Youtubes gilla- och prenumerera-knappar blir svårare att ignorera

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Allexz:

För att vara en person där internet är en extremt stor del av sitt liv så börjar jag bli extremt trött på internet. Eller ja iofs så är det väl media, spel och annat också....

Allt känns som ett desperat skrik och tjat för överlevnad.
Det är nästan som små barn som tjatar eller hundar som tigger.
Jag är så less av att vara konstant bombaderad av andras behov.

Jag håller visserligen med, men felet i detta fallet är ju YouTubes mer än någon annans. Vill man ha en kanal som får tittare överhuvudtaget kan man inte riktigt låta bli att göra algoritmen nöjd, och för det krävs att folk prenumererar, gillar och kanske framför allt kommenterar på videos.
Vill man kunna göra bra innehåll utan att jobba heltid på sidan om för att finansiera det så är det nog ganska kört om man inte följer mönstret.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av izzie:

Spelar ens subscribers någon roll längre? Jag går nästan bara på rekommenderat eller specifika sökningar. Kollat väldigt sällan flödet från de jag subscribat till.

Varför ge fjärrkontrollen över till någon annan? Det förstår jag verkligen inte.

YouTubes korrekta startsida är youtube.com/feed/subscriptions och inget annat, för min del.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

YouTubes korrekta startsida är youtube.com/feed/subscriptions och inget annat, för min del.

Precis, https://www.youtube.com/feed/subscriptions är den riktiga startsidan och https://www.youtube.com/ är dit man går sen om det inte finns någonting kvar att se i /subscriptions.

Och om någon ber om "like and subscribe" så är det mer sannolikt att jag gör raka motsatsen och inte gillar eller istället ger tumme ner.
Samma sak på Twitch om man tittat på någon ett tag och så säger den att man ska följa, då vill jag snarare lämna och inte komma tillbaks igen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Jag håller visserligen med, men felet i detta fallet är ju YouTubes mer än någon annans. Vill man ha en kanal som får tittare överhuvudtaget kan man inte riktigt låta bli att göra algoritmen nöjd, och för det krävs att folk prenumererar, gillar och kanske framför allt kommenterar på videos.
Vill man kunna göra bra innehåll utan att jobba heltid på sidan om för att finansiera det så är det nog ganska kört om man inte följer mönstret.

Det tråkiga är att innehållet ändras för att passa algoritmen och för reklamintäkter. Tänkte på det idag hur en jag följer undviker vissa topics för att det försämrar hans inkomst, han säger det rakt ut i sina videos. Det känns lite som om att sakta men säkert så trycks allt ihop och blir mer och mer likt varandra för att passa algoritmen och få in pengar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarcusHuddinge:

Precis, https://www.youtube.com/feed/subscriptions är den riktiga startsidan och https://www.youtube.com/ är dit man går sen om det inte finns någonting kvar att se i /subscriptions.

True.... True... https://www.youtube.com/ får dock tummen upp om man är på någon weird music path och man går djupare och djupare ner i kaninhållet. När man då kommer tillbaka till första sidan så brukar det för min del finnas videor som tillåter mig att gå vidare ner i andra hål.

Annars är första sidan rätt kass. Man har timmar och timmar av en viss typ av videor. Sen trycker man fel på plattan eller mobben, man hamnar på en video man inte har intresse av och man hoppar tillbaka efter 2 sekunder av videon. POFF så är första sidan fylld med sånna videor och inte den typen som man har historia av att man tittar på och gillar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nasder:

Det tråkiga är att innehållet ändras för att passa algoritmen och för reklamintäkter. Tänkte på det idag hur en jag följer undviker vissa topics för att det försämrar hans inkomst, han säger det rakt ut i sina videos. Det känns lite som om att sakta men säkert så trycks allt ihop och blir mer och mer likt varandra för att passa algoritmen och få in pengar.

Det är därför det är så bra med såna som skiter i pengarna (eller inga pengar) från YT för att de gör det som en sidogrej utöver ett vanligt jobb, eller för att de kör med Patreon eller liknande. Det blir bättre innehåll, ur mitt perspektiv, för man slipper clickbaitigheter, flashiga intron och outron, m m. Han som driver en av mina favoritkanaler säger bara motsvarande "Hej, detta är xxx!" i början av videon och sen är det igång med snack och bilder.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av N!klas:

Ja, de använder SponsorBlock. Finns som plugin till webbläsare och allt möjligt utöver SmartTube.

Yes, men kollar typ aldrig på YouTube på datorn längre.

Permalänk
Medlem

Och bland det jag stör mig mest på har med shorts att göra. Varför i helvete kan man inte dölja shorts i sina prenumerationer i webbläsaren längre? Varför ska jag behöva regelbundet öppna Youtube på mobilen för att kunna sitta och klicka bort alla shorts i mitt subscriptions feed en efter en för att kunna få en bättre översikt i mina prenumerationer?
Och prenumerationer för en kanals shorts borde vara separat. Efter man valt att prenumerera på en kanal så borde man kunna avprenumerera enbart från kanalens shorts utan att avprenumerera från kanalen i sin helhet. Vissa kanaler skapar ju typ 10 shorts per riktig video som enbart är små repriser av grejer man redan sett i den riktiga videon. Det har absolut noll värde och är så jävla obnoxious, jag vill inte få skräp spammat i mina prenumerationer som jag försöker hålla tidy genom att dölja videor jag redan sett eller inte kommer att kolla på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarcusHuddinge:

Och bland det jag stör mig mest på har med shorts att göra. Varför i helvete kan man inte dölja shorts i sina prenumerationer i webbläsaren längre? Varför ska jag behöva regelbundet öppna Youtube på mobilen för att kunna sitta och klicka bort alla shorts i mitt subscriptions feed en efter en för att kunna få en bättre översikt i mina prenumerationer?
Och prenumerationer för en kanals shorts borde vara separat. Efter man valt att prenumerera på en kanal så borde man kunna avprenumerera enbart från kanalens shorts utan att avprenumerera från kanalen i sin helhet. Vissa kanaler skapar ju typ 10 shorts per riktig video som enbart är små repriser av grejer man redan sett i den riktiga videon. Det har absolut noll värde och är så jävla obnoxious, jag vill inte få skräp spammat i mina prenumerationer som jag försöker hålla tidy genom att dölja videor jag redan sett eller inte kommer att kolla på.

Det går att filtrera bort dem med reklamblockerare. Det har jag gjort. Shorts är nog det dummaste YT hittat på hittills, och då finns det väldigt mycket som den dumheten konkurrerar med...

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Varför ge fjärrkontrollen över till någon annan? Det förstår jag verkligen inte.

YouTubes korrekta startsida är youtube.com/feed/subscriptions och inget annat, för min del.

Tips, kör man android och long pressar på yt appen kan man lägga genväg direkt till subscriptions på sin hemskärm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nasder:

True.... True... https://www.youtube.com/ får dock tummen upp om man är på någon weird music path och man går djupare och djupare ner i kaninhållet. När man då kommer tillbaka till första sidan så brukar det för min del finnas videor som tillåter mig att gå vidare ner i andra hål.

Annars är första sidan rätt kass. Man har timmar och timmar av en viss typ av videor. Sen trycker man fel på plattan eller mobben, man hamnar på en video man inte har intresse av och man hoppar tillbaka efter 2 sekunder av videon. POFF så är första sidan fylld med sånna videor och inte den typen som man har historia av att man tittar på och gillar.

Fast det har ju i alla fall blivit bättre i att det inte är helt fullsmockat med videor man redan sett längre. För inte så länge sedan så hade ju ofta typ 50-75% av videorna redan den röda tidslinjen under sig som betyder att man redan kollat på videon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarcusHuddinge:

Och bland det jag stör mig mest på har med shorts att göra. Varför i helvete kan man inte dölja shorts i sina prenumerationer i webbläsaren längre?

Jag använder tillägget TamperMonkey och dessa script, som jag vill rekommendera:

Remove YouTube Shorts — tar bort Shorts-rutan från mina Subscriptions.
YouTube Search Results Cleaner — gömmer allt jag inte sökt efter från sökresultat, inklusive Shorts.
YouTube Shorts Redirect - Spelar Shorts i den vanliga spelaren istället för Shorts-spelaren, de få gånger jag klickat på en länk eller trots allt valt att kolla på en Shorts.

Jag skulle nog kunna skriva om dessa till ett super-script som drar mindre resurser och ser snyggare ut, men man kanske ändå måste uppgradera något separat nästa gång som Google gör dumma ändringar.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarcusHuddinge:

Fast det har ju i alla fall blivit bättre i att det inte är helt fullsmockat med videor man redan sett längre. För inte så länge sedan så hade ju ofta typ 50-75% av videorna redan den röda tidslinjen under sig som betyder att man redan kollat på videon.

Så är det dock fortfarande för mig. Mer än hälften av mina rekommenderade har jag redan sett och resten är skit jag inte har något intresse av och aldrig ens sökt efter.

Visa signatur

Spel/multimedia burk: ASUS Prime B660-Plus D4. PNY CS2140 M.2 NVMe Gen 4 500GB. Kingston Fury 16GB (2x8GB) DDR4 3200MHz. Intel Core i3 12100F 3.3 GHz 12MB. DeepCool AG400. PowerColor Radeon RX 6600 8GB Fighter. DeepCool PK650D 650W. Kolink Observatory HF Mesh. Skärm: Samsung 65" Q77C 4K QLED. Ljud: Yamaha 5.1 förstärkare. XTZ 93:22 frontar, Eltax Monitor III bak. Audio Technica ATH-M50x

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Håller helt med. Ofta säger de också
Något som ”det tar dig bara 1 sekund att subskribera till min kanal och det hjälper mig mycket så gör det” men om man ska gilla och följa varenda video man ser så har man snart 1000 man följer och omöjligt att hålla koll på dem.

En funktion där man inte hör tjatet om man redan är följare vore ju bättre hur det än ska gå till.

Sen tycker jag gilla knappen förlorar sin funktion om man slentrianmässigt gillar varenda video. Jag brukar vara gilla om det är en typ av video som jag vill se mer av från skaparen eller den var extra bra.

Men mycket like comment and subscribe, follow me on instagram and Twitter and other social media, join my Patreon and subscribe to my newsletter Mm i varje video blir lite tröttsamt.

Mjo. Kan inte tänka mig annat än att idén med gillaknappar är att klickandet ska ske organiskt när det finns fog för det, inte att man ska tjata sig till klick. Fungerar det senare är ju funktionen helt värdelös som kvalitetsindikator, i vad mån den inte redan är det även utan forcerat klickande.

För egen del har det slutat med att jag i stort sett ignorerar funktionerna helt. Den som tigger får defintivt ingenting i alla fall.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fläskan:

Så är det dock fortfarande för mig. Mer än hälften av mina rekommenderade har jag redan sett och resten är skit jag inte har något intresse av och aldrig ens sökt efter.

Precis samma sak för mig.
Youtubes algoritm för "rekommenderat" är 5% baserat på vad man sett tidigare och 150% baserat på vad "youtubes algoritm för vad som ska framhävas som intressant" väljer, och youtube VILL inte visa bara sådant som de tror att man vill se baserat på vad man sett tidigare för det tjänar de inte pengar på. De försöker manipulera folk att klicka på videos oavsett om man blir glad av youtubes val eller inte. All interaktion är bra för Youtube och för "kreatörerna" (som också är ett jävla löjligt namn på folk som gör mestadels asdåliga videos som ingen med ens 10% hjärnverksamhet borde vilja se) och vi som tittare är 100% oviktiga och ointressanta. Inte skulle jag tänka tanken att hjälpa vare sig den enskilda videoskaparen eller Youtube att tjäna pengar om jag kan undvika det. Jag får inga pengar för det, varför skulle jag jobba gratis då de vägrar göra det?

Många procent här, och ungefär 85% är uträknat på tusendelen medan resterande 40% är äkta siffror.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Tips, kör man android och long pressar på yt appen kan man lägga genväg direkt till subscriptions på sin hemskärm.

Dubbelt tips, kör man Android så använd er av NewPipe appen. Finns på F-Droid att ladda hem. Ingen reklam.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon315148:

Vilket skämt. Stört mig på tjatet de senaste åren, ibland stänger jag faktiskt av direkt när tjatet kommer eller bara ett jobbigt intro. Orkar inte ens spola fram och se om det sägs något av värde.

Detta är dock löst i SmartTube. Där blockeras sponsorer, intros, outros osv. Helt jävla magiskt! Känns som YouTube förr i tiden och älskar komma rakt på sak. Inget massa tjafs.

Att jag skulle vare sig gilla, kommentera eller prenumerera på en kanal för att jag ombeds om det är löjligt. Så jävla lågvatten och fantasilöst att göra. Alla vet hur man gör det och gör det vid behov. Har man lite fantasi är det tusen gånger bättre att fråga tittaren något och be de svara i kommentarsfältet. Det kan jag smälta (om det är en relevant fråga) annars nej.

Mer fokus på vettigt innehåll så ska ni se att folk följer, gillar och kanske till och med kommenterar utan att ni tjatar. Tjatar man gör jag tvärtemot. Iofs inget problem i SmartTube dock.

"SmartTube" var ett dj-vla bra tips.
Ska testas på min Chromebook o Androidlur.
Dessutom Ad-free (än så länge).

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Dubbelt tips, kör man Android så använd er av NewPipe appen. Finns på F-Droid att ladda hem. Ingen reklam.

Ja eller revanced. Tyckte new pipe var lite meckigt.

Permalänk
Medlem

Det här kommer ju uppmana YouTubers att tjata "like and subscribe" ännu mer än de redan gör. Så glad att Sponsorblock existerar som hoppar över alla såna segment.

Visa signatur

| Asus Prime Z390-A | Intel Core i5 9600K | Corsair Vengeance RGB Pro 32GB | MSI GeForce RTX 2070 Gaming Z |

Permalänk
Medlem

Med tanke på hur få likes en video tenderar att ha i förhållande till sitt antal visningar förstår jag det. Det finns ju ett stort antal användare att nå med dessa uppmaningar. Och det fungerar faktiskt på mig, så jag förstår ju varför man gör som man gör.

Permalänk
Medlem

Astrött på att höra allt gnällande om likes och subscribes. Buuu! 👎

Jag brukar trycka på unsubscribe om jag hör för mycket sånt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Coolt. Jag tjatar om det i varenda video men få personer lyder och gör som jag säger. Nu kanske det blir ändring på det.

Om det tjatas i varenda video om subscribes och likes så gör jag tvärtom. Som det beskrevs ovan, alla vet att det finns och vi väljer aktivt att subscriba om vi vill, likaså likea. Jag kommer aldrig någonsin likea eller subscriba på någons uppmaning i en video, däremot tvärtom. Tjatas det får videon absolut ingen like. Så jävla onödigt att tjata om det heeeeela tiden.

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem
Skrivet av shirre:

Kollar inte folk i cinema mode och/eller fullscreen? "Bioljuset" syns ju bara om man tittar i default view och animerande av knappar kommer ju bara synas om man inte är i fullscreenläge. Ganska enkel fix om ni frågar mig.

95% av min tid på youtube görs via tv:n och där syns inga like-knappar eller något annat skit. Väldigt smidigt. 🙂

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanTeoX:

95% av min tid på youtube görs via tv:n och där syns inga like-knappar eller något annat skit. Väldigt smidigt. 🙂

Tittar också en hel del på tv'n och utöver det i fullscreenläge när jag sitter vid datorn

Visa signatur

Ryzen 7 5700X | MSI GeForce RTX 4070 12GB VENTUS 3X OC | MSI MPG B550 | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz | Samsung 970 EVO m.2 1 TB | Samsung 860 EVO 250 GB | Toshiba P300 2TB | Sabaj DA3 | Sennheiser HD 490 Pro

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Darc:

Astrött på att höra allt gnällande om likes och subscribes. Buuu! 👎

Jag brukar trycka på unsubscribe om jag hör för mycket sånt.

Skrivet av SanTeoX:

Om det tjatas i varenda video om subscribes och likes så gör jag tvärtom. Som det beskrevs ovan, alla vet att det finns och vi väljer aktivt att subscriba om vi vill, likaså likea. Jag kommer aldrig någonsin likea eller subscriba på någons uppmaning i en video, däremot tvärtom. Tjatas det får videon absolut ingen like. Så jävla onödigt att tjata om det heeeeela tiden.

Jag har kört chrome extension "Sponsorblock" som hoppar över såna grejer! Fungerar förvånansvärt bra.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanTeoX:

Om det tjatas i varenda video om subscribes och likes så gör jag tvärtom. Som det beskrevs ovan, alla vet att det finns och vi väljer aktivt att subscriba om vi vill, likaså likea. Jag kommer aldrig någonsin likea eller subscriba på någons uppmaning i en video, däremot tvärtom. Tjatas det får videon absolut ingen like. Så jävla onödigt att tjata om det heeeeela tiden.

Jag förstår att du känner så, och många youtubers känner egentligen likadant.

Men dom har statistik att gå på och den säger något helt annat. Dom märker stor skillnad på om dom uppmanar folk till att göra sånt eller inte, flera har försökt att låta bli men deras engagemang och spridning blir så mycket högre om dom gör det att dom känner sig tvungna att göra det.

Lite samma sak med clikbait-rubriker och bilder, när dom känner att dom kanske borde vara stora nog att inte behöva göra det och börjat använda det mindre så har visningar av deras video dykt rätt hårt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Alltså, är det bara jag som börjar tycka det är oerhört tröttsamt med det eviga jäkla tiggandet om gillanden, betygsättning, prenumerationer, etc så fort man interagerar med något på nätet?

Jag och alla andra vet att gilla- och prenumereraknapparna finns där. Vi trycker på dem om vi vill, vi behöver inte bli söndertjatade om dem hela tiden.

Hoppas verkligen det kommer gå att stänga av detta utan att behöva vara inloggad, eller att det kan hanteras med adblockers.

Statistik visar på att om man påminner folk om att trycka på gilla-knappen så får man oftast många fler såna klick än om man inte säger någonting så datan visar på att det fungerar, oavsett vad man tycker om det.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haziza:

Förhoppningsvis kommer det någon extension som blockerar detta.

Gillar aldrig videos efter YouTube börja dölja ogilla knappen i ren protest.

De har ju inte dolt knappen, bara hur många som klickat på den.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Haha, den var ju kul, logga in på MSN, Windows messenger och MSN messenger samtidigt och skicka trippelnudge.

Trevligast var ju att installera Plus! tillägget. Då var det bara att spamma på.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Statistik visar på att om man påminner folk om att trycka på gilla-knappen så får man oftast många fler såna klick än om man inte säger någonting så datan visar på att det fungerar, oavsett vad man tycker om det.

Tycker absolut det fungerar för mig. Om en skapare tjatar om att trycka på Gilla-knappen brukar jag trycka på den två gånger.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD