Felsatt pris på hemförsäkring

Permalänk
Medlem

Felsatt pris på hemförsäkring

Hej!

Vid årsskiftet blev jag uppringd av en säljare från ett större försäkringsbolag som ville sälja hemförsäkring. Då kom vi överens om ett pris, skulle även få två betalningsfria månader, och allt var i sin ordning fram tills jag fick se fakturan. För det första har jag blivit dubbelförsäkrad hos samma företag och därför blivit fakturerad dubbelt och sedan har jag dessutom då fått en samlingsrabatt på grund av att försäkringen tecknades dubbelt, vilket också gav mig "fel" månadskostnad. Nu ringde jag till försäkringsbolaget och frågade om denna fakturering, som mycket riktigt var felaktig, och de bad om ursäkt. Förklaringen var att personen som hade sålt försäkringen till mig var under upplärning och hade gjort fel i systemet. Summa summarum korrigerades den tecknade försäkringen men då jag inte längre hade samlingsrabatt så höjde hon i telefonen min månadskostnad. Min fundering är då om det faktiskt inte är så att företaget är bundna till det ursprungliga priset eller har de rätt att höja kostnaden på detta viset? Tänker att det här med ställningsfullmakt borde vara relevant i sammanhanget, eftersom priset inte på något sätt varit oskäligt till att börja med.

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Det var inte så att hemförsäkringen höll på att löpa ut? De brukar rulla ett år i taget och sedan förnyas. Ring igen och fråga försäkringsbolaget vad som är anledningen till höjningen. Det kan vara så att det är det generella nya priset.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Det var inte så att hemförsäkringen höll på att löpa ut? De brukar rulla ett år i taget och sedan förnyas. Ring igen och fråga försäkringsbolaget vad som är anledningen till höjningen. Det kan vara så att det är det generella nya priset.

Försäkringen var nytecknad i januari detta året då jag haft ett annat försäkringsbolag innan. Anledningen till höjningen är enligt dem att jag hade fått en felaktig samlingsrabatt på grund av att säljaren hade tecknat försäkringen dubbelt för samma bostad. Det handlar alltså inte om en regelrätt prishöjning av försäkringspremien, för i det fallet hade jag naturligtvis inte funderat över detta.

Permalänk
Skrivet av Cybrus:

Försäkringen var nytecknad i januari detta året då jag haft ett annat försäkringsbolag innan. Anledningen till höjningen är enligt dem att jag hade fått en felaktig samlingsrabatt på grund av att säljaren hade tecknat försäkringen dubbelt för samma bostad. Det handlar alltså inte om en regelrätt prishöjning av försäkringspremien, för i det fallet hade jag naturligtvis inte funderat över detta.

Hur gick det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Hur gick det?

2023-07-13 19:46

Permalänk
Skrivet av Havsbris:

2023-07-13 19:46

Tråkigt att man inte kan logga in och följa upp sådant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Hur gick det?

Försäkringsbolaget fick medge att felet låg hos dem och jag fick behålla det priset som jag och säljaren hade kommit överens om. Jag ber så mycket om ursäkt för er som hade hoppats på återkoppling tidigare, det blev helt enkelt bortglömt.