Jensen Huang: ”Skulle inte grunda Nvidia igen om jag fick chansen”

Permalänk
Melding Plague

Jensen Huang: ”Skulle inte grunda Nvidia igen om jag fick chansen”

I en intervju i podcasten Acquired säger Nvidias vd att om han magiskt kunde backa klockan 30 år skulle han inte göra om det.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

Ärligt svar. Hoppas han inte utsätter andra nyföretagare för samma elände han var med om under sin början.

Utan han uppträder som en förebild, men skulle inte tro det.

Visa signatur

XFX Merc 7900XT|R5 5600X|MSI MPG B550|32GB 3600mhz.

32" 1440P@240Hz, 1000R.

Permalänk
Medlem

Efter att ha varit i en startup kan jag verkligen förstå det. Ägar-vd-utvecklar-säljaren vi hade jobbade minst 18h per dygn varje dag varje vecka varje månad… det är helt orimligt, man måste ge upp mycket för det

Permalänk
Medlem

Det är nog många som tror att det är enkelt att vara företagsledare, men jag är rätt övertygad om att så inte är fallet.

Start av sidospår raderat. // MOD
Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem

Om de som lyckats tycker så kan man undra hur de som misslyckats och ska leva sitt liv med 10 miljoner i skulder tycker. De borde ångra det rejält. Värre än att ge upp flera år av sitt liv för att bli miljonär är att ge upp flera år av ens liv för att ligga på många miljoner minus efteråt. De flesta som startar företag misslyckas.

Min morbror hade företag förut och de var ensamma i hela Norden med vad de gjorde och det gick bra på 80 talet men 90 talet blev sämre. Till slut förlorade han det. Men finns de som förlorat mer än se. En kompis till honom tog självmord för han hamnade i mångmiljonskul under 90-tals krisen.

Min pappa ägde hotell på 80-talet men när han dog för några år sedan lämnade han bara efter sig en jacka och en dammsugare. Hade spelade dock bort allt på hästar så inte riktigt samma sak.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

Hellre det än att under livet undra "tänk om jag hade försökt" imo. Det är väll några år av slit för att sen ha ett mycket mer givande liv. Det är iaf min bild av det, men förstår att det är olika för alla vad man prioriterar och vill ha ut av livet.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | MSI 4090 Suprim Liquid X | Gigabyte Aorus X570 XTREME | 64GB Vengeance RGB Pro 3600MHz | Corsair MP600 M.2 - 500GB | Corsair MP600 M.2 - 2TB | Samsung 970 EVO 1TB M.2 | EVGA Supernova G2 1300W | Phanteks Eclipse P500A DRGB | Alienware 34" QD-OLED – AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sebban84:

Hellre det än att under livet undra "tänk om jag hade försökt" imo. Det är väll några år av slit för att sen ha ett mycket mer givande liv. Det är iaf min bild av det, men förstår att det är olika för alla vad man prioriterar och vill ha ut av livet.

japp hellre gå i pension vid 30-40 års åldern än 75 år.

Visa signatur

GAMING
271QRX QD-OLED|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB EXPO 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Efter att ha varit i en startup kan jag verkligen förstå det. Ägar-vd-utvecklar-säljaren vi hade jobbade minst 18h per dygn varje dag varje vecka varje månad… det är helt orimligt, man måste ge upp mycket för det

Är så att vara egenföretagare. Är inget 9-5 jobb. Inte alla som klarar av det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gilgamesh:

japp hellre gå i pension vid 30-40 års åldern än 75 år.

Haha, ja det lär ju vara 75 när jag kommer upp i den åldern. Minst

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | MSI 4090 Suprim Liquid X | Gigabyte Aorus X570 XTREME | 64GB Vengeance RGB Pro 3600MHz | Corsair MP600 M.2 - 500GB | Corsair MP600 M.2 - 2TB | Samsung 970 EVO 1TB M.2 | EVGA Supernova G2 1300W | Phanteks Eclipse P500A DRGB | Alienware 34" QD-OLED – AW3423DW

Permalänk
Medlem

Hade han kunnat göra om det hade han kunnat göra det bättre med all den erfarenhet han har. Sedan tror jag att hans förmögenhet på närmare $38 miljarder lindrar all eventuell sveda och verk. Måste vara riktigt jobbigt att vara dollar-mulitmiljardär...

Permalänk

Det är svårt att förespå framtiden. Min åsikt är att de som har valt praktiska jobb hittills ofta har haft det bra, då syftar jag inte inom vård eller lokalvårdare etc. Utan snickare, lastbilschaufförer, tågförare och annat.
Men detta kan förändras på ett ögonblick, det har ju kommit folk från andra länder och jobbar för slavlöner/villkor.

Vad som händer i framtiden, ja en bra fråga. Vi har miljöförändringar, Ai och diverse annat. Ai kan ta många jobb, både inom transport, administrativ etc.

Vad som är bäst beror även såklart på vart i världen man bor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ezri:

Hade han kunnat göra om det hade han kunnat göra det bättre med all den erfarenhet han har. Sedan tror jag att hans förmögenhet på närmare $38 miljarder lindrar all eventuell sveda och verk. Måste vara riktigt jobbigt att vara dollar-mulitmiljardär...

Som att pengar löser alla ens problem. Naivt tankesätt.

Permalänk
Medlem

Förstår honom. Antagligen för mycket gnäll från alla lamer-gamers som vill ha billigare grafikkort serverade för att kunna spela nya pangpang-spel.

Visa signatur

Gentoo Desktop: Ryzen 3600X | 32 GB
Server: Intel G7400T
Commodore 64C + 1541u2

Permalänk
Medlem

Kanske varit stressigt emellanåt men han har nog ganska fett leverne privat och behöver inte sen lång tid oroa sig om pengar och över 26.000 anställda som gör det mesta jobbet. Den mesta tillverkningen är också lagd på andra företag som tar upp betydande riskandel om en produkt inte håller måttet.

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: In Win D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av oceanic:

Kanske varit stressigt emellanåt men han har nog ganska fett leverne privat och behöver inte sen lång tid oroa sig om pengar och över 26.000 anställda som gör det mesta jobbet. Den mesta tillverkningen är också lagd på andra företag som tar upp betydande riskandel om en produkt inte håller måttet.

Oron hittar alltid nya vägar.

Visa signatur

Chassi> FD Define S CPU> i7 10700 GPU>RTX 3070 MB> GB B460 Aorus Pro AC Ram> 32GB PSU> Corsair AX1200

"Server"> Enthoo Pro CPU> i7 5960x @ 4,2 Ghz GPU>GTX 760 MB> Asus x99 Deluxe Ram> 32GB 2666mhz PSU> Corsair CX650

Kringutrustning> Philips 70PUS7304, AOC AGON AG271QG, Roccat ISKU Fx, Logitech G502 Spectrum, MX 5500, MX Revolution, Arctis Nova Pro Wireless, Behringer Ms40, HP Reverb G2, MSI GF65 Thin 10SER, USB 990 Pro 2tb,

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ezri:

Hade han kunnat göra om det hade han kunnat göra det bättre med all den erfarenhet han har. Sedan tror jag att hans förmögenhet på närmare $38 miljarder lindrar all eventuell sveda och verk. Måste vara riktigt jobbigt att vara dollar-mulitmiljardär...

Trot eller ej, man är en människa oavsett hur rik man är, har känslor som andra.

Visst har de otroliga förmåner, men att totalt förbise en människa som person bara för denne har mycket pengar är otroligt trångsynt.

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Apachi:

Som att pengar löser alla ens problem. Naivt tankesätt.

Inte alla, men överraskande många.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Apachi:

Som att pengar löser alla ens problem. Naivt tankesätt.

Nej men du lider i komfort

Permalänk
Medlem

Jag förstår honom att driva företag är tyvärr sällan värt det eftersom att man oftast måste jobba dygnet runt i princip samt får offra all sin fritid, aldrig kunna åka på semester, missa sina barns födelse, missa födelsedagar mm och som tack får man generellt sett lägre lön och lägre pension än vad man hade fått om man bara tagit en vanlig anställning...

Lägger man dessutom till att folk som startar företag tenderar till att vara väldigt produktiva personer som troligen hade fått rätt bra jobb med lön över medel om de tagit en vanlig anställning. Inser man att det ofta är bättre att bara ta ett vanligt jobb för denna gruppen än att starta eget för belöningen är inte särskilt hög sätt till allt som man får offra

Visa signatur

Valkommitens ordförande går till dikatorn och säger vi har en bra och en dålig nyhet vilken vill du höra först?
-Den Bra -Du är president igen
-Så vad är den dåliga nyheten? -Ingen röstade på dig!
Om du vill veta hur det är att leva i en diktatur läs här https://charter97.org/en/news/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gilgamesh:

japp hellre gå i pension vid 30-40 års åldern än 75 år.

Det många tycks missa tycker jag är att om du har drivkraften att skapa ett sådant bolag kommer du inte gå i pension vid 30-40 års ålder, för din inställning som gör det möjligt har inte att göra med att pensionera sig tidigt att göra utan att skapa/bygga något du tror på.

De allra, allra flesta som lyckas på så vis, även om de kanske säljer sitt bolag, fortsätter jobba hårt på ett eller annat vis - kanske med ett nytt bolag, ny idé, eller om man inte säljer sitt bolag fortsätter man att jobba hårt med det.

Den som startar ett bolag med målet att pensionera sig vid 30-40 års ålder kommer troligtvis misslyckas för har man det som mål så har man nog heller inte den typen av sinne/inställning som krävs för att lyckas skapa ett framgångsrikt bolag.

Om din enda drivkraft är att pensionera dig när du är 75 lär du inte göra ett exceptionellt jobb, vad du än gör, och kommer därför heller inte att belönas exceptionellt. Sen är förstås saker och ting relativa - i Sverige där en pensioneras vid 65-70 års ålder med en pension man (förhoppningsvis) kan leva på, det är något fullständigt exceptionellt i många andra länder.

Självklart finns det undantag, men de är nog förhållandevis få.

Visa signatur

Main | R7 5800x3d@4.45ghz | 128GB 3200mhz | 3TB NVME | GeForce RTX 4090
Secondary | i7 2600k@4.4ghz | 32GB 1866mhz | 2TB SSD | GeForce 1080ti

Permalänk
Medlem

Jag tänker osökt på hur det kan vara att bilda familj också, det kan vara ett företag bara det.

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem

Jag hade egen firma i början på 2000 talet.. Det jag ville göra var bra, det jag tvingades göra för att infria revisorers och skatteverkets krav var bara skit. Det höll 2 i år sedan pallade jag inte lägga mer tid på sånt jag inte ville.

Svar på sidospår raderat. // MOD
Visa signatur
Permalänk
Moderator
Moderator

Nu återgår vi till trådens ämne, vad politiker gör med sin tid eller tjänar hör inte hit.

*Tråd rensad.*

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

Klart det är jobbigt och svårt. Men nu skördar han framgången. Kan ta ett steg tillbaka och bara håva in pengar och låta någon annan göra grovjobbet om han vill. Om det var enkelt skulle alla ha ett lyckat företg

Permalänk
Medlem
Skrivet av UncleDirty:

Nej men du lider i komfort

'Jag gråter hellre i en Ferrari än en Volvo.'

Visa signatur

Ryzen 7800X3D | Asus B650E-F | 32GB G.Skill DDR5 6000MHZ | PowerColor Red Devil 7900 XTX OC | Fractal Design North | Noctua NH-D15 chromax | Corsair RM850e | Kingston Fury Renegade M.2 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av friArsenik:

Inte alla, men överraskande många.

Om man går på det Jensen säger så hade han hellre bytt bort miljarderna mot ett annat liv. Det är naivt att tro att pengar löser många problem. Allting är relativt, pengar är en trygghet men det ger också en hel del problem.

Permalänk
Medlem

Awwwwww....jag tycker så synd om han så jag går genast o köper mig en 4090ti super duper...lol just kiddin'

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sebban84:

Haha, ja det lär ju vara 75 när jag kommer upp i den åldern. Minst

85 blir det om det finns någon pension kvar överhuvudtaget. Lev nu medan du orkar efter 60 är man ofta totalslut och inga pengar i världen hjälper.

Permalänk
Medlem

Säger han och skrattar hela vägen till banken.

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cyberz:

Säger han och skrattar hela vägen till banken.

Många har kommenterat likt din kommentar. Inget kommer gratis och den onelinern (ursäkta svengelskan) är bara naiv.

Ha en härlig helg!