Netflix siktar på ny prishöjning

Permalänk
Medlem
Citat:

Hur mycket är du villig att betala för Netflix?

50kr/mån för hela utbudet, inte bara det som erbjuds oss i norden.

Permalänk
Medlem

Betalar idag 340kr för cmore/tv4play. Men det är bara för det annars är helt omöjligt att titta på sport. Men filmer och serier är ju betydligt mycket enklare att få tag på.

Visa signatur

🟧 Aruba - Certified Edge Professional, ACSP, ACMP & ACDP
🌐 Cisco - CCNA R&S
🧱 Palo Alto Networks - PCNSA

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Vi behöver verkligen en Spotify för video. Betala skaparna per minut visad så finns incitament till nytt innehåll utan exklusivitet

Skulle lätt betala 400kr per månad om alla var med på tåget, sen sprider man ut dessa kronor för drift och jämnt över de tjänster där jag spenderar min tid…

Känns verkligen som en no-brainer, men det är nog svårt att få till alla avtal

Det kommer bara sluta med material i stil med Youtube.

Permalänk
Medlem

Funderat länge på att säga upp Netflix. Kvalitén har dalat och vi har svårt att hitta något att kolla på där. En prishöjning skulle förenkla beslutet

Visa signatur

Dator: 7800x3d | RTX 4090 | 32gb ram | 1tb ssd
Simrig: NLR Elite | Simucube 2 Pro | Ascher F64 V3 | Heusinkveld
Monitorer: Samsung Neo G9 | Alienware AW2723DF
Ljud: Røde NTH-100M | Roland Bridge Cast
Media: Zidoo Z2000 Pro | Apple TV | PS5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xverminator:

Just nu har jag bara HBO Max kvar för 50 kr, har igentligen lust att säga upp det med pga jag knappt tittar, men det är så låg summa att säga upp (och dyrare att starta upp igen). Dom var smarta iaf och behåller nog fler kunder än Netflix (Netflix tycker jag är bättre än HBO)

Jag har också kvar HBO MAX för femtilappen, och jag tittar väldigt lite med. Med det sagt så tycker jag att HBO har ett bra utbud. Denna affärsmodellen har HBO fattat och har troligtvis en massa extra abonnemang igång som knappt använder tjänsten. Där har vi en framgångsaga som heter duga. Kunderna tjänar på det då det är en billig tjänst, och HBO tjänar på det eftersom många har det oavsett om de använder tjänsten på daglig basis eller ej. Win-win för alla inblandade skulle jag säga. Vi får väl se hur lång tid det skall ta innan netflix, disney mf fattar galoppen.

Visa signatur

Star citizen - swedish umbrella. En svensk union för er spelare och organisationer som tycker om demokratiska val.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.com/invite/j5AkGERJz3

Permalänk
Medlem

”Många bäckar små” är en klyscha som är mer sann än någonting. Det är ju helt GALET hur mkt fattigare man har blivit på bara några år.

Permalänk
Medlem

Sagt upp sen senaste höjningen.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

så jäkla fula att man måste köpa det dyraste för att få uhd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nikodemous:

Jag har också kvar HBO MAX för femtilappen, och jag tittar väldigt lite med. Med det sagt så tycker jag att HBO har ett bra utbud. Denna affärsmodellen har HBO fattat och har troligtvis en massa extra abonnemang igång som knappt använder tjänsten. Där har vi en framgångsaga som heter duga. Kunderna tjänar på det då det är en billig tjänst, och HBO tjänar på det eftersom många har det oavsett om de använder tjänsten på daglig basis eller ej. Win-win för alla inblandade skulle jag säga. Vi får väl se hur lång tid det skall ta innan netflix, disney mf fattar galoppen.

Ja precis och de behöver inte höja priserna pga de behåller en bred kundbas.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Samsung 980 Pro Series 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gelantious:

Så vad är smärtgränsen för folk? Vad är ni villiga att betala?

Smärtgränsen är redan nådd, avskrev mig för ett bra tag sedan 😁

Permalänk
Medlem

Sååå... "Någon" säger att Netflix ska höja priserna någon gång i framtiden "när de kommit igång igen" efter en strejk som tog slut för en handfull dagar sedan? Mycket att gå på där asså!

Jag säger att Amazon Prime kommer öka sina priser (med hur mycket? ingen vet, tydligen!) någon gång efter att Bezos polerat flinten näst-nästa gång! Se så, skriv en artikel nu! glöm inte att använda en rubrik som får det att verka som fakta också så att sökresultaten på Google och dylikt ser så bra ut som möjligt!

Permalänk
Medlem

Det börjar närma sig orimlighetens rand, för trots att jag gillar innehållet (många bra serier, exempelvis tyska sådana), så är det ju inte värt hur mycket som helst.

Börjar de tvinga in reklam så kan de däremot dra direkt åt helvete utan att passera gå. Fan ta all reklam i evighet, amen.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Ja man behöver ju inte vara överens om allt jämt. Jag respekterar din åsikt och får väl fundera på att kanske uttrycks mig på ett annat sätt nästa gång jag vill framföra att personer som inte förtjänar sin höga lön borde få den sänkt eller bli uppsagd innan man ger sig på kunderna som trots allt utgör kärnan av inkomsterna. Nu vet jag inte hur det ser ut på just Netflix, men även USA verkar man ha problemet. Det tas t. Ex upp i Dilbert där en fiktiv mellanchef porträtteras "oskönt" eller vad du nu skulle kalla det. Så jag är knappast ensam om att ha observerat fenomenet, men som sagt så gäller det såklart inte de som faktiskt gör ett bra jobb.

Äsch, det är bara att skita i vad han och andra trycker.

Jag har med haft chefer som varit helt urusla på sitt jobb och haft fokus på fel saker vilket har fått en att ifrågasätta om deras lön är befogad och hur mycket de faktiskt tillför företaget.

Det har till och med varit så illa på en arbetsplats så att chefen va skadlig för verksamheten, det skar sig med kunder och personal.
Det va många med som sa upp sig som hade kompetens som va svår att få tag i.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kozmos:

Äsch, det är bara att skita i vad han och andra trycker.

Jag har med haft chefer som varit helt urusla på sitt jobb och haft fokus på fel saker vilket har fått en att ifrågasätta om deras lön är befogad och hur mycket de faktiskt tillför företaget.

Det har till och med varit så illa på en arbetsplats så att chefen va skadlig för verksamheten, det skar sig med kunder och personal.
Det va många med som sa upp sig som hade kompetens som va svår att få tag i.

Jag inser ju själv att mitt ursprungliga inlägg var lite väl svepande men mina egna erfarenheter där jag har jobbat liknar dina. Sen har det också varit så att folk som varit tjenis med "rätt" personer hat fått mellanchefsjobb som ser viktiga ut på papper men egentligen inte behövs, varvid personerna får glida runt och känna sig viktiga trots att de rent objektivt inte är det. Det var mot den bakgrunden och erfarenheterna jag skrev mitt inlägg.

Så jag står absolut för det jag skrev, men inser också att det lätt kan tolkas som att alla mellanchefer är överflödiga, och så är det förmodligen inte.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cooldfs:

så jäkla fula att man måste köpa det dyraste för att få uhd

Håller med. Alltid bara varit ensam för mina streamingtjänster. Vi måste straffas för alla de som delar konton. Lämnat Netflix i protest och använder andra tjänster.

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Hoppla! Verkar som jag trampat på en och annan öm tå! Detta trots att jag sa att mitt inlägg inte gäller mellanchefer som gör skäl för sin lön. Men vad ni än jobbar med så verkar det inte ingå i arbetsuppgifterna att läsa färdugt ett inlägg innan ni reser ragg och får taggarna utåt

Och varför är jag inte chef på Netflix? Jag har inte sökt tjänsten och ingen har frågat... Men i övrigt så känns ju sådanna kommentarer lika endimensionella som "Ja men starta ett eget grafikkortsföretag då om du inte gillar Intel/AMD/Nvidia's prissättning".

På företaget jag jobbar (ca 25 000 personer anställda globalt) så var en av de första sakerna som hände under pandemin att vi blev informerade om att det skulle dras in och sparas lite här och var eftersom det såg osäkert ut ekonomiskt framöver, men också att chefer från L2 och uppåt inklusive styrelsen under besparingsperioden skulle ha 80% av lönen. Detta gjorde att även om det blev en lite tråkigare arbetsplats under en period så var det inte så mycket klagomål på nedskärningarna. Man kan såklart argumentera att 20% av L2 och uppåts inkomster inte är så mycket pengar i praktiken, men det handlar också om att visa solidaritet.

Netflix Verkar mer vara som SAS som prompt skulle ha sina 8 miljoner i bonusar samtidigt som de sa upp folk och sänkte löner, och ja kolla vad som hänt med SAS idag. De är avnoterade från börsen och har snuvat befintliga småsparare på pengar. Vill man vara som SAS? Nä. Så Netflx borde tänka till innan de höjer priset.

...eller så är dina fördomar helt enkelt fel.

Visa signatur

7800X3D
4090 G OC

Permalänk
Medlem

Det verkar som Netflix har fått köpa in rättigheter från andra streamingtjänster igen, sett att de nu har en del material från HBO Max/CBS igen... så då måste man väl höja priserna för material folk sett på andra tjänster redan ^^

Var väl Disney (?) som började med att dra bort allt sitt material från andra tjänster när de skulle lansera sin egen och sedan följde väl ett par andra efter. Men att "sälja" licenser till varandra ger ju också en inkomst, Netflix borde kanske kika lite på det när det gäller deras exklusiva filmer de slänger pengar över.

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem
Skrivet av Razer-T:

Använder VPN och betalar ”turkiska” priser för Netflix, dvs ca 50kr/mån. Jag har gjort liknande för youtube premium och HBO.

Om du ändå kör VPN, så kan du ha en exit node i Pakistan och köpa netflix för 17kr och 50öre per månad som är det billigaste landet man kan ha nexflix i.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nikodemous:

Rent historiskt så betalade ju folk flera hundra för parabolsändning på 90-talet utan att direkt klaga. Däremot så blir folk i regel sura och tvära när saker och ting blir sämre, även om föregående parabol-sändning var sju resor värre. Samtidigt finns ju ett billigare alternativ där ute, vilket gör att folk som har kunskapen att använda den, nog börjar skruva på sig nu.

Beräknat på SCB's inflationsdata så kostade det 1998 14,22kr per minut att ringa med telias vanligaste abbonemang (telia mobitel pott). därtill tillkom en månadsavgift på 150kr vilket idag motsvarar 236,99kr och en inträdesavgift på 250kr (394,98 i dagens kr)

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edvin1:

”Många bäckar små” är en klyscha som är mer sann än någonting. Det är ju helt GALET hur mkt fattigare man har blivit på bara några år.

Sant. Och alla vill ha en allt större bit av den mycket mindre kakan man har. Många företag har garanterat passat på att höja priserna eftersom alla andra gör det för kortsiktig vinst men fattar inte att de bidrar till inflationen som gör deras extra vinst mindre värd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jag inser ju själv att mitt ursprungliga inlägg var lite väl svepande men mina egna erfarenheter där jag har jobbat liknar dina. Sen har det också varit så att folk som varit tjenis med "rätt" personer hat fått mellanchefsjobb som ser viktiga ut på papper men egentligen inte behövs, varvid personerna får glida runt och känna sig viktiga trots att de rent objektivt inte är det. Det var mot den bakgrunden och erfarenheterna jag skrev mitt inlägg.

Så jag står absolut för det jag skrev, men inser också att det lätt kan tolkas som att alla mellanchefer är överflödiga, och så är det förmodligen inte.

Att chefer med hög ålder per automatik skulle ha någon form av erfarenhet inom sin branch är ju med ganska mycket dynga, i alla fall inom metallindustirn.
Möjligtvis att man har mycket erfarenhet av ledarskap och gått diverse ledarutbildningar där man lärt sig mycket överbearbetad administrativ dynga men om det gör en till bra eller dålig chef låter jag vara osagt.

Jag har haft ett par bra chefer med men de båda har varit ägare utav företagen jag har jobbat på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av danedi:

Beräknat på SCB's inflationsdata så kostade det 1998 14,22kr per minut att ringa med telias vanligaste abbonemang (telia mobitel pott). därtill tillkom en månadsavgift på 150kr vilket idag motsvarar 236,99kr och en inträdesavgift på 250kr (394,98 i dagens kr)

Kan det verkligen stämma med minutkostnaden? Jag vet att det var dyrt då och varje minut räknades, men det där låter extremt.

Edit
Enligt denna källan https://ringabilligt.se/allt-var-inte-battre-forr/
Var minutkostnaden 6 kr (kvällar och helger 2 kr), och de 150 kr i månadsavgiften gick dessutom att ringa för.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Necrophor:

Det verkar som Netflix har fått köpa in rättigheter från andra streamingtjänster igen, sett att de nu har en del material från HBO Max/CBS igen... så då måste man väl höja priserna för material folk sett på andra tjänster redan ^^

Var väl Disney (?) som började med att dra bort allt sitt material från andra tjänster när de skulle lansera sin egen och sedan följde väl ett par andra efter. Men att "sälja" licenser till varandra ger ju också en inkomst, Netflix borde kanske kika lite på det när det gäller deras exklusiva filmer de slänger pengar över.

Började vet jag inte, men i princip är det så att du har ett antal innehållsägare som alla ville ha en egen streamingtjänst för de trodde att alla kunder skulle ha 4-6 abb (baserat på vad de fick in på kabelTV-abb). Så blev det inte, för det var för dyrt. När alla ville ha egna streamingtjänster så drog de in sina egna grejer, och det enda som kunde köpas in var internationella produktioner och de som kom från bolag som inte hade någon egen streamingtjänst (Sony är det tydligaste exemplet). Nu har en del insett att de inte har tillräckligt bra kort och har vikt sig, och då har det dykt upp program på andra tjänster. Material som tidigare låg på HBO/Max har börjat dyka upp på andra ställen, och en del äldre program finns. Paramount/CBS verkar också vika sig - det enda de har som någon vill se är väl Yellowstone.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

med tanke på utbud osv så säg ca 100 kronor tycker jag är rimligt per månad, så det är redan för dyrt, håller med alla som skrivit att vore de mer som spotify där typ allt finns så lätt en 300-400 kr, nu måste man ju sitta och hoppa runt, säga upp o signa upp o hålla koll på uppsägningstider o vad som finns var

Permalänk
Medlem

Gränsen är nådd för min del, de har en hel del bra serier men tycker det tar lång tid för nästa säsong att komma och flera prishöjningar på rad utan att förbättre utbudet med bra nya serier eller nya säsonger.

Permalänk
Medlem

Jag har tjänat på Netflix Aktien har gått bra.

Visa signatur

R7 2700, X470 Aorus G5, 16GB, RX6700XT, RM750x, Phanteks P400S, CQ32G1 32" 1440p@144Hz
i7 9700, Z390 Gaming X, 32GB, RTX 2060, Phanteks 300, S70A 27" 4K@60Hz
i3 9100F, Z390-i Auros Pro, 16GB, GTX1660ti, NZXT h200i, 275E1S 27" 1440p@75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tengle:

Kan det verkligen stämma med minutkostnaden? Jag vet att det var dyrt då och varje minut räknades, men det där låter extremt.

Edit
Enligt denna källan https://ringabilligt.se/allt-var-inte-battre-forr/
Var minutkostnaden 6 kr (kvällar och helger 2 kr), och de 150 kr i månadsavgiften gick dessutom att ringa för.

Ja det är därför det hette pott. så drygt tio minuter. De sänkte kostnaden kostnaden till 6kr per minut i slutet av 1998 men det är inte en rättvis jämförelse då det endast gälde nov+dec.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av noxela:

Jag har tjänat på Netflix Aktien har gått bra.

hoppas du hinner casha ut före fiscal year 2023. De kommer visa minus som fan och därmed kommer aktien att dyka. Är man modig så shortar man, men förlusten kanske inte är så fördjävlig som man hoppats. Disney (Hela koncernen) är på fallrepet så skulle inte slänga in pengar i disneyplus idag.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av danedi:

hoppas du hinner casha ut före fiscal year 2023. De kommer visa minus som fan och därmed kommer aktien att dyka. Är man modig så shortar man, men förlusten kanske inte är så fördjävlig som man hoppats. Disney (Hela koncernen) är på fallrepet så skulle inte slänga in pengar i disneyplus idag.

Jepp. Är ute med vinsten på banken. Så netflixabonnemanget betalar sig själv för lång tid framöver.

Visa signatur

R7 2700, X470 Aorus G5, 16GB, RX6700XT, RM750x, Phanteks P400S, CQ32G1 32" 1440p@144Hz
i7 9700, Z390 Gaming X, 32GB, RTX 2060, Phanteks 300, S70A 27" 4K@60Hz
i3 9100F, Z390-i Auros Pro, 16GB, GTX1660ti, NZXT h200i, 275E1S 27" 1440p@75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheBodyLotion:

Betalar idag 340kr för cmore/tv4play. Men det är bara för det annars är helt omöjligt att titta på sport. Men filmer och serier är ju betydligt mycket enklare att få tag på.

Antingen gillar du elitsport så tough cookie. Snabb fix är att vpna till albanien som sänder de flesta premier league, la lega och A leage mathcerna på public service om det är fotboll. (vidrig och korrupt samt tråkig sport)

Menar du mer seriösa sporter så kan du ansluta till en pakistan VPN, se rugby och cricket (världens största sport per utövare) gratis.

Vill du däremot se vm i knyppling eller hur man snabbast sågar en 60 ring tall, så rekomenderar jag youtube.

Och betalar du enkom för friidrott så som tre steg, höjdhopp och skidhopp så har jag en lösning för dig: testa dem, överlever du lägg in dig på psyk. och Det jag menar är att mestadelen av året är det bara kval och annan skit i den genren vart fjärde år är det OS så man kan ju bara skaffa ett abbonemang eller limited view precis innan då vi vet exact då det kommer att ske. ta ett med ingen eller låg uppsägningstid och säg upp det lagom tills sports-whatever slutar det året.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.