Helgsnack: Vad gör du med din gamla teknik?

Permalänk

Telefoner brukar jag ha tills dom går sönder,sen blir det tippen.
Sparar på några datorprylar, annars går dom oftast vidare till familj och vänner

Visa signatur

Asus rog crosshair VII Hero x470. AMD 5800x Be quiet dark rock pro 4 cpu kylare. Corsair 3600mhz minne 32gig. Asus tuf 3080 oc grafikkort plus några ssd och mekaniska hårddiskar. Be quiet pure base 500DX vit datorlåda. En samsung G7 32 curved 240hz skärm plus en samsung 24 tum 60hz. Epos hörlurförstärkare. Epos H6pro closed hörlurar. Asus ROG mus och tangentbord

Permalänk
Medlem

En del säljs och annat hamnar nere i förrådet.

Fick ett trasigt RX 6950 XT som nu är inne på garanti, och hade redan sålt mitt gamla kort innan problemet upptäcktes...
Hittade 2st vattenkylda GTX 780 Ti som låg och skräpade i källaren, så modifierade kylaren på ena med dubbelhäftande värmeledande tejp och en alukylfläns + en fläkt. Så nu kan jag iaf fixa skolarbeten och kolla youtube på datorn medans jag väntar på ett nytt kort...

Så är ju bra att man sparar på gammalt skräp ibland.

Visa signatur

Lian Li O11 Dynamic XL, Be Quiet Dark power pro 12 1200w, Ryzen 9 3900X(EK velocity), MSI X570, Corsair Dominator 3200mhz, RTX 3090(Suprim X med EK block)+ RTX 3080(FTW3 Ultra med EK block). EK distro/pump O11 Dynamic XL, 2x EK 360mm radiatorer.

Legion 7, 5800H/RTX3080.

Permalänk
Medlem

Vad som händer med gamla datorprylar är lite olika för mig.

Är det fortfarande användbara saker sparar jag dem för att tex reparera vänners och bekantas datorer, alternativ
lämnar i arv till deras barn om de fortfarande fungerar till spel mm.

Jag har även byggt ihop några datorer som går att surfa på, betala räkningar och köra enklare spel som candy crush mm
till behövande som ej har möjlighet att köpa dator/surfplatta själv av olika anledningar.

Permalänk
Medlem

Det beror på. Om det monetära värdet på begagnatmarknaden tingar 1000kr eller mer brukar jag sälja vidare tingesten.

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt

Permalänk
Avstängd

Jag säljer till personer som kan nyttja det.

Visa signatur

Ny här

Permalänk
Medlem

Det ligger och ruttnar i nån låda.

Permalänk
Medlem

Säljer eller ge bort, gör mig glad när gamla saker får nytt liv

Visa signatur

PG279Q | 6XX | X-Fi Titanium HD | RTX 2080 | 5800X3D
G.Skill 3200 CL14 | B450-F | 970 EVO | Seasonic 750W | Fractal R5

Permalänk
Medlem

Vittrinskåpsdisplayen

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem

slänger.

Visa signatur

Asus B550E-Gaming / Ryzen 5900X stock / Corsair Vengeance 32GB 3600 MHz CL18 /
ASUS TUF 4080 Gaming OC / Samsung 980 PRO 2TB PCI-Ev4 + 2TB WD Black NVME PCI-Ev3 / Corsair RM850x v2 / Acer Predator XB273UGX 1440p 270 Hz G-Sync / Phantek P500A / Arctic Cooling LF II 240mm / Evo 4 / Sennheiser IE 300 / Rode NT1-A
Synology 1621+ 6*16 / 1513+ 5*8 / LG CX 65" / XBox Series X
Ownit > Bahnhof

Permalänk

Jag använder till dem är helt slut. Sedan går dem till återvinningen.

Visa signatur

CPU: Intel Core i5-6600K | Moderkort: Asus Z170 Pro Gaming | RAM: Corsair Vengeance LPX 16 GB (2x8) | Grafikkort: Geforce RTX 3050 | Kylare: Be Quiet Pure Rock | SSD: Samsung 850 EVO 500 GB | Hårddisk: WD Blue 3TB 7200rpm 64MB | Chassi: NZXT S340 Elite | Nätaggregat: Corsair RM750x 750 W

Permalänk
Medlem

När det kommer till datorer så kommer de alltid till användning igen, uppgraderar mina bröders/föräldrars brorsbarns datorer så de får fräshare produkter.

när jag handlar har jag alltid en tanke att "när det är dags skall denna pensioneras till nästa dator"
Det är i regel all teknik för mig. och jag mår bra utav att veta att det kommer till användning.

Permalänk
Medlem

blir liggande i förrådet till nästa städning då slängs det till 99% sista 1% säljs eller rättare jag tar in det i huset och tar en bild för att sälja det, glömmer lägga ut annonsen för jag har för mycket annat att göra, efter 2-3 månader åker det ut i förrådet igen när frugan tröttnat på att se det och så börjar det om igen.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk

Var till Återvinningen häromdan och dumpade ett gäng mobiler,svenska gamla Eriksson och australiska/NZ köpta vid långresor.Tömda och återställda. Ett par Gps:er gick samma väg. Går vidare till kommunens elektronikåtervinning.

Permalänk
Medlem

mest i lådan. för eget eller annans reserv bruk. typ om en familjemedlem eller kompis blir utan ett tag för deras gått sönder eller så

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem

Blandat.

Har köpt fel saker ibland... läst fel i någon spec... de hamnr på hyllan ett tag

Alla mobiltelefoner går till försäljning till phonehero

Överbliven datorhårdvara granskas och grunnas på, finns det ett värde, är det värt besväret att gräva fram en kartong och packa (de som köpt av mig på SweC vet att jag packar noga)... annars återvinning.

Försöker hålla hyllan relativt ren, men något som vuxit är nätverkssladdar, där jag snart skall köpa en ny vända med smala svarta korta patchkablar, bara för att det skall se snyggt ut i ett skåp som INGEN ser eller tittar i, förutom jag själv som tar bilder och lägger upp här... typ sånt...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Slänger aldrig om det inte är trasigt. Sparar vidare på obestämd tid eller ger/säljer vidare. Hört några säga att de slängt fullt fungerade spelkonsoler och liknande, sånt gör ont!

(ok, viss elektronik där andrahandsvärdet är 0 hamnar i återvinning)

Permalänk
Medlem

Sålde av mer förut, nu mer sällan - har ganska ofta sprungit på behov i efterhand där jag kunde behövt delarna och sen är det ganska jobbigt att hålla i annonser. Nu sparar jag det mesta, en del skänks till vänner och familj och ibland säljer jag ändå av prylar.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |