Chromes sökfält blir smartare och mer användarvänligt

Permalänk
Melding Plague

Chromes sökfält blir smartare och mer användarvänligt

Omniboxen, som det kombinerade adress- och sökfältet i Chrome kallas, får flera nya funktioner som gör det lättare att navigera dit du faktiskt vill komma.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Jag sitter precis nu och försöker på Chrome på en Amdroid surfplattas gå till adressen 192.168.0.XXX:7777. Och Chrome är så supersmart så den gör en googlesökning på adressen. Jag testar lägga till http:// framför och det hjälper ej.

Jag känner sådär över att de ska lägga in mer dritt i denna om det ej går att disabla.

Permalänk
Medlem

Nackdel: du använder Chrome.

Permalänk
Medlem

Inte helt pigg på det här.
Att redan då vi skriver in sökningen än mer ska "styras" i en "önskvärd" riktning.
Har varit så länge, gradvis blivit mer o mer "autocomplete" med sökningar. Eller auto-suggest.
Kom ihåg att Google drivs med ads. Direkt eller indirekt. Och att den försöker gainas av olika aktörer.
Och att Google ibland tweakar algroritmen i en viss riktning.
Det räcker att man bara "råkar" se en av flera saker i förbifarten då å man skriver för att det undermedvetet "lagras" i vårt minne.
Någonting kan alltså direkt associeras till det du eftersöker utan att du knappt är medveten om det.
Ett slags "subliminalt" planterande av en produkt, tjänst, sida, ide, tanke som påverkar dig blixsnabbt och associeras indirekt!
Alltså det behöver inte heller vara någon som riktar något mot en grupp. Alltså inte ens avsiktligt utan helt enkelt det som "bubblar upp" (mest länkat eller whatever algoritmer) i realtid.
Stor skillnad mot att inte bli påverkad under tiden man formulerar en sökning och sen tar del av sökresultat "after the fact".
Ser inte fler faran med just det här rätt så dolda sättet att eventuellt påverkas.?

Permalänk
Medlem

Är det inte exakt sånt här de fått skit för förr? Prioritera sina egna tjänster… nu blir ju adressfältet sin egna plattform att köpa annonser på kanske?

Någonstans känns det som att man borde få utveckla sina grejer hur man vill, men när det kommer till Google känns det som att folk litar för mycket på dem

Permalänk
Medlem
Skrivet av Magnus303:

Ser inte fler faran med just det här rätt så dolda sättet att eventuellt påverkas.?

Nä, gemene man skiter fullständigt i detta.... Bara allt fungerar automagiskt och är "gratis" så ses det som att det fungerar enkelt och smidigt.

Visa signatur

1f u c4n r34d th1s u r34lly n33d t0 g37 l41d

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Någonstans känns det som att man borde få utveckla sina grejer hur man vill, men när det kommer till Google känns det som att folk litar för mycket på dem

Man kan ju som individ göra ett aktivt val att INTE använda sig av tjänster och produkter som tillhandahålls "gratis" av företag som baserat hela sin affärsmodell på att generera sina intäkter genom att samla in och processa användarnas beteende.

Det kräver ju dock att man verkligen gör aktiva val och att man är villig att acceptera att allt kanske inte bara fungerar automagiskt och att man kanske dessutom ve o fasa till o med behöver betala pengar för att nyttja en produkt eller tjänst.....

Visa signatur

1f u c4n r34d th1s u r34lly n33d t0 g37 l41d

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag sitter precis nu och försöker på Chrome på en Amdroid surfplattas gå till adressen 192.168.0.XXX:7777. Och Chrome är så supersmart så den gör en googlesökning på adressen. Jag testar lägga till http:// framför och det hjälper ej.

Jag känner sådär över att de ska lägga in mer dritt i denna om det ej går att disabla.

Du behöver förmodligen lägga ett slash i slutet av adressen också för att få den att peka på en webbserver.
192.168.0.XXX:7777/

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag känner sådär över att de ska lägga in mer dritt i denna om det ej går att disabla.

Har haft problem med att Chrome autokompletterar till vadhelst den känner för när man börjar skriva i addressfältet.

Typ, skriver man bokstaven "f", så lägger den blixtsnabbt till "acebook" direkt i sökrutan (inte som förslag, den limmar dit bokstäverna) - men det var ju inte det jag ville söka på. Så då får jag sudda suddegumma bort hela autokompletteringen. Skriver man sedan en bokstav till kommer en ny autokomplettering. Och alltsom oftast en ny till.

VAFAAAAANNNN typ!!! Helvetes jävla skit, vad håller du på med! :/

Permalänk
Skrivet av LicKeN:

Du behöver förmodligen lägga ett slash i slutet av adressen också för att få den att peka på en webbserver.
192.168.0.XXX:7777/

Jag testade detta på mobilen, där funkade det men ej surfplattan. Lösningen var att skapa ett bokmärke som jag redigerade adressen på.

Poängen är det är svårt att göra ett interface som passar alla användare

Permalänk

Går det att stänga av alla spionfunktioner i addressfältet? Känns ju lite så där att google ser allt man råkar skriva in.

Permalänk
Medlem

Och jag som stör mig på att Firefox får för sig att göra en sökning när den inte hittar adressen jag skriver i adressfälltet. Då har jag ändå sökrutan separat från adressfälltet, så det borde inte söka.

Jag måste ha blivit gubbe tidigt. För jag har stört mig något så ofantligt på många av dessa "smarta" förbättringar väldigt länge. Det gör det bara mindre användarvänligt när det är "smart". Saker som försämrar upplevelsen borde man enkelt kunna välja bort.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FattarNiInte:

Går det att stänga av alla spionfunktioner i addressfältet? Känns ju lite så där att google ser allt man råkar skriva in.

Det går faktiskt att använda webbläsare från andra än Google.

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 7 3700X / 48GB RAM / RX 6600 XT / 2TB SSD / Arch Linux
Server: Intel(R) i5-7400T / 32GB RAM / 21TB HDD / Proxmox

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Kattus:

Det går faktiskt att använda webbläsare från andra än Google.

Tack, men alla är redan medvetna om det. Tyvärr, om man använder iCloud för windows för att synka bokmärken osv, som exempelvis jag gör, så är man begränsad till antingen Chrome eller Edge, och den senare vägrar iallafall jag att ta i ens med tång så då kvarstår inte så många andra alternativ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon132576:

Tack, men alla är redan medvetna om det. Tyvärr, om man använder iCloud för windows för att synka bokmärken osv, som exempelvis jag gör, så är man begränsad till antingen Chrome eller Edge, och den senare vägrar iallafall jag att ta i ens med tång så då kvarstår inte så många andra alternativ.

Enda som kräver Chrome är lösenord. Bokmärken stöds Firefox. "• Bokmärken: Chrome 100 eller senare, Firefox 92 eller senare eller Edge 100 eller senare." Källa: https://apps.microsoft.com/detail/9PKTQ5699M62?hl=sv-se&gl=SE
För övrigt är Edge och Chrome typ samma. Edge är byggd på Chrome. Dumt att låsa dig mot en webbläsare. Använd istället en egen lösenordshanterare som fungerar med alla webbläsare, så som Bitwarden

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Skrivet av Kattus:

Det går faktiskt att använda webbläsare från andra än Google.

Jo. Men addressfältet är fortfarande oftast ett googlefält (eller bing).

Permalänk
Medlem
Skrivet av FattarNiInte:

Jo. Men addressfältet är fortfarande oftast ett googlefält (eller bing).

Eller DuckDuckGo (finns som tillägg till alla webläsare), som inte försöker spåra vad du håller på med och som man kan ställa in så att den helt skiter i att ge förslag eller leta i dina tidigare sökningar eller sidor du tidigare besökt.