Bara 720p i browsern? Disney+ och Viaplay?

Permalänk

Bara 720p i browsern? Disney+ och Viaplay?

Tja!

Sitter nu första gången o läser om att de inte visar högre upplösning i browsern än 720p. Vad behöver jag köra för att få högre upplösning än så? Deras egna appar? De från Microsoft Store i windowsmiljö? Google TV? Eller att man kör med Chromecast?

/D

Permalänk
Medlem

Google TV kör jag till det som behöver lite högre kvalite, 4k, hdr, 5.1. Verkar inte få full kvalite på dator, padda, telefon.

Permalänk

Svarar på min egen fråga. Att använda tjänstens egna appar, (i mitt fall i Android-miljö) gör att att man kan får högre upplösning än de 720p man får genom browsern i Windows. Högre upplösning än 720p går även o få när castar från deras egna appar (också de i Android) till en Chromecast. Att tillägga är ju att Disney Plus har ju en egen app som går att installera i WIndows. Trots att jag har HDCP emellan skärm och dator så blir det riktigt grynigt och jag har inget sätt o kolla det men jag tror ändå att det inte blir mer än 720p då heller.

Hårdvaran jag testat med är diverse android lurar, Google TV med chromecast och en första gen Chromecast från 2013.

Google TV:n med Chromecast var ju den som funkade bäst med appar och casting.

/D

Permalänk
Medlem

Viaplay fotboll

Om det gäller Viaplays fotbollssändningar så sänds dem endast i 720p, förutom de få gånger de väljer att köra en separat UHD stream. Vilket de gör endast för de riktigt stora matcherna. Vilket i sin tur är riktigt dåligt då man betalar typ 550kr för att kunna se fotboll.

Permalänk
Medlem

Du får tillgång till "Högsta" bildkvalitén när du kör Firefox. Med Chrome-baserade webbläsare får du bara "Hög".
https://viaplay.se/se-sv/devices/pc

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Skrivet av maweric:

Du får tillgång till "Högsta" bildkvalitén när du kör Firefox. Med Chrome-baserade webbläsare får du bara "Hög".
https://viaplay.se/se-sv/devices/pc

Tack för tipset. Känner mig lite snopen nu då jag i flera år tittat på sportsändningar med Chrome....🙄

M

Permalänk
Medlem
Skrivet av maweric:

Du får tillgång till "Högsta" bildkvalitén när du kör Firefox. Med Chrome-baserade webbläsare får du bara "Hög".
https://viaplay.se/se-sv/devices/pc

Var läser du om Firefox? Kan endast se om Edge där...

Men då jag har Viaplay så kan jag välja högsta kvalitet i just Firefox så kan bekräfta att Högsta funkar i FireFox när jag kollar på en serie/film. Vad gäller för sport/live så vet jag inte eftersom jag inte har tillgång till det innehållet med mitt Filmer/Serier abonnemang.

Intressant förövrigt att dessa enhetsbegränsningar inte står någonting om på hjälpsidorna när man är inloggad på sitt konto. Visste sedan tidigare att det fanns sådana här begränsningar för NetFlix men har inte sett nått om Viaplay tidigare.

Finns en del andra konstiga begränsningar med Viaplay tex att man inte kan spola tillbaka i live innehåll på Samsung och Android TV apparater men det går i LG's WebOS samt i mobiler och datorer. Det går heller inte att välja undertexter i Chromecast efter att innehåll börjat spelas upp så det måste man göra i förväg, denna begränsning finns dock inte i AndroidTV.

ViaPlays tjänst är underutvecklad och lämnar en hel del övrigt att önska.

Man undrar ju vad det är i Chrome och andra Chromiumbaserade webbläsare som gör att innehållsleverantörerna inte vill släppa på högsta kvaliteten?

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oortcloud:

Tack för tipset. Känner mig lite snopen nu då jag i flera år tittat på sportsändningar med Chrome....🙄

M

Jo, jag upptäckte detta idag. Tittade via min fina HTPC och tyckte bildkvalitén var lite väl grynig. Provade Viaplays app på TV:n och då blev det bättre kvalité. Så sökte lite info.

Dock tycker jag det ändå är sämre och pixligare även om jag använder Firefox. Se bilderna. Förstår inte varför Viaplay ska ha det så här. Nu har jag bara provat detta på filmer.

Först via HTPC:

Viaplays app:

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joakim Ågren:

Var läser du om Firefox? Kan endast se om Edge där...

Men då jag har Viaplay så kan jag välja högsta kvalitet i just Firefox så kan bekräfta att Högsta funkar i FireFox när jag kollar på en serie/film. Vad gäller för sport/live så vet jag inte eftersom jag inte har tillgång till det innehållet med mitt Filmer/Serier abonnemang.

Intressant förövrigt att dessa enhetsbegränsningar inte står någonting om på hjälpsidorna när man är inloggad på sitt konto. Visste sedan tidigare att det fanns sådana här begränsningar för NetFlix men har inte sett nått om Viaplay tidigare.

Finns en del andra konstiga begränsningar med Viaplay tex att man inte kan spola tillbaka i live innehåll på Samsung och Android TV apparater men det går i LG's WebOS samt i mobiler och datorer. Det går heller inte att välja undertexter i Chromecast efter att innehåll börjat spelas upp så det måste man göra i förväg, denna begränsning finns dock inte i AndroidTV.

ViaPlays tjänst är underutvecklad och lämnar en hel del övrigt att önska.

Man undrar ju vad det är i Chrome och andra Chromiumbaserade webbläsare som gör att innehållsleverantörerna inte vill släppa på högsta kvaliteten?

Nä, det står ju inte firefox. Bara att under "Google Chrome eller Chrome-baserade webbläsare" så står det "Upplösningar som stöds: Upp till HD/720p*" Medans det under "Microsoft Edge på Windows 10/11" står "Upp till UHD/4K (enhetsberoende)".

Men jag är fortsatt förbryllad enligt mitt inlägg ovan. Antar att de inte menar appen via Microsoft store? Den verkar man inte kunna få tag i?

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Joakim Ågren:

Var läser du om Firefox? Kan endast se om Edge där...

Men då jag har Viaplay så kan jag välja högsta kvalitet i just Firefox så kan bekräfta att Högsta funkar i FireFox när jag kollar på en serie/film. Vad gäller för sport/live så vet jag inte eftersom jag inte har tillgång till det innehållet med mitt Filmer/Serier abonnemang.

Intressant förövrigt att dessa enhetsbegränsningar inte står någonting om på hjälpsidorna när man är inloggad på sitt konto. Visste sedan tidigare att det fanns sådana här begränsningar för NetFlix men har inte sett nått om Viaplay tidigare.

Finns en del andra konstiga begränsningar med Viaplay tex att man inte kan spola tillbaka i live innehåll på Samsung och Android TV apparater men det går i LG's WebOS samt i mobiler och datorer. Det går heller inte att välja undertexter i Chromecast efter att innehåll börjat spelas upp så det måste man göra i förväg, denna begränsning finns dock inte i AndroidTV.

ViaPlays tjänst är underutvecklad och lämnar en hel del övrigt att önska.

Man undrar ju vad det är i Chrome och andra Chromiumbaserade webbläsare som gör att innehållsleverantörerna inte vill släppa på högsta kvaliteten?

Det är väl snarare bristen på ett stött drmsystem.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Sötast

100% artificiella begränsningar som inte gör något annat än sabbar för slutkunden.

Tråkigt att betalande kunder alltid, oavsett plattform får ett sämre utbud än piraterna.
Blev riktigt förbannad av disney+ begränsning i webbläsaren. Finns ingen logik bakom det överhuvudtaget.

Permalänk

Nu skall jag se F1 kvalet på Viaplay i Firefox i alla fall. Min högst personliga uppfattning är att det ser bättre ut än i Chrome. Gjorde ett snabbtest med Edge nyss och det såg bättre ut där med.

M

Permalänk
Medlem
Skrivet av calli:

Om det gäller Viaplays fotbollssändningar så sänds dem endast i 720p, förutom de få gånger de väljer att köra en separat UHD stream. Vilket de gör endast för de riktigt stora matcherna. Vilket i sin tur är riktigt dåligt då man betalar typ 550kr för att kunna se fotboll.

Att Viaplay bara visar enstaka matcher i UHD hänger väl ihop med att endast ett fåtal matcher produceras i den upplösningen. Kikar man runt på exempelvis brittiska tablåer är det inte så vansinnigt många matcher som sänds i UHD. De gånger en UHD-stream är tillgänglig tror jag Viaplay visar den.