Elon Musk kan stänga av X i EU

Permalänk
Medlem
Skrivet av mattera:

Haha!
Det bästa var ju det där klippet om stridspiloten i Ukraina som spreds på twitter/X som egentligen var spelet DCS 😂
Om jag inte minns fel så kommenterade även Elon på någon av dessa klipp som han också trodde var riktigt..

Bort med skräpet och låt för guds skull inte EU vika sig. Känns som att varannat av inläggen länkade dit är propaganda eller annan falsk information.. Känner inte en människa som använder plattformen.
Hans idé från början var bra, men det har gått en aning för långt och han har släppt kontrollen helt.

Du använder inte själv Twitter, vet ingen annan som gör det, men du vet bensäkert att det vore jättebra om det försvann? Du väljer själv vilka konton du följer och därmed om du vill bli översköljd av propaganda eller falsk information (eller vems...).

Rysslands invasion av Ukraina och därmed "Ghost of Kiev" och annan pro-Ukrainsk desinformation och propaganda tilläts spridas fritt på Twitter innan Musk köpte plattformen, medan pro-rysk desinformation och propaganda censurerades.

Skillnaden nu efter Musks köp i Israel/Hamas jämfört med de första månaderna efter Rysslands invasion är att ingendera sidas propaganda censureras, men ofta förses med Community Notes som tillrättavisar felaktigheter. Ett fall framåt i mitt tycke.

Visa signatur

Osedd trädde kung Priamos in och gick fram till Achilles
och sina armar slog om hans knän och kysste hans hårda,
mordiska händer, som hade förgjort så många hans söner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Enligt Business Insider kan Elon Musks svar på EU:s utredning kring desinformation på X, tidigare Twitter, bli att stänga av tjänsten i regionen.

Läs hela artikeln här

Detta dementerade han redan igår på X.
https://twitter.com/elonmusk/status/1714927856952746139?s=46

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk

Jag tyckte om Elon Musk när allt började med Tesla osv men nu är jag bara trött på han..

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Med tanke på att Amerikansk kulturexport idag främst består av ren idioti med strävan om att förvirra och fördumma allmänheten så är jag helt för nedstängning av Amerikanska tjänster och att vi i Europa kan istället skapa egna med en mer bildad och fokuserad diskurs. Fri från företagspolitisk lobbying och propaganda som USA till stor del är styrt av.

Visa signatur

Motorola 68020 @ 42Mhz, AGA Grafik, 2MB RAM, 8MB Fast RAM, 2GB eMMC

Permalänk
Medlem

Av alla sociala medier så har definitivt X den bästa approachen till yttrandefrihet. Minimal moderering av riktiga personers inlägg och istället community notes som svar mot fake news. Som för övrigt var användbart för att se hur artikeln Sweclockers hänvisar till är dementerad som helt fabricerad av Elon. Något som inte har framgått i Swec rapportering.

Visa signatur

Burk 10700K@5.1GHz 7900 XTX
Ljud KRK RP8 G3 samt Audio Technica ATH-M50
Bild Samsung C27HG70

Permalänk
Medlem

Nu är det Sweclockers som sprider desinformation?! Så som allt utvecklas just nu, går vi mot ett samhälle där det snart kommer att kriminaliseras att skriva saker som inte är sanna enligt någon högre moral.
Men boven är så klart Elon. Självklart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slashgibber:

Vill du bli vilseledd? Är det något du strävar efter?

Nej du har rätt, jag tycker vi slutar med orientering i skolan (och på alla andra ställen) och kör snitslad bana istället så man inte riskerar att hamna vilse. Vi slutar med alla frågesporter och bara ger svaren direkt istället, så ingen någonsin behöver ha fel.
Och prov i skolan behöver vi inte prata om.

Om man inte förstår att att ha fel är en självklar del av att vara människa, så är mänskligheten helt fucked för all framtid,

Permalänk
Medlem

Är det så farligt då? Jag röstar på JA!

Visa signatur

- Dator, Mus, Tangentbord och skärm.

Permalänk
Medlem

Han spelar med marknaden.
Tips: köp twitter/x aktier nu när han sa det. Och sälj dem när han som vanligt ändrar sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av friArsenik:

Han spelar med marknaden.
Tips: köp twitter/x aktier nu när han sa det. Och sälj dem när han som vanligt ändrar sig.

X aktiehandlas inte sedan Elon köpte företaget. Och förresten är det inte Elon som sagt detta ut BI, Elon har dementerat.

Permalänk
Medlem

Ja ta bort skiten från eu, hade bara varit bra. banna tiktok och meta samtidigt 👍 pure crap

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Entash:

X aktiehandlas inte sedan Elon köpte företaget. Och förresten är det inte Elon som sagt detta ut BI, Elon har dementerat.

Synd, annars kunde man göra ett bra klipp

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeonist:

Nej du har rätt, jag tycker vi slutar med orientering i skolan (och på alla andra ställen) och kör snitslad bana istället så man inte riskerar att hamna vilse. Vi slutar med alla frågesporter och bara ger svaren direkt istället, så ingen någonsin behöver ha fel.
Och prov i skolan behöver vi inte prata om.

Om man inte förstår att att ha fel är en självklar del av att vara människa, så är mänskligheten helt fucked för all framtid,

Ingen av dina liknelser kan likställas med vilseledande. Diskussionen handlar om att reglera bort medveten desinformation, om *du* inte förstår *det* så är det bara sorgligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

Brukar va att de gråter och klagar sen ändrar de reglerna iaf och ofta ändras det även utanför EU, EU är för stor marknad att skippa.

Blir det så att Twitter lämnar EU så känns det som att man inte bryr sig iaf, går inte miste om något.

Marknad?
Elon kan inte bry sig mindre om vad som händer med X. Det är ett ploj-projekt och mest så att han kan säga och tycka vad han vill på sin X. Att det skulle vara en investering och att alla beslut skulle vara för X's bästa tror jag inte på. Han gör vad han vill och att han bytte namn från twitter till X säger en hel del.

Visa signatur

PNY Geforce 2080 TI 2250/8200Mhz @550W (Galax HOF bios) | I7 9700K @ 5,1Ghz | Asus Rog Strix Z390-F Gaming | 32Gb 3200Mhz | Samsung 970 Pro M2.SSD | 540mm Radiator Custom loop | Valve Index

Permalänk
Medlem

Deepfakes, LLM-genererad text och liknande kommer inte bli sämre. Beräkningskraft kommer inte minska. Det kommer inom en snar framtid bli omöjligt att avgöra vad som skrivits av människor eller datorer, vilka videor som är från verkligheten eller inte och liknande baserat på innehållet.

Om jag drev ett företag och EU försökte tvinga mig att lösa ett problem som jag visste kommer bli olösbart inom en snar framtid så hade jag dragit mig ur EU, det är väl inga större konstigheter. Kanske låter drastiskt men är väl bara rationellt. Vi gör alla klokt i att reflektera över vad dessa förändringar kommer innebära.

Permalänk
Medlem

Ska EU sälla sig till Kina och Ryssland och jaga bort sociala medier, om de inte censurerar tillräckligt mycket?

En gång i tiden var vi stolta över att vi hade yttrandefrihet och demokrati. Nu är det bara "vi är goda, de andra är onda, vi får göra vad som helst, vi är goda ändå". Godheten är såklart koncentrerad hos våra visa ledare, därför är yttrandefrihet ett hot, eftersom den kan leda fåren längre bort från sina goda fåraherdar.

Ja, diverse tomtar ljuger på nätet. De har friheten att ljuga, och du har friheten att säga att de ljuger.

Permalänk
Medlem

Så länge som det inte är trippel x så är jag OK med det

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haziza:

Klart EU byråkrater vill bestämma över vad som är sant och inte.

Eu börjar bli riktigt snuskigt, sitter massa jhon där som ingen röstat för och bestämmer vad man ska få göra, äcklig utveckling

Permalänk
Skrivet av Slashgibber:

Vill du bli vilseledd? Är det något du strävar efter?

Låt läsaren själv avgöra eller ta reda på om det är sant. Varför ska någon agera filter? Är vi vuxna för dumma för att avgöra vad som är sant?

Jag tror det är farligt att låta en central makt styra vad som är sant eller falskt. Jag är vuxen och kan själv avgöra trovärdigheten i en artikel. Om du inte kan avgöra trovärdighet i en text online får det stå för dig. Om du är så rädd att bli vilseledd så kan du läsa på sajter du ha förtroende för. Låt oss andra slöscrolla twitter utan du eller EU tittar över vår axel.

Visa signatur

Abit AB9 Pro, E6600 @ 3200 MHz, 3gb ram 800 MHz 1:1, ATI 4890 GPU

Permalänk
Medlem

Om han gör det köper jag medlemskap, eller hur det nu funkar där.

Permalänk
Medlem

Varför måste Twitter stanna i EU? Är väl bara att köra tjänsten som vanligt och låta folk från vilka länder som helst använda den? Utgår då ifrån att inga servrar står i EU och att inga betallösningar/reklam härifrån kan integreras i Twitter. Dvs, ekonomiskt kanske en förlust men då får ju EU stå där med skammens rodnad på censurnäsan om de blockar Twitter som om EU vore en diktaturstat som vill "skydda" medborgarna mot propaganda.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slashgibber:

Vill du bli vilseledd? Är det något du strävar efter?

Om man inte är dum i huvudet så klarar man av att granska källor på egen hand. Vi behöver inte Big Brother som hjälper oss med det, tack.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xenoo:

Ska EU sälla sig till Kina och Ryssland och jaga bort sociala medier, om de inte censurerar tillräckligt mycket?

En gång i tiden var vi stolta över att vi hade yttrandefrihet och demokrati. Nu är det bara "vi är goda, de andra är onda, vi får göra vad som helst, vi är goda ändå". Godheten är såklart koncentrerad hos våra visa ledare, därför är yttrandefrihet ett hot, eftersom den kan leda fåren längre bort från sina goda fåraherdar.

Ja, diverse tomtar ljuger på nätet. De har friheten att ljuga, och du har friheten att säga att de ljuger.

Skillnad på att ljuga och att uppmana till terror attacker etc som X och tiktok haft problem med

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

Brukar va att de gråter och klagar sen ändrar de reglerna iaf och ofta ändras det även utanför EU, EU är för stor marknad att skippa.

Blir det så att Twitter lämnar EU så känns det som att man inte bryr sig iaf, går inte miste om något.

jo men den här dåren kommer nog att göra det.

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slashgibber:

Ingen av dina liknelser kan likställas med vilseledande. Diskussionen handlar om att reglera bort medveten desinformation, om *du* inte förstår *det* så är det bara sorgligt.

Vilken tur att EU-byråkrater finns, som kan bestämma vad som är vilseledande så vi andra slipper tänka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Archibald:

Om man inte är dum i huvudet så klarar man av att granska källor på egen hand. Vi behöver inte Big Brother som hjälper oss med det, tack.

Så du frågar alltid "är det verkligen så?" i alla lägen, även om ett påstående är trovärdigt? Jag tror inte på dig. Faktum är att folk är villiga att tro på saker som bekräftar deras världsbild, och det finns ingen ondska i att plattformar lägger till en notis med information som motbevisar ett falskt påstående. Man måste vara väldigt speciell om man är emot att granskning av lösa påståenden, där verifierbara fakta presenteras.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cyberz:

jo men den här dåren kommer nog att göra det.

Slutade använda Twitter samma dag som han köpte det, inte känt suget att logga in en enda gång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Vilken tur att EU-byråkrater finns, som kan bestämma vad som är vilseledande så vi andra slipper tänka.

Om det är så du tolkar förslaget så bevisar ju du att det här behövs, du har ju uppenbarligen antingen fallit för falsk information eller helt missförstått förslaget.

Att granska ett påstående och motbevisa falska påståenden, genom att presentera verifierbara fakta, är inte samma sak som att en byråkrat på något kontor sitter och "bestämmer" vad som är sant eller falskt. Om du inte vet vad ett förslag går ut på så bör du inte yttra dig, det blir bara pinsamt.

Permalänk
Hedersmedlem

Om man tänker lite affärsmässigt kring vad som borde vara bra för en plattform så är trovärdighet en hyggligt viktig del för att behålla användarbasen och få in annonsörer.

Få företag vill förknippas med en tjänst där trovärdigheten är låg pga stor mängd spam, desinformation eller direkta felaktigheter.
Även användarna tröttnar i många fall om nivån sjunker för lågt och kvar blir endast de som vinner på att tjänsten är mer eller mindre oreglerad.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av OSkar000:

Om man tänker lite affärsmässigt kring vad som borde vara bra för en plattform så är trovärdighet en hyggligt viktig del för att behålla användarbasen och få in annonsörer.

Få företag vill förknippas med en tjänst där trovärdigheten är låg pga stor mängd spam, desinformation eller direkta felaktigheter.
Även användarna tröttnar i många fall om nivån sjunker för lågt och kvar blir endast de som vinner på att tjänsten är mer eller mindre oreglerad.

Problemet är ju att hela världen är ju uppdelad i olika grupper, speciellt USA. Det som tolkas som trovärdigt för ena gruppen är raka motsatsen för andra sidan.

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer DeathAdder v3 Pro Wireless
Mousepad:
InfinityMice Speed V2 Keyboard: Wooting Two HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X