Majoriteten av svenskarna vill kunna jobba hemifrån

Permalänk
Medlem
Skrivet av PWx2:

Dyr utbildning behöver väl inte vara en faktor i detta?
Spelar ingen roll om man är t.ex. kirurg eller pilot eller sjuksköterska eller pc-tekniker - det är yrken som till stor del måste utföras på plats oavsett utbildningsnivå/kostnad.

Trevligt om man har möjlighet att välja i livet, men någon måste trots allt göra "arbetarjobben" och för att motverka än större klyftor i samhället kanske det vore på sin plats att justera arbetstid, lön, semesterdagar och förmåner för de som pga. yrkets natur inte kan arbeta från hemmet?

Sjuksköterskor/läkare jobbar väl via appar nu förtiden...
Vet att piloter/chaufförer testas med jobba hemifrån med 5g länk och kör. Är väl Norge man kör lastbil från sin dator.... I något pilotprojekt.
Många pc tekniker kör ju även hemifrån med remote access för att hjälpa individer

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Min erfarenhet är att så gott som alla är fullt medvetna om det. Jag har jobbat med hundratals personer inom vården, där en betydande andel haft såna anställningar. Ibland är det oönskat, men många vill verkligen ha det så och accepterar nackdelarna.

Så kan det vara men som jag sade, det finns 0 fördelar i trygghet för individen för sin anställning.
Jag menade inte att det fanns 0 fördelar alls...

Jag själv körde timmanställning efter gymnasiet då ingen anställde elektrikerlärlingar 2009 senaste lågkonjunkturen... Inte för man hittar jobb som lärling enklare under högkonjunkturer heller...

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av PWx2:

Dyr utbildning behöver väl inte vara en faktor i detta?
Spelar ingen roll om man är t.ex. kirurg eller pilot eller sjuksköterska eller hisstekniker - det är yrken som till stor del måste utföras på plats oavsett utbildningsnivå/kostnad.

Trevligt om man har möjlighet att välja i livet, men någon måste trots allt göra "arbetarjobben" och för att motverka än större klyftor i samhället kanske det vore på sin plats att justera arbetstid, lön, semesterdagar och förmåner för de som pga. yrkets natur inte kan arbeta från hemmet?

Jo för du framför dina argument som att jag blev serverad det jag nu har på silverfat vilket inte är sant. Jag jobbade inom "arberarjobben" i årtionden för att kunna ta mig hit jag är i dag och jag hade ingen specialfil som inte andra människor har. Du får det att låta som val i arbetslivet är något unikt vilket är skitsnack.

Jag förstår att arbetarjobben behövs men kompenserar man upp dem mot övriga jobb så tar man även bort incitamenten att göra ansträngningen att utbilda sig och ta sig vidare. Och har vi då inga som utbildar sig och utmanar sig själva så försvinner alla "arbetarjobb" med eftersom inga företag startas eller drivs och landet kolapsar i arbetslöshet.

Det skall vara rättvist men man får inte curla människor för då utrotar vi oss själva.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MadMantiz:

Jag tror det handlar om att man helt enkelt vet att folk i allmänhet lallar mer på arbetstid när man jobbar hemifrån. Väl känt, men ingen vågar säga det rakt ut. Anställda går ut i solen, diskar och gör andra ärenden som inte hör till arbetsuppgifterna. Man har det för bra helt enkelt. En del lägger till och med upp på sociala medier allt möjligt icke arbetsrelaterat de gör på arbetstid, kanske lite väl onödigt.

Jasså? Mitt kontrakt är med bortförhandlad övertid, fri arbetstid brukar det väl heta. Ja, man gör andra saker "under arbetstid" när man är hemma, men grejen är ju att det inte är arbetstid. Jag styr själv över min arbetstid, jag jobbar inte mindre, snarare mer och ändå är jag anträffbar och kan ta hand om saker under kontorstid. Det handlar inte om att lalla runt, det handlar om att jag kan planera min tid mycket bättre utan att göra avkall på mitt arbete och det mesta jobbet görs ändå under kontorstid.

Skrivet av MadMantiz:

Frihet under ansvar ser ut som frihet utan ansvar och det sticker lite i ögonen på folk, i synnerhet de som jobbar på samma arbetsplats men inte har möjlighet att jobba hemifrån. Sänder signaler att tjänstemännen glassar runt och gör ingenting på dagarna.

Det är väl sånt som de som inte förstår säger. Bara för att man inte ser det jobb som någon utför betyder inte att jobbet inte utförs.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av PWx2:

Uppenbart att det finns tid, pengar och livskvalitet att tjäna på hemarbete. För de som vill och kan är det ju guld.

Frågan är vad man gör med den klyfta som uppstår mellan de som får jobba hemma och de som inte får?

De som "blev kvar" när merparten av verksamheten började jobba hemma. De som inte kan ta sovmorgon, träna eller fixa ärenden på lunchen, njuta av mer fritid eller sjobba (jobba hemma sjuk) för att slippa förlust av inkomst?
De som måste ta en halv semesterdag för att hinna till barnens utvecklingssamtal.

Kan eller ska de kompenseras på något sätt?
Fyradagarsvecka eller extra semesterdagar för de som har närvarokrav?

Många som nu sitter hemma uttrycker att de inte skulle kunna tänka sig att ta ett "nine-to-five-jobb med närvarokrav" i den nya världen. Kanske inte helt orimligt att då kompensera de som är villiga/tvungna att ta den surdegen❓

Varför? Du tror inte att "kompenseringen" kommer automatiskt med lönesättning och andra förmåner om du ger det lite tid?

Det står väl de som vill kunna jobba hemifrån fritt att söka sådana jobb? Det som skedde i pandemin var ju att fler under en tid jobbade hemifrån och fick upp ögonen för det. Möjligheten att jobba hemifrån innebär att en viss position blir mer attraktiv för vissa och därmed kan det vara lättare att rekrytera en viss sorts kompetens och i slutändan lär det så småningom påverka lönesättningen.

För andra jobb, t.ex. inom vården så är ju hemarbete inte ett alternativ. Är hemarbete då något man eftersträvar så får man helt enkelt byta yrke. Att man inom vissa yrkesgrupper har möjligheter till andra arbetsformer innebär inte att andra yrkesgrupper ska "kompenseras". Den kompenseringen kommer nog per automatik så småningom.

Själv gillar jag att jobba hemifrån, men skulle ännu hellre vilja jobba typ 10 veckor på, 10 veckor av, som en bekant till mig som är fartygskock jobbar. Visst mycket och hårt jobb i 10 veckor, men sen 10 veckor ledigt. Sjukt nice i min mening, men ska jag kompenseras för att den typen av tjänstgöring inte finns inom mitt yrke? Om jag verkligen önskar den rollen får jag väl se till att utbilda mig till kock och söka såna tjänster.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av segafreaktwo:

Hur gör man när man är sjuk om man jobbar hemifrån?
Lär ju kunna fuska?

är jag sjuk får jag karensdag så är det bara :/

Jag kommer aldrig kunna jobba hemifrån för då måste jag antingen köra truck med handkontroll hemifrån.

Det går utmärkt att jobba hemifrån om man är sjuk. Mindre symptom som skulle genererat en hemmadag vid kontorsarbete går lätt att jobba igenom hemma. Ingen som bryr sig här hemma om jag står upp till armhålorna i snorpapper och hostar överallt.

Fuskande beror nog mer på personen än arbetsformen. Dåligt argument som är format ur avundsjuka och projicerande.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem
Skrivet av scienta:

Det går utmärkt att jobba hemifrån om man är sjuk. Mindre symptom som skulle genererat en hemmadag vid kontorsarbete går lätt att jobba igenom hemma. Ingen som bryr sig här hemma om jag står upp till armhålorna i snorpapper och hostar överallt.

Fuskande beror nog mer på personen än arbetsformen. Dåligt argument som är format ur avundsjuka och projicerande.

Såklart man blir avundsjuk skulle ljuga om jag sa annat.
Men jag är faktiskt inte ett dugg avundsjuk på er som sitter på ett kontor eller jobbar hemifrån då jag älskar fysiskt tyngre jobb där jag känner att jag rör mig osv.
Jag är mer avundsjuk att jag måste ta en karensdag och andra kommer undan med det.

Slopa karensdagen och börja lita på alla arbetare i alla brancher.

God Natt

Visa signatur

Morderkort: Gigabyte Z790 Gaming X AX - Processor: Intel Core i7 13700K 3.4GHz - Grafikkort: ASUS TUF GeForce RTX 4090 24GB Gaming - Interminne: Corsair 32GB (2x16) DDR5 6000MHz Vengeance - SSD: WD Black SN850X 1TB Gen 4 & Seagate FireCuda 510 SSD 2TB - Processorkylning: Arctic Liquid Freezer II 360 - Datorlåda: Lian Li PC-O11 Dynamic Svart - Nätaggregat: ASUS TUF Gaming 1000W Gold - Tillbehör: Mus: Logitech G Pro Wireless, G502 Wireless, Tangentbord: Logitech G915 TKL Lightspeed Tactile, Headset: SteelSeries Arctis Pro Wireless, Skärmar: LG 42" C2, Dell S2417DG 24" 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Jasså? Mitt kontrakt är med bortförhandlad övertid, fri arbetstid brukar det väl heta. Ja, man gör andra saker "under arbetstid" när man är hemma, men grejen är ju att det inte är arbetstid. Jag styr själv över min arbetstid, jag jobbar inte mindre, snarare mer och ändå är jag anträffbar och kan ta hand om saker under kontorstid. Det handlar inte om att lalla runt, det handlar om att jag kan planera min tid mycket bättre utan att göra avkall på mitt arbete och det mesta jobbet görs ändå under kontorstid.

Det är väl sånt som de som inte förstår säger. Bara för att man inte ser det jobb som någon utför betyder inte att jobbet inte utförs.

Hos oss (fabrik) stämplar alla in och ut på arbetsdagarna, sker digitalt för distansarbete. Kan tänkas höjdarna och vissa konsulter har ett annat upplägg. Vi förväntas i varje fall jobba under instämplad tid och det fungerar bra. Majoriteten sköter det snyggt och många uttrycker det som att de är effektivare hemma. Jag tror de flesta förstår att vissa längre bensträckare förekommer vid hemarbete och det är nog inte problemet. Det jag tror ställer till det är de som gladeligen ger sken av att de numera är någon sorts frilansande jetsettare som jobbar när och hur de vill, trots att deras anställning säger arbetstid 07:35-16:00.

Visa signatur

Data: B650 + 7800X3D + 4080 Super + 64GB (2x32) + 2TB T700 + 850W
Ljud: Cambridge Audio DacMagic + SPL Phonitor 2 + AKG K812
Bild: MSI MAG 274UPF (27" 4K)

Permalänk
Medlem

För mig känns 1-2 dagar hemma i veckan optimalt. Det är trevligt och givande att vara på jobbet och jobba med kollegorna. Samtidigt underlättar det väldigt mycket i vardagen ibland, att kunna jobba hemma. Om man ska iväg med ungarna till tandläkaren, utvsamtalet osv. Ibland vill man bara sitta hemma och "kötta".

Jag är utvecklare och jag känner själv att jag är mer produktiv hemma. Det är enklare att fokusera och komma "in the zone". Färre störande moment, folk som kommer och knackar på dörren, fikapauser osv. Men självklart får man ut andra saker av att vara på plats på jobbet och för andra typer av arbetsuppgifter är det mer produktivt.

En mix är the way to go, helt klart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av segafreaktwo:

Slopa karensdagen och börja lita på alla arbetare i alla brancher.

This is so true.
Vissa jobb är ju galet med karensdag? me börja lita på folket, man får väl börja misstolka när folk gör det helatiden istället då och utreda varför vissa gör det.

Visa signatur

Battlestation: 12700k - RTX3090 - 32gb ram - 1tb M2 990 PRO - 2TB M2 crucial
Server: 2x Xeon E5-2670 - 64GB Ecc ram

Permalänk
Skrivet av segafreaktwo:

Såklart man blir avundsjuk skulle ljuga om jag sa annat.
Men jag är faktiskt inte ett dugg avundsjuk på er som sitter på ett kontor eller jobbar hemifrån då jag älskar fysiskt tyngre jobb där jag känner att jag rör mig osv.
Jag är mer avundsjuk att jag måste ta en karensdag och andra kommer undan med det.

Slopa karensdagen och börja lita på alla arbetare i alla brancher.

God Natt

Allt är ej gröna skogar med slopad karensdag.
Alla personer är inte 20år och frisk som en nötkärna. Med slopad karensdag där arbetsgivaren till 100% står för kostnaden om någon sjukanmäler sig, så kommer vissa personer som inte är helt friska bli mindre attraktiva på arbetsmarknaden.
Ditt förslag där försäkringskassan betalar all sjukersättning från dag 1, hade dock blivit bra för precis alla förutom statens stadskassa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av segafreaktwo:

Såklart man blir avundsjuk skulle ljuga om jag sa annat.
Men jag är faktiskt inte ett dugg avundsjuk på er som sitter på ett kontor eller jobbar hemifrån då jag älskar fysiskt tyngre jobb där jag känner att jag rör mig osv.
Jag är mer avundsjuk att jag måste ta en karensdag och andra kommer undan med det.

Slopa karensdagen och börja lita på alla arbetare i alla brancher.

God Natt

Fast är det riktigt illa så åker ju även hemarbetare på karensdag? Bättre villkor för alla är jag alltid med på, så du får ok från mig!

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Skrivet av jonaz_81a:

Nej men då måste Indiern i alla fall flytta hit.

Mitt jobb inom metallindustri är nog dessutom inte så eftertraktat, arbetsmiljön är både smutsig och högljudd. Den dag maskiner med hjälp av AI löser legotillverkning av enstaka reservdelar från ritning till färdig detalj så tänker jag pensionera mig.

Eller jobbet till Indien

Permalänk
Medlem
Skrivet av playguu:

Jag är inte alls intresserad av att sitta hemma och jobba, tycker om att vara på kontoret.
Men har som mål i livet att kunna jobba på distans medans jag reser eller flytta Asien, så stor skillnad för mig på ”hemmajobb” och distansarbete.

Det är just det som är viktigt. Flexibiliteten i sig. Sitter man fast på ett kontor eller till och med kan köra hemifrån men inte kan åka utanför landet så blir det omöjligt att resa alls i princip.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Jag kan tycka att detta är en väldigt egoistisk syn. Normalt kan jag tycka att det ingår i arbetsuppgifterna att hjälpa kollegor. Det finns så klart gränser för hur mycket som är acceptabelt att bli störd men min uppfattning är att arbetsgivaren har rätt att kräva att man hjälper varandra.

Min produktivitet går ned när jag blir störd. Dessutom kan folk höra av sig via Teams om man önskar få hjälp akut eller boka ett möte. Som sagt, man anpassar sig till situationen. Påminner om min sambo där kollegorna önskade att hon skulle vara på plats , en dag i veckan. Hon åkte dit och satt i sitt rum och jobbade en hel dag utan att någon knackade på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZaaphodBleebronx:

Eller jobbet till Indien

När det gäller svensk verkstadsindustri så är vissa jobb möjliga att flytta till Indien, andra inte. Fysiska saker måste transporteras från där de tillverkas vilket med ökat avstånd tar längre tid.

Ett försök med att flytta delar av vår största kunds tillverkning till Baltikum föll ej väl ut. Även så gott som all planerbar tillverkning sker nu "just in time" så om ett problem uppstår på grund av att en batch delar inte håller måttet och måste nytillverkas så är det en klar nackdel om denna nytillverkning sker långt bort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av slipbit:

Min produktivitet går ned när jag blir störd.

Ja, din produktivitet går kanske ner men för företaget är det mer intressant med den totala produktiviteten. Den går kanske upp om du blir störd emellanåt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Ja, din produktivitet går kanske ner men för företaget är det mer intressant med den totala produktiviteten. Den går kanske upp om du blir störd emellanåt?

Jag förstår inte vad du är ute efter. Att folk kommer och snackar skit med mig höjer produktiviteten?! Kanske det kanske det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av slipbit:

Jag förstår inte vad du är ute efter. Att folk kommer och snackar skit med mig höjer produktiviteten?! Kanske det kanske det.

Läs gärna vad jag skrev. Det handlade inte om att snacka skit utan att hjälpa varandra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Läs gärna vad jag skrev. Det handlade inte om att snacka skit utan att hjälpa varandra.

Vi har nog olika definitioner på att bli ”störd. Vi menar nog samma sak egentligen. Klart som tusan att man hjälper en kollega, men det blir under kontrollerade former. Vi är ett team som jobbar nära varandra och då skickar man meddelanden.