Permalänk
Bussovi_ by XHI
Skrivet av loefet:

Hjälpte min lillasyster att ta körkortet nyss i vuxen ålder, och enligt hennes körskolelärare så är skitväder nog något man vill ha på sin uppkörning. Då alla måste köra långsamt samt att man inte kan se strecken på vägen vilket gör placeringen mycket friare, vilket leder till högre procent som klarar uppkörningen enligt statistiken jämfört med en dag som har fint väder.

Det där stämmer inte helt. Jag har haft flera elever som valt att köra precis som en sommardag vid halt väglag och då har det gått åt skogen. Detta trots att man har kört lugnt och fint och påpekat det x antal ggr inför provet med att hastigheten avgörs av sikten, väglaget och omgivningen.

Men ja, det där med plac och linjer försvinner i princip helt tack vare snön. Perfekt vid parkeringen.

Skrivet av loefet:

Kontentan tycker jag är: Att börja köra med en kompis/mamma/pappa osv är rätt bra, för att känna bilen. Ur trafikvett tycker jag det kan vara rätt dumt att välja någon som är mycket äldre än dig. Detta pga. andra regler som gäller nu jämfört med förr. Vi pratar om cirkulationsplatser, ekodriving, gamla inlärda vanor osv.

Detta har jag erfarenhet av när jag hör min bonusdotters erfarenhet med att köra med hennes pappa. Hon blir så arg när jag påpekar att hon måste tänka på hur hon växlar, "ekodriving" med hennes var: Men detta är vad jag lärt mig av pappa?

Håller med dig!
Märks på mina elever som kört med ex mormor/morfar/farfar/farmor där reglerna kan bli tokiga. Har de dock tagit AM-kortet tidigare brukar det lösa sig.

Hur ska man växla då?
Lite nyfiken pga man har tänkt om angående detta då man förut sa att det ska hoppas växlar. Men nu har man gått tillbaka till att ta varje växel (såvida inte man ska hoppa över växel pga gasat för mycket/hamnar i en olycka om man inte pressar på gasen rejält.

Visa signatur

Halo kompis!

Permalänk
Medlem

Tog körkort för både bil och motorcykel samtidigt. För bil var det både privat och körskola. För motorcykel enbart körskola. Jag har haft mitt körkort sedan 1985. Det var sista året man kunde övningsköra på en 125:a (lätt motorcykel) och sedan automatiskt få körkortet omvandlat till tung motorcykel när man fyllde 18 år så jag ville passa på innan det blev krångligare.

Finns möjlighet att ta körkort för lastbil i mitt nya jobb, men är osäker på om jag vill göra det. Innebär ju att jag troligen måste köra lastbil sedan om jag tar kortet. Kollegan som gjorde det nyligen menar att det inte var särskilt svårt att ta körkortet. Vi får se.

Edit: Jag är förresten handledare för min yngsta dotter just nu. Har handlett de andra barnen också och det gick bra. Kan säga att det är lite läskigt att vara handledare, man blir ganska maktlös och kan inte göra mycket mer än ropa "bromsa" när det blir kris. Men tar man det lugnt så brukar det gå bra.

Permalänk
Medlem

Hur såg din resa till körkortet ut?
Jag började ta körkort efter att jag hade muckat från lumpen på våren. Jag höll på under sommaren.

Var det enbart via en trafikskola?
Ja, i stort sett. Körde någon gång med min kusin, men det var innan jag satte i gång på allvar.

Körde du enbart privat med familj/vänner eller någon helt random eller bekant till en bekant?
Ingen i min närhet hade körkort eller bil som kunde ställa upp som det hade behövts, men jag fick pengar av mina föräldrar för att ta körkort, som täckte delar av kostnaderna.

Kanske gjorde du en blandning av att både köra privat hemma och med en trafikskola?
Nej.

Vad gjorde att det blev just det valet?
Det var det som stod till buds. 19 lektioner och en halkkörning fick jag betala.

Släng gärna in hur länge ni har haft körkortet också!
Sedan 1985.

Permalänk
Medlem

Hur såg din resa till körkortet ut?
Tog lämp och övningskörde en del med farsan, sen tog jag intensivkurs

Var det enbart via en trafikskola?
Nej

Körde du enbart privat med familj/vänner eller någon helt random eller bekant till en bekant?
Nej inte enbart

Kanske gjorde du en blandning av att både köra privat hemma och med en trafikskola?
Ja, det blev övningskörning med farsan samt intensivkurs.

Vad gjorde att det blev just det valet?
Lokala trafikskolans "intensivkurs" var en gång i veckan så det blev Kungälv till slut.

Släng gärna in hur länge ni har haft körkortet också!
Sedan 2001

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------