Permalänk

Skärm slocknar efter inloggning.

Hej,

Skärmen släcker sig efter inloggning till windows. Så fort jag slagit in lösenordet. Även tagnentbordet.

Problemet uppstod efter uppdatering i windows 10.

I bios fungerar skärm och tagnentbord.

Försöker gå in i felsäkert läge, men det blir exakt samma.

Har nu installerat om datorn, men är samma problem.

Vad kan problemet vara och hur löser jag det?

MVH

Visa signatur

ASRock 990FX Extreme3
Athlon II X4 640@3.6Ghz med Hyper TX3
8GB DDR3@1600MHz
Powercolor 280x TurboDuo OC
Corsair CX 400w

Permalänk

Ingen?

Visa signatur

ASRock 990FX Extreme3
Athlon II X4 640@3.6Ghz med Hyper TX3
8GB DDR3@1600MHz
Powercolor 280x TurboDuo OC
Corsair CX 400w

Permalänk
Medlem

Installerat nya/rätt drivrutin för grafikkortet? Provat välja moderkortets inbyggda grafikkort och se om du får bild?

Det löser ju iofs inte att tangentbordet inte fungerar.

Permalänk
Medlem

Man måste ju läsa vad man läser också, du hade redan testat felsäkert läge.

Ett tips kan vara att prova att starta någon "linux på USB" bara för att se om det fungerar.

Av specen att döma (om det är den du har i signaturen) så är datorn rätt gammal.
Det kan ju vara ditt Powersupply som börjar ge upp också tyvärr.

Permalänk

Ska prova, tack för svar.

Dom slocknar alltså exakt samtidigt, någon sekund efter jag slagit in lösenordet och tryckt enter.

Datorn är gammal. Min systerson har ärvt den som han spelar minecraft på, han vill så gärna att den ska fungera igen. Sen är det inte riktigt samma spec längre, skillnaden nu är en SSD (enda hårddisken) och ett 290x istället för 280x. Och att den inte är överklockad. Tror den bara har 4gb i minne också. Den har funkat bra i ett år utan något problem vad jag vet, och vipps så beter den sig såhär efter en windowsuppdatering.

Föressten så kom jag på en sak. När vi kollade hårddisken (innan jag formatera) så hade den bara 3mb ledigt. Kan detta ha ställt till det i och med uppdateringen? Å andra sidan har jag ju formaterat efter det.

Visa signatur

ASRock 990FX Extreme3
Athlon II X4 640@3.6Ghz med Hyper TX3
8GB DDR3@1600MHz
Powercolor 280x TurboDuo OC
Corsair CX 400w

Permalänk
Medlem
Skrivet av diamanten:

Ska prova, tack för svar.

Dom slocknar alltså exakt samtidigt, någon sekund efter jag slagit in lösenordet och tryckt enter.

Datorn är gammal. Min systerson har ärvt den som han spelar minecraft på, han vill så gärna att den ska fungera igen. Sen är det inte riktigt samma spec längre, skillnaden nu är en SSD (enda hårddisken) och ett 290x istället för 280x. Och att den inte är överklockad. Tror den bara har 4gb i minne också. Den har funkat bra i ett år utan något problem vad jag vet, och vipps så beter den sig såhär efter en windowsuppdatering.

Föressten så kom jag på en sak. När vi kollade hårddisken (innan jag formatera) så hade den bara 3mb ledigt. Kan detta ha ställt till det i och med uppdateringen? Å andra sidan har jag ju formaterat efter det.

Att disken var full borde inte ha med saken att göra alls.
Att den alltid stänger av vid samma tillfälle tycker jag låter lite konstigt men det kan ju fortfarande vara kopplat till exempelvis att nätaggregatet inte riktigt orkar med. Dvs när alllt skall dras igång vid inloggningen så blir det en spänningsdip och skärmen blir svart.

En möjlig test om du nu kan göra det är att prova med ett annat grafikkort, gärna ett mindre (dvs ett som drar mindre ström).
Det skulle möjligen kunna peka om det just är PSU som är problemet.