Emulera Mobilt Bank-ID

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon309108:

sant.. bekvämligheten/latheten/internetberoendet är nog primära valet hos människor att de har en smartphone.. synd bara att de blir så asociala av sig..

Det är sorgligt att se när en förälder är på lekplatsen med sitt barn.. barnet söker förälderns uppmärksamhet och föräldern ignorerar totalt för de är så upptagna med att kolla fejan osv.. och jäkligt irriterande om man står o pratar med någon och de sliter fram telefonen mitt i konversationen för att kolla ett twitter inlägg.
Men det är jääääävligt kul och se hur folk går in i stolpar, parkerade cyklar och krockar med folk snubblar över saker för att de har näsan i telefon... Jag har fått sanslösa asgarv från sådana. *hahaha* och ungefär här känner sig en viss procent läsare väldigt träffade helt plötsligt. *hihi*
Jag har även sett folk cykla omkull och jag har sett en köra av vägen med bil.. Då skrattar jag inte. men om de klarat sig så de inte behöver sjukvård, så får de höra orden: skyll dig själv och ge attan i telefon i framtiden. Smartphonezombies är otäcka.

joo jag hade en låååång konversation med ICA om det där.. När man betalar i förskott så ska en direktbetalning med internetbank fungera lika väl.. Så jag tipsade dom om vilka de skulle vända sig till för att sätta upp det, då de avslutat samarbetet med klarna solutions.
Så det är på gång att ICA ska börja både stödja bank-id på enhet(kort och fil) samt via sin internetbank med bankdosan med direktbetalning.
Sedan hur fort hjulen snurrar innan ledningen får tummen ur, det återstår att se, men jag gav dem kontaktuppgifter till de som de skulle vända sig till för betalningssystemet. Jag prata med dem för va 3månader sedan.. så det dröjer nog ett tag till. Jag ska följa upp det nu i slutet på juni.

Jag försökte kolla upp det där, men alla hits jag får på simkortsvirus är relaterat till nya mobiltelefoner. När jag satte avgränsad sökning fram till år 2005 så var det helt andra typer de pratade om.
Jag sitter med ett 21år gammalt simkort och en telefon som är 16år gammal.. Så att råka ut för ett sim virus som faktiskt kan åstadkomma något skadligt känns näst intill omöjligt... Allt skadligt som skapas är för nutida teknik och framåt.. Ingen skriver virus idag till windows 3.11 exempel.
Men jag ska kolla upp det för att se var på trolighetsskalan det ligger, eller om det ens funnits något som kan drabba så gamla saker.. Det är alltid intressant att lära sig nya saker..
Mina datorer är nog största risken, men jag kör Linux så risken är minimal även om den existerar.

Skrivet av Kommenterande 2:

Hur går det till i Sverige? Jag har sett flera sidor där folk skrivit att de fått sina nummer kapade, men alla sidorna verkar ha skrivits av någon med amerikanskt telefonnummer och jag tänker mig att USA har andra säkerhetsrisker än Sverige om man vill stjäla någons telefonnummer och att man därför kapar nummer på olika sätt beroende på i vilket land man kapar det.Idén är att man ska ha bankkortet, kollektivtrafikbiljetten och allt annat i sin mobil och at batteriet ska ta slut medan man är ute på stan så att man får gå hela vägen hem, kanske flera kilometer eller flera mil om man har otur.Tja, man bör ju göra det svårt att genomföra man in the middle-attacker så att inte folk blir av med pengar i onödan. Folk i allmänhet förstår inte att HTTP-sidor är osignerade medan HTTPS-sidor är signerade och att telefonsamtal är osignerade och så läser man inte texten som visas i bank-id-programmet. Jag undrar om det inte är lättare att patcha bank-id-programmet än att patcha folks hjärnor.

Ska länka in en länk till en passande artikel eftersom det efterfrågades.

https://www.zdnet.com/article/new-sim-card-attack-disclosed-s...

Den här attacken kräver bara att mobilen kan ta emot SMS, vilket även 21 år gamla telefoner kan. SIM-kort är en minidator som i sig har flertalet program inmatade i sig. Även en lättviktsvariant på Java finns i SIM-korten.

Du kan också kapa någons telefonnumer via en SIM-Swap-attack om du har kortets SSN, vilket bland annat står på baksidan av SIM-kortet.

Så nja, även om telefonen i sig skulle vara i princip ohackbar så går det att hacka SIM-kortet. Tänk på att inte ha för stor tillit till säkerheten i gamla telefoner och att vara försiktig överlag. <3

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Marida:

Ska länka in en länk till en passande artikel eftersom det efterfrågades.

https://www.zdnet.com/article/new-sim-card-attack-disclosed-s...

Den här attacken kräver bara att mobilen kan ta emot SMS, vilket även 21 år gamla telefoner kan. SIM-kort är en minidator som i sig har flertalet program inmatade i sig. Även en lättviktsvariant på Java finns i SIM-korten.

Du kan också kapa någons telefonnumer via en SIM-Swap-attack om du har kortets SSN, vilket bland annat står på baksidan av SIM-kortet.

Så nja, även om telefonen i sig skulle vara i princip ohackbar så går det att hacka SIM-kortet. Tänk på att inte ha för stor tillit till säkerheten i gamla telefoner och att vara försiktig överlag. <3

Jag läste artikel lite snabbt, men jag ser inget att det gäller telefoner som är så gamla.. det är någon app samt en browser som nämns..
Då jag har dyslexi så kanske jag missade det du pekar på med telefoner som är äldre än OSet "Symbian 40" eller äldre OS. Har du lust att klippa in den texten då jag inte såg den.

Din sista mening i ditt mess bör även förtydligas att det gäller även nya mobiltelefoner att man inte ska ha för stor tillit på ett modern OS, då de är prio target för att fler använder dem... det är olönsamt att ge sig på några tusen om man kan ge sig på tiotals miljoner

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon309108:

Jag läste artikel lite snabbt, men jag ser inget att det gäller telefoner som är så gamla.. det är någon app samt en browser som nämns..
Då jag har dyslexi så kanske jag missade det du pekar på med telefoner som är äldre än OSet "Symbian 40" eller äldre OS. Har du lust att klippa in den texten då jag inte såg den.

Din sista mening i ditt mess bör även förtydligas att det gäller även nya mobiltelefoner att man inte ska ha för stor tillit på ett modern OS, då de är prio target för att fler använder dem... det är olönsamt att ge sig på några tusen om man kan ge sig på tiotals miljoner

Ah, det pratas antagligen inte om telefoners ålder där för att det är inte telefonen i sig som blir hackad, utan SIM-kortet.

Däremot i den här källan: https://www.kaspersky.com/blog/simjacker-sim-espionage/28832/

Nämns detta:
"Most SIM cards released since the early 2000s, including eSIM, feature a carrier menu." "The menu is essentially an app — or more precisely, several apps with the general name SIM Toolkit (STK) — but these programs do not run on the phone itself, but on the SIM card. Remember that your SIM card is in fact a tiny computer with its own operating system and programs. STK responds to external commands, such as buttons pressed on the carrier menu, and makes the phone perform certain actions, such as sending SMS messages or USSD commands." "The attack begins with an SMS message containing a set of instructions for the SIM card. "

Med andra ord, det räcker med ett SMS för att komma åt telefonens SIM-kort och manipulera det.

Ja, lågt hängande frukt är mer eftertraktat. Vad som är lågt hängande frukt är däremot svårare att avgöra. Ett väluppdaterat operativsystem med hinder att manipulera SIM-kortet eller en steril telefon som inte säger något när en aktör skriver till SIM-kortet? Tror att operativsystemet i telefonen är mer eftertraktat att hacka i det förstnämnda fallet och SIM-kortet det andra. Båda anfallen kan vara lika illa.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Marida:

Ah, det pratas antagligen inte om telefoners ålder där för att det är inte telefonen i sig som blir hackad, utan SIM-kortet.

Däremot i den här källan: https://www.kaspersky.com/blog/simjacker-sim-espionage/28832/

Nämns detta:
"Most SIM cards released since the early 2000s, including eSIM, feature a carrier menu." "The menu is essentially an app — or more precisely, several apps with the general name SIM Toolkit (STK) — but these programs do not run on the phone itself, but on the SIM card. Remember that your SIM card is in fact a tiny computer with its own operating system and programs. STK responds to external commands, such as buttons pressed on the carrier menu, and makes the phone perform certain actions, such as sending SMS messages or USSD commands." "The attack begins with an SMS message containing a set of instructions for the SIM card. "

Med andra ord, det räcker med ett SMS för att komma åt telefonens SIM-kort och manipulera det.

Ja, lågt hängande frukt är mer eftertraktat. Vad som är lågt hängande frukt är däremot svårare att avgöra. Ett väluppdaterat operativsystem med hinder att manipulera SIM-kortet eller en steril telefon som inte säger något när en aktör skriver till SIM-kortet? Tror att operativsystemet i telefonen är mer eftertraktat att hacka i det förstnämnda fallet och SIM-kortet det andra. Båda anfallen kan vara lika illa.

Jag tror det krävs att simmet ska kunna komma åt funktioner i telefonen för att klara det, då telefonnummer ligger i telefonminnet. Så det är nog inte bara simkortet i sig utan det måste även kunna interagera med det övriga.
Mitt simkort är från 99 så jag kan pusta ut då
Din länk ska jag kika på efter en natts sömn, dyslexin märks av mer när man är trött, för då tar jag mig inte samma tid på mig att läsa.. Men det gäller nog alla er andra oxå... trötthet o läsa korrekt. hahaha

Permalänk
Skrivet av Marida:

Den här attacken kräver bara att mobilen kan ta emot SMS, vilket även 21 år gamla telefoner kan.

Ta fram en slägga och slå så hårt du kan på telefonen så kan den inte längre ta emot SMS. Nu är den säker att använda.

Permalänk
Medlem

Köp en Mobil för 500 spänn och slipp alla problem.Har du den i 3 år blir det 170 kr om året, tycker du är dyrt? 14 kr i månaden?
Detta om du ENDAST använder den mobilen för att ha MobiltbankID. Du kan ju fortfarande ringa, SMSa på den precis som din gamla mobil, plus en massa annat (gissar att du har en gammal knappis?).

Idag är det ganska knivigt att klara sig utan MobiltBankID

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Köp en Mobil för 500 spänn och slipp alla problem.Har du den i 3 år blir det 170 kr om året, tycker du är dyrt? 14 kr i månaden?
Detta om du ENDAST använder den mobilen för att ha MobiltbankID. Du kan ju fortfarande ringa, SMSa på den precis som din gamla mobil, plus en massa annat (gissar att du har en gammal knappis?).

Idag är det ganska knivigt att klara sig utan MobiltBankID

Går utmärkt, än är inte BankID något krav. Dock underlättar det ju för de flesta. 😁

Permalänk
Medlem

Hade det lite tråkigt så undersökte om det fortfarande fungerar köra Mobilt BankID via Bluestacks eller LDPlayer och vad det verkar verkar denna möjlighet ha stoppats i senaste version av BankID appen. Så fort man försöker starta BankID i emulatorn numera så kraschar den bara så verkar inte fungera längre. Tråkigt...

Eller får nån av er andra här det att fungera?

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Medlem

Någon som prövat Mobilt BankID på Windows Subsystem for Android?

Tänkte testa men såg att man installerar WSA genom att installera Amazon Appstore, vilket inte verkar finnas i Sverige.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hafsblau:

Någon som prövat Mobilt BankID på Windows Subsystem for Android?

Tänkte testa men såg att man installerar WSA genom att installera Amazon Appstore, vilket inte verkar finnas i Sverige.

BankID finns inte tillgängligt i Amazon Appstore ändå. Men även om det hade funnits så funkar det inte i emulator längre. Jag har försökt få det fungera men BankID appen bara kraschar så fort man försöker starta den i emulatorn. Så här har det varit ända sedan appen börjat kolla efter NFC chip och kamera vid launch så det funkar ju inte i emulatorer. Synd att detta alternativ försvunnit för de som vill ha ett Mobilt BankID men av någon anledning inte vill ha en smartphone. Nu funkar ju BankID inte ens i de flesta fall i surfplattor pga dessa nya kraven, nu lever namnet Mobilt BankID verkligen upp till själva namnen dvs mest för mobiltelefoner.

Om någon lyckas få Mobilt BankID att fungera i nån emulator skulle jag vilja veta det?

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joakim Ågren:

Om någon lyckas få Mobilt BankID att fungera i nån emulator skulle jag vilja veta det?

Testat om det går att emulera Feja-id? Det släppte nyligen en klient till Chromebook
https://news.cision.com/se/freja-eid-group/r/freja-lanserar-a...

Fler och fler tjänster supporter Freja också utöver BankID.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joakim Ågren:

BankID finns inte tillgängligt i Amazon Appstore ändå. Men även om det hade funnits så funkar det inte i emulator längre. Jag har försökt få det fungera men BankID appen bara kraschar så fort man försöker starta den i emulatorn. Så här har det varit ända sedan appen börjat kolla efter NFC chip och kamera vid launch så det funkar ju inte i emulatorer. Synd att detta alternativ försvunnit för de som vill ha ett Mobilt BankID men av någon anledning inte vill ha en smartphone. Nu funkar ju BankID inte ens i de flesta fall i surfplattor pga dessa nya kraven, nu lever namnet Mobilt BankID verkligen upp till själva namnen dvs mest för mobiltelefoner.

Om någon lyckas få Mobilt BankID att fungera i nån emulator skulle jag vilja veta det?

Nä men man kan sideloada apk:er är jag rätt säker på

Permalänk
Medlem
Skrivet av hafsblau:

Nä men man kan sideloada apk:er är jag rätt säker på

Problemet är inte apk.

Problemet är att bank-id appen kontrollerar hårdvara.
Och bank-id kan se om man kör på fysisk hårdvara eller emulering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anthra:

Problemet är inte apk.

Problemet är att bank-id appen kontrollerar hårdvara.
Och bank-id kan se om man kör på fysisk hårdvara eller emulering.

Låter som att emuleringen inte är tillräckligt bra då