Bränna CD-skiva med Lightscribe?

Permalänk
Medlem

Bränna CD-skiva med Lightscribe?

I Win11 så har jag installerat CD Burner XP och jag har en Samsung TruDirect USB-ansluten CD/DVD brännare där det står Lightscribe på fronten.

Hur sjutton gör jag för att bränna lightscribe på skivan? Jag får bara inte till det. Har testat Nero oxå. Jag har även Linux i dualboot med programmet K3B som jag inte riktigt vet om det funkar med Lightscribe.

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Medlem

Och du har Lightscribeskivor?

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stoffe_83:

I Win11 så har jag installerat CD Burner XP och jag har en Samsung TruDirect USB-ansluten CD/DVD brännare där det står Lightscribe på fronten.

Hur sjutton gör jag för att bränna lightscribe på skivan? Jag får bara inte till det. Har testat Nero oxå. Jag har även Linux i dualboot med programmet K3B som jag inte riktigt vet om det funkar med Lightscribe.

https://lightscribesoftware.org/freesoftware/

Permalänk
Medlem

Det ska finnas en knapp för lightscribe i CD Burner XP om du uppfyller kraven, så om du inte ser den knappen så har du troligtvis inte installerat några lightscribe-drivrutiner. De drivrutiner som finns är dock gamla 32-bit drivrutiner eftersom HP lade ned lightscribe för 10 år sedan, så det kan eventuellt vara lite knepigt att få det att fungera på ett modernt OS. Samma verkar gälla för Linux också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatteN:

Och du har Lightscribeskivor?

Tveksamt, behövs verkligen speciella skivor?

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Medlem

Har du provat detta själv? Känns som en halvskum sajt?

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Det ska finnas en knapp för lightscribe i CD Burner XP om du uppfyller kraven, så om du inte ser den knappen så har du troligtvis inte installerat några lightscribe-drivrutiner. De drivrutiner som finns är dock gamla 32-bit drivrutiner eftersom HP lade ned lightscribe för 10 år sedan, så det kan eventuellt vara lite knepigt att få det att fungera på ett modernt OS. Samma verkar gälla för Linux också.

Låter som att jag få dra igång en gammal WinXP burk och göra detta på den.

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stoffe_83:

Tveksamt, behövs verkligen speciella skivor?

https://www.amazon.se/Verbatim-Lightscribe-CD-R-spindel-guldy...

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem
Skrivet av stoffe_83:

Tveksamt, behövs verkligen speciella skivor?

Ja.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stoffe_83:

Tveksamt, behövs verkligen speciella skivor?

Ja, du måste ha speciella lightscribe-skivor, tekniken går ut på att ovansidan av skivan har en ytbeläggning som ändrar färg när den belyses av lasern i brännaren.

Permalänk
Medlem

Bränna CD-skiva? Sorry, har nog helt tappat det. Men måste fråga: Vart ska du/ni/hen/alla använda skivorna?

Permalänk
Medlem

Jag En kompis har bränt sådana, men det var några år sedan. *gräver i gömmorna*

Tekniken behöver absolut speciella skivor. De är lite "klibbiga" på nåt sätt på ovansidan, är inte speciellt tåliga, och tycks, baserat på (den tomma) skivan ovan som jag lånade från en kompis för ca 13-15 år sedan inte tåla tidens tand så bra. Ser ganska blekt ut (men det var säkert ingen högkvalitetsbild från början heller i detta fall)
Under skivan ligger en likadan skiva som jag med tusch skrivit något på; den texten har såklart inte blekts. Tycks inte tåla fett från fingrar eller vatten så bra. Färgen lossnar inte, men ytan blir påverkad..

Skivorna är TDK Lightscribe, de hade i övrigt rätt ok kvalitet men kostade någon tia extra styck tror jag. Nu mycket dyrare. Jag hade även någon drive som klarade Labelflash, då bränner man "under" ytan på skivan så de sägs hålla bättre och vara vattentäta.

Men ska man skriva ut bilder på skivor är annars bläckstråleskrivare (om de har den funktionen) helt överlägsna. Ska de vara vattentåliga krävs väl antingen speciell skyddsfärg, eller vissa typer av skivor som sägs hålla färgen lite bättre även vid fukt.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem
Skrivet av stoffe_83:

Har du provat detta själv? Känns som en halvskum sajt?

Halvskum på vilket sätt då? Nej, jag har inte testat programmet själv. Men det finns en uppsjö av information på sajten som beskriver vad lightscribe är och hur tekniken fungerar. Har du överhuvud taget läst vad som står där?

Permalänk
Medlem

Jag är lite osäker men jag tror många brännare klarar Lightscribe, efter att tekniken fick mer fotfäste. Jag har inte sett sådana skivor på läge och jag tror det kan vara svårare att få tag i skivorna än hårdvaran som kan skriva på skivorna. Av de skivor jag sett på olika sajter har jag inte sett röken av Lightscribe skivor, däremot finns fortfarande M-Disc och bättre kvalite BluRay, samt jag såg någon archive BluRay skiva som ganska nyligen lanserats. Lightscribe är inge ide att bry sig om egentligen, köp istället sleevs till dina skivor och sätt in ett eget cover du printat ut tillsammans med skivan. En enklare och bättre universallösning är att försöka med dessa specialskivor.

Tror Nero fortfarande fixar Lightscribe även i modernare utgåvor av programmet, krävs dock hårdvara samt skiva för att det ska funka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 57josa:

Halvskum på vilket sätt då? Nej, jag har inte testat programmet själv. Men det finns en uppsjö av information på sajten som beskriver vad lightscribe är och hur tekniken fungerar. Har du överhuvud taget läst vad som står där?

Jajamensan, det har jag. Men den verkar vara korrekt.

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Jag En kompis har bränt sådana, men det var några år sedan. *gräver i gömmorna*<Uppladdad bildlänk>

Tekniken behöver absolut speciella skivor. De är lite "klibbiga" på nåt sätt på ovansidan, är inte speciellt tåliga, och tycks, baserat på (den tomma) skivan ovan som jag lånade från en kompis för ca 13-15 år sedan inte tåla tidens tand så bra. Ser ganska blekt ut (men det var säkert ingen högkvalitetsbild från början heller i detta fall)
Under skivan ligger en likadan skiva som jag med tusch skrivit något på; den texten har såklart inte blekts. Tycks inte tåla fett från fingrar eller vatten så bra. Färgen lossnar inte, men ytan blir påverkad..

Skivorna är TDK Lightscribe, de hade i övrigt rätt ok kvalitet men kostade någon tia extra styck tror jag. Nu mycket dyrare. Jag hade även någon drive som klarade Labelflash, då bränner man "under" ytan på skivan så de sägs hålla bättre och vara vattentäta.

Men ska man skriva ut bilder på skivor är annars bläckstråleskrivare (om de har den funktionen) helt överlägsna. Ska de vara vattentåliga krävs väl antingen speciell skyddsfärg, eller vissa typer av skivor som sägs hålla färgen lite bättre även vid fukt.

Riktigt snyggt resultat men synd att de kanske inte håller så bra. Kanske bättre att försöka hitta en bläckstråle och printa ovansidan istället. Jag hittade gott om printbara cd-r skivor förrådet här hemma. Kanske är en bättre väg att gå.

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DennisOlof:

Jag har inte sett sådana skivor på läge och jag tror det kan vara svårare att få tag i skivorna än hårdvaran som kan skriva på skivorna. Av de skivor jag sett på olika sajter har jag inte sett röken av Lightscribe skivor,

Lightscribe CD-R skivor
https://www.amazon.se/s?k=Lightscribe+CD-R&crid=3D9JGYMXNZYF&...

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem

Tack för länken, såg de oxå. Men vad dyra de blivit

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dales:

Bränna CD-skiva? Sorry, har nog helt tappat det. Men måste fråga: Vart ska du/ni/hen/alla använda skivorna?

Distribuera egenbränt material.

Jag tycker att musik CD fortfarande är ett utmärkt format än idag och jag slutade aldrig med CD och vinylskivor bara för att det kom streamingtjänster.

För övrigt har jag Spotify premium som oxå används flitigt. Men jag äger ingen Bluetooth högtalare däremot. Jag har flera fina high end anläggningar i flera av rummen hemma. Alla har CD spelare och de används ofta och när jag var utan internetuppkoppling i 6 dagar förra veckan så var det rätt skönt att ha de där CD skivorna. Dessutom är de lossless.

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Medlem

@sp1k3n aha OK, så det finns. Antar att priset är därefter då efterfrågan måste vara nästan obefintlig på dessa speciella skivor.

Permalänk
Medlem

Om efterfrågan är nära obefintlig borde priset vara lågt men så är det tyvärr inte.

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Medlem

@stoffe_83 nja, det kan vara så att det inte finns någon produktion mer och det som finns där ute är kvarvarande lager, då går priserna upp eftersom det finns en efterfrågan på en allt mindre mängd av den produkten.

Jag är osäker men har för mig att Lightscribe aldrig blev så populärt som man trodde, därav det finns mest CD skivor av den varianten. Men det kanske är helt fel ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dales:

Bränna CD-skiva? Sorry, har nog helt tappat det. Men måste fråga: Vart ska du/ni/hen/alla använda skivorna?

Jag har stora mängder musikfiler som jag bränt till CD och stoppar skivorna i CD-spelare för att lyssna på dem.

Visa signatur

Det var bättre förr men det var inte bra då heller