Tappar filer storlek mellan kopieringarna mellan lagringarna?

Permalänk
Medlem

Tappar filer storlek mellan kopieringarna mellan lagringarna?

Håller på att köra backupp på en del mappar som innehåller filformaten mov, wmv, mp4 och mkv.

Så kör med programmet WinMerge för att jämföra mappar emellan så man inte missa något att de innehåller samma saker på backupperna. Då varnar programmet att filerna är olika men de innehåller samma namn och filformat men storleken är olika.

Tex: Plats 1 filstorlek: 1,362,747,327
plats 2 filstorlek: 1,362,747,538

Nu skiljer det bara 211 byte mellan filerna så antar det är inom +- toleranserna beroende på hur filerna blir packade till diverse media?

Så till frågan som rubriken samt gör inte det här ifall man håller på att kopiera samma fil flera gånger om för att skapa nya backupper för en av backupperna gett upp att till slut att filen är oläsbar för den har tappat/ändrar för många bytes?

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Medlem

Om du kopierar filen, alltså CTRL-C, CTRL-V eller liknande så ska det vara exakt samma fil, och självklart samma storlek.
Om du däremot har en video-fil som du öppnar och väljer att konvertera igen eller liknande så är det inte säkert att den blir exakt lika stor.

Hur gör du för att ta backup?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xcorp:

Om du kopierar filen, alltså CTRL-C, CTRL-V eller liknande så ska det vara exakt samma fil, och självklart samma storlek.
Om du däremot har en video-fil som du öppnar och väljer att konvertera igen eller liknande så är det inte säkert att den blir exakt lika stor.

Hur gör du för att ta backup?

Kopieringen/backuppen sker med Ctrl+C och Ctrl+V

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Medlem

Har den ena disken nån form av automatisk komprimering? Videofiler är svåra att komprimera, så det skulle kunna förklara att skillnaden är så liten.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Då ska filerna vara exakt lika stora, om du har Powershell kan du köra

Get-FileHash C:\sökväg\till\filen

på orginal-filen och kopian för att kontrollera checksumman av båda filerna, den ska vara samma.
https://en.wikipedia.org/wiki/Checksum

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Har den ena disken nån form av automatisk komprimering? Videofiler är svåra att komprimera, så det skulle kunna förklara att skillnaden är så liten.

Komprimering på disk/filsystem är helt transparent för ovanliggande lager, för dig som användare kommer varje enskild fil visas med sin okomprimerade storlek.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xcorp:

Komprimering på disk/filsystem är helt transparent för ovanliggande lager, för dig som användare kommer varje enskild fil visas med sin okomprimerade storlek.

Aha! Ok, jag använder det inte själv, så jag spekulerade bara.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xcorp:

Då ska filerna vara exakt lika stora, om du har Powershell kan du köra

Get-FileHash C:\sökväg\till\filen

på orginal-filen och kopian för att kontrollera checksumman av båda filerna, den ska vara samma.
https://en.wikipedia.org/wiki/Checksum

Från disk1 till disk 2 är de identiska

Men från Disk2 map1 till Disk2 map2 så blir det den lilla byt skillnaden. Har kört crystaldisk och Win egna diskhealth kontroll och hittar inget som påvisar något fel eller dåliga regioner.

Disk1 är en extern HDD som är kopplad med USB till datorn, Disk2 är HDD som sitter i datorn

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Medlem
Skrivet av hellmix:

Från disk1 till disk 2 är de identiska

Men från Disk2 map1 till Disk2 map2 så blir det den lilla byt skillnaden. Har kört crystaldisk och Win egna diskhealth kontroll och hittar inget som påvisar något fel eller dåliga regioner.

Disk1 är en extern HDD som är kopplad med USB till datorn, Disk2 är HDD som sitter i datorn

Okej, om du kopierar från Disk1 till D2M1 och D2M2, är filerna i M1 och M2 samma då?

Permalänk
Medlem

Är det på mapparna du kör WinMerge eller på själva filerna? Om det är på mapparna kan det kanske skilja för att det ligger någon dold fil som inte blir kopierad, eller omvänt att det skapas någon dold fil med lite innehåll (OS X skriver alltid massa skräp-filer liknande "._fil1" för diverse metadata om man kopierar saker till filsystem som inte har stöd att lagra metadata "utanför" filstrukturen, kanske Windows gör något liknande?).

Men annars kan jag tänka mig att det är WinMerge som rapporterar något annat än man väntar sig. T ex som tidigare nämnts filernas storlek efter komprimering, eller hur mycket plats filerna tar på disken snarare än hur stora de är (en fil tar mer utrymme än de är stora, lite beroende på filsystem, det blir alltid lite "overhead").

I vilket fall skulle jag definitivt gå till botten med det här innan jag litade på backupen. Det kan vara något som går snett.

Permalänk
Medlem

Kan det handla om att du har olika Allocation unit size på diskarna? Ett filsystem allokerar plats på hårddisken i block, och ifall blockstorleken på diskarna skiljer så kan de facto storleken påverkas av vilken disk man lägger filen på. Osäker på om det inkluderas i siffran som visas. Jag skulle köra hash-testet som nämndes tidigare för att vara säker på att innehållet är oförändrat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xcorp:

Okej, om du kopierar från Disk1 till D2M1 och D2M2, är filerna i M1 och M2 samma då?

Japp kopierar jag D2M1->D2M2 så är de identiska

Skrivet av trudelutt:

Är det på mapparna du kör WinMerge eller på själva filerna? Om det är på mapparna kan det kanske skilja för att det ligger någon dold fil som inte blir kopierad, eller omvänt att det skapas någon dold fil med lite innehåll (OS X skriver alltid massa skräp-filer liknande "._fil1" för diverse metadata om man kopierar saker till filsystem som inte har stöd att lagra metadata "utanför" filstrukturen, kanske Windows gör något liknande?).

Men annars kan jag tänka mig att det är WinMerge som rapporterar något annat än man väntar sig. T ex som tidigare nämnts filernas storlek efter komprimering, eller hur mycket plats filerna tar på disken snarare än hur stora de är (en fil tar mer utrymme än de är stora, lite beroende på filsystem, det blir alltid lite "overhead").

I vilket fall skulle jag definitivt gå till botten med det här innan jag litade på backupen. Det kan vara något som går snett.

WinMerge jämför både mapparna och filerna i mapparna.

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Medlem
Skrivet av hellmix:

Från disk1 till disk 2 är de identiska

Men från Disk2 map1 till Disk2 map2 så blir det den lilla byt skillnaden.
...

Skrivet av hellmix:

Japp kopierar jag D2M1->D2M2 så är de identiska

Nu skriver du emot dig själv, dubbelkolla allt och återkom

Permalänk

DB fil

Det kan vara en. dB fil som inte kopierats. Ställ in så du kan se dolda filer sedan jämför du antal filer mellan mapparna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xcorp:

Nu skriver du emot dig själv, dubbelkolla allt och återkom

Yepp fel av mig men det beror på jag tittade bara snabbt mellan disk1 -> disk2 som va planerat sedan när jag gjorde en extra koll när jag började slå ihop mappar i Disk2 så började de extra byten sakna mellan Disk1 o Disk2m1 och då gjorde jag M2 på D2 för att experimentera som tips härifrån.

Det jag hittar i loggarna som sticker ut och inte stämmer överens är att de filerna som skapades 2014-01-16 i D1 och något hände den 2014-03-27 för då ökade filerna i uppbackningen i D2M1 med de några hundra byte. Medans filerna innan 2014-01-16 och efter 2014-03-27 är helt identiska i D1, D2M1 o D2M2.

Och nu när jag Ctrl+C o +V Så är nu alla filer identiska mellan D2M1 o D2M2. Inga dolda filer finns

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan