GPU till 4K - AMD har bra priser

Permalänk
Medlem

GPU till 4K - AMD har bra priser

Hej!

Jag browsade för att kika in hur läget ser ut på priserna. Har aldrig haft AMD och sökte inte ens efter AMD. Kollade på 40-serierna och såg att 4070 och 4070ti hade gått ner i mer rimliga priser än vad jag sist såg dem vill jag minnas

Kollade hur resterande grafikkort såg ut och märkte att AMDs kort verkade vara på rejält bra pris

7900XTX kan hittas för 13000 annars är snittet 14000, vilket ska tydligen konkurrera med 4080. 4080 sitter dock på 17000

Om så är fallet så är det väl inte ens någon mening att öht diskutera frågan

... Men jag har aldrig använt AMD, och det finns många rykten om AMD

Vad har ni för personliga erfarenheter? Vad tycker ni om priserna mellan AMD och Nvidia? Hur är det med krångel? Är det många krascher och mycket pillande som det snackas så mycket om online? Om du själv använt Nvidia och gick över, vad tycker du och hur skulle du överväga de två?

Har ett 3060 i dagsläget så oavsett om jag går Nvidia eller AMD kommer jag märka stark skillnad i 4k gaming, men priserna är sjukt olika att man undrar ju verkligen ''hmm, what's the catch?''

Jag uppgraderade resterande datorkomponenter tidigare i år för det behövdes och det borde klara 4k (XTX kanske bottleneckas i cyberpunk eller så men det är inte så ofta jag spelar krävande spel/något jag skulle ta åt mig mkt), men för sakens skull sitter jag med 32gig Kingston RAM @5200Mhz, Asus Prime X670E mobo, Ryzen 7600X CPU, Asus Rog Strix 850W nätagg

Jag funderar just på XTX iom prisskillnaden. Tar skiten och glömmer allt i 4 år typ sedan kör en full upgrade och säljer detta systemet. Kanske håller längre. Annars kan jag köpa något billigare alternativ, men om priset är så bra som det ser ut...

Söker åsikter och kommentarer om lite allt som nämnts ovan

Permalänk
Medlem

Hej,
Jag gick från ett 2060 i förra datorn till ett 3060ti i min nuvarande dator. 3060ti bytte jag sedan ut mot ett 6800XT. Minus lite meck med drivrutinerna i samband med bytet så har jag efter det inte haft några som helst problem med AMD. Adrenaline tycker jag är dessutom är lättare och smidigare än Nvidias mjukvara. Mycket nöjd med kortet.

Fick jag välja mellan 7900XTX och ett 4080 för samma peng så hade jag valt 4080 utan att tveka. Ren rastreringsprestanda verkar vara hugget som stucket beroende på titel, med liiiiten fördel AMD, men mycket mer godis med 4080 i form av RT-prestanda, DLSS, FG m.m.

Med 3tkr skillnad och 17tkr i budget hade jag nog ändå sneglat åt 4080 om jag skulle lagt ut de pengar det handlar om. Hade jag haft 14tkr exakt hade jag köpt 7900XTX och sannolikt blivit väldigt nöjd.

Så, där har du mina åsikter.

Permalänk
Medlem

Inte illa tänkt. Bägge korten är ju overkill för Rastrerade spel. Alla nya top-end spel kommer ju ha FSR/DLSS och nya tekniker att använda sig av, och då kanske man lika gärna kan satsa extra på 4080 för just det syftet

Finns även två billigare 4080 modeller ser jag som jämnar (om ändå inte men något) ut prisskillnaden där

Ska tänka lite mer innan jag gör ett beslut över helgen

Grammatik
Permalänk
Medlem

Så länge som jag haft koll på datorhårdvara (sedan 2009) har Amd/Ati generellt haft lite mer FPS per krona, samtidigt som Nvidia haft bättre stöd för GPGpu laster med Cuda osv. Sedan har det varierat vem som fått till den bästa kretsen olika generationer, tex Nvidias 400 och 500 serier var inte så imponerande men inte heller Radeon fury, Radeon 7 etc.

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | GTX 680 | 16 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M

Permalänk
Medlem

Jag har precis i veckan bytt ut min RTX 3060Ti mot en RX 7800XT. Det blev en klar skillnad i Starfield där jag kunde sätta det mesta på ultra. Har inte haft några krascher, men något konstigt har det blivit när jag ska starta om datorn från Windows för att boota tillbaka till Linux, som är på en annan SSD. Har märkt att ibland så gör den ingen omstart utan när den gått ur windows så stängs skärmen ner till sovläge och datorn startar inte om utan står bara och snurrar. Jag måste stänga ner datorn genom att hålla in powerknappen på chassit och sen starta om.
Jag Kan inte komma på någon annan anledning än att det har med det nya grafikkortet att göra eftersom det aldrig hänt tidigare med 3060. Det är iofs inte hela världen, men irriterande.

I övrigt är det inget pillande, bara stoppa in kortet, starta och köra på. I windows får man ju installera drivrutiner förstås.

Visa signatur

Gigabyte UD AX,
Intel i7 13700KF, Arctic Freezer III 280mm. Corsair Dominator Platinum 32GB,
XTX Radeon RX 7800 XT Speedster MERC 319 Black,
Samsung Odyssey G7 Neo "32
Phanteks XT Pro Ultra chassi. Garuda Linux/Windows 11.

Permalänk
Medlem

Har kört enbart AMD de senaste 15 åren och det har bara funkat. Visst har det hänt att någon drivrutin strulat och jag fått rulla tillbaka till föregående för att lösa problemet. Inget onormalt med det, det händer med nvidia-kort också då och då. Det har dock för mig varit väldigt sällsynt.

Du ska inte lyssna på den massiva kritik som råder, framförallt mot drivrutinerna. Den kommer allt som oftast från de som inte har något AMD-kort och som kanske hade ett för 10-15 år sedan som senast. De har således ingen koll utan bara sprider vidare strunt de läser från andra som inte heller vet.

Adrenaline är enastående. Det är så enkelt att göra de inställningar jag vill.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

ASUS radeon 7900 OC XTX finns på netonnet till 13579 + €100 ASUS kickback

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Har kört enbart AMD de senaste 15 åren och det har bara funkat. Visst har det hänt att någon drivrutin strulat och jag fått rulla tillbaka till föregående för att lösa problemet. Inget onormalt med det, det händer med nvidia-kort också då och då. Det har dock för mig varit väldigt sällsynt.

Du ska inte lyssna på den massiva kritik som råder, framförallt mot drivrutinerna. Den kommer allt som oftast från de som inte har något AMD-kort och som kanske hade ett för 10-15 år sedan som senast. De har således ingen koll utan bara sprider vidare strunt de läser från andra som inte heller vet.

Adrenaline är enastående. Det är så enkelt att göra de inställningar jag vill.

Du kan ju läsa här om de senaste drivrutinerna för AMD: https://www.sweclockers.com/forum/trad/1699364-adrenalin-23-9... .

För 3000 mer så blir det svårt att säga 4080. Men du kan hitta 4080 för 13-14’ utan större insats och nyligen sålde Elgiganten 4080 för 12400kr.

Med 4080 får du ett svalare och stabilare kort. Du får bättre rast-prestanda med AMD.

Jag väljer Nvidia pga bättre energieffektivitet och stabilare plattform. Jag är för gammal för krångel, jag uppskattar mer än någonsin att kunna spela 1-2 timmar utan att rummet är en bastu.

Bästa kortet jag ägt var ett MSI 4080 Gaming Trio.

Har nu 4090 TUF OC som är snäppet under pga minimalt Coilwhine som jag inte hör längre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreas89:

Du kan ju läsa här om de senaste drivrutinerna för AMD: https://www.sweclockers.com/forum/trad/1699364-adrenalin-23-9... .

För 3000 mer så blir det svårt att säga 4080. Men du kan hitta 4080 för 13-14’ utan större insats och nyligen sålde Elgiganten 4080 för 12400kr.

Med 4080 får du ett svalare och stabilare kort. Du får bättre rast-prestanda med AMD.

Jag väljer Nvidia pga bättre energieffektivitet och stabilare plattform. Jag är för gammal för krångel, jag uppskattar mer än någonsin att kunna spela 1-2 timmar utan att rummet är en bastu.

Bästa kortet jag ägt var ett MSI 4080 Gaming Trio.

Har nu 4090 TUF OC som är snäppet under pga minimalt Coilwhine som jag inte hör längre.

Som jag skrev. Det händer att det blir strul med någon drivrutin ibland, det händer med nvidias också. När hade du ett AMD-kort själv senast?

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Som jag skrev. Det händer att det blir strul med någon drivrutin ibland, det händer med nvidias också. När hade du ett AMD-kort själv senast?

Har ägt 7900xt och 7900 xtx - Verkar viktigt för dig.

Permalänk
Medlem

Har ett av varje, om än lite äldre Nvidia kort (1080Ti). Tycker första svaret från Tom76 slår huvudet på spiken.
-Inga problem med deras drivrutiner och tom bättre mjukvara hos AMD.
-För samma pris hade man valt Nvidia. Liknande rasterprestanda, man betalar premium för bättre RT prestanda (och nu rekonstruktion som ser spännande ut) samt DLSS>FSR.
-Ska man bara köra raster så är AMD enkelt val, ska man köra path tracing är Nvidia enkelt val. Ska man köra lite "medium RT" då och då får man göra sina avvägningar (nedan).

Skulle personligen säga att premiumen man betalar kan ligga någonstans 10-20% beroende på vilken prisklass det handlar om. Detta gäller alltså om man tänkt köra RT samt uppskalning.
-Vid 7600/4060 är det närmare 0%. Kort man inte kanske använder RT så tungt med samt uppskalning vid 1080p, nej tack.
-Vid 7800/4070 är runt 10% okej. Mest sannolikt 1440p så någon uppskalning kan användas samt att RT kan vara kul att testas lite mer.
-Vid toppen är det okej med högre premuim och tror att mitt resonemang inte behöver upprepas (4k uppskala med quality samt RT bla bla bla). Även att om man redan spenderar dessa summor på ett kort är man kanske mindre känslig för lite premium.

Kollar man just nu billigaste korten ute (15k vs 12.3k) så blir det 22%. Det ligger alltså precis vid den rimliga gränsen om man vet med sig att man vill strålspåra och så.

2 bananer från mig.

Visa signatur

Nr 1: Prime X670-P, 7700X, Peerless Assassin SE, Fury Beast 32GB 6000MHz CL36, 4070 Ti Super, SN850X 1TB + MP600 Pro 2TB, V850 Gold i Multi, North.
Nr 2: B550-A Pro, 5700X, Hyper 212 Evo V2, Vengeance 32GB 3200MHz CL16, 1080 Ti, Firecuda 510 1TB + HDD 3TB, Focus GX 650W, Pure Base 500DX.
Någon laptop eller två.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreas89:

Har ägt 7900xt och 7900 xtx - Verkar viktigt för dig.

De flesta som skriker om hur dåliga AMDs drivers är har inget eller har aldrig haft, inte på väldigt länge i alla fall. Därför jag frågar.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Koodaris:

... Men jag har aldrig använt AMD, och det finns många rykten om AMD

Kolla på recensioner istället för att lyssna på rykten ( som är från 20 år bakåt i tiden ), recensioner från 2-3 pålitliga källor så får du en bild av hur bra korten är.

Skiljer en del mellan vissa titlar men motsvarande kort finns på båda sidor förutom 4090, men det är en prisklass för sig själv.

Att bara generellt fråga efter rekommendationer för kort kommer samla massa fanboys som har åsikter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuuFi:

Kolla på recensioner istället för att lyssna på rykten ( som är från 20 år bakåt i tiden )

Fast nu var det inte några rykten från Nvidia simps jag läste om, utan på AMD forums för att se vad det är för problem folk har i dagsläget

Recensioner nämner dessutom att det finns problem med drivrutiner. Recensioner för Nvidia kort sedan visar att vissa gick från AMD för att få ett mer stabilt system

Men jag har helt glömt att Sweclockers fanns och jag tyckte att i denna frågan var det värt att kolla med vad svenskar tycker om AMD och hur priser ser ut i just Sverige, istället för att allmänt läsa internationellt

Permalänk
Medlem

hm, lite svårt att säga vad morgondagens spel kommer att kräva men 7900xtx har ju betydligt mer minne vilket är ett stort plus så hade valt AMD isåfall om 4k är viktigt, definitivt.

Men i dagsläget är båda grafikkorten hyffsat overkill och 4080,nivdia, har en fördel vad det gäller RT/DLSS så föredrar ett 4080 om man kunde välja fritt just nu.

Drivrutinerna tycker jag personligen är snyggare och mer lättanvändigt i AMD men nvidia är snabbare på att släppa drivrutiner på spelrelease, AMD tar alltid någon dag extra tycker jag.

Körde på ett 7900xtx själv

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hakinger:

Jag har precis i veckan bytt ut min RTX 3060Ti mot en RX 7800XT. Det blev en klar skillnad i Starfield där jag kunde sätta det mesta på ultra. Har inte haft några krascher, men något konstigt har det blivit när jag ska starta om datorn från Windows för att boota tillbaka till Linux, som är på en annan SSD. Har märkt att ibland så gör den ingen omstart utan när den gått ur windows så stängs skärmen ner till sovläge och datorn startar inte om utan står bara och snurrar. Jag måste stänga ner datorn genom att hålla in powerknappen på chassit och sen starta om.
Jag Kan inte komma på någon annan anledning än att det har med det nya grafikkortet att göra eftersom det aldrig hänt tidigare med 3060. Det är iofs inte hela världen, men irriterande.

I övrigt är det inget pillande, bara stoppa in kortet, starta och köra på. I windows får man ju installera drivrutiner förstås.

Jag gick precis som du från ett 3060ti till ett 7800xt och råkade ut för exakt samma problem.
Tyckte mig se ett mönster att felet uppkom mer ofta när jag startade datorn utan att skärmen var påslagen.

Iom att jag bytte chassie så provade jag även att koppla två separata strömkablar till grafikkortet istället för dual-kabeln som jag hade kört innan.

Sen dess har det vara hänt en gång att datorn inte vill starta som den ska. Innan hände det varannan gång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

De flesta som skriker om hur dåliga AMDs drivers är har inget eller har aldrig haft, inte på väldigt länge i alla fall. Därför jag frågar.

Tråden jag länkade borde räcka.

Det pekar ju åt något iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuuFi:

Kolla på recensioner istället för att lyssna på rykten ( som är från 20 år bakåt i tiden ), recensioner från 2-3 pålitliga källor så får du en bild av hur bra korten är.

Skiljer en del mellan vissa titlar men motsvarande kort finns på båda sidor förutom 4090, men det är en prisklass för sig själv.

Att bara generellt fråga efter rekommendationer för kort kommer samla massa fanboys som har åsikter.

Jag tycker faktiskt inte att 4090 är i en prisklass för sig, om man kan tänka sig begagnat.

Vissa här på brädan har fått ett för 15’. Jag fiskade upp ett för lite under 17’.

Nypris är dock galet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

De flesta som skriker om hur dåliga AMDs drivers är har inget eller har aldrig haft, inte på väldigt länge i alla fall. Därför jag frågar.

Men 7000 serien har ju haft ganska många problem i många spel, kolla amds driver logg...

Spel som inte fungerar med 7000 serien utan att man stänger av en del settings, hög idle, skärmar som inte fungerar med hdr, kan inte streama med vissa codecs etc etc...
Senaste är ju att CS2 inte fungerar med amd utan massiva stutters

Jag säger inte att nvidia varit felfria men deras drivers har ju inte varit lika problematiska denna gen iaf

Edit
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1699670-call-of-duty-m...

En till tråd, fjärde denna vecka 😊

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1699680-blackscreen-vi...
Och en till..

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreas89:

Tråden jag länkade borde räcka.

Det pekar ju åt något iaf.

Skrivet av Swedishchef_90:

Men 7000 serien har ju haft ganska många problem i många spel, kolla amds driver logg...

Spel som inte fungerar med 7000 serien utan att man stänger av en del settings, hög idle, skärmar som inte fungerar med hdr, kan inte streama med vissa codecs etc etc...
Senaste är ju att CS2 inte fungerar med amd utan massiva stutters

Jag säger inte att nvidia varit felfria men deras drivers har ju inte varit lika problematiska denna gen iaf

Edit
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1699670-call-of-duty-m...

En till tråd, fjärde denna vecka 😊

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1699680-blackscreen-vi...
Och en till..

Aldrig påstått att det inte finns problem. Det som irriterar mig är, som jag tidigare nämnt, att de som ropar varg allra högst är i stort sett hela tiden de som inte har någon egen erfarenhet.

Nog om det, jag tänker inte tjafsa om detta i evighet så är det viktigt vinna tråden så kommentera gärna, jag avföljer iaf.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Köpte 7900XTX vid release från AMD för 13k. Är nöjd och har inte haft problem med drivrutiner eller dator. Gick från Nvidia 2070 (hade 1080 innan dess).

Negativa saker
- Spoltjut vid 400+ FPS t.ex. vid laddningsskärmar om jag inte satt någon maxfps
- Värmen. Kortet blir varmt och drar mycket ström, mitt lilla kontor blir ganska varmt på sommaren om jag spelar ett par timmar

Visa signatur

Mvh Milky - citera för svar
Fractal Meshify C - Ryzen 7 7800X3D - Thermalright Peerless Assassin 120SE - Kingston Fury Beast 6000 MHz 2x16 GB - Asus TUF Gaming B650-Plus - AMD 7900 XTX - Corsair RM1000X Shift
Köp/sälj-betyg Sweclockers marknad; 1, 2, 3, 4, 5