Valve varnar CS2-spelare: Undvik AMD Anti-Lag Plus

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krakkan:

Är det inte bara för Valve att vitlista?

Nej, samma som med Battlefield 3 när det blev populärt med ReShade för att ta bort det blåa filtret. DLL injektion. Var vitlistat ett par veckor sedan börjades fusk injuceras i samma DLL filer maskerade som ReShade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

Nej, samma som med Battlefield 3 när det blev populärt med ReShade för att ta bort det blåa filtret. DLL injektion. Var vitlistat ett par veckor sedan börjades fusk injuceras i samma DLL filer maskerade som ReShade.

Ah makes sense.. Hoppas dom löser detta smidigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av DGS:

...Men detta har ju ingenting med drivrutinernas stabilitet att göra? snarare kompitabilitetsproblem.
Jag ser det som en unik förstagångsituation, alltså att grafikdrivrutiner för första gången påverkar anticheatprogrammen. Jag kan i alla fall se framför mig att drivrutinsutvecklarna helt enkelt inte tänkte på att testa CS2 online för att det aldrig tidigare har varit ett problem, men att det nu kommer vara en del av deras testningsprocess.
Om AMD däremot inte lär sig ifrån denna situation och inte börjar testa sina lagreducerande lager mot alla anticheat program håller jag med dig om att det är illa.

Finns väl flera spel där dem modifierar dll? Physx gör väl det bland annat...

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Finns väl flera spel där dem modifierar dll? Physx gör väl det bland annat...

Hur många competitive spel är det där Physx ändrar på dll's?

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcusOCZ:

Hur många competitive spel är det där Physx ändrar på dll's?

Physx installerar sig själv som dll i alla spel det används, så jag vet inte 😊

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

CS2 är bara ett uppdaterat CS:GO. CS2 har väl iaf varit i utveckling ett år så jag tycker att de kunde räta ut problemen med hitboxar långt innan spelet släpptes.

Att kalla CS2 en "bara en uppdatering" är verkligen en underskattning av vad som gjorts. Finns i princip inte en enda del av spelet som är rakt av samma som innan, allting är ändrat från spelmotorn till modeller, animationer, ljudeffekter, etc. Allting är nytt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Physx installerar sig själv som dll i alla spel det används, så jag vet inte 😊

"Installerar sig själv"? PhysX används som spelmotor i många spel och distribueras då kanske som en DLL, men det är ju i så fall en del av spelet och inget som någon annan installerar eller manipulerar.

Permalänk
Skrivet av Cimlite:

Att kalla CS2 en "bara en uppdatering" är verkligen en underskattning av vad som gjorts. Finns i princip inte en enda del av spelet som är rakt av samma som innan, allting är ändrat från spelmotorn till modeller, animationer, ljudeffekter, etc. Allting är nytt.

Animationerna är exakt samma

Permalänk
Medlem

Det jag undrar är varför spelet inte redan är optimerat m.a.p. lagg. Varför behövs ens ett anti-lag i drivrutinen? Vad är det drivrutinen ändrar i spelets dll-filer som Valve inte har kunnat göra själva?

Permalänk
Medlem

Helt galet, det räcker med en rackarns bild för att göra mig tänd på idén att spela igenom alla Half-Life spelen igen.... För typ 19onde gången

När f*n ska vi få avslut på storyn??? Vart är Half-Life 3 ?!?!?!?!? AHhhhh!!!!!

Visa signatur

1f u c4n r34d th1s u r34lly n33d t0 g37 l41d

Permalänk
Medlem

Kan tillägga att Warzone kan krascha med Anti Lag plus aktiverat.

Visa signatur

| AMD Ryzen 5 5600X | Asus Rog B550-i gaming | Sapphire Radeon 6800 refkort | Viper Steel Patriot 16gb 4400mhz | Sabrent NVMe Rocket 1TB + Samsung 970 1TB | Corsair 750W SFX | Cooler Master NR200P | Vattenkyld custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

CS2 är bara ett uppdaterat CS:GO. CS2 har väl iaf varit i utveckling ett år så jag tycker att de kunde räta ut problemen med hitboxar långt innan spelet släpptes.

Då kommer du inte ihåg hur många fixar och uppdateringar det var på hitboxar i cs go. Det släpptes finjusteringar under många år på hitboxarna innan de var som i slutet av cs go

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

"Installerar sig själv"? PhysX används som spelmotor i många spel och distribueras då kanske som en DLL, men det är ju i så fall en del av spelet och inget som någon annan installerar eller manipulerar.

Vad jag vet följer Physx med i Nvidias drivers och det står att om Physx behövs så blockerar den spelets dll och installerar sin egen, så rätt dll finns så speltillverkare inte behöver patcha spel vid varje gpu release

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av nocebo:

Då kommer du inte ihåg hur många fixar och uppdateringar det var på hitboxar i cs go. Det släpptes finjusteringar under många år på hitboxarna innan de var som i slutet av cs go

Jo jag vet att det uppdaterades en hel del men jag spelade aldrig GI från början heller

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Vad jag vet följer Physx med i Nvidias drivers och det står att om Physx behövs så blockerar den spelets dll och installerar sin egen, så rätt dll finns så speltillverkare inte behöver patcha spel vid varje gpu release

Då pratar du om drivrutinerna, på samma sätt som att drivrutinerna innehåller runtime för t.ex. DirectX eller Vulkan. Om drivrutinerna alltid byter ut spelets DLL:er så skulle det ju inte finnas någon anledning för spelen att distribuera sina egna DLL:er.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Då pratar du om drivrutinerna, på samma sätt som att drivrutinerna innehåller runtime för t.ex. DirectX eller Vulkan. Om drivrutinerna alltid byter ut spelets DLL:er så skulle det ju inte finnas någon anledning för spelen att distribuera sina egna DLL:er.

Enligt nvidia så ser Physx till att inget äldre dll finns i spelet utan att deras implementeras istället...

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Ingen som ska påpeka att Valve ska göra det omöjliga?
Enligt dom själva så kan dom inte göra något åt konton som blivit bannade då allt är automatiserat.

Och nu helt plötsligt ska dom låsa upp alla bannade konton?

Visa signatur

HAF 932 | Corsair H100i Pro RGB | Asus Z370-G Gaming | Intel i7 9700K @4.9GHZ | Corsair Vengeance LPX 32GB DDR4 3200mhz | Gainward Nvidia RTX 3080 10GB | Samsung 970 EVO PLUS 250GB

Permalänk
Medlem

Givetvis mycket klantigt av amd att inte vara mer försiktiga. Samtidigt blir man lite nyfiken på vart det är man har installerat sin ”hook” - vilken dll funktion man har patchat. För det är inte helt ovanligt för program att injicera kod på det sättet. Jag tror det är så t.ex. många overlays fungerar.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Medlem
Skrivet av stig86:

Ingen som ska påpeka att Valve ska göra det omöjliga?
Enligt dom själva så kan dom inte göra något åt konton som blivit bannade då allt är automatiserat.

Och nu helt plötsligt ska dom låsa upp alla bannade konton?

Vet inte vad som loggas men man vet iaf tidsperioden och antagligen vilken hårdvara som använts samt vilken del av minnet som patchats. Så gissningsvis lyfter man alla bans som kan ha varit påverkade med risk för att någon genuin fuskare slinker med.

Skulle tala för varför man väntar in en en fixad drivrutin från amd.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Enligt nvidia så ser Physx till att inget äldre dll finns i spelet utan att deras implementeras istället...

Källa på det? Det enda jag hittar är att PhysX sköttes av drivrutinerna fram till 2.8.4, men efter det har PhysX istället varit fristående. Nu för tiden är PhysX öppen källkod som vem som helst kan modifiera, så det går inte att byta ut DLL:er hur som helst eftersom de kan vara anpassade av utvecklaren.

Men oavsett så lär det inte vara ett problem om ett spel skulle använda system-DLL:er distribuerade av Nvidia istället för äldre DLL:er som också kommer från Nvidia, eftersom de då lär vara signerade av Nvidia och således "säkra". Att däremot styra om DLL-anrop är ju ett stort no-no när det gäller antifusk, och det verkar som att det inte bara påverkar CS2 utan även andra spel som Call of Duty och Apex Legends också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DGS:

...Men detta har ju ingenting med drivrutinernas stabilitet att göra?

Att man överhuvudtaget inte kan spela spelen är ju inte superstabilt iallafall. Det är precis sånt här som gör att man orkar inte ens fundera på AMD GPU, det är inte värt besväret. Speciellt inte för oss som har barn också, där datorerna bara skall fungera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

Att man överhuvudtaget inte kan spela spelen är ju inte superstabilt iallafall. Det är precis sånt här som gör att man orkar inte ens fundera på AMD GPU, det är inte värt besväret. Speciellt inte för oss som har barn också, där datorerna bara skall fungera.

Fast allt fungerar ju bara, funktionen anti-lag måste du aktivera själv...

Visa signatur

Chassi: Fractal Meshify, Skärm: LG C2 oled, GPU: AMD 6950XT, CPU: Ryzen 5800X3D, M2: 1TB , SSD: 480GB, M2 1TB, PSU: Dark Power Pro 1500W, Mobo: ASUS TUF GAMING X570-PLUS, RAM: 32GB Ripjaws @ 3600MT, Mus: Logitech G502X Matta: Steelseries QcK Heavy, Tbord: Logitech MX Mech Mini, Hörlurar: BD DT1990 Pro, DT770 PRO, Superlux HD-668B, Sennheiser HD599 OS: Win11. AI: Tascam US-20x20, Monitorer: Yamaha HS7 x2.
Citera när ni svarar! :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kasken:

Helt galet, det räcker med en rackarns bild för att göra mig tänd på idén att spela igenom alla Half-Life spelen igen.... För typ 19onde gången

När f*n ska vi få avslut på storyn??? Vart är Half-Life 3 ?!?!?!?!? AHhhhh!!!!!

Är i samma läge. Om du inte kört Alyx så är det bara att köpa direkt, glöm inte fixa VR i samma veva.
Alyx i VR tycker jag är det bästa som hänt inom FPS de sista åren.

Angående topic så är det enligt min långvariga empiriska test en blodtryckssänkare att köra grafikkort från den gröna laget.