Bra alternativ till Nvidia Shield TV pro?

Permalänk
Medlem

Bra alternativ till Nvidia Shield TV pro?

Hej!

Likt rubriken lyder är jag på jakt efter något alternativ till Nvidia Shield TV pro. Har hört mycket gott om Shield men känns halvsegt att köpa en produkt vars senaste version lanserades 2019? Är det idé att köpa Shield eller finns det något bättre alternativ där ute?

Kan tilläggas att jag vill ha något "kraftfullare" än en exempelvis Chromecast. Kom med förslag! Vad använder ni? Vad funkar bra?

Använder just nu Android TVn som finns inbyggd i min Philips-tv. Otroligt segt och laggar något fruktansvärt...

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Det enda alternativet är Apple TV 4K.

Shielden är från 2015 om man ska vara petig, kom en "ny" Shield 2017 och 2019 men det är samma enhet i grund och botten.

Permalänk
Medlem

Jo precis, tänkte mer på den senaste versionen av Shielden.

Permalänk
Medlem

Beroende på vad man vill åstadkomma så är ju de nyaste Chromecast-enheterna inte bara Chromecast, utan kör Google TV. Sedan är rent krasst sett ofta en surfplatta bättre att leta innehåll på, bara man sedan kan sätta igång uppspelningen därifrån sedan, vilket ju är poängen med Chromecast.

Permalänk
Medlem

Jo det är ju helt sant, men jag är ute efter något med lite högre prestanda
Gärna så man kan ha produkten en tid framöver utan att den blir utdaterad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Beroende på vad man vill åstadkomma så är ju de nyaste Chromecast-enheterna inte bara Chromecast, utan kör Google TV. Sedan är rent krasst sett ofta en surfplatta bättre att leta innehåll på, bara man sedan kan sätta igång uppspelningen därifrån sedan, vilket ju är poängen med Chromecast.

Behöva krångla och Casta är sämsta "user experience" jag har varit med om, rekommenderar det inte.

Chromecast med Android TV är ok men är långsammare än Shielden.

Permalänk
Medlem

Vad ska du göra med den? Shield 2019 pro fungerar ju utmärkt för film osv.

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer DeathAdder v3 Pro Wireless
Mousepad:
InfinityMice Speed V2 Keyboard: Wooting Two HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Medlem

Ska främst användas för Tivimate.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

Behöva krångla och Casta är sämsta "user experience" jag har varit med om, rekommenderar det inte.

Chromecast med Android TV är ok men är långsammare än Shielden.

Vet inte riktigt vad som är krångligt ens med min gamla Chromecast annat än att den är seg. Vill jag kolla på Shorts och videoklipp på 1,5 minuter så gör jag det inte på en tv i alla fall... Sedan har jag förvisso noterat att min iPad tappar bort uppspelningen som pågår i högre grad än Android-telefonen, men jag ska väl inte säga att jag är förvånad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Funkadå:

Ska främst användas för Tivimate.

Nvidia Shield, Apple TV, Formuler Z8…finns många fler, lite beroende på vad du mer vill göra. Iptv är imo inte särskilt krävande när det gäller stöd för olika format.

Visa signatur

Dator: 7800x3d | RTX 4090 | 32gb ram | 1tb ssd
Simrig: NLR Elite | Simucube 2 Pro | Ascher F64 V3 | Heusinkveld
Monitorer: Samsung Neo G9 | Alienware AW2723DF
Ljud: Røde NTH-100M | Roland Bridge Cast
Media: Zidoo Z2000 Pro | Apple TV | PS5

Permalänk
Snusfri

Shield TV Pro är imho den överlägset bästa enheten.
Ångrar inte mitt köp för fem öre.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Satt precis och letade efter en bra mediaspelare då jag surade ihop på min HTPC i går.

nVidia Shield TV Pro verkar ju toppen. Köper man en USB-HDD om man vill ha lokal lagring eller vad?

Har en hel del extra diskar att offra vid behov.

Visa signatur

Fractal Design North (Black Mesh): Ryzen 7 7800X3D / 32GB DDR5-6000Mhz / NVIDIA RTX 4090 / 1TB + 2TB Kingston Fury Renegade M.2 NVME SSD / 2TB + 4TB 870 (EVO SSD) / LG UltraGear 27GP850 Gaming 2560x1440 @ 180Hz G-SYNC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Muyfa666:

nVidia Shield TV Pro verkar ju toppen. Köper man en USB-HDD om man vill ha lokal lagring eller vad?

Har en hel del extra diskar att offra vid behov.

Jag kör 3st USB diskar i min. den kör också även min plex server.

man skulle kunna säga att den är även min nas

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Shield TV Pro är imho den överlägset bästa enheten.
Ångrar inte mitt köp för fem öre.

Kan bara hålla med. Ett av de bättre teknikköpen jag gjort på senare år.
Det + GeforceNow är helt exceptionellt.

Permalänk
Medlem

Rätt otroligt egentligen hur en enhet från 2019 (Pro) fortfarande är den överlägset bästa på marknaden. Dolby Vision + allehanda ljudformat funkar kanon (inkl subs), den är rapp och har en bra fjärr. En no-brainer att köpa IMHO.

Visa signatur

5900X | CH8 | 64GB/3600MHz | RTX4080 | SN850 | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead

Permalänk
Medlem

Känns som att det får bli ett inköp på en sån här. Kul att så många lovordar den.

Visa signatur

Fractal Design North (Black Mesh): Ryzen 7 7800X3D / 32GB DDR5-6000Mhz / NVIDIA RTX 4090 / 1TB + 2TB Kingston Fury Renegade M.2 NVME SSD / 2TB + 4TB 870 (EVO SSD) / LG UltraGear 27GP850 Gaming 2560x1440 @ 180Hz G-SYNC

Permalänk
Medlem
Skrivet av bran:

Rätt otroligt egentligen hur en enhet från 2019 (Pro) fortfarande är den överlägset bästa på marknaden. Dolby Vision + allehanda ljudformat funkar kanon (inkl subs), den är rapp och har en bra fjärr. En no-brainer att köpa IMHO.

Det är ju en fråga om tycke.

Jag tycker inte det är otroligt eftersom den inte är bäst på något.
Imo så funkar inte Dolby Vision särskilt bra på Shield (red push bl a)
Shield saknar en del viktiga stöd. Ex AV1, VP9-Profile 2 osv (ingen 4k HDR Youtube)
Den har förvisso stöd för truehd Atmos vilket inte Apple TV har, men ska man få ut det är det lokala filer som gäller och då får Shield smisk av Realtekspelarna typ Zidoo, Zappiti och Dune som alla har bättre videostöd, bättre hantering av DV, möjlighet att spela BDMV folders, ingen risk för transcoding osv. Går att lösa med workarounds på Shield, men smidigt är det inte.
Bästa lösningen om man bara vill streama skulle jag säga är Apple TV.
Bästa lösningen om man bara vill köra lokalt: Zidoo Z9x
Bästa lösningen om man vill ha 1 box istället för 2: Shield

Den är inte dålig, men inte bäst på något. En bra lösning för de flesta.
Min mening är inte att racka ner på Shield. Det är dock rätt vanligt att dess användare får för sig att de sitter på den bästa maskinen för alla scenarion. Så är det inte

Visa signatur

Dator: 7800x3d | RTX 4090 | 32gb ram | 1tb ssd
Simrig: NLR Elite | Simucube 2 Pro | Ascher F64 V3 | Heusinkveld
Monitorer: Samsung Neo G9 | Alienware AW2723DF
Ljud: Røde NTH-100M | Roland Bridge Cast
Media: Zidoo Z2000 Pro | Apple TV | PS5

Permalänk
Medlem

En SBC som funkar med Kodi eller Plex kommer man väldigt långt med så länge den klarar de 4k filmer man lastar den med

Permalänk
Medlem
Skrivet av eFoppa:

Den har förvisso stöd för truehd Atmos vilket inte Apple TV har, men ska man få ut det är det lokala filer som gäller och då får Shield smisk av Realtekspelarna typ Zidoo, Zappiti och Dune som alla har bättre videostöd, bättre hantering av DV, möjlighet att spela BDMV folders, ingen risk för transcoding osv. Går att lösa med workarounds på Shield, men smidigt är det inte.

Zidoon verkar va en trevlig maskin! Men ovan stämmer ju inte riktigt - du får ut TrueHD Atmos via Plex på Shielden. Eller så missuppfattar jag vad du menar med lokala filer.

Visa signatur

5900X | CH8 | 64GB/3600MHz | RTX4080 | SN850 | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead

Permalänk
Medlem
Skrivet av Funkadå:

Ska främst användas för Tivimate.

Då kan jag varmt rekommendera Amazon Fire TV 4K max

/Homer_S

Visa signatur

INTEL Core i9 9900K @ 5.2GhZ| Gigabyte GA-Z370 Gaming 5 | NVidia RTX 4070 TI| 4x8Gb Vengeance PRO RED 3600 MhZ DDR4 | Samsung 970 EVO plus 1tb M.2 | EVGA Supernova 1300WATT 80+ Gold| 27" Acer Predator XB271HU IPS| Logitech G915 Lightspeed & G900 Chaos Spectrum | Steelseries Nova Pro Wireless

Main TV & Sound. Samsung 75" QN85A + HW-Q910A 7.1.2ch Soundbar

Permalänk
Medlem

Kan bara instämma i att Shield Pro är den överlägset bästa enheten. Sväljer allt man kastar på den utan problem. Köp inte den vanliga, den är kass.

Visa signatur

Fractal Design Define 7 | Asus ROG Strix B550-F Gaming | Ryzen 7 5800X3D | Dark Rock Pro 4 |16GB G Skill DDR4 @ 3200Mhz | Samsung 970 EVO Plus 1TB NVMe | Asus Rog Strix RTX 3080 OC | Corsair RM750X | AW3423DW

Nintendo Switch Oled TotK-edition | Playstation 5 SE | PSVR2 | LG OLED B9 65''

Permalänk
Medlem

shield pro är bra och snabbast av boxar jag testat. MEN den kraschar ibland och man får starta om den titt som tätt. stabilaste boxen jag kört är fortfarande jetstream som rullar 24/7 på tv uppe. den har inte kraschat en gång sedan inköp för många år sedan men den är å andra sidan slöare än shield pro, för oss märks det inte då vi bara använder boxarna för tv tittade via streamtjänster men ska du göra andra saker som att spela spel eller spela in kameror osv då är det shield pro.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bran:

Zidoon verkar va en trevlig maskin! Men ovan stämmer ju inte riktigt - du får ut TrueHD Atmos via Plex på Shielden. Eller så missuppfattar jag vad du menar med lokala filer.

Ja du får ut TrueHD Atmos med Shield. Jag menade att om man bara ser till lokala filer (Plex) så är ex en Zidoo bättre lämpad. Dels pga att den hanterar DV bättre, men också att filstödet är mer uppdaterat.
Shield är dock en bra mediaspelare som jag varmt kan rekommendera. De flesta bryr sig inte om att kunna spela Blu-ray rippar med fullt menystöd osv.

Visa signatur

Dator: 7800x3d | RTX 4090 | 32gb ram | 1tb ssd
Simrig: NLR Elite | Simucube 2 Pro | Ascher F64 V3 | Heusinkveld
Monitorer: Samsung Neo G9 | Alienware AW2723DF
Ljud: Røde NTH-100M | Roland Bridge Cast
Media: Zidoo Z2000 Pro | Apple TV | PS5

Permalänk
Medlem

Funkar Kodi på Zidoo?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wip3:

Funkar Kodi på Zidoo?

Ja, men det går inte att använda Zidoo's som extern spelare i Kodi och därmed får du inte den bättre bildkvaliten, Zidoo har en egen fork av Kodi (ZDMC) som funkar, vad den har för begränsningar vet jag inte.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wip3:

Funkar Kodi på Zidoo?

Ja men ser inte riktigt poängen, är det någon speciell funktion du syftar på?

Skrivet av MatteN:

Ja, men det går inte att använda Zidoo's som extern spelare i Kodi och därmed får du inte den bättre bildkvaliten, Zidoo har en egen fork av Kodi (ZDMC) som funkar, vad den har för begränsningar vet jag inte.

Den bättre bildkvaliteten är VS10 som Zidoos realtek-chip har. Om den kan spela Kodi är det ju perfekt då folk som gillar gränssnittet både kan få kakan och äta den

Visa signatur

Dator: 7800x3d | RTX 4090 | 32gb ram | 1tb ssd
Simrig: NLR Elite | Simucube 2 Pro | Ascher F64 V3 | Heusinkveld
Monitorer: Samsung Neo G9 | Alienware AW2723DF
Ljud: Røde NTH-100M | Roland Bridge Cast
Media: Zidoo Z2000 Pro | Apple TV | PS5

Permalänk
Medlem

Jag vet inte hur Zidoo fungerar, men jag läste att det är en Android spelare?
Så jag antar att man måste ladda ner appar för att få den att fungera?

Men om det finns redan en Kodi variant installerad så låter det ok.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wip3:

Jag vet inte hur Zidoo fungerar, men jag läste att det är en Android spelare?
Så jag antar att man måste ladda ner appar för att få den att fungera?

Men om det finns redan en Kodi variant installerad så låter det ok.

Om du ska spela lokala filer behöver du inte ladda ner något vad jag förstått. Jag har Zappiti som är en direkt konkurrent. Samma typ av spelare men lite annan jukebox (poster wall). Det är plug n play.
Kodi får du nog ladda ner, men vad är anledningen till att du specifikt vill använda Kodi?

Nu har jag inte stenkoll på Zidoos mjukvara för posterwall men iaf Zappits är väldigt mycket bättre än Kodis. Minns med fasa tiden då man fick sitta och döpa om filer för att scrapern i Kodi skulle hämta rätt metadata 😅

Visa signatur

Dator: 7800x3d | RTX 4090 | 32gb ram | 1tb ssd
Simrig: NLR Elite | Simucube 2 Pro | Ascher F64 V3 | Heusinkveld
Monitorer: Samsung Neo G9 | Alienware AW2723DF
Ljud: Røde NTH-100M | Roland Bridge Cast
Media: Zidoo Z2000 Pro | Apple TV | PS5

Permalänk
Medlem

Jag är van att använda Kodi, så därför

Permalänk
Medlem
Skrivet av Funkadå:

Ska främst användas för Tivimate.

Jag kör Xiaomi Mi Box S 4K tillsammans med Tivimate. Funkar Sanslöst bra.
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4995189

Köpte den för runt femhundringen på Tradera.