Permalänk
Medlem

Livslängd PSU

Jag tänkte höra lite om ni har erfarenhet av hur länge era PSU har hållit samt hur man märker att det börjar ge upp? Har själv ett 750w G2 Supernova som är ett riktigt bra nätaggregat och jag har haft det sen 2016. Övriga komponenter är rätt nya men det har hängt med sen dess. Aldrig upplevt något strul med det eller missljud och systemet drar ca 450-500w som Max i load. Tänkte bara höra just om ni tror att man kan fortsätta köra på eller om man bör byta det bara för att det är ganska många år på nacken?

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | AMD Ryzen 9 5900x | PNY RTX 4080 Verto 16GB | Corsair Vengeance 32GB LPX 3600Mhz | ASUS B550-F Gaming ROG STRIX | Noctua NH-U12S | Seasonic Focus GX-750W Gold ATX 3.0| LG 34GN850 Ultrawide 34" 144Hz

Permalänk

Generellt antingen om flänten orsakar missljud eller garantin är slut.

Psu ger i stort sett inga förvarningar att de e döende förrän de lämnat in helt och är stendöda ibland med magisk rök och fyrverkerier.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Generellt antingen om flänten orsakar missljud eller garantin är slut.

Psu ger i stort sett inga förvarningar att de e döende förrän de lämnat in helt och är stendöda ibland med magisk rök och fyrverkerier.

Haha ok! Ja jag misstänkte det. Men om det dör så är det väl ingen risk att det skadar andra komponenter? Då är det väl bara att köpa nytt när det väl sker. Såg även nu att mitt nätaggregat har 10 års garanti så det är ju några år kvar tills dess. Samt att det är 80+ Gold så jag kan nog sitta lugnt i båten ett tag till.

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | AMD Ryzen 9 5900x | PNY RTX 4080 Verto 16GB | Corsair Vengeance 32GB LPX 3600Mhz | ASUS B550-F Gaming ROG STRIX | Noctua NH-U12S | Seasonic Focus GX-750W Gold ATX 3.0| LG 34GN850 Ultrawide 34" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av dorian1:

Haha ok! Ja jag misstänkte det. Men om det dör så är det väl ingen risk att det skadar andra komponenter? Då är det väl bara att köpa nytt när det väl sker.

Det beror helt på hur nätagget dör. Den kan ta med sig andra komponenter också om det vill sig illa

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Skrivet av dorian1:

Haha ok! Ja jag misstänkte det. Men om det dör så är det väl ingen risk att det skadar andra komponenter? Då är det väl bara att köpa nytt när det väl sker. Såg även nu att mitt nätaggregat har 10 års garanti så det är ju några år kvar tills dess. Samt att det är 80+ Gold så jag kan nog sitta lugnt i båten ett tag till.

Ingen garanti att det inte tar med sig mer kan mycket väl röka varenda komponent när det lämnar in.

Under garanti får du ersättning för annat som det drog med sig men efter det får du inte en spänn.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Så länge det finns garanti kvar är det kolugnt, men av min erfarenhet så håller dom ofta längre, jag skulle dock inte bygga helt nytt med ett PSU med utgången garanti.
Mitt gamla Corsair TX hade 5 års garanti men höll i 12 år 09-21, medans brorsans HX höll i 9 år 11-20 och då hade hans fått samla väldigt mycket damm, nog aldrig rengjort under hela sin livstid.
Kanske var det dumt att bygga nytt med dessa, jag byggde nytt 18 och brorsan 19, inget av dom drog med sig några andra komponenter.
Ett poff, som att smälla en ballong med lite mjöl/sand i, sedan lämnade själen dom i en liten rökstrimma.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Skrivet av Fenrisulvfan:

Så länge det finns garanti kvar är det kolugnt, men av min erfarenhet så håller dom ofta längre, jag skulle dock inte bygga helt nytt med ett PSU med utgången garanti.
Mitt gamla Corsair TX hade 5 års garanti men höll i 12 år 09-21, medans brorsans HX höll i 9 år 11-20 och då hade hans fått samla väldigt mycket damm, nog aldrig rengjort under hela sin livstid.
Kanske var det dumt att bygga nytt med dessa, jag byggde nytt 18 och brorsan 19, inget av dom drog med sig några andra komponenter.
Ett poff, som att smälla en ballong med lite mjöl/sand i, sedan lämnade själen dom i en liten rökstrimma.

Kolugnt och kolugnt är väl tolkningsfråga.

Är ju högst troligt åldersavdrag på ersättningen så räkna inte med att få ut pengarna tillbaka för dina 5 år gamla komponenter t.ex.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Ok! Tack för svaren! Man lär ju bli lite shockad om det bara smäller till sådär.
Jag ser ju till att hålla allt dammfritt i hyfsat regelbunden mån. Ja men då har jag ju nästan 3 år kvar på garantin. Men bra att veta! Då håller jag på det sålänge jag har garanti och byter ut strax innan den går ut…såvida det inte pajjat innan dess då 😊

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | AMD Ryzen 9 5900x | PNY RTX 4080 Verto 16GB | Corsair Vengeance 32GB LPX 3600Mhz | ASUS B550-F Gaming ROG STRIX | Noctua NH-U12S | Seasonic Focus GX-750W Gold ATX 3.0| LG 34GN850 Ultrawide 34" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Kolugnt och kolugnt är väl tolkningsfråga.

Är ju högst troligt åldersavdrag på ersättningen så räkna inte med att få ut pengarna tillbaka för dina 5 år gamla komponenter t.ex.

Om man har 5 år gamla komponenter med 5 år gammalt PSU, ja då är det klart att de har minskat i värde med 5 år.
Sannolikheten att ett PSU drar med sig andra komponenter är dock väldigt liten. Jag har pajat 4 PSU och det har aldrig hänt, men visst 2 av gångerna så gick en propp samtidigt.

Men försäkringar få man inte ut mycket på, nej räkna med halva begagnatvärdet.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Tänk på att det även är en viss risk att köpa ett helt nytt PSU. Det är obeprövat och kan ha något fel i konstruktionen eller tillverkningen. Det är kanske vanligast med billiga märken men det har även hänt med mer kända.
Har man ett PSU som gått några år utan incident har man säkerställt att det inte har något allvarligt fel direkt från fabrik.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

Har man en PSU av god kvalitet så skall man kunna räkna med att det håller i åtminstone 10 år.

Sen beror det ju lite på vad man gör.
Bygger jag en ny dator så skulle jag inte använda ett 8 år gammalt nätagg även om det fungerat bra så långt.
Men har man en dator som står och fungerar så finns det ingen anledning att byta ett nätagg bara för att det börjar bli gammalt.

Permalänk
Medlem

Spelar ingen roll om det är nytt eller gammalt.
Det kan ta med sig andra komponenter in i döden.
Har haft nytt som plötsligt gav mig otroligt störande bluscreens. Gav min bror den dator men använde hans föregående psu, som en gång också varit min.
Tror att den (psu:n) är äldre än 11 år idag och fungerar.

Du kan ha tur eller otur oavsett ålder på komponenter i burken.

Permalänk
Medlem

Detta är så klart en gissningslek utan korrekt svar.

Uppskattningsvis 30år för ett nätagg av bra kvalitet om det inte är ett semipassivt nätagg eller systemet är hårt belastat mycket.

Billiga modeller med sämre innehåll håller vanligtvis 10-15 år eller så. Ofta märker man att de börjar tröttna och tappar effekt utan att de helt slutar att fungera.

Jag byggde ett helt gäng datorer 2008 - 2009 med Corsair TX750 (v1,CWT). Samtliga av dessa nätagg fungerar fortfarande perfekt. Detta säger så klart inget om nätagg i stort men visar i alla fall att just denna modell hållt bra över tid för lättare användning trots att de inte är "top tier".

Permalänk
Medlem
Skrivet av dorian1:

Haha ok! Ja jag misstänkte det. Men om det dör så är det väl ingen risk att det skadar andra komponenter? Då är det väl bara att köpa nytt när det väl sker. Såg även nu att mitt nätaggregat har 10 års garanti så det är ju några år kvar tills dess. Samt att det är 80+ Gold så jag kan nog sitta lugnt i båten ett tag till.

Har man underdimensionerat nätagg kan det absolut döda komponenter om den går sönder vid t.ex belastning, har jag själv vart med om

Permalänk
Medlem

Använde en Corsair AX850 mellan 2010 till slutet av 2019 då dess fläkt började låta mer än resten av datorns fläktar. Den Seasonic jag sitter med nu inser jag är mer eller mindre halvvägs lika gammal som den var när jag bytte ut den, får se vilken som klarar sig längst.

Visa signatur

Philips 34M2C8600 | RTX 3090 | AMD R7 5800X3D | 32GB 3600MHz DDR4 | Gigabyte X570 Aorus Master | Seagate Firecuda 530 4TB & Kingston A2000 1TB | 27TB HDD | Seasonic Focus GX 850 | Hifiman Sundara | Fractal North XL | LG CX55 | Yamaha HS7+HS8S | Nvidia Shield TV Pro (2019)

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

10-15år skulle jag säga är normal livslängd för en PSU, beror lite på belastning och vad den används till men om man ser till komponenters livslängd så är det nog det intervallet som gäller. Även om man kan köra en PSU längre så är det inte att rekommendera, komponenter slits oavsett belastning.

Sedan kanske premium PSU håller längre, men är det värt lägga ner dom extra pengarna ? Kanske är bättre rent ekonomiskt att byta PSU istället.

Däremot kan man såklart fortsätta med en äldre PSU om man använder det till en extra dator som kanske inte används så ofta och där det inte är kritiskt om PSUn skulle gå sönder.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Så länge det finns garanti kvar är det kolugnt, men av min erfarenhet så håller dom ofta längre, jag skulle dock inte bygga helt nytt med ett PSU med utgången garanti.
Mitt gamla Corsair TX hade 5 års garanti men höll i 12 år 09-21, medans brorsans HX höll i 9 år 11-20 och då hade hans fått samla väldigt mycket damm, nog aldrig rengjort under hela sin livstid.
Kanske var det dumt att bygga nytt med dessa, jag byggde nytt 18 och brorsan 19, inget av dom drog med sig några andra komponenter.
Ett poff, som att smälla en ballong med lite mjöl/sand i, sedan lämnade själen dom i en liten rökstrimma.

De håller förstås inte alltid längre dock. Kompisens RM650x (10 års garanti) dog efter c:a 5.5 år.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Har ett Corsair HX 850W som rullat på sedan 2009, och still going strong.

Håller på och sätta ihop en ny dator, och det blir nytt psu till den.

Visa signatur

Moderkort: Asus P9X79 Processor: I7 4930K @ 4,6 GHz 6C/6HT Kylning: Corsair H100 Minne: 32Gb Corsair Dominator Platinum Grafik: Asus Strix RTX 3080 OC Lagring: Samsung 860 EVO 500Gb (OS) Samsung EVO 870 1Tb, Samsung 840 EVO 250Gb + WD Black 1Tb Nätagg: Corsair HX 850w Chassie: Corsair Obsidian 650D Skärm: Dell U2713 @ 2560 X 1440 2 X Dell U2410 @ 1920x1200 OS: Windows 10

Permalänk
Medlem

Efter det jag läser här så är det verkligen ett lotteri hur länge det håller…iofs som med allt annat såklart. Jag byggde ju nytt i burken i somras men PSU från 2016 eftersom det är ett väldigt bra sådant och funkar fortfarande lika bra. Tänker att man kan köra nåt år eller två till och sen byta för då börjar den närma sig garantitiden. Det är ju semipassivt. Alltid haft fläkten igång hela tiden men satte precis på ECO mode idag…blev ju knäpptyst men de håller inte lika bra då alltså?

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | AMD Ryzen 9 5900x | PNY RTX 4080 Verto 16GB | Corsair Vengeance 32GB LPX 3600Mhz | ASUS B550-F Gaming ROG STRIX | Noctua NH-U12S | Seasonic Focus GX-750W Gold ATX 3.0| LG 34GN850 Ultrawide 34" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av dorian1:

Efter det jag läser här så är det verkligen ett lotteri hur länge det håller…iofs som med allt annat såklart. Jag byggde ju nytt i burken i somras men PSU från 2016 eftersom det är ett väldigt bra sådant och funkar fortfarande lika bra. Tänker att man kan köra nåt år eller två till och sen byta för då börjar den närma sig garantitiden. Det är ju semipassivt. Alltid haft fläkten igång hela tiden men satte precis på ECO mode idag…blev ju knäpptyst men de håller inte lika bra då alltså?

Om ingen fläkt är igång alls så finns risk att vissa komponenter blir väldigt varma vilket förkortar deras livslängd.
En fläkt som roterar långsamt och ger ett litet luftflöde gör rätt stor skillnad mot inget luftflöde alls.

Permalänk
Medlem

PSU inom industri går ofta 24/7 utan att få rengöring eller att nån märker att fläkten går sönder t ex, i dammiga skåp och inte dimensionerade i överkant och det är rätt sällan de går sönder de första 15-20åren och många håller 25år eller mer.

Att det alltid står på är iofs också en fördel i vissa avseenden.

Det är nog vanligare att de ryker sönder pga en komponent som inte blivit riktigt bra i tillverkningen än ren ålder.

Även PC brukar ju gå hela sin livslängd utan avstängning eller rengöring på de flesta fabriker och de håller rätt länge.

Tycker inte man ska noja för mycket över ålder.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Läste lite om just ECO mode och många får problem med det. Att datorn stängs av eller andra problem, förmodligen pga just överhettning osv. Låter det vara avstängt trots allt för livslängden samt andra komponenter (trots att det blev otroligt tyst med det på)

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | AMD Ryzen 9 5900x | PNY RTX 4080 Verto 16GB | Corsair Vengeance 32GB LPX 3600Mhz | ASUS B550-F Gaming ROG STRIX | Noctua NH-U12S | Seasonic Focus GX-750W Gold ATX 3.0| LG 34GN850 Ultrawide 34" 144Hz

Permalänk
Medlem

Nätaggen tappar effekt, men har inte lyckats hitta någon bra info för i vilken takt osv..
Någon som har bra info om det?
Empiriskt upplevt det vid flertalet tillfällen.

Nätaggen kan sen sluta fungera på olika sätt.
Det vanliga med bättre nätagg är att datorn bara stänger av sig vid belastning, sen sker det allt oftare och tidigare, sen orkar det inte starta datorn ordentligt alls.

Men plötslig död som ev kan dra med sig andra komponenter kan också förekomma, oftare med sämre nätagg.

Haft datorer som gått många år utan problem, dessutom i tuffa/dammiga miljöer.

Från 2016 är ju inte såå gammalt.
Tillverkarnas garantier är riktmärken, ger de bara x år så är det det de räknar med att de ska hålla för det mesta.
Om nätaggen ofta bara skulle hålla 1-2 år och garantin skulle vara 10 år, då skulle det kosta tillverkaren en hel del.

Väljer man nätagg av bra kvalitet, med lång garantitid, samt har en hel del marginal jämfört med hur mycket utrustningen drar, så ska det inte vara några problem alls under lång tid.
Nätagget är en del man inte ska snåla på, då det kan kosta resten av komponenterna om det felar olyckligt.

Permalänk
Medlem

Jag köper nätagg med 10 års garanti och när garantin löper ut byter jag dem OM resterande komponenter är av högt värde, är det en dator med lite värde så låter jag den tugga på, pensionerade nyligen mitt AX850 efter 10+ års drift i min nuvarande rigg.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.