Här är Sonys nedbantade Playstation 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brule:

Kanon! Tack för svaret. Vet du om kylpastan läcker ut direkt efter man tappat den eller kan det ske vid ett slumpmässigt tillfälle ett tag efteråt?

Det krävs att du har extrem otur kombinerat med att du orsakar en så stor skada runt processorn att den flytande metallen kan läcka ut. Är konsolen avstängd när man tappar den så händer inget men så fort metallen blir flytande så finns det risk att den läcker. Skulle något sånt hända om man inte tappat den så gäller annars såklart ens garanti på konsolen.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Konsolpleb 🕹

Undrar om den nya 1TB SSDn innebär att de övergått till en traditionell tredjeparts NVME-enhet.
Känns som det kan vara en av deras cost cuts på dessa konsoler.

Den udda konfigurationen med 825 GB var ju nått de själva kokade ihop med egen controller osv. Något som i efterhand verkar ha ungefär noll fördel över en modern NVME-enhet. (Snarare körde de väl sin egna lösning då det inte fanns kommersiell tillgång på pice4 nvme-enheter medan de tog fram ps5)

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

Märkligt priset inte är 30% billigare.. gäsp

Permalänk
Medlem

Skönt att den inte va bättre eller en pro modell, ingen ide att uppgradera från en vanlig PS5.

Permalänk
Medlem

Tycker man får mycket maskin för de pengarna om man jämför med vad en komplett PC kostar. Man får knappt ett 4060 Ti för ungefär samma pengar, då utan CPU och allt annat.

Önskar det kunde komma en PS5 Pro med 2TB SSD

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Samsung 980 Pro Series 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xverminator:

Tycker man får mycket maskin för de pengarna om man jämför med vad en komplett PC kostar. Man får knappt ett 4060 Ti för ungefär samma pengar, då utan CPU och allt annat.

Tycker som sagt att DE-priset är en liten besvikelse. Borde legat på 400€ (hade den nog också gjort om xbox varit konkurrenskraftigare...).

Närmast jämförbara PC produkt är RX 6700XT, om man ser på det rent elektronik/elektomekanik-mässigt (dvs vad saker faktiskt kostar). Verkar gå för runt just 400€ (låt vara att den är en utgående produkt, så på så vis haltar det)

Ett grafikkort och en konsol av idag är väldigt lika. Man har ett kretskort, en processor (en krets), aktiv och passiv kylning, I/O-portar och spänningsomvandlare och sånt småjox.

6700XT ger här en snäppet större krets än PS5 (335 mm2 vs 308 mm2 då PS5 låg på TSMC N7 - numera kör PS5 på en ytterligare lite mindre N6 variant).

PS5 adderar i gengäld en del förstås:
- 1 st hankondtroll
- 256 bit buss och därmed 2 st extra GDDR6 minnesmoduler (totalt 8 ijmf med 6 hos 6700XT)
- 1 TB SSD
- En gnutta mer jox, WiFi bl.a.
- Ett litet power supply (vad kan det vara, 250W?)
- Enkel casing/chassi.

That's typ it. Idag rätt billiga grejer. Men inte 0€ förstås men en konsol "ska" å andra sidan inte säljas med vinst, det är inte där pengarna ligger.

Men ja, en gaming PC är inte alls lika "optimerad" komponent-mässigt som en konsol, den kräver i praktiken dubbla antalet kretskort, processorer och minnesuppsättningar. Så det blir alltid dyrare (inget nytt, så har det alltid varit) men man bokstavligen "får mer maskin[delar]" oxå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 0verseer:

Den har stödben 😂

Ja, haha, såg det också. Tänkte först, va i helv... Kikade närmare och fick mig ett gott skratt. Skriiiiiiker nödlösning 😁

Påminner mig om Deadpool när han blivit av med underkroppen i andra filmen så den måste växa ut på nytt 🤣

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Tycker som sagt att DE-priset är en liten besvikelse. Borde legat på 400€ (hade den nog också gjort om xbox varit konkurrenskraftigare...).

Närmast jämförbara PC produkt är RX 6700XT, om man ser på det rent elektronik/elektomekanik-mässigt (dvs vad saker faktiskt kostar). Verkar gå för runt just 400€ (låt vara att den är en utgående produkt, så på så vis haltar det)

Ett grafikkort och en konsol av idag är väldigt lika. Man har ett kretskort, en processor (en krets), aktiv och passiv kylning, I/O-portar och spänningsomvandlare och sånt småjox.

6700XT ger här en snäppet större krets än PS5 (335 mm2 vs 308 mm2 då PS5 låg på TSMC N7 - numera kör PS5 på en ytterligare lite mindre N6 variant).

PS5 adderar i gengäld en del förstås:
- 1 st hankondtroll
- 256 bit buss och därmed 2 st extra GDDR6 minnesmoduler (totalt 8 ijmf med 6 hos 6700XT)
- 1 TB SSD
- En gnutta mer jox, WiFi bl.a.
- Ett litet power supply (vad kan det vara, 250W?)
- Enkel casing/chassi.

That's typ it. Idag rätt billiga grejer. Men inte 0€ förstås men en konsol "ska" å andra sidan inte säljas med vinst, det är inte där pengarna ligger.

Men ja, en gaming PC är inte alls lika "optimerad" komponent-mässigt som en konsol, den kräver i praktiken dubbla antalet kretskort, processorer och minnesuppsättningar. Så det blir alltid dyrare (inget nytt, så har det alltid varit) men man bokstavligen "får mer maskin[delar]" oxå.

PS5 har väl en cpu också? Då blir det mer kretsyta. PS5 ger otroligt mycket mer för pengarna i den här jämförelsen med grafikkortet. En PC med lite prestanda kostar det fyrdubbla idag, kanske lite mindre om man fyndar.

Permalänk
Medlem

Många som klagar på designen. Man kan väl säga att de flesta konsoler inte är speciellt snygga Krysslådan är ju bara en fyrkantig box så det är väl inte heller speciellt spännande. Switchen ligger dockad i ett fodral.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Måste nog säga att det är första gången som en OG konsol ser bättre ut än slim.

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av slipbit:

Måste nog säga att det är första gången som en OG konsol ser bättre ut än slim.

Kan inte komma på en enda slim som sett bättre ut än originalet. 🤔

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

Nää kör vidare på mina darkplates från dbrand

Permalänk
Medlem
Skrivet av sterling:

PS5 har väl en cpu också? Då blir det mer kretsyta. PS5 ger otroligt mycket mer för pengarna i den här jämförelsen med grafikkortet. En PC med lite prestanda kostar det fyrdubbla idag, kanske lite mindre om man fyndar.

CPUn är inbyggd i processorn, dvs det är en sk APU.

PS5 ger, i ett elektronik/elektromekaniskt perspektiv, exakt det jag listade. Vilket inte är speciellt mkt.

(I ett FUNKTIONS-perspektiv ger den dock förstås mycket mer, that goes without saying, men det var inte i det perspektivet jag skrev mitt inlägg)

Definiera "lite prestanda". En PC med 6700XT och väl valda delar iövrigt kostar inte ens i närheten av 4ggr så mkt. Men presterar snarlikt eller ofta bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xverminator:

Önskar det kunde komma en PS5 Pro med 2TB SSD

Du kan väl bara uppgradera med en till SSD om du vill ha mer plats?

Permalänk
Redaktion
Redaktör
Skrivet av UndaC:

Kan inte komma på en enda slim som sett bättre ut än originalet. 🤔

Jag skulle vilja påstå att Xbox One S är snyggare än One. Samma sak med den 360-modellen som kom samtidigt som One.

Sen tycker jag legit att den här nya PS5:an är stilig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

oops, fel tråd, ta bort mig?

Det låter som en överdriven åtgärd.

Permalänk
Medlem

Då min skiv femma är konstant utlånad till sonen och jag bara spelar Destiny 1&2 på min fyra så väntar även jag nog ett tag till. Men nya fem digital är ju rätt snygg ändå så kanske när nypriset eventuellt börjar krympa?

Visa signatur

LianLiPC-V355bequiet!E9-480W-MSIB350M-MortarW10-WD-BlackSN750Ryzen7™2700MSI RX6500XTSONY-65"TV-ZD9
Övriga datorer ej i drift

Permalänk
Medlem

6300kr Ja priserna har gått upp sedan man köpte PlayStation 3 för 2995kr.

Permalänk
Redaktion
Redaktionschef
Skrivet av CrispVanDahl:

Jag skulle vilja påstå att Xbox One S är snyggare än One. Samma sak med den 360-modellen som kom samtidigt som One.

Lika estetiskt tilltalande som VHS-band!

Permalänk
Medlem

De kunde definitivt gjort mer. Ser knappt någon skillnad.

Den här designen kommer åldras extremt dåligt känner jag på mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zingo 83:

6300kr Ja priserna har gått upp sedan man köpte PlayStation 3 för 2995kr.

Ps3 kostade ca 6k om jag minns rätt?

Visa signatur

• i9 10900k @ 5.0 Ghz • 64GB Ram • Nvidia 3080 • 1tb Gen4 m2 •
Nzxt S340 Elite • Windows 11 • 3440 x 1440 •

Permalänk
Medlem

Jag gillar idén med att kunna installera skivspelare i efterhand på den digitala modellen, men den ser förfärlig ut med skivspelare.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av kakan86:

Ps3 kostade ca 6k om jag minns rätt?

Av vad jag får fram:
https://computersweden.idg.se/2.2683/1.45721/sony-avslojar-pr...
Var lite bättre tider för svenska kronan då

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av kakan86:

Ps3 kostade ca 6k om jag minns rätt?

Jaså? Jag betalade 2995kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kakan86:

Ps3 kostade ca 6k om jag minns rätt?

Ja 600€/6500 kr var riktpris för den enda version vi fick här vid launch, 60GB.
Tog dock inte lång tid innan 40GB-varianten (med die-shrink) kom som gick för 400€.

Lär väl förövrigt dröja innan PS5 får en die-shrink (utöver N7->N6 hoppet som gjordes redan på ursprungliga modellen).

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av CrispVanDahl:

Jag skulle vilja påstå att Xbox One S är snyggare än One. Samma sak med den 360-modellen som kom samtidigt som One.

Sen tycker jag legit att den här nya PS5:an är stilig.

Ja ok. One S får jag ge dig!

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

Spelare: Vi tyckte designen på den första var dålig

Sony: OK vi drar ett streck över den nya

xD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zingo 83:

Jaså? Jag betalade 2995kr.

Då kan du inte ha köpt på release dagen.

PS3 kostade som skrivits över 6000kr i Sverige vid release.

Men ekonomin var annorlunda på den tiden.
Nu med vår svaga krona så behåller mycket samma pris eller t.o.m. går upp i pris över tid om man räknar i kronor och inte justerar för inflation.

På PS3 tiden så gick priser ner över tid så de blev billigare över tid.
En sak också var att när OG PS3 lanserades var Blu Ray en rätt så ny teknik och bara en separat Blu Ray spelare kostade ofta 5000 - 8000kr eller mer för en fristående Blu Ray spelare att koppla in i teven. En Blu Ray spelare utan PS3 eller annan konsol.

Jag har för mig att du kunde köpa en extern HD-DVD läsare till Xbox 360 för att spela HD-DVD filmer.
Men PS3 hade inbyggd Blu Ray läsare för både film och spel.

När Blu Ray formatet senare vann över HD-DVD så var inte Blu Ray enheter lika dyra längre.

Så vid relase var PS3 i princip en slags "Köp en BLu Ray spelare, få en inbyggd konsol på köpet".

Dessutom så var tidiga separata Blu Ray spelare långsamma.
Alltså de spelade upp filmerna i 1X hastighet (100%).
Men från du satte in skivan till spelaren lyckades klura ut vad den skulle göra med den tog sin tid.
Men PS3 som var gjord för att ha prestanda för att klara spel hade inga problem att klara det inom rimlig tid.

Nackdelen med PS3 jämfört med en separat Blu Ray spelare var väl främst att PS3 såldes utan fjärrkontroll.
Men det såldes en PS3 fjärrkontroll som separat tillbehör (vilket jag köpte) som gjorde den smidigare för filmuppspelning.
Fjärrkontrollen tog också om det var AA eller AAA batterier och hade lång batteritid medan Dual shock 3 kontrollerna inte varar lika länge (går dock att använda inkopplade via USB kabel).

PS3 fjärrkontrollen är dessutom bluetooth så man behöver inte fri sikt.
Går t.o.m. använda från ett annat rum om man vill.

Minns inte hur mycket min PS3 kostade.
Men jag har en slim så jag fick stå ut med att få ett lägre pris, större hårddisk och lägre strömförbrukning.

Var nog närmare vad du gav än launch pris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Då kan du inte ha köpt på release dagen.

PS3 kostade som skrivits över 6000kr i Sverige vid release.

Men ekonomin var annorlunda på den tiden.
Nu med vår svaga krona så behåller mycket samma pris eller t.o.m. går upp i pris över tid om man räknar i kronor och inte justerar för inflation.

På PS3 tiden så gick priser ner över tid så de blev billigare över tid.
En sak också var att när OG PS3 lanserades var Blu Ray en rätt så ny teknik och bara en separat Blu Ray spelare kostade ofta 5000 - 8000kr eller mer för en fristående Blu Ray spelare att koppla in i teven. En Blu Ray spelare utan PS3 eller annan konsol.

Jag har för mig att du kunde köpa en extern HD-DVD läsare till Xbox 360 för att spela HD-DVD filmer.
Men PS3 hade inbyggd Blu Ray läsare för både film och spel.

När Blu Ray formatet senare vann över HD-DVD så var inte Blu Ray enheter lika dyra längre.

Så vid relase var PS3 i princip en slags "Köp en BLu Ray spelare, få en inbyggd konsol på köpet".

Dessutom så var tidiga separata Blu Ray spelare långsamma.
Alltså de spelade upp filmerna i 1X hastighet (100%).
Men från du satte in skivan till spelaren lyckades klura ut vad den skulle göra med den tog sin tid.
Men PS3 som var gjord för att ha prestanda för att klara spel hade inga problem att klara det inom rimlig tid.

Nackdelen med PS3 jämfört med en separat Blu Ray spelare var väl främst att PS3 såldes utan fjärrkontroll.
Men det såldes en PS3 fjärrkontroll som separat tillbehör (vilket jag köpte) som gjorde den smidigare för filmuppspelning.
Fjärrkontrollen tog också om det var AA eller AAA batterier och hade lång batteritid medan Dual shock 3 kontrollerna inte varar lika länge (går dock att använda inkopplade via USB kabel).

PS3 fjärrkontrollen är dessutom bluetooth så man behöver inte fri sikt.
Går t.o.m. använda från ett annat rum om man vill.

Minns inte hur mycket min PS3 kostade.
Men jag har en slim så jag fick stå ut med att få ett lägre pris, större hårddisk och lägre strömförbrukning.

Var nog närmare vad du gav än launch pris.

Dual shock 3 kontrollerna har utmärkt batteritid...laddar väl en gång i månaden med lite varierat spelande. Om ens det.

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem

Förlåt om jag frågar dumt: Betyder den nya slim versionen att de tar bort blue ray spelaren?

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.