Postnord: "Tydliga leveransdatum är viktigt för konsumenter"

Permalänk
Melding Plague

Postnord: "Tydliga leveransdatum är viktigt för konsumenter"

När Postnord summerar andra kvartalet i svenska e-handelsmarknaden anser konsumenter att valmöjlighet och ett angivet leveransdatum är bland det viktigaste.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Att angivet datum hålls är viktigast 😉

Permalänk
Medlem

Har inget som helst problem med Postnord, sällan dom krånglar får jag säga.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Har inget som helst problem med Postnord, sällan dom krånglar får jag säga.

För mig har det nästan alltid funkat hur bra som helst. Bring däremot…

Permalänk
Medlem

Snälla, bara leverera det till postombudet så är jag glad. Postbox är också okej.

Blir så fruktansvärt irriterad varje gång det visar sig ett paket levereras med fedex utan att jag blev informerad om det när jag beställde varan. Nej, jag tänker inte ta ledigt hela dagen för att ta emot ett paket som får plats i min brevlåda.. En gång när jag faktiskt var hemma missade jag dessutom att de ringfde för att jag var på toaletten. _en gång_ ringde de, sedan levererades det inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kungjaevel:

För mig har det nästan alltid funkat hur bra som helst. Bring däremot…

Bring har jag nog aldrig använt mig av får jag säga. Så kan inte uttala mig där.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

Snälla, bara leverera det till postombudet så är jag glad. Postbox är också okej.

Blir så fruktansvärt irriterad varje gång det visar sig ett paket levereras med fedex utan att jag blev informerad om det när jag beställde varan. Nej, jag tänker inte ta ledigt hela dagen för att ta emot ett paket som får plats i min brevlåda.. En gång när jag faktiskt var hemma missade jag dessutom att de ringfde för att jag var på toaletten. _en gång_ ringde de, sedan levererades det inte.

Det är väl du/butiken du beställer från som får välja rätt fraktsätt om du inte vill få det hem till dörren?

Med PostNord får jag alltid välja hur jag vill ta emot paketet om det ska hem till dörren. Då får jag välja om det istället ska till ombud eller ej

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem

För mig är det förutom ett bestämt datum viktigt att den som levererar paketet faktiskt också gör det i verkligheten och inte bara på chans sätter "ingen hemma" och kör förbi. Jättekul när man planerat en dag hemma endast för att kunna ta emot paketet. En annan sak är att inte lägga mitt paket i någon annans brevlåda för att min är full. Ta tillbaka det till utlämningsstället kanske är en bättre ide?
Nyaste dumheten är att hänga paketet i en icke vattentät påse på utsidan av brevlådan. Behöver jag förklara problemen med det?
Sen har en kompis blivit av med en lekstuga i deras hantering. Vet inte hur man lyckas tappa bort ett hus...

Inte jätteimponerad av PostMord...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Med PostNord får jag alltid välja hur jag vill ta emot paketet om det ska hem till dörren. Då får jag välja om det istället ska till ombud eller ej

Det stämmer inte alls, du får bara välja när säljaren har angett att mottagaren får välja och beroende på vad det är för typ av frakt som har köpts av säljaren. Bara för att du har fått göra det varje gång så betyder det inte att alla får det oavsett var de beställer ifrån.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Det är väl du/butiken du beställer från som får välja rätt fraktsätt om du inte vill få det hem till dörren?

Med PostNord får jag alltid välja hur jag vill ta emot paketet om det ska hem till dörren. Då får jag välja om det istället ska till ombud eller ej

Har hänt mig en handfull gånger att jag inte fått välja. Och ingen stans står det att set är hemleverans - då antar jag det är till ett ombud. Men det antagandet kan man uppenbarligen inte göra längre.

Edit: dessutom var det specifikt fedex detta har varit ett problem med. Postnord har jag också bra erfarenheter av.

Permalänk

Postnord har funkat bra för mig alla gånger, och kan jag välja dom så blir det dom i första hand. Airmee, Bring och dom andra är riktiga dåliga, och Airmee är det helt omöjligt att nå kundtjänst. Ingen hemsida, och går inte att nå dom på appen heller. UPS skiter fullständigt i sina kunder, och kör allt till delivery point istället för att köra hem det fast man beställt hemkörning. Dom ringer inte, och ljuger till sina kunder.

Visa signatur

When it comes to matters of the heart, always follow your dick.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Det stämmer inte alls, du får bara välja när säljaren har angett att mottagaren får välja och beroende på vad det är för typ av frakt som har köpts av säljaren. Bara för att du har fått göra det varje gång så betyder det inte att alla får det oavsett var de beställer ifrån.

Jag skrev ju att jag alltid fått välja.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk

Speciellt dagens ungdom. Jag tänker alla som har beställt från någon av sveriges populäraste butiker. Och ser på leveransen som de gjorde igår att paket har fastnat på ett ställe och de skapar en tråd om detta och undrar om någon kan veta vad som har hänt.

Permalänk
Medlem

För mig är förutsägbar leveranstid enormt viktigt. Det gäller då också att butiken faktiskt skickar grejorna när de sagt att de ska skicka.

Beställer jag något en onsdag, och det skickas samma dag (och faktiskt överlämnas till Postnord då) så får jag det alltid på fredag. Tror det under alla år har felat en enda gång för mig. Då är jag nöjd.

Om jag istället beställer nåt med måndag, och det skickas med DHL på tisdag, så är sannolikheten rätt hög att jag inte får det förrän nästa måndag. Även om paketet anländer i Umeå för sortering på en torsdag kväll så följer inte paketet med bilen dagen efter. Enormt frustrerande, och det gör att jag nästintill vägrar köpa paket som levereras med DHL (eller Schenker för den delen, precis samma problem, precis lika usla).

Permalänk

Att inte tvingas till hemleverans mot min vilja är viktigast. Det är väldigt vanligt att aldrig få valet att skicka till ombud.

Permalänk
Medlem

De satte upp en paketbox ute på gården så det är mitt prioriterade leveranssätt nu. Men av nån anledning så brukar den inte finnas som "utlämningsställe" bland många butiker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Jag skrev ju att jag alltid fått välja.

Jag skulle ha behållt "Det är väl du/butiken du beställer från som får välja rätt fraktsätt om du inte vill få det hem till dörren?"

Du skrev det på ett sätt som kunde tolkas att det på något vis var mottagaren som har kontroll, och det var det jag reagerade på.

Permalänk
Medlem

Pakethantering är okey när det är spårbart och så länge det inte är hemleverans med mottagare, då blir det till 100% ett ”Ingen hemma” och leverans till ombud eller terminal. Det senare är så dålig respekt och lathet, när man tagit ledigt några timmar för att vara på plats.
Allt utan spårning ger en känsla av att man har vunnit på lotteri om det kommer fram, än mer om det är en oväntad räkning! Då vet man att man slipper strul framöver på den räkningen.

Summa:
Spårbart – nästan okey
Icke spårbart – Bottennapp

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Citat:

Enligt undersökningen tycker 26 procent att det viktigaste är att få ett specifikt leveransdatum angivet.

Helt klart det viktigaste. Finns inget som är mer irriterande än att man väljer leverans t.ex. onsdag, å får då "Vi kommer nångång mellan 07:00 och 23:00" bara mjaaaaaaaaaahopp jaja, de kommer väl............. Å SÅ FAN kommer de inte ändå å man suttit där hela jäkla dagen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av icehawk77:

Postnord har funkat bra för mig alla gånger, och kan jag välja dom så blir det dom i första hand. Airmee, Bring och dom andra är riktiga dåliga, och Airmee är det helt omöjligt att nå kundtjänst. Ingen hemsida, och går inte att nå dom på appen heller. UPS skiter fullständigt i sina kunder, och kör allt till delivery point istället för att köra hem det fast man beställt hemkörning. Dom ringer inte, och ljuger till sina kunder.

Måste faktiskt hålla med. Visst har det hänt att dom typ "prova att leverera" medan man varit hemma osv.

Men senaste 2-3 åren så har dom inte strulat en enda gång.

Appen är skitbra, lätt att följa, bra UX, intuitiv. Att köpa frakt för att skicka saker är superenkel.

Skickade nyligen ett paket från Stockholm till Slovenien med UPS, det var inte samma upplevelse kan jag meddela, kändes som att hoppa tillbaka 20 år i tiden när det kommer till hur man bokade frakt osv.

Airmee är katastrof, Budbee har gått ner sig lite tycker jag på senaste, för mycket fokus på typ shopping osv i deras app, mm.

PostNord it is när det går!

Visa signatur

Mac Studio M1 Max + Studio Display

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Jag skulle ha behållt "Det är väl du/butiken du beställer från som får välja rätt fraktsätt om du inte vill få det hem till dörren?"

Du skrev det på ett sätt som kunde tolkas att det på något vis var mottagaren som har kontroll, och det var det jag reagerade på.

Det jag menade var helt enkelt de fall där du faktiskt väljer fraktsätt hos butiken (alltså om du vill få det till ombud eller paketbox). Men ja, det är upp till beställaren (butiken) att välja hur det skickas utöver det såklart

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av phanto:

De satte upp en paketbox ute på gården så det är mitt prioriterade leveranssätt nu. Men av nån anledning så brukar den inte finnas som "utlämningsställe" bland många butiker.

För mig försvinner paketboxen ibland för att den är fullbokad, kan det vara något sånt?

Jag gillar inte att få till ombud. Inte för att jag har något emot konceptet i sig, men det som fågelvägen är närmast mig och som jag tilldelas per automatik baserat på min adress är inte alls smidigt att ta på vägen hem. Det innebär istället en extra resa fram och tillbaka. Väljer i princip bara ombud om jag får möjlighet att själv välja vilket uthämtningsställe redan vid beställningen.

Permalänk
Medlem

PostNord har fått tagit mycket skit i början. Tycker dom är överlägset bäst idag. Du får väldigt mycket information i deras app och leveranstiderna är snabba och korrekta. Jag väljer alltid PostnNord när jag skickar och tar emot grejer.

Schenker är oftast väldigt långsamma med sina leveranser. Förut var dom betydligt mycket billigare så då valde man dom av den anledningen men tycker det knappt skiljer något i pris idag.

Bring har jag också haft dåliga upplevelser av, dom försökte leverera ett paket hem till mig tre dagar i rad utan att lyckas. Även fast jag var hemma så stod det att dom försökt leverera utan att någon kunnat tagit emot det.

DHL funkar oftast bra dom ligger nog på andra plats för min del.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DLM:

Sen har en kompis blivit av med en lekstuga i deras hantering. Vet inte hur man lyckas tappa bort ett hus...

Inte jätteimponerad av PostMord...

Å andra sidan lyckades, DHL förvisso, slarva bort min kompis teleskop som vägde dryga 60-70kg eller nånting.
Ska tilläggas att paketet i sig var ungefär lika stort som ett mindre kylskåp visade det sig...

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av landmarks:

För mig försvinner paketboxen ibland för att den är fullbokad, kan det vara något sånt?

Jag gillar inte att få till ombud. Inte för att jag har något emot konceptet i sig, men det som fågelvägen är närmast mig och som jag tilldelas per automatik baserat på min adress är inte alls smidigt att ta på vägen hem. Det innebär istället en extra resa fram och tillbaka. Väljer i princip bara ombud om jag får möjlighet att själv välja vilket uthämtningsställe redan vid beställningen.

Mjae... jag har fått "paketboxen full, skickas till närmaste ombud" efter jag väl beställt och paketet ska levereras, men jag tror inte att de i förtid kan veta att den är full eller inte..?

Permalänk

Självklart skulle jag helst få alla paket direkt till dörren men då det där jag bor oftast innebär 1 dag extra i leveranstid (med några undantag) samt en högre kostnad beroende på butik så blir det oftast utlämningsställe.

Permalänk
Medlem

Enda saken jag skulle önska gick att ändra är att när jag beställer varor utomlands, så blir ofta tolkningen från Postnord att dom ska försöka med hemleverans. Detta gäller oavsett om företaget i sig skickar med en s.k Expresstjänst eller inte.
Som så många andra så är jag sällan hemma kl. 12-13 en vardag för att ta emot, vilket då resulterar i minst 1 dags extra leveranstid då det måste gå till ett ombud istället.
Har pratat med kundtjänst att så fort dom kan spåra paketet i Sverige och tullen har hanterat det, om dom inte kan skicka det till ett ombud direkt istället. Men nehe det går inte. Utan om ett företag skickar med Express så är det hemleverans som är det som gäller.
Men har som sagt testat med "vanlig" icke express också...och samma sak.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av phanto:

Mjae... jag har fått "paketboxen full, skickas till närmaste ombud" efter jag väl beställt och paketet ska levereras, men jag tror inte att de i förtid kan veta att den är full eller inte..?

Jag har några gånger fått så jag kan söka på andra närliggande paketboxar, men inte just den vid mig (även fast jag kunnat beställa dit tidigare). Tror det sker när alla luckorna är upptagna vid beställningstillfället Men om de aldrig dyker upp låter det ju mer som att det är butiken som inte erbjuder det alternativet bara.

Permalänk
Medlem

Föredrar smidigheten med Instabox över Postnord. De håller tiderna bra enligt min erfarenhet.

Permalänk
Skrivet av gdt43rszvdssdg_anon:

Att inte tvingas till hemleverans mot min vilja är viktigast. Det är väldigt vanligt att aldrig få valet att skicka till ombud.

Så många gånger jag har val fel.
Man beställer hem en liten sak, ta usb kabel. Och så får man se att den blev visst hemleverans, där budfirman skriver. Någon gång mellan kl 07:00 till 20:00 på tisdag kommer vi med paket, du bör vara hemma denna tid att ta emot paketet.
För alla speciellt de med vanligt jobb, så är det tusan så mycket lättare att själv gå ett par hundra meter och hämta saken i ett utlämningsställe, än att vara låst att vara hemma under denna tid.
Senaste gången det inträffade för mig kunde jag i budfirman byta leveranssätt efteråt.