Apple ville byta ut Google mot Duckduckgo

Permalänk
Melding Plague

Apple ville byta ut Google mot Duckduckgo

Apple och sökmotorn Duckduckgo höll länge samtal om att byta ut Google i Safaris privata läge och pratade även med Microsoft om att köpa Bing.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem
Citat:

Weinberg säger dock att det är alldeles för många steg för att byta sökmotor på alla ens produkter. Det tar 30–50 klick då det kunde räcka med ett.

Ursäkta? 30-50 klick för att byta sökmotor? På en upplåst iPhone är det 4 klick. I min webbläsare är det 3 klick. Det är inte så han blivit felciterad på 3-5 klick?

Permalänk
Medlem
Skrivet av meteor:

Ursäkta? 30-50 klick för att byta sökmotor? På en upplåst iPhone är det 4 klick. I min webbläsare är det 3 klick. Det är inte så han blivit felciterad på 3-5 klick?

Citatet verkar vara "But Weinberg testified that getting users to switch from Google was complicated, requiring as many as 30 to 50 steps to change defaults on all their devices, whereas the process could be shortened to just one click on each device."

Så han verkar vilja ha att bytet av sökmotor synkar mellan alla enheter, men man behöver nog ha många enheter för att det ska bli 30-50 klick.

Permalänk
Medlem

Det tar 30–50 klick då det kunde räcka med ett.
Hur skulle man lösa det med ETT klick för att uppdatera samtliga enheter? Genuint nyfiken

Och inte så lätt att det är en användare med samma appleID på samtliga enheter.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem

Om det är någon som behöver byta sökmotor så är det Microsoft!

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem

Har satt DuckDuckGo som sökmotor på alla mina enheter här och minns det inte som speciellt krångligt.

Permalänk
Medlem

Det där med att Apple diskuterade att köpa Bing, verkar mest ha handlat om att MS försökte sälja skiten och pratade med alla, men ingen ville köpa.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Tror inte dom hade något ambition att köpa alls, utan vanliga förhandlingsteknik för få bättre deal med Google.
Lite som när Finland lajvade att dom skulle köpa Gripen, men gick med absolut dyraste alternativet istället.

Permalänk
Medlem

Synd att det inte gick igenom. Det hade kunnat bli riktigt bra med Apple bakom spakarna.

Permalänk
Medlem

Jsg försöker ibland med ddg eller bing, men Google ger oftast bättre resultat för mig. Inte perfekta dock. Finns utrymme för en smartare sök som minns att jag gärna klickar mig in på forum eller seriösa siter för reviews eller information, men att jag tycker illa om säljsiter eller siter med automatiserade artiklar.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem

Jag bytte bort Google som sökmotor (och allt annat också för den delen) för säkert 5år sen.

Inte en enda gång sen dess har jag ens tänkt på att titta tillbaka?

Enda minnet jag har av Google som sökmotor är alla dessa förbannade "sponsrade" resultaten som man behöver scrolla förbi i början, vem saknar det?

Visa signatur

1f u c4n r34d th1s u r34lly n33d t0 g37 l41d

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Synd att det inte gick igenom. Det hade kunnat bli riktigt bra med Apple bakom spakarna.

Det är långt ifrån säkert. Online-tjänster - vilket en sökmotor är - är Apples svaga punkt. Det är bättre idag än vad det har varit, men de är inte i närheten av Googles klass på att driva dem. Det tog åratal för Siri at ens nå upp till användbar nivå.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Jag bytte bort google mot QWant som är en fransk sökmotor, den ger mycket bättre resultat än bing och ddg. Mycket trevlig och har bra bildsökning.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Det är långt ifrån säkert. Online-tjänster - vilket en sökmotor är - är Apples svaga punkt. Det är bättre idag än vad det har varit, men de är inte i närheten av Googles klass på att driva dem. Det tog åratal för Siri at ens nå upp till användbar nivå.

De har ändå betydligt mer ekonomiska muskler än Kvackkvackgå, och även om Google är bäst är det lång tid sedan de var bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

De har ändå betydligt mer ekonomiska muskler än Kvackkvackgå, och även om Google är bäst är det lång tid sedan de var bra.

Om Apple hade köpt DuckDuckGo så hade det varit en annan sak - då hade de kunnat låta nuvarande personal på DuckDuckGo fortsätta att driva motorn och bara se till att de har vad resurser att göra sitt jobb. Det är dock inte vad artikeln talar om. Där sägs det att Apple eventuellt skulle köpa Bing. Det är ett helt annat problem. Bing är inte speciellt bra, utan då hade man fått spendera resurser på att förbättra den, och det är där jag tror att Apple skulle ha problem,

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Om Apple hade köpt DuckDuckGo så hade det varit en annan sak - då hade de kunnat låta nuvarande personal på DuckDuckGo fortsätta att driva motorn och bara se till att de har vad resurser att göra sitt jobb. Det är dock inte vad artikeln talar om. Där sägs det att Apple eventuellt skulle köpa Bing. Det är ett helt annat problem. Bing är inte speciellt bra, utan då hade man fått spendera resurser på att förbättra den, och det är där jag tror att Apple skulle ha problem,

*Helt* annorlunda blir det väl inte eftersom DDG i grund och botten är ett integritetshöjande gränssnitt till Bing?

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

Hur skulle man lösa det med ETT klick för att uppdatera samtliga enheter?

Ja, det skulle vara synnerligen instabilt. Vissa saker, som att göra fundamentala ändringar på alla sina enheter, vill man ska vara jobbigare än ett klick. Det ska vara lite svårt att ändra av misstag. I sin iver att göra allt så lättillgängligt som möjligt tycker jag man ofta underskattar vikten av stabilitet. Man kanske inte har behov av att byta sökmotor, flytta på ikoner, ringa upp senaste numret, flytta runt taskbaren, ta av vingarna etc etc så ofta att det måste gå på ett klick.

Permalänk
Medlem

Jag har bytt till Brave Search efter många år med DuckDuckGo eftersom jag på senare tid märkt att de filtrerar bort massor med sökresultat. DDG är som att använda Google, endast små skillnader mellan dem.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem

För min del är det väl skit samma vad som är default, så länge som det går att byta, MEN ... The Power of Default ska aldrig underskattas, och jag tippar på att de allra flesta inte har en aning om hur man byter sökmotor (eller att man ens kan göra det).

Skulle föredra om Oogle inte var default överallt (visst, undantag finns, men många är de inte).

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Moderator
Forumledare

*tråd lätt rensad*

Har raderat ett sidospår

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

För min del är det väl skit samma vad som är default, så länge som det går att byta, MEN ... The Power of Default ska aldrig underskattas, och jag tippar på att de allra flesta inte har en aning om hur man byter sökmotor (eller att man ens kan göra det).

Skulle föredra om Oogle inte var default överallt (visst, undantag finns, men många är de inte).

Jepp. Vi är ganska rejäla vanedjur, de flesta av oss. Tänk bara på hur få som tex byter bank eller handlar i olika matbutiker, trots att det skulle kunna spara en del pengar. Själv byter jag till DDG på allt, men tror också att få gör det. Tror till och med ganska få vet om att det finns något annat än Google.

Permalänk
Skrivet av Klarspråkarn:

ganska få vet om att det finns något annat än Google.

Jag har fortfarande inte fått svärfar att förstå att Google och Internet inte är samma sak, så… 😂

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klarspråkarn:

Jepp. Vi är ganska rejäla vanedjur, de flesta av oss. Tänk bara på hur få som tex byter bank eller handlar i olika matbutiker, trots att det skulle kunna spara en del pengar. Själv byter jag till DDG på allt, men tror också att få gör det. Tror till och med ganska få vet om att det finns något annat än Google.

Jag tycker det är betydligt krångligare att byta bank än sökmotor, blir smått ohållbart att byta bara för att det detta år är billigare på en annan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

Jag tycker det är betydligt krångligare att byta bank än sökmotor, blir smått ohållbart att byta bara för att det detta år är billigare på en annan.

Det går att enbart flytta lånet och behålla löneinbetalning, betaltjänst med mera på samma bank. Men förstår vad du menar. Min fru tog tag i det och såg till att vi flyttade lånet för ca fem år sedan. Vi gick ner en halv procent i ränta. Det innebär 5000kr sparat per år och miljon i lån. Rätt bra för vad som tog totalt någon timme att genomföra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Jag har fortfarande inte fått svärfar att förstå att Google och Internet inte är samma sak, så… 😂

Haha, då blir det svårt att förstå hur man byter webbläsare 😄

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klarspråkarn:

Det går att enbart flytta lånet och behålla löneinbetalning, betaltjänst med mera på samma bank. Men förstår vad du menar. Min fru tog tag i det och såg till att vi flyttade lånet för ca fem år sedan. Vi gick ner en halv procent i ränta. Det innebär 5000kr sparat per år och miljon i lån. Rätt bra för vad som tog totalt någon timme att genomföra.

Ja lån är ju inget problem, var inte riktigt det jag tänkte på när jag läste inlägget. 😊👍