener som gör att det blir lite segt. Som sagt 3,26h lång.
Mest längden på filmen som drar ner mitt betyg. 3/5 hadde den varit kortare så kunde den fått 4/5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pugilisten:

Hemma och sjuk, blev två koreanska rullar på kvällskvisten.

The Wailing
7 av 10 Glocken gold multivitamindryck

Sympathy for Mr. Vengeance

7 av 10 Servetter. Imorgon blir det Oldboy.

Hade du sett Sympathy for Mr Vengeance förut? Själv gillar jag verkligen hela Vengeance-trilogin, men Oldboy är definitivt favoriten. Regissören Park Chan-wook har gjort en del bra filmer i övrigt också (har inte sett alla hans filmer), som t.ex: Thirst, Stoker, I'm a Cyborg But That's OK.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

The Wonderful Story of Henry Sugar - 2023
Wes Anderson andra film för i år, inte för att jag var speciellt taggad på den med tanke på hur dålig den första var, men eftersom det var en kortfilm som dessutom var baserad på en bok av Roald Dahl som var min favroitförfattare som barn så tänkte jag det kunde vara värt ett försök ändå.
Men nä det här funkade inte. Nåt man ofta säger om filmer är att man ska "show, don't tell", men Anderson har här till 98% valt att bara berätta. Karaktärerna stirrar konstant genom den fjärde väggen för att väldigt monotont berätta vad dom gör o säger istället för att skådespelarna får använda sina skådespelarskills för att visa det. Är uppenbart på framför allt den eminenta Ben Kingsley att han är väldigt obekväm i detta, stelt o konstigt där allting sägs VÄLDIGT snabbt utan någon som helst känsla för det som berättas.
Enda scenen jag blev lite intresserad av filmen var en frammåt slutet där huvudkaraktären står på en balkong o GÖR nånting med relativt naturliga reaktioner från folk nere på gatan. Tyvärr var scenen ganska kort så den lilla lyckan var kortvarig.

Det känns som herr Anderson har blivit ett offer för sin egen stil, att han hela tiden måste bräcka sig själv i sin egna quirky sätt, men att den fina balansen för länge sen tippat över. Roald Dahls underliggande story är ju intressant, men Andersons sätt att "berätta" den gör att den istället blir totalt ointressant.
Brukar tycka att hans filmer åtminstone är snygga, men i den här var tillomed det ointressant, onödigt quirkigt o allmänt meh.

5 av 10

Håller med, känns som att han hittade ett lyckat recept som han sen gick all-in på, med misslyckat resultat. Men skulle tro att det snart rullas tillbaka, tror inte du och jag är de enda som upplever att det skett en negativ kvalitetsförskjutning.

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Saw II - Mer elaka fällor. Och vilken final där det hände nåt helt oväntat om man inte har sett denna innan då, ojojoj! Inte lika bra som första men ok. 7/10

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk

65

Dinosauriefilm som inte är Jurassic Park. En missad chans med tunn story och icke övertygande CGI.

2/5

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Saw X
7.5/10

Är man ett fan av Saw franchisen är denna ett måste då den tillhör en av de bättre filmerna i serien! Svårt att slå ettan då den var ganska "nyskapande" och sedan handlade det mer om att hitta kreativa sätt för folk att dö. Denna har mer substans, även om den på intet sätt skyr både kreativitet och "gore in all it's glory" ^^

Utan att det spoilar något utspelar den sig mellan film 1 och 2.

Riktigt bra och underhållande med en story som har substans, vilket är extremt ovanligt i denna genre.

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Redaktion
Redaktionschef

Old Dads
Bill Burrs regidebut. Ingen superrulle men helt ok. Bitvis rolig, inte mycket mer. Bill Burrs karaktär är en 50-ish-årig pappa som måste anpassa sitt förlegade tankesätt till en mer modern syn på livet och omgivningen. Mer intressant som inblick i Bill Burrs resa från att vara en ständigt frustrerad och arg individ till en aningen lugnare och mer sansad person.

3 av 5.