Vilken är den bästa musen som inte ser ut som en muterad gamingmus?

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Dinkefing:

Har kört en Steelseries mus i flera år nu men mushjulet börjar ge med sig. Finns det någon värdig ersättare till denna?

Kort sagt kolla in Logitech's utbud.

Viktigaste är egentligen testa en mus så den sitter skönt i handen, gått igenom otaliga antal möss genom åren men kommer alltid tillbaka till G502:an då den passar mig bäst.

Utöver G502 Wireless vid skrivbordet använder jag en G603 i vardagsrummet tack vare den fantastiska batteritiden (byter de uppladdningsbara IKEA-batterierna 1-2 gånger om året).

Annars är G305 ett trevligt alternativ, speciellt för den som har lite mindre händer – både G603 och G305 är rätt stilrena utöver sin goda batteritid.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < Katana | Leobog Hi75 | Basilisk Ultimate >

Permalänk
Medlem

G703, väger nästan ingenting och batteriet håller precis hur länge som helst. Har visserligen värdelöst rgb men det stängde jag av

Visa signatur

|Ryzen 5800x3d|RX 7900XTX Hellhound|Asus Prime X370 Pro|32GiB Corsair 2400MHz CL16 Vengeance|Corsair HX1000i|Fractal Define R5|LG 45GR95QE|Corsair K100|Razer DeathAdder V3 Pro|Ubuntu 23.10|

Permalänk
Medlem

Razer orichi v2 helt klart

Permalänk
Skrivet av Yatagarasu:

Kort sagt kolla in Logitech's utbud.

Viktigaste är egentligen testa en mus så den sitter skönt i handen, gått igenom otaliga antal möss genom åren men kommer alltid tillbaka till G502:an då den passar mig bäst.

Utöver G502 Wireless vid skrivbordet använder jag en G603 i vardagsrummet tack vare den fantastiska batteritiden (byter de uppladdningsbara IKEA-batterierna 1-2 gånger om året).

Annars är G305 ett trevligt alternativ, speciellt för den som har lite mindre händer – både G603 och G305 är rätt stilrena utöver sin goda batteritid.

Tyvärr klarar jag inte av Logitechs mushjul. Jag tror jag fortsätter köra Steelseries. Har hört att de fortfarande har problem med mushjulet men finns inga andra alternativ. Logitechs är uteslutna för min del.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dinkefing:

Tack! Kanske skulle nämna att jag aldrig varit kompis med Logitechs mushjul och då menar jag inte att man kan låta dem spinna fritt utan tycker inte de är bra helt enkelt de har en konstig känsla. Hade en Logitech Performance MX mus och den var både tung och otymplig.

Hur står sig Steelseries Aerox möss mot Logitechs Superlight möss?

Du tänker nog på Logitechs äldre scrollhjul som satt på tex MX518 och G7.

G Pros Scrollhjul är mer som Steelseries Rival.

Dock har jag inte sett något scrollhjul på logitech som kan spinna fritt utöver den där tjocka tunga klumpen de hade. Hero något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Kort sagt kolla in Logitech's utbud.

Viktigaste är egentligen testa en mus så den sitter skönt i handen, gått igenom otaliga antal möss genom åren men kommer alltid tillbaka till G502:an då den passar mig bäst.

Utöver G502 Wireless vid skrivbordet använder jag en G603 i vardagsrummet tack vare den fantastiska batteritiden (byter de uppladdningsbara IKEA-batterierna 1-2 gånger om året).

Annars är G305 ett trevligt alternativ, speciellt för den som har lite mindre händer – både G603 och G305 är rätt stilrena utöver sin goda batteritid.

Håller med här, är nog enda alternativet hos mig efter att ha provat flertalet märken. Morsan har en G305 som hon använder var och varannan dag som haft samma batterier i närmare 4 år nu.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem

Jo, t ex Logitechs G900 (som jag har) och jag antar dess efterföljare g903, har frirullande hjul av hög kvalitet. Den musen är rätt stor och kanske inte passar alla händer. Jag använder den som vänsterhandsmus på jobbet eftersom den är ambidextrös och man kan sätta sidoknappar på högersidan av musen

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Tyvärr klarar jag inte av Logitechs mushjul. Jag tror jag fortsätter köra Steelseries. Har hört att de fortfarande har problem med mushjulet men finns inga andra alternativ. Logitechs är uteslutna för min del.

Vad är det som du ogillar så skarpt med Logitechs hjul?

Visa signatur

i7 8700k @ 4.7GHz | NH-L12 | ASUS Z270i ROG Strix Gaming | EVGA 1080 FTW | 32GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 970 Evo M.2 500GB, 840 250GB, Crucial MX500 2TB | Loque Ghost S1 | XB271HU | QX2710 | U2412M | U2719D | Filco Majestouch 2 MX Brown TKL

Permalänk
Skrivet av era909:

Vad är det som du ogillar så skarpt med Logitechs hjul?

De känns konstiga bara.

Permalänk
Livsnjutare 😎

Jag älskar verkligen mina G305 från Logitech.
Kostar inte en förmögenhet, ser inte ut som något speciellt men presterar ändå utomordentligt !

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4805874

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Skrivet av Verdurakh:

Kör en Logitech MX Master 3 som jag är väldigt nöjd med, så länge man spelar casual tycker jag den funkar bra till det med

MX Master 3 här med och jag vet inte om jag varit med om en bättre mus.

Visa signatur

NES.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Dock har jag inte sett något scrollhjul på logitech som kan spinna fritt utöver den där tjocka tunga klumpen de hade. Hero något.

MX Master och MX Anywhere (alla nummer, tror jag) har ett hjul som antingen går i steg eller snurrar helt fritt. Man kan styra det med en knapp (kan ställa in vilken) eller låta den bara snurra fritt om man sätter lite fart på det. Det sista är gravt beroendeframkallande för mig, älskar den funktionen.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dinkefing:

De känns konstiga bara.

Gå till en butik och känn på G Pros scrollhjul

Permalänk
Medlem

Bortse från den knasiga bilden men om det som säljs är G305 här: https://amazon.se/dp/B07CGNDZR3/ref=nosim?tag=geeks04-21
Så slå till! Skicka i retur om det skulle va fel.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av binnen97:

Bortse från den knasiga bilden men om det som säljs är G305 här: https://amazon.se/dp/B07CGNDZR3/ref=nosim?tag=geeks04-21
Så slå till! Skicka i retur om det skulle va fel.

Den bilden gav mig ett gott fniss

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < Katana | Leobog Hi75 | Basilisk Ultimate >

Permalänk
Medlem

Den andra bilden är ju föfan en ratt! Nästan så att man skall beställa för att se vad man får...

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk

Slutade med att jag köpte en Steelseries Aerox 3 Wireless. Jag är nöjd med musen förutom att den är lite liten i handen och för mycket bling bling leds som jag inaktiverade.

Problemet jag har nu är att jag inte får bluetooth att fungera. Måste jag hade en bluetooth adapter i datorn för att bluetooth anslutning att fungera med musen? Sitter inte bluetooth stöd i själva dongeln?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

MX Master och MX Anywhere (alla nummer, tror jag) har ett hjul som antingen går i steg eller snurrar helt fritt. Man kan styra det med en knapp (kan ställa in vilken) eller låta den bara snurra fritt om man sätter lite fart på det. Det sista är gravt beroendeframkallande för mig, älskar den funktionen.

Medhåll, helt uteslutet att inte ha frirull på mushjulet efter att ha kört MX Master 2S några år.

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av Dinkefing:

Slutade med att jag köpte en Steelseries Aerox 3 Wireless. Jag är nöjd med musen förutom att den är lite liten i handen och för mycket bling bling leds som jag inaktiverade.

Problemet jag har nu är att jag inte får bluetooth att fungera. Måste jag hade en bluetooth adapter i datorn för att bluetooth anslutning att fungera med musen? Sitter inte bluetooth stöd i själva dongeln?

Om jag inte har fel för mig så är dongeln 2.4Ghz medans musen i sig har stöd för bluetooth.
Så har datorn ingen inbyggd bluetooth så måste du antingen köpa till en dongel till eller köra 2.4Ghz via dongeln som följde med

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Dinkefing:

Slutade med att jag köpte en Steelseries Aerox 3 Wireless. Jag är nöjd med musen förutom att den är lite liten i handen och för mycket bling bling leds som jag inaktiverade.

Problemet jag har nu är att jag inte får bluetooth att fungera. Måste jag hade en bluetooth adapter i datorn för att bluetooth anslutning att fungera med musen? Sitter inte bluetooth stöd i själva dongeln?

Använder du medföljande dongel så ska du inte använta bluetoothinställningen.
Har du en dator med bluetooth så behöver du ingen dongel alls.

Står på deras hemsida också:

Ultra-fast Quantum 2,0 Wireless uses a lag-free 2.4GHz connection or switch to Bluetooth 5,0 on PC, Mac, laptops, and more
https://sv.steelseries.com/gaming-mice/aerox-3-wireless-2022?...

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Steelseries sensei/ten är riktigt stilren, synd bara att de inte gjorde den trådlös version också.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Skrivet av Söderbäck:

Använder du medföljande dongel så ska du inte använta bluetoothinställningen.
Har du en dator med bluetooth så behöver du ingen dongel alls.

Står på deras hemsida också:

Ultra-fast Quantum 2,0 Wireless uses a lag-free 2.4GHz connection or switch to Bluetooth 5,0 on PC, Mac, laptops, and more
https://sv.steelseries.com/gaming-mice/aerox-3-wireless-2022?...

Okej! Men var står det att den dongeln inte stöder bluetooth?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Dinkefing:

Okej! Men var står det att den dongeln inte stöder bluetooth?

Det står att man kan använda dongeln - eller byt över till bluetooth.

Så är det iaf för mina trådlösa grejer som kom med en dongel och också stöder BT iaf. Logitech g603, MX master och mitt tangentbord MX keys. Så jag antar att det är samma här.
Dongeln ger här bara stöd för den egna proprietära överföringen över 2,4ghz. Inte bluetooth.

Dongeln i ditt fall har ingen bluetooth-logga heller antar jag (eller?).

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Skrivet av Dinkefing:

Okej! Men var står det att den dongeln inte stöder bluetooth?

Men 2,4Ghz är ju att föredra. Iallafall om man spelar.

Permalänk
Skrivet av Söderbäck:

Det står att man kan använda dongeln - eller byt över till bluetooth.

Så är det iaf för mina trådlösa grejer som kom med en dongel och också stöder BT iaf. Logitech g603, MX master och mitt tangentbord MX keys. Så jag antar att det är samma här.
Dongeln ger här bara stöd för den egna proprietära överföringen över 2,4ghz. Inte bluetooth.

Dongeln i ditt fall har ingen bluetooth-logga heller antar jag (eller?).

Skrivet av StuntmanMike:

Men 2,4Ghz är ju att föredra. Iallafall om man spelar.

Okej då förstår jag tack!

Någon som vet om Glorious möss är bra? PC Gaming Race Model O Wireless i detta fall, hur stor den mot Steelseries trådlösa?

Permalänk
Medlem

Kan rekommendera Lamzu Atlantis den är stilren, trådlös och lätt. Väldigt skön scroll också tycker jag! Körs trådlös över 2,4 GHz bandet med inkluderad mottagare

Permalänk
Skrivet av Dinkefing:

Okej då förstår jag tack!

Någon som vet om Glorious möss är bra? PC Gaming Race Model O Wireless i detta fall, hur stor den mot Steelseries trådlösa?

Utan att ha testat(men kollar typ varenda review) så skulle jag säga att de är väldigt likvärdiga.

Permalänk

Personligen använder jag G-wolf HSK Plus, men vill byta till HSK Pro 4K Wireless modellen som lanserades strax efter jag hade köpt min 😓

Permalänk
Medlem

Galet bra tråd, jag älskar min Logitech G703, ibland tycker jag att den är lite för liten bara, någon som har tips på en lite större mus som är likvärdig?

Visa signatur

Gammal geek som lurkar runt

Permalänk
Visa signatur

CPU : Intel Core i7 8700K | MOBO : MSI Z370-A PRO
GPU : Nvidia Geforce GTX 1060 6GB |
RAM : Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 2600MHz
SSD : Samsung EVO 850 500GB SSD x2
https://www.inet.se/produkt/9990887/fraktfritt-sweclockers#/m...