Permalänk
Medlem

Nybygge ger BSOD och kraschar vid spel

Hej! Har nyligen byggt ihop en egen dator på Windows 11 som håller på att krascha regelbundet i olika mönster. T.ex: BSOD, spel kraschar utan error, frös i 1 min vid spel->BSOD, och rebootade utan varning. Brukar hända inom 10-60 min av spelande.

  • Testat en mängd olika spel med liknande mönster.

  • Testat: Memtest86, HCI Memtest, OCCT (CPU, Memory, 3D Standard, 3D Adaptive, Power) på en RAM-sticka i taget och inga har gett några errors.

  • Uppdaterat BIOS, drivrutiner, SSD firmware, windows osv.. inget hjälper.

  • Dubbelkollat så alla kablar sitter rätt, reseatat RAM-korten och blåst rent dom.

  • XMP/EXPO är avstängd

  • De vanliga temperaturvärdena är bra

Är osäker vid det här laget vilken komponent det ens kan vara fel på.

Specs: https://komponentkoll.se/bygg/eldkm (860 QVO SSD är den enda komponent från gamla datorn)

Permalänk
Medlem

Ja det ser ut som du testat det mesta...
Om du plockar av CPU-kylaren hur ser kylpastan ut? har den kontakt med hela cpun?
Du har inte gjort "klassikern" och monterat cpu-kylaren utan att ta bort skyddsplasten?

Visa signatur

Phanteks Eclipse P400S | Corsair RM850x V2 Vit
Gigabyte B550M DS3H | Ryzen 9 5900X | ADATA XPG DDR4 2x16 Gig 3000Mhz
Arctic Cooling Liquid Freezer II 360 | Samsung och Crucial SSD
RTX 4070 FE | Acer Predator Z321QU | BenQ PD3200Q
Apple Airport Extreme x 5 | Bahnhof 500/500

Permalänk
Medlem

Skulle nästan önskat det vid det här laget men nä! CPUn ligger i sitt vanliga temperaturintervall. Tempen maxar på 84-87c

Stängde av iGPU igår kväll och har lyckats lira nästan 2h utan problem idag än så länge

Permalänk
Medlem

Har du böjda pins på cpu?
Sitter alla kontakter i?
Monterat om gpu ifall den glappar

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Några felmeddelanden i event viewer?

Testat köra CHKDSK /F /R /X ?

Kollat efter fel på diskarna i t.ex. crystal disk info?

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Har du böjda pins på cpu?
Sitter alla kontakter i?
Monterat om gpu ifall den glappar

CPUn såg fin ut och monterades problemlöst
Har dubbelkollat och tryck in kontakerna en extra gång
Har inte monterat om GPUn, ska testa om det forsätter!

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Några felmeddelanden i event viewer?

Testat köra CHKDSK /F /R /X ?

Kollat efter fel på diskarna i t.ex. crystal disk info?

Har fått en del men många av dom säger inte så mycket.

När jag lirade Sekiro t.ex vid två olika tillfällen så fick jag:
"Faulting application name: sekiro.exe, version: 1.6.0.0, time stamp: 0x5fa3e066
Faulting module name: d3d11.dll, version: 10.0.22621.2070, time stamp: 0x794a3f73
Exception code: 0xc000001d"
och
"Faulting application name: sekiro.exe, version: 1.6.0.0, time stamp: 0x5fa3e066
Faulting module name: sekiro.exe, version: 1.6.0.0, time stamp: 0x5fa3e066
Exception code: 0xc0000005"

Har testat Samsung Magicians diagnostic scans på båda diskarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mattiazy:

Har fått en del men många av dom säger inte så mycket.

När jag lirade Sekiro t.ex vid två olika tillfällen så fick jag:
"Faulting application name: sekiro.exe, version: 1.6.0.0, time stamp: 0x5fa3e066
Faulting module name: d3d11.dll, version: 10.0.22621.2070, time stamp: 0x794a3f73
Exception code: 0xc000001d"
och
"Faulting application name: sekiro.exe, version: 1.6.0.0, time stamp: 0x5fa3e066
Faulting module name: sekiro.exe, version: 1.6.0.0, time stamp: 0x5fa3e066
Exception code: 0xc0000005"

Har testat Samsung Magicians diagnostic scans på båda diskarna.

Testat köra CHKDSK /F /R /X

Är det isolerat till Sekiro eller händer det även i andra spel? Händer det om du enbart belastar datorn med stresstest av cpu och/eller gpu?

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Testat köra CHKDSK /F /R /X

Är det isolerat till Sekiro eller händer det även i andra spel? Händer det om du enbart belastar datorn med stresstest av cpu och/eller gpu?

Testade CHKDSK igår, inga errors.

Händer på fler spel än Sekiro. Mest vanliga är att jag får silent crash utan errors. Vermintide 2 verkar jag kunna spela utan problem t.ex men senaste dagen nu har jag testat RDR2 som är mycket mer krävande och kraschat inom 20 min varje gång. (Fick en BSOD på RDR2 igår: Memory_Management).

Permalänk
Medlem

Hur är det med minneshastigheten, AMD hade ju problem med 6000 i hastighet.
Har du uppdaterat BIOS?

Permalänk
Medlem

Ser inte ut som att minneskittet finns med i Memory QVL. Skulle e.v. kunna orsaka problem.
Om XMP/EXPO är avstängt så kanske minnet kör med för låg voltage?

https://www.asrock.com/mb/AMD/B650M-HDVM.2/index.asp#Memory

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Medlem
Skrivet av warh0g:

Ser inte ut som att minneskittet finns med i Memory QVL. Skulle e.v. kunna orsaka problem.
Om XMP/EXPO är avstängt så kanske minnet kör med för låg voltage?

https://www.asrock.com/mb/AMD/B650M-HDVM.2/index.asp#Memory

Har mailat Asrock och frågat dom angående minneskittet. Det RAM jag har i 16GB finns nämligen med på listan. Kikar om samma RAM på 32gb är kompatibel. Tack!

Kikade voltage i Hwinfo och den är på normal voltage (1.1V) för sin default speed (4800mhz). Tror du att höja den skulle hjälpa?

Förövrigt så testade jag OCCT's CPU stress test igår kväll samtidigt som jag körde TestMem5 på EXPO profil och fick BSOD

Permalänk
Medlem

Testade att köra OCCT Power test samtidigt som TestMem5. Fick 9st errors under OCCT's en timme långa test (när datorn var varm och jobbade 100%). Resterande errors fick jag efter OCCT Power testet var färdigt. Har inte fått några errors tidigare med enbart TestMem. Testerna gjordes med EXPO aktiverad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mattiazy:

Testade att köra OCCT Power test samtidigt som TestMem5. Fick 9st errors under OCCT's en timme långa test (när datorn var varm och jobbade 100%). Resterande errors fick jag efter OCCT Power testet var färdigt. Har inte fått några errors tidigare med enbart TestMem. Testerna gjordes med EXPO aktiverad.
<Uppladdad bildlänk><Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>

Kanske för lite ström som matas till minnena och minneskontrollern i cpu när du aktiverar Expo? Har inte personlig erfarenhet av Expo/Ryzen 7xxx-serien, men har ju sett/läst att många har stabilitetsproblem med Expo aktiverat.

Testa att manuellt välja hastighet, timings och spänningar, så kanske det löser dina problem?

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem

Här är faktabladet om jag tolkat modellen rätt:
https://www.kingston.com/datasheets/KF560C36BBEK2-32.pdf

Verkar finnas flera profiler att testa:

FACTORY TIMING PARAMETERS
• Default (JEDEC): DDR5-4800 CL40-39-39 @1.1V
• EXPO Profile #0: DDR5-6000 CL36-38-38 @1.35V
• EXPO Profile #1: DDR5-5600 CL36-38-38 @1.25V
• XMP Profile #1: DDR5-6000 CL36-38-38 @1.35V
• XMP Profile #2: DDR5-5600 CL36-38-38 @1.25V

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mattiazy:

Har mailat Asrock och frågat dom angående minneskittet. Det RAM jag har i 16GB finns nämligen med på listan. Kikar om samma RAM på 32gb är kompatibel. Tack!

Kikade voltage i Hwinfo och den är på normal voltage (1.1V) för sin default speed (4800mhz). Tror du att höja den skulle hjälpa?

Förövrigt så testade jag OCCT's CPU stress test igår kväll samtidigt som jag körde TestMem5 på EXPO profil och fick BSOD

Anledningen till att jag misstänker att minnena inte är kompatibla är att jag köpte 4x 8GB till mitt bygge och fick det inte att lira. Så såg jag i QVL-listan att det bara stödde 2x av modellen jag hade (och det fungerade bra med 2x8). Så fick byta till ett supporterat 2x16GB kit och efter det så upphörde problemen. (Det här var för Ryzen 5900x med DDR4).

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts