Youtube populärare än Netflix bland tonåringar

Permalänk
Melding Plague

Youtube populärare än Netflix bland tonåringar

För första gången någonsin säger fler amerikanska tonåringar att de tittar mer på video på Youtube än på Netflix, enligt en undersökning från Piper Sandler.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Youtube kan ta en vart som helst, det börjar med intressanta recensioner och djupgående fakta för att helt plötsligt är man inne på roliga kattklipp...hur hamnade jag här egentligen. 😹

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Citat:

För första gången någonsin säger fler amerikanska tonåringar att de tittar mer på video på Youtube än på Netflix, enligt en undersökning från Piper Sandler.

Så hittills har amerikanska tonåringar tittat mer på Netflix än Youtube?

Det...förklarar så mycket!

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Kör tonåringar adblock på youtube då? När Google implementerar blockering av ad-blocks i full skala vad händer då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Kör tonåringar adblock på youtube då? När Google implementerar blockering av ad-blocks i full skala vad händer då?

Tror att många tonåringar accepterar reklam på ett sätt som vi lite äldre aldrig skulle göra. I varje fall är det så med min dotter och hennes vänner. Frågar man om de vill ha adblock är svaret nej, reklamen stör inte. (Sen att 3-4 tjejer i ålder 14-15 år inte är världens största läeller bästa underlag att dra några slutsatser från är en annan femma ...)

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem

Inte bara tonåringar som spenderar mer tid på Youtube än *popular streaming service*.

Youtube har ärligt talat bättre saker o se på.
Speciellt när det kommer till mer wholesome kanaler som dessa:

Townsends,
Technology Connections,
Tasting History with Max Miller,
Sorted Food,

Bara för o nämna några.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Kör tonåringar adblock på youtube då? När Google implementerar blockering av ad-blocks i full skala vad händer då?

Ja asså för min del så handlar det väll om man vill fortsätta se nya saker på Youtube? Ingen reklam=inget nytt kontent=död plattform och världen skulle vara en otroligt mycket sämre plats utan Youtube.

Och tror nog ungdomar tur nog accepterar reklam!

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Youtube är gratis, det finns musik och allt.

Netflix kostar och med tiden har de flesta sett vad de vill se och blir mätta

Fast det är inte rättvist att jämföra en gratis allmän tjänst (youtube) vs en dedikerad betal filmkanal (Netflix)

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Samsung 980 Pro Series 1TB

Permalänk

Inte konstigt. Det jag har emot filmer är att de ofta i princip är identiska med små variationer. Så när man kollar på filmen så ser man, aha, de valde detta alternativ.
Youtube däremot är en helt annan typ av filmklipp, det finns olika för olika smaksaker, men det är oftast inga filmer man ser på. Det kan vara utbildning, nöje och annat.

Permalänk
Avstängd

Youtube är väldigt bra även i utbildande syfte.

Visa signatur

XFX Merc 7900XT|R5 5600X|MSI MPG B550|32GB 3600mhz.

32" 1440P@240Hz, 1000R.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SvenskEnkrona:

Youtube är väldigt bra även i utbildande syfte.

Det är därför det är så beroendeframkallande för mig. Jag intalar mig själv att jag lär mig saker och att det därför inte är bortkastad tid.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av trudelutt:

Det är därför det är så beroendeframkallande för mig. Jag intalar mig själv att jag lär mig saker och att det därför inte är bortkastad tid.

Tack vare guider på YT kunde jag fixa rost på min bil, fixa innertaket m.m.

Väl värt 119:- i månaden.

Visa signatur

XFX Merc 7900XT|R5 5600X|MSI MPG B550|32GB 3600mhz.

32" 1440P@240Hz, 1000R.

Permalänk

Tack vare youtube så fick jag kunskapen och motivationen att renovera och byta toppen på motorn på min egen bil. Helt själv på uppfarten.

Det var roligt, engagerade och känslan av stolthet när man var klar, precis som när man byggde sin första dator för 20 år sen.

Innan lämnade jag allt på verkstad och nu gör jag allt själv och hittar nya sätt att utmana mig på!

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3080Ti

Permalänk
Medlem

Coolt, jag är en amerikansk tonåring. 😎

Visa signatur

12900K | 32GB 6000 DDR5 | 3090 FE | PG259QN |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SvenskEnkrona:

Tack vare guider på YT kunde jag fixa rost på min bil, fixa innertaket m.m.

Väl värt 119:- i månaden.

Det är verkligen guld att hitta filmer på hur man gör praktiska saker man ska göra. Vad otroligt mycket lättare det blivit att göra "hantverksjobb" sedan Youtube kom till!

Men jag sitter ju mest och kollar på hur man bygger rymdraketer, hur romarrikets arméer var organiserade, hur man gör en "segelbil" som kan åka medvinds snabbare än vinden, vilken funktion olika organ i kroppen har, hur reningsverk fungerar osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av trudelutt:

Det är verkligen guld att hitta filmer på hur man gör praktiska saker man ska göra. Vad otroligt mycket lättare det blivit att göra "hantverksjobb" sedan Youtube kom till!

Men jag sitter ju mest och kollar på hur man bygger rymdraketer, hur romarrikets arméer var organiserade, hur man gör en "segelbil" som kan åka medvinds snabbare än vinden, vilken funktion olika organ i kroppen har, hur reningsverk fungerar osv.

Kunskap väger inget! Man kan aldrig ha för mycket av det. Som pilar i Skyrim.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av dr904:

Tasting History with Max Miller

Måste säga att jag verkligen älskar att kolla på den här mannens videor. Upptäckte han av en slump, hans Titanic serie är bland dom bästa jag sett av honom.
Jobbar mig sakta bakåt bland hans videor, riktigt trevlig och rak på sak.
Inget flams och larv i hans videor, hot wall with almonds (hetvägg med mandel) var en riktigt rolig video att kolla på med den svenska anknytningen 🙂

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Lite tråkigt med annonserna, men ännu mer med sponsrade videos med massa reklam på slumpmässiga ställen. Men alla dagar i veckan mer tid på youtube än alla andra videotjänster tillsammans

Permalänk
Medlem
Skrivet av RekiN:

Coolt, jag är en amerikansk tonåring. 😎

Jag med, fyrtioårig amerikansk tonåring! ”Far out dude!”, som man hade sagt för 25 år sedan.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem

Netflix - "Vi bestämmer vad du ska se och vad du skall tycka om. Vi levererar även innehåll som känns mer som en lektion än underhållning"

YouTube - "Här får du en "fixa rosten på bilen"-video med produktionsvärde högre än Disneys senaste skapelser"

Konstigt att den ena trumfar den andra, finns dokumentärer och analyser om omvärldshändelser som presenteras på ett sätt med källor etc som helt enkelt är överlägset vad än Netflix sysslar med idag...

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

Jag är inte förvånad, genom det organiska i Youtube har väldigt framgångsrika former att nå tittarna nåtts. Sedan finns det mycket att ogilla, kalla det ADHD-klippningen där de knappt hinner avsluta en mening innan nästa inleds.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Lite tråkigt med annonserna, men ännu mer med sponsrade videos med massa reklam på slumpmässiga ställen. Men alla dagar i veckan mer tid på youtube än alla andra videotjänster tillsammans

Beror på vilken video man väljer att titta på, men när skaparen har valt "maxium monetization" så är det fan olidigt. Först reklam i början, sedan efter ca 1 minut och så fortsätter det sådär med jämna mellanrum genom hela videon. Och vill man snabbspola i videon för att titta på det som var mest intressant så får man också reklam direkt. Gör man ett antal snabbspolningar på raken så får en en total hjärntvätt. Och är man inte inloggad så får man ännu mer reklam.

Permalänk
Medlem

Tonåringar idag känns lite generation "Det är är gratis" vilket fårvånade mig att de betalat för Netflix hittills (Om det inte är föräldrarna som betalat då).

//Anders

Permalänk
Medlem
Skrivet av HappySatan:

Tror att många tonåringar accepterar reklam på ett sätt som vi lite äldre aldrig skulle göra. I varje fall är det så med min dotter och hennes vänner. Frågar man om de vill ha adblock är svaret nej, reklamen stör inte. (Sen att 3-4 tjejer i ålder 14-15 år inte är världens största läeller bästa underlag att dra några slutsatser från är en annan femma ...)

Mina tjejer här hemma på 6 o 7år skriker sig hesa över all reklam i deras "paddor", pappa sitter o kliar sig i huvudet o försöker knåpa ihop pi-hole....

Att de stora streaming-jättarna upplever en avmattning och minskning av intresset bland "unga vuxna" och tonåringar beror nog mer på att de är fullständigt tondöva gällande den hysteri ang inkludering som varit norm senaste åren.
Det står folk upp i halsen att se storsatsningar och remakes av kära klassiker bli slaktade på löpande band eftersom det prompt skall krystas in homosexuella, färgade, trans, och andra pk-karaktärer.
Hela branschen har av skräck låtit en mycket liten, men samtidigt mycket färggrann och högljudd samling extremister bestämma vad som är rätt att satsa på.... Nu kommer baksmällan.

Visa signatur

1f u c4n r34d th1s u r34lly n33d t0 g37 l41d

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndersL:

Tonåringar idag känns lite generation "Det är är gratis" vilket fårvånade mig att de betalat för Netflix hittills (Om det inte är föräldrarna som betalat då).

//Anders

...jämfört med Gen Y a.k.a PirateBay-Generationen...?🤔

Spontant har ju Netflix gått från att vara jättebra till att vara halvkasst till att helt enkelt sakna värde (åsikt) samtidigt som Youtube, förutom några blunders, har gått från klarhet till klarhet just på grund av dess fantastiska skapare och vidden av innehåll som erbjuds.

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

...jämfört med Gen Y a.k.a PirateBay-Generationen...?🤔

PirateBay-Generationen var väl enligt mig igentligen medveten om att det inte var ok, medan generationen idag tar för givet att allt är gratis (och när jag nämner att du betalar bara på ett annat sätt genom att dela data om dig och ditt beteende så hänger de inte med). Men jag kan ha fel så klart

//Anders

Permalänk
Medlem

Jag är en av de tonåringarna som väljer helst youtube än Netflix och allt annat. Tycker att allting är samma grej på streamingstjänsterna. Sen finns det grejer man lär sig på youtube. Jag lär mig om bilar när jag kollar youtube. Medans Netflix så finns det inget sådär intressant som man kan roa sig och lära sig samtidigt. Sen om det finns något jag vill kolla på så blir det pirat.

Visa signatur

Though You Fight to Survive, Your Body Starts To Shiver.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedenVirre:

Tack vare youtube så fick jag kunskapen och motivationen att renovera och byta toppen på motorn på min egen bil. Helt själv på uppfarten.

Det var roligt, engagerade och känslan av stolthet när man var klar, precis som när man byggde sin första dator för 20 år sen.

Innan lämnade jag allt på verkstad och nu gör jag allt själv och hittar nya sätt att utmana mig på!

Där sa du något ska fan ta tag i att laga min espressomaskin ikväll där det blivit stopp , såklart finns det videos på hur fan man löser detta på youtube!

Permalänk
Medlem

Jag har inga streamingtjänster, glor enbart på Youtube

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndersL:

PirateBay-Generationen var väl enligt mig igentligen medveten om att det inte var ok, medan generationen idag tar för givet att allt är gratis (och när jag nämner att du betalar bara på ett annat sätt genom att dela data om dig och ditt beteende så hänger de inte med). Men jag kan ha fel så klart

//Anders

Jaha då är jag med, ja det kan jag definitivt hålla med om

Visa signatur

Krusidullen är stulen