Nybyggd dator startar ej, samma fel som den gamla led av

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrillthebill:

Har du följt de 4 steg jag skrev ovan? Var noga med 24-pin.

Japp kontakterna sitter i jättefint. Påslaget nätagg

Permalänk
Medlem
Skrivet av hypermode:

Fungerar något annat i samma vägguttag och/eller förgreningsdosa?

Ytterligare fråga: använder du samma sladd från vägguttaget framtill ditt nätaggregat?

Ny sladd och testat tre eluttag

Permalänk
Medlem

Spec säger att ditt nätagg kommer med:
"1 x ström, 24-pin ATX
2 x ström 8-stifts EPS12V med avtagbar sektion på 4-stifts ATX12V "

Du ska ha en till 8pin kabel till CPU, som du kan dela i två 4-pin kontakter. Alltså, identisk med den som du redan kopplat in där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Skulle plocka ut moderkortet ur chassit och testa det.

Har tyvärr sett när "flärparna" på fel ställe har skadat komponenter.
I det fallet var det CPU'n som rykte =/

Kan man inte ba ta bort io skölden. Tänker om den som spökar

Permalänk
Medlem
Skrivet av 1danne1:

Kan man inte ba ta bort io skölden. Tänker om den som spökar

Visst kan du det, men det går snabbare att testa med strömkabeln som du uppenbarligen saknar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mortal1ty:

Spec säger att ditt nätagg kommer med:
"1 x ström, 24-pin ATX
2 x ström 8-stifts EPS12V med avtagbar sektion på 4-stifts ATX12V "

Du ska ha en till 8pin kabel till CPU, som du kan dela i två 4-pin kontakter. Alltså, identisk med den som du redan kopplat in där.

Har kopplat in den med nu. Fortfarande utan resultat.....

Permalänk
Medlem

Himla konstigt, om du ändå skall plocka bort IO-plåten kan du lika gärna bencha hela systemet, se bara till att hållas på en icke-ledande yta, typ moderkortskartongen och starta datorn försiktigt med en mejsel. Den bör hoppa igång bara du bryggar power-switch pinnarna som hastigast.

Permalänk
Medlem

Efter ovanstående förslag kan du testa så att nätagget lever.

Kika denna tråd så ser du vilka pins som kortslutas https://www.sweclockers.com/forum/trad/712848-starta-nataggre...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mortal1ty:

Skall båda dessa in i nätagget? Kört bara med den "större". Inte vågat testa för vill ju inte överbelasta med ström

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mortal1ty:

Himla konstigt, om du ändå skall plocka bort IO-plåten kan du lika gärna bencha hela systemet, se bara till att hållas på en icke-ledande yta, typ moderkortskartongen och starta datorn försiktigt med en mejsel. Den bör hoppa igång bara du bryggar power-switch pinnarna som hastigast.

Mm tänker göra detta om jag inte kommer på något annat

Permalänk
Medlem
Skrivet av 1danne1:

Skall båda dessa in i nätagget? Kört bara med den "större". Inte vågat testa för vill ju inte överbelasta med ström

Ja, givetvis skall bägge in i nätagget! Precis som bägge 8-pin CPU power.

För mycket ström kommer du inte få men du kan definitivt få för lite, inga lösa kablar här inte!

Permalänk
Medlem

Testat starta datorn genom att jumpra moderkortet med tex en skruvmejsel för att utesluta trasig startknapp?
Testat starta datorn på reset knappen om dom är felkopplat /reset/power?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mortal1ty:

Ja, givetvis skall bägge in i nätagget! Precis som bägge 8-pin CPU power.

För mycket ström kommer du inte få men du kan definitivt få för lite, inga lösa kablar här inte!

JAAAAA!! FAN vad dum i huvudet jag är men FASEN VAD SKÖNT. Det var att jag ba kopplat in "halva" moderkortssladden i nöttagget hahaha woohooooo!!

Permalänk
Medlem

Misstänker att pin 16(PS-ON) sitter på den lille avstickaren där, vilket förklarar varför nätagget inte hoppar igång och allt floppar.

Permalänk
Medlem

Kul Böj bort/klipp av delen utav I/O panelen som täcker ditt RJ45-uttag och njut sedan utav din nya dator!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mortal1ty:

Kul Böj bort/klipp av delen utav I/O panelen som täcker ditt RJ45-uttag och njut sedan utav din nya dator!

Tack som tusan! Det skall jag göra! 😄