Hjälp med inställningar på 3d printer

Permalänk
Medlem

Hjälp med inställningar på 3d printer

Har en Flashforge Adventurer 4 och skulle behöva lite tips på inställningar jag borde ha och varför.
Kör mest med PLA och PETG men har lite problem för att få det som jag vill.
Lägger upp lite bilder på vad jag gjort.

Vilka inställningar kör ni med PLA eller PETG?

Visa signatur

Asus Tuf 3090 TI OC - Asus GT502 - 11600k - Asus B560 Plus - Phanteks Revolt Pro 1000W
Samsung G7 4k 144hz

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Asus Tuf 3090 TI OC - Asus GT502 - 11600k - Asus B560 Plus - Phanteks Revolt Pro 1000W
Samsung G7 4k 144hz

Permalänk

Kör du med "slow down on overhangs"? Det heter nog lite olika med olika slicers.
Jag förmodar att du även kör din part cool fan på 100%. Jag googlade lite snabbt vad en Adventurer 4 är för något, och vad jag såg så var part cool fanen på vänstra sidan utav nozzlen, så du kan testa att orientera modellen så att den får bättre luftflöde över t.ex kepsen.
Om du har möjlighet så bör du printa med dörren öppen och topplocket av (förutsatt att du inte har små barn eller djur som kan komma in i printen)

Värdena här nedanför funkar hyffsat för min printer, mina filament och mina förväntningar, kan vara så att det inte fungerar alls med din printer.

Jag kör med OrcaSlicer.

När jag kör med PLA (PolyTerra) så använder jag typ:
215° nozzle och 60° byggplatta (PEI, oftast smooth yta)
0.4mm nozzle

Fläkthastighet första lagret: 0% (för bättre vidhäftning)
Fläkthastighet för resten utav lagrena: 100% (PLA gillar fläktning)
Kör jag lite större prints som jag bryr mig om så låter jag printerdörren stå lite öppen (hade jag inte haft katter så hade dörren varit vidöppen och toppanelen bortplockad, men hellre en dålig print än en katt i printen ^^; )

Retracts: 0.8mm (direct drive)
Z-hop vid retraction: 0.4mm (hade problem förut att nozzlen släpade i infillen, försvann när jag ändrade... Och nu lever jag med det ^^; )

Lagerhöjd 0.2 (0.28 på första, för att få bättre vidhäftning) och Linjebredd 0.4 (0.5 på första för bättre vidhäftning)
Vägglager/bottenlager/topplager är 2st (Funkar för det mesta jag gör med PLA, vill jag har lite finare/starkare så höjer jag dem)
Infill körs mest med "kubisk" och ligger på 25%, vill jag ha lite robustare så ökar jag till 40%.

Speedsen är:
Första lager: 20
Första lager ifyllnad: 20
Yttre vägg: 80
Inre vägg: 120
Infill: 120
Topp yta: 80
Support: 80

Sedan har jag "Sakta ner vid överhäng" i bockat och där är speedsen typ:
Hastighet vid överhäng: 80%
Bridge/bro: External 25mm/s, Internal 70mm/s.

Om jag kör med Support så använder jag för det mesta "Tree support" och 30° (folk brukar säga att 45° är gränsen, men min printer är ej så bra på overhangs, ännu ^^; )

Visa signatur

450D / 50D, 30 1.4, 50 1.8, 90 2.8, 70-200 4 IS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Katten_BoB:

Kör du med "slow down on overhangs"? Det heter nog lite olika med olika slicers.
Jag förmodar att du även kör din part cool fan på 100%. Jag googlade lite snabbt vad en Adventurer 4 är för något, och vad jag såg så var part cool fanen på vänstra sidan utav nozzlen, så du kan testa att orientera modellen så att den får bättre luftflöde över t.ex kepsen.
Om du har möjlighet så bör du printa med dörren öppen och topplocket av (förutsatt att du inte har små barn eller djur som kan komma in i printen)

Värdena här nedanför funkar hyffsat för min printer, mina filament och mina förväntningar, kan vara så att det inte fungerar alls med din printer.

Jag kör med OrcaSlicer.

När jag kör med PLA (PolyTerra) så använder jag typ:
215° nozzle och 60° byggplatta (PEI, oftast smooth yta)
0.4mm nozzle

Fläkthastighet första lagret: 0% (för bättre vidhäftning)
Fläkthastighet för resten utav lagrena: 100% (PLA gillar fläktning)
Kör jag lite större prints som jag bryr mig om så låter jag printerdörren stå lite öppen (hade jag inte haft katter så hade dörren varit vidöppen och toppanelen bortplockad, men hellre en dålig print än en katt i printen ^^; )

Retracts: 0.8mm (direct drive)
Z-hop vid retraction: 0.4mm (hade problem förut att nozzlen släpade i infillen, försvann när jag ändrade... Och nu lever jag med det ^^; )

Lagerhöjd 0.2 (0.28 på första, för att få bättre vidhäftning) och Linjebredd 0.4 (0.5 på första för bättre vidhäftning)
Vägglager/bottenlager/topplager är 2st (Funkar för det mesta jag gör med PLA, vill jag har lite finare/starkare så höjer jag dem)
Infill körs mest med "kubisk" och ligger på 25%, vill jag ha lite robustare så ökar jag till 40%.

Speedsen är:
Första lager: 20
Första lager ifyllnad: 20
Yttre vägg: 80
Inre vägg: 120
Infill: 120
Topp yta: 80
Support: 80

Sedan har jag "Sakta ner vid överhäng" i bockat och där är speedsen typ:
Hastighet vid överhäng: 80%
Bridge/bro: External 25mm/s, Internal 70mm/s.

Om jag kör med Support så använder jag för det mesta "Tree support" och 30° (folk brukar säga att 45° är gränsen, men min printer är ej så bra på overhangs, ännu ^^; )

Vilken hjälte, super tack ! ska testa detta !

Visa signatur

Asus Tuf 3090 TI OC - Asus GT502 - 11600k - Asus B560 Plus - Phanteks Revolt Pro 1000W
Samsung G7 4k 144hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Katten_BoB:

Kör du med "slow down on overhangs"? Det heter nog lite olika med olika slicers.
Jag förmodar att du även kör din part cool fan på 100%. Jag googlade lite snabbt vad en Adventurer 4 är för något, och vad jag såg så var part cool fanen på vänstra sidan utav nozzlen, så du kan testa att orientera modellen så att den får bättre luftflöde över t.ex kepsen.
Om du har möjlighet så bör du printa med dörren öppen och topplocket av (förutsatt att du inte har små barn eller djur som kan komma in i printen)

Värdena här nedanför funkar hyffsat för min printer, mina filament och mina förväntningar, kan vara så att det inte fungerar alls med din printer.

Jag kör med OrcaSlicer.

När jag kör med PLA (PolyTerra) så använder jag typ:
215° nozzle och 60° byggplatta (PEI, oftast smooth yta)
0.4mm nozzle

Fläkthastighet första lagret: 0% (för bättre vidhäftning)
Fläkthastighet för resten utav lagrena: 100% (PLA gillar fläktning)
Kör jag lite större prints som jag bryr mig om så låter jag printerdörren stå lite öppen (hade jag inte haft katter så hade dörren varit vidöppen och toppanelen bortplockad, men hellre en dålig print än en katt i printen ^^; )

Retracts: 0.8mm (direct drive)
Z-hop vid retraction: 0.4mm (hade problem förut att nozzlen släpade i infillen, försvann när jag ändrade... Och nu lever jag med det ^^; )

Lagerhöjd 0.2 (0.28 på första, för att få bättre vidhäftning) och Linjebredd 0.4 (0.5 på första för bättre vidhäftning)
Vägglager/bottenlager/topplager är 2st (Funkar för det mesta jag gör med PLA, vill jag har lite finare/starkare så höjer jag dem)
Infill körs mest med "kubisk" och ligger på 25%, vill jag ha lite robustare så ökar jag till 40%.

Speedsen är:
Första lager: 20
Första lager ifyllnad: 20
Yttre vägg: 80
Inre vägg: 120
Infill: 120
Topp yta: 80
Support: 80

Sedan har jag "Sakta ner vid överhäng" i bockat och där är speedsen typ:
Hastighet vid överhäng: 80%
Bridge/bro: External 25mm/s, Internal 70mm/s.

Om jag kör med Support så använder jag för det mesta "Tree support" och 30° (folk brukar säga att 45° är gränsen, men min printer är ej så bra på overhangs, ännu ^^; )

Kör du bara PLA eller kör du med PETG också ?

Visa signatur

Asus Tuf 3090 TI OC - Asus GT502 - 11600k - Asus B560 Plus - Phanteks Revolt Pro 1000W
Samsung G7 4k 144hz

Permalänk

kan variera lite från rulle till rulle på pla har jag märkt på de jag köper.

en rulle ger bäst resultat runt 205° medans nästa rulle kan behöva gå nästan upp till 220° för att ge samma resultat .

så man kan få trixa med tempsen från rulle till rulle.

visserligen köper jag billig pla så förväntar mig att olika batcher kan variera lite i blandningen.

ser även ut som att din printer ev lider lite av z wobble eller om det bara är att du kört väldigt tunna väggar.

jag brukar köra iaf minst 2 lager i alla väggar.

brukar generellt köra 0.1-0.2mm lagerhöjd förutom mot bottenplattan där jag alltid kör typ 1-2 lager 0.1 och lite överextrudering för att den ska trycka fast fast korven bättre i min glasskiva.

såg att personen innan körde högre lagerhöjd men jag lider av problemet att strängarna bara lägger sig som en lös korv uppe på glaset om jag inte kör på 0.1 eller lägre i typ första 2 lagren.

så även byggplattan verkar kunna göra att det kan variera lite vad som funkar bäst.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Skrivet av Suptand:

Kör du bara PLA eller kör du med PETG också ?

Jag kör nog runt 80-90% ASA, resten är typ PLA. PETG har jag inte riktigt testat : )

Visa signatur

450D / 50D, 30 1.4, 50 1.8, 90 2.8, 70-200 4 IS

Permalänk
Medlem

Jag tror vi får be en @moderator flytta denna tråden. Den har inget med foto eller video att göra öht.

Visa signatur

Intel i7-7700K | Corsair H110 | 2x16Gb Corsair Vengeance 2600MHz | GTX1070 | Samsung Evo Pro 960 500 Gb