Var tredje svensk vill säga upp en streamingtjänst

Permalänk
Medlem

Sade upp flera stycken i våras, tittar alldeles för lite på film/serier för att kostnaden av en hel hög streamingtjänster ska gå att motivera, så de låg väl i praktiken mest där och tickade bort pengar.

Kan tänka mig att tillfälligt hoppa på någon tjänst i framtiden om det är något specifikt jag vill se, men tänker undvika att ha någon permanent rullande prenumeration på de här film/serie-tjänsterna.

Har Prime Video fortfarande, men det är mest för att Prime än så länge är värt det för mig helt oavsett Prime Video.

"Netflix-upplägget" i början, innan alla innehållsskaparna kom på att de hellre hade sitt eget innehåll på var sin egen prenumerationstjänst, var ju en vinnare dock...

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Snarare än att fokusera på att streamingtjänsterna misslyckas hålla sina användare, tycker jag det är mer intressant att var tredje svensk har tummen så långt upp i baken att de inte klarar att säga upp en streamingtjänst

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem

Avslutade nyligen HBO trots 50% dealen för jag insåg att jag inte använde den.

Mest nytta har jag faktiskt av Amazon Prime men även lite disney, inget netflix.

spotify har jag bara för att det är en familjedeal

Visa signatur

Fractal Design Node 304 -> ASUS ROG STRIX Z370-I GAMING ->i5 8600K -> be quiet! Pure Rock -> MSI GeForce RTX 4070 VENTUS 2X E 12G OC -> Corsair Vengeance LPX 3200 32GB -> Seasonic FOCUS Plus 650W Gold -> Samsung 960 EVO 500GB -> 2 * Western Digital Black 2 TB -> Samsung 850 EVO Basic SSD 500GB

Permalänk
Medlem

Håller med det är lätt säga upp , iofs delvis kanske nu när man börjar få vannan inne 🙂 en fördel vi märkt också nu när vi planerar mer vad vi ska se nu och närmsta framtiden är vi fipplar runt mindre , blir mer ordnat , " vi behöver se klart de här så vi kan säga upp " eller nu har vi så mycket se till detta datum då vi sagt upp tex hbo o går till Netflix en period

Permalänk
Avstängd
Skrivet av trudelutt:

Youtube med ad-blocker och SVT är gratis. Det är allt jag behöver.

SVT är inte gratis det är faktiskt väldigt dyrt.

Formatering korrigerad. // MOD
Visa signatur

XFX Merc 7900XT|R5 5600X|MSI MPG B550|32GB 3600mhz.

32" 1440P@240Hz, 1000R.

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av SvenskEnkrona:

SVT är inte gratis det är faktiskt väldigt dyrt.

Sant men samtidigt attans svårt att säga upp

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av SvenskEnkrona:

SVT är inte gratis det är faktiskt väldigt dyrt.

Senast jag kollade betalade jag 1300 per år vilket är billigare än alla de streamingtjänster jag känner till

Formatering korrigerad. // MOD
Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

Senast jag kollade betalade jag 1300 per år vilket är billigare än alla de streamingtjänster jag känner till

…och i stort sett, utan reklam.

Permalänk
Medlem

Jag var rätt kritisk till innehållet de flesta tjänsterna erbjuder men, nu har jag istort sett 4-5 seriervardera av Apple+, Prime Video, Netflix, Disney+ tjänsterna. Toknöjd, dock oklart hur mycket strejken i USA kommer försena nya säsonger av alla serier och filmerna. Kan bli så att jag pausar vissa tjänster.

Apple+ tycker jag levererar mycket serier i min smak (scifi).

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

Sant men samtidigt attans svårt att säga upp

Lite löjligt dock att man bor i Sverige och betalar svensk skatt osv, men är mycket utomlands och då får man inte ta del av allt på SVT. Nästan så man borde få göra avdrag för utlandsvistelse i deklarationen...

Som tur är verkar det mestadels vara sport som är spärrat för utländska besökare och det intresserar mig sällan.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DevilsDad:

Senast jag kollade betalade jag 1300 per år vilket är billigare än alla de streamingtjänster jag känner till

SVT levererar rent skräp i mitt tycke.. dålig journalistik och program..

Visa signatur

XFX Merc 7900XT|R5 5600X|MSI MPG B550|32GB 3600mhz.

32" 1440P@240Hz, 1000R.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av NordhNet:

Sant men samtidigt attans svårt att säga upp

Svårt, men inte omöjligt Lämna Sverige är ett alternativ.

Visa signatur

XFX Merc 7900XT|R5 5600X|MSI MPG B550|32GB 3600mhz.

32" 1440P@240Hz, 1000R.

Permalänk
Medlem

Vill. Överväger. Osv.

Det är ju ointressant fram till att det istället blir 'Har'.

Jag överväger att köpa ett hus.
Jag vill köpa ett hus.

Jag har köpt ett hus.

Eller.

Jag överväger att sluta snusa.
Jag vill sluta snusa.

Jag har slutat snusa.

Edit: Eller. (med tanke på varenda tråd här med något negativt om Windows...)

Jag överväger att byta från Windows till Linux.
Jag vill byta från Windows till Linux.

Jag har bytt från Windows till Linux.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

Senast jag kollade betalade jag 1300 per år vilket är billigare än alla de streamingtjänster jag känner till

Skrivet av Celebmir:

…och i stort sett, utan reklam.

Att betala 1300 kr för något man inte använder känns rätt dyrt för mig, faktiskt dyrare än någon annan streamingtjänst jag känner till, med eller utan reklam. Men det måste vara en fantastiskt deal för er och staten.

Hade ni betalat det dubbla om alla vi som inte vill ha SVT inte längre är med och bidrar? Hade det fortfarande varit lika fantastiskt?

Visa signatur

⚙️ Ryzen 5800X | G.Skill TridentZ 3866MHz CL14 | ASUS TUF 6900XT
🖥️ Samsung Odyssey G8 OLED ⌨️ Keychron Q4 60% 🖱️ Glorious Series One Pro
🎧 RME ADI-2-DAC FS | Focal Clear MG Pro | Sony MDR-Z7M2
📺 LG 65" GX OLED | Dynaudio Xeo 4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dallen:

Hade ni betalat det dubbla om alla vi som inte vill ha SVT inte längre är med och bidrar?

Vi betalar redan det dubbla, eftersom avgiften (skatten) numera är per person och inte per hushåll.

Svinigt gjort av staten helt enkelt!

Permalänk
Medlem

Viasat, Netflix helt onödiga

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av SvenskEnkrona:

SVT levererar rent skräp i mitt tycke.. dålig journalistik och program..

Kan dock starkt rekommendera Kunskapskanalen. Fortfarande en del av SVT.

Visa signatur

NZXT H7 Flow, ASUS Z390-E, Intel 9700K 3.6GHz, 16 GB Corsair Vengeance 3.2GHz, Samsung EVO 970 500GB, MSI RTX 2070 Gaming Z, Seagate Barracuda 4 TB, Corsair RM750X V2 750W, Noctua NH-D15, 1 st FD Venturi HF-14, 6 st Phantek M25 120mm, Dell S2721DGFA,

Permalänk
Medlem
Skrivet av SvenskEnkrona:

SVT levererar rent skräp i mitt tycke.. dålig journalistik och program..

Smak sak..bra dokumentär, stor film arkiv, och ditt och datt från Storbritannien

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem

Själv så har jag Hbo Max(delar med brorsan), SkyShowtime(delar med brorsan) och Amazon prime. Köper från Amazon ett flertal gånger per år så frakterna uppväger också en del av kostnaden som jag betalar ca 45 kr per månad(betalar årsvis).
Månadskostnaderna för dessa tre tjänster är för mig ca 90 kr per månad.
Kör vidare tills det blir eventuella prisökningar. Då får jag ta beslut om att säga upp tjänst eller två.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dallen:

Att betala 1300 kr för något man inte använder känns rätt dyrt för mig, faktiskt dyrare än någon annan streamingtjänst jag känner till, med eller utan reklam. Men det måste vara en fantastiskt deal för er och staten.

Hade ni betalat det dubbla om alla vi som inte vill ha SVT inte längre är med och bidrar? Hade det fortfarande varit lika fantastiskt?

Jag hade gått så mycket plus om jag slapp betala för andras sjukvård, barnpassning, soffliggande, osv att jag med lätthet kunnat tänka mig att betala 10 gånger så mycket för SVT.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dallen:

Att betala 1300 kr för något man inte använder känns rätt dyrt för mig, faktiskt dyrare än någon annan streamingtjänst jag känner till, med eller utan reklam. Men det måste vara en fantastiskt deal för er och staten.

Hade ni betalat det dubbla om alla vi som inte vill ha SVT inte längre är med och bidrar? Hade det fortfarande varit lika fantastiskt?

Om du aldrig lyssnar på radio och inte ser några nyheter eller något som ingår i SVT och TV4 så låter det inte trovärdigt och betalar du 1300 om året?
Mvh Paul

Visa signatur

Fractal Design Define R6 Svart, Corsair HX 850, Gigabyte X570 Aorus Elite, Ryzen 9 5950x, Fractal Design Celsius S36, NVIDIA GeForce GTX 1080Ti, G.Skill 32 GB DDR4 3600MHz CL19 Sniper X Urban Camo, Seagate Archive 8TB, Toshiba 12 TB N300, SSD Samsung 500 GB, SSD 1TB WD Black, Asus BluRay extern, Edifier högtalare, Samsung 27¨1440p skärm, Fnatic Gear Read silent, Logitech pro x mus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Vi betalar redan det dubbla, eftersom avgiften (skatten) numera är per person och inte per hushåll.

Svinigt gjort av staten helt enkelt!

För om man bor tillsammans med andra bör man definitivt bara betala en fraktion av de som bor ensamma? Låter ju rättvist.

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Bildexpert
Skrivet av Pauls711:

Om du aldrig lyssnar på radio och inte ser några nyheter eller något som ingår i SVT och TV4 så låter det inte trovärdigt och betalar du 1300 om året?
Mvh Paul

Public Service-avgiften går endast till Public Service (SVT, SR och UR). TV4 finansieras med reklam och prenumeration.

Permalänk
Medlem

Har bara Disney+, och har precis sett om alla Pirates of the Caribbean. Med Jack Sparrow färsk i minnet och kommande prishöjningar så är jag nog redo att segla vidare utan Disney+.

Permalänk
Medlem
Skrivet av trudelutt:

Jag hade gått så mycket plus om jag slapp betala för andras sjukvård, barnpassning, soffliggande, osv att jag med lätthet kunnat tänka mig att betala 10 gånger så mycket för SVT.

Men du kanske kan klara dig utan exempelvis Doobidoo eller Drag Race Sverige... Eller som du själv skriver, betala 10 gånger så mycket för att fortsätta titta på vad det nu är du tittar på.

Nöje och SVT har eller borde kanske inte så mycket med just välfärden att göra?

Visa signatur

⚙️ Ryzen 5800X | G.Skill TridentZ 3866MHz CL14 | ASUS TUF 6900XT
🖥️ Samsung Odyssey G8 OLED ⌨️ Keychron Q4 60% 🖱️ Glorious Series One Pro
🎧 RME ADI-2-DAC FS | Focal Clear MG Pro | Sony MDR-Z7M2
📺 LG 65" GX OLED | Dynaudio Xeo 4

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Jag är en av dem, men ändå misslyckas jag varje månad.

Du är inte ensam...
Tror att runt var tredje av oss gör likadant som du...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pauls711:

Om du aldrig lyssnar på radio och inte ser några nyheter eller något som ingår i SVT och TV4 så låter det inte trovärdigt och betalar du 1300 om året?
Mvh Paul

Är inte riktigt med på vad som inte är trovärdigt? Men jag varken tittar eller lyssnar på public service.

Nu gick jag dock in på SVTs hemsida för att leta fram denna text till dig:

SVT:s verksamhet finansieras till 95 procent genom public service-avgiften som svenska folket är med och betalar. För 2022 var avgiften maximalt 1 327 kronor per person och år. SVT ska använda resurserna effektivt för att kunna göra bra program och tjänster.

Visa signatur

⚙️ Ryzen 5800X | G.Skill TridentZ 3866MHz CL14 | ASUS TUF 6900XT
🖥️ Samsung Odyssey G8 OLED ⌨️ Keychron Q4 60% 🖱️ Glorious Series One Pro
🎧 RME ADI-2-DAC FS | Focal Clear MG Pro | Sony MDR-Z7M2
📺 LG 65" GX OLED | Dynaudio Xeo 4

Permalänk
Medlem
Skrivet av SvenskEnkrona:

SVT levererar rent skräp i mitt tycke.. dålig journalistik och program..

Finns en hel del på Playen dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dallen:

Men du kanske kan klara dig utan exempelvis Doobidoo eller Drag Race Sverige... Eller som du själv skriver, betala 10 gånger så mycket för att fortsätta titta på vad det nu är du tittar på.

Nöje och SVT har eller borde kanske inte så mycket med just välfärden att göra?

"Barking up the wrong tree"... Jag håller helt med dig, och skulle gärna gå ännu mycket längre som sagt.

Permalänk
Medlem

Vill? Har redan gjort det, vist inte alla men två av fyra rök för en månad sedan, samt lite annat man prenumrerat på.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.