Valve öppnar dubbeldörren till Counter-Strike 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ostbullen:

Hm kan ju vara linuxversionen som är mög. Kan dra ner cs2 ikv och se hur det flyter på med burken i sign(rtx2070 är ju inte mycket bättre än rx5700)

Gjorde ett test nu, körde igenom botmatchen på dust 2 som man tvingades till vid uppstart.

Körde i 1440p med följande settings ^ Buttery smooth aldrig under 150fps, inga stutters vad jag noterade.

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem

Humm...
Varför hittar jag inte Counter-Strike: Global Offensive i Steam Store?

Eller förresten, CS2 är ju FTP, men vad köper jag till extra om jag köper det?

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ostbullen:

Hm kan ju vara linuxversionen som är mög. Kan dra ner cs2 ikv och se hur det flyter på med burken i sign(rtx2070 är ju inte mycket bättre än rx5700)

Du får gärna testa, alltid intressant med resultat oavsett vad dom är så man kan spåra ner problemet.
Personligen misstänker jag att Nvidia kommer fungera bättre.

Nåt jag märkt med nvidia kort är att FSR om nåt fungerar bättre för mig med Nvidia i linux än med AMD kort.

Konsensus numera bland folk är att AMD is the shit men jag har kört linux i 22 år och Nvidia var uteslutet enda alternativet fram tills för kanske 5 år sedan eller nåt sånt.
Nvidia upplever jag deras kort mer konsekventa, bättre flyt, något stabilare drivers, bättre features för produktivitet som CUDA och NVEC.

Kör Nvidia i Labb riggen, också linux, mest för OBS och NVEC stödet.

Jag har en rigg med typ GTX1060 så kan testa på den också och se om ett sämre kort presterar as intended.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xfade:

Humm...
Varför hittar jag inte Counter-Strike: Global Offensive i Steam Store?

Eftersom att spelet inte längre finns kanske ?

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ostbullen:

Gjorde ett test nu, körde igenom botmatchen på dust 2 som man tvingades till vid uppstart.

<Uppladdad bildlänk>
Körde i 1440p med följande settings ^ Buttery smooth aldrig under 150fps, inga stutters vad jag noterade.

<Uppladdad bildlänk>

Goo Nvidia antar jag XD

Som sagt inte direkt förvånad om AMD har problem då mitt äldre 1000 seriens Nvidia kort ofta är mer "kompatibelt" än AMD ditot.
Får kika mer på om jag kan lösa micro stutterigen för FPS'en kan jag få ut nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

Eftersom att spelet inte längre finns kanske ?

Det finns då det ingår i premium CS2

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Viking
Skrivet av xfade:

Det finns då det ingår i premium CS2

Va??

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

Goo Nvidia antar jag XD

Som sagt inte direkt förvånad om AMD har problem då mitt äldre 1000 seriens Nvidia kort ofta är mer "kompatibelt" än AMD ditot.
Får kika mer på om jag kan lösa micro stutterigen för FPS'en kan jag få ut nu.

Det du kan testa som hjälpte mig i tf2(om du inte redan tänker på det) är att stänga ner "friends"-rutan i steam när du spelar. Sedan någon uppdatering tillbaka slukar den en del resurser :/

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem

Skulle starta andra matchen, får då nåt felmeddelande och Steam börjar validera filer och laddar ner hela spelet igen. Konstig bugg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ostbullen:

Gjorde ett test nu, körde igenom botmatchen på dust 2 som man tvingades till vid uppstart.

<Uppladdad bildlänk>
Körde i 1440p med följande settings ^ Buttery smooth aldrig under 150fps, inga stutters vad jag noterade.

<Uppladdad bildlänk>

Ljud problemet var jag tydligen inte ensam om.
https://github.com/ValveSoftware/csgo-osx-linux/issues/3256

Verkar inte som CS2 stödjer Pulseuadio utan använder alsa direkt utan nån form av mjukvarumixer imellan villket då kräver att spelet är ensamt om ljudkortet.

Alltså som gammla hederliga Soundblaster 16 eran där enbart ett program kunde använda ljudkortet i windows 95.
Sedan fick vi ju hardware mixing med Soundblater Live! och efter det gick vi tillbaks till mjuvkarumixing för devsen hatar HW mixing...

Och det verkar som CS2 vill ha ljudkortet för sig självt, förklara varför jag bara har ljud ibland.
Är mitt inbyggda ljudkort i ANUS X570 mobo det primära i OS'et så allt använder det blir det inget ljud i CS2, däremot har jag ljud i mitt headset om jag väljer det i CS2.

Så satt headsettet som primärt, och sedan i spelet angav jag ALC1220 Analog som mitt mobo och många likt det säkert har (folk i länken inkluderat) så fungerar ljudet.

Det är ju minst sagt uselt att vi ska vara tillbaks på 90 tals problem.

Aldrig spelat Dota2 men det verkar berört med så ska man tro tråden bör det vara fixat kanske nästa update.

Skrivet av Ostbullen:

Det du kan testa som hjälpte mig i tf2(om du inte redan tänker på det) är att stänga ner "friends"-rutan i steam när du spelar. Sedan någon uppdatering tillbaka slukar den en del resurser :/

Ska kika på den!
Resursbrister i bakgrunden tror jag inte, la över spelet på en relativt ny 2TB NVME med DRAM cache, sedan CPU use är minimalt med 12C/24T och 96GB ram.

Nätverket är nog nästan uteslutet med då spel lokalt med botar dock är bättre men inte felfritt.
Det var nog en hel del lagg mot servers igår för det är klart bättre i dag men inte bra nog.

Men ska kolla på frend listan den är nog på.

Permalänk
Medlem

Cs är och har alltid varit ett toppenspel. Kanske testar detta också. Det jag direkt saknar är public 10 mot 10 på kartor som prodigy, cbble, office, italy, iceworld, poolday mfl men framförallt det klassiska wc3 mod

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

Eftersom att spelet inte längre finns kanske ?

Spelet har ersatts av CS2, precis som OW2 gjorde

Permalänk
Medlem

Funkar inte på min Mac.. vad ska man nu göra med sin fritid?

Visa signatur

Torsdag hela veckan =D

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

Goo Nvidia antar jag XD

Som sagt inte direkt förvånad om AMD har problem då mitt äldre 1000 seriens Nvidia kort ofta är mer "kompatibelt" än AMD ditot.
Får kika mer på om jag kan lösa micro stutterigen för FPS'en kan jag få ut nu.

Har inga problem och kör med ett AMD kort så länge man har senaste drivrutinerna som har stöd för CS:2 om man inte sitter med dom så kan man inte klaga på att det laggar.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tauri85:

Skulle starta andra matchen, får då nåt felmeddelande och Steam börjar validera filer och laddar ner hela spelet igen. Konstig bugg

Tror inte att den laddar ner hela spelet igen bara CS:3 uppdateringen är större en vad hela CS:GO var,

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

"Buy Prime Status Upgrade
Counter-Strike: Global Offensive and Counter-Strike 2 players with Prime Status are matched with other Prime Status players and are eligible to receive Prime-exclusive souvenir items, item drops, and weapon cases.

This package grants Prime Account Status in Counter-Strike: Global Offensive and in Counter-Strike 2."

Verkar dumt om spelet inte finns mer..?

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av xfade:

"Buy Prime Status Upgrade
Counter-Strike: Global Offensive and Counter-Strike 2 players with Prime Status are matched with other Prime Status players and are eligible to receive Prime-exclusive souvenir items, item drops, and weapon cases.

This package grants Prime Account Status in Counter-Strike: Global Offensive and in Counter-Strike 2."

Verkar dumt om spelet inte finns mer..?

hehehe, CS GO is no more, så är det

Som när overwatch försvann när OW2 kom, så enkelt är det... dom vill väl inte splittra spelarbasen, som när CSGO kom tex, va många kvar i CSS ett bra tag

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

Har inga problem och kör med ett AMD kort så länge man har senaste drivrutinerna som har stöd för CS:2 om man inte sitter med dom så kan man inte klaga på att det laggar.

Vitt jag vet finns det i dagsläget igen linux kernel eller amd firmware eller mesa optimerat för just CS2.
Men rätta mig om jag har fel.

Desutom är ju minimikraven skit och inget men reflekterar inte direkt verkligheten.
https://www.phoronix.com/news/Counter-Strike-2-Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

Vitt jag vet finns det i dagsläget igen linux kernel eller amd firmware eller mesa optimerat för just CS2.
Men rätta mig om jag har fel.

Desutom är ju minimikraven skit och inget men reflekterar inte direkt verkligheten.
https://www.phoronix.com/news/Counter-Strike-2-Linux

23.9.3 finns för Windows i alla fall med support för CS:2

https://www.amd.com/en/support/kb/release-notes/rn-rad-win-23...

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

23.9.3 finns för Windows i alla fall med support för CS:2

https://www.amd.com/en/support/kb/release-notes/rn-rad-win-23...

Jo jag vet vart man hittar AMD "Windows" drivers, hjälper föga dock för dom som ej kör windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

Jo jag vet vart man hittar AMD "Windows" drivers, hjälper föga dock för dom som ej kör windows.

Tyvärr så är det Windows som gäller om ska få uppdateringarna så fort dom kommer.

Om man väljer att köra Linux så får man stå ut med att vänta ett tag innan nya spel och drivrutiner släpps.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

Vitt jag vet finns det i dagsläget igen linux kernel eller amd firmware eller mesa optimerat för just CS2.
Men rätta mig om jag har fel.

Desutom är ju minimikraven skit och inget men reflekterar inte direkt verkligheten.
https://www.phoronix.com/news/Counter-Strike-2-Linux

Även på "low end" maskin så värkar CS:2 flytta på ganska bra har är en som testar med en i5 2400 och ett GTX 560Ti i full 1080p med runt 80-130Fps i Death match vilket är det mest krävande man kan köra i CS:2 i vanlig comp match borde fps ligga på drygt 150.

https://youtu.be/ckOTeY6u_mM?si=ysEqqm8gnwoaqqVN&t=177

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

Tyvärr så är det Windows som gäller om ska få uppdateringarna så fort dom kommer.

Om man väljer att köra Linux så får man stå ut med att vänta ett tag innan nya spel och drivrutiner släpps.

Ja jag väljer att köra linux då jag inte står ut med DRM AD OS windows Spyware, jupp för spel för mig är som bäst 3:e saken på listan.
CSGO har jag 33 timmar i licksom.
Bara för jag har åsikter och är kritisk till detta "släpp" där man ersätter nåt som fungerar för dom flesta med nåt som lider av mycket problem.

Sedan får man attityden kör Windows eller skaffar ett RETX4090 istället för din 4 år gammla brödrost.

Det fins noll ursäkter varföre ett spel som CS2 som ser ut som det var fött 2005 inte ska flyta.
Dessutom ligger jag på i princip 144 Vsync låst med Freesync nu på High, problemet är allt jävla microstuttering som sker random, ena stunden 144 silk smooth, nästa käns det som 30fps men enligt cl_showfps 2 så är allt korekt så får en att undra om det är nåt fel på net eller input koden i spelet.

En observartion jag gjort är att microstuttering inte sker om du spectatar från en bot eller spelares view, lag skan ske men också mindre, o ja har testat olika möss och skit, spelar igen roll heller.

Om spelet även offline kör nätverkskod förr local games likt hur gamla quake motorerna gjorde så kan det ju vara nån missmatch mellan nätverkskoden och input som inte matchar då local input ska matcha vad servern förväntar sig. Gör den inte det då man får skit som rubber banding i mer seriösa fall eller stutter och annat.

https://steamcommunity.com/app/730/discussions/0/388159689725...
Som sagt bara googla så finns det massa raporter om folk som har problem med micro stutter, lag och frysningar som stämmer med vad jag upplever.

Skrivet av Felixark:

Även på "low end" maskin så värkar CS:2 flytta på ganska bra har är en som testar med en i5 2400 och ett GTX 560Ti i full 1080p med runt 80-130Fps i Death match vilket är det mest krävande man kan köra i CS:2 i vanlig comp match borde fps ligga på drygt 150.

https://youtu.be/ckOTeY6u_mM?si=ysEqqm8gnwoaqqVN&t=177

Jag kan dra fram min 2500K också med RX560 och se hur det går eller Min Xeon med typ GTX1060 och ser hur de går, och ja det ska gå på potatisar och brödrostar.

Micro stutterigen och lagget verkar i slutändan inte ha mycket med framraten att göra eller ens frame timing så börjar misstänka input/network code, ljudet enligt någon skapar fryslagg och ja ljudet var ju knappt implementerat märker man ju nu i Linux versionen där pulsaudio stöd ej verkar finnas.

EDIT: en anna bug jag hittat är att oavsett hur MYCKET jag väljer "High Texture Quality" så får jag "Very High", kan gå ur menyn och komma tillbaks. Jag har kunna sätta lägre typ low osv men just High blir alltid Very high just nu.
Skumt som fan.

Spelet känns väldigt mycket beta i linux i alla fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

Verkar inte som CS2 stödjer Pulseuadio utan använder alsa direkt utan nån form av mjukvarumixer imellan villket då kräver att spelet är ensamt om ljudkortet.

Alltså som gammla hederliga Soundblaster 16 eran där enbart ett program kunde använda ljudkortet i windows 95.
Sedan fick vi ju hardware mixing med Soundblater Live! och efter det gick vi tillbaks till mjuvkarumixing för devsen hatar HW mixing...

Och det verkar som CS2 vill ha ljudkortet för sig självt, förklara varför jag bara har ljud ibland.
Är mitt inbyggda ljudkort i ANUS X570 mobo det primära i OS'et så allt använder det blir det inget ljud i CS2, däremot har jag ljud i mitt headset om jag väljer det i CS2.

Så satt headsettet som primärt, och sedan i spelet angav jag ALC1220 Analog som mitt mobo och många likt det säkert har (folk i länken inkluderat) så fungerar ljudet.

Det är ju minst sagt uselt att vi ska vara tillbaks på 90 tals problem.

Ah sedär. körde litegranna mer nu på kvällen, och råkade ut för exakt samma. Var ju kul att köra dm utan ljud <.<

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

Ja jag väljer att köra linux då jag inte står ut med DRM AD OS windows Spyware, jupp för spel för mig är som bäst 3:e saken på listan.
CSGO har jag 33 timmar i licksom.
Bara för jag har åsikter och är kritisk till detta "släpp" där man ersätter nåt som fungerar för dom flesta med nåt som lider av mycket problem.

Sedan får man attityden kör Windows eller skaffar ett RETX4090 istället för din 4 år gammla brödrost.

Det fins noll ursäkter varföre ett spel som CS2 som ser ut som det var fött 2005 inte ska flyta.
Dessutom ligger jag på i princip 144 Vsync låst med Freesync nu på High, problemet är allt jävla microstuttering som sker random, ena stunden 144 silk smooth, nästa käns det som 30fps men enligt cl_showfps 2 så är allt korekt så får en att undra om det är nåt fel på net eller input koden i spelet.

En observartion jag gjort är att microstuttering inte sker om du spectatar från en bot eller spelares view, lag skan ske men också mindre, o ja har testat olika möss och skit, spelar igen roll heller.

Om spelet även offline kör nätverkskod förr local games likt hur gamla quake motorerna gjorde så kan det ju vara nån missmatch mellan nätverkskoden och input som inte matchar då local input ska matcha vad servern förväntar sig. Gör den inte det då man får skit som rubber banding i mer seriösa fall eller stutter och annat.

https://steamcommunity.com/app/730/discussions/0/388159689725...
Som sagt bara googla så finns det massa raporter om folk som har problem med micro stutter, lag och frysningar som stämmer med vad jag upplever.

Jag kan dra fram min 2500K också med RX560 och se hur det går eller Min Xeon med typ GTX1060 och ser hur de går, och ja det ska gå på potatisar och brödrostar.

Micro stutterigen och lagget verkar i slutändan inte ha mycket med framraten att göra eller ens frame timing så börjar misstänka input/network code, ljudet enligt någon skapar fryslagg och ja ljudet var ju knappt implementerat märker man ju nu i Linux versionen där pulsaudio stöd ej verkar finnas.

EDIT: en anna bug jag hittat är att oavsett hur MYCKET jag väljer "High Texture Quality" så får jag "Very High", kan gå ur menyn och komma tillbaks. Jag har kunna sätta lägre typ low osv men just High blir alltid Very high just nu.
Skumt som fan.

Spelet känns väldigt mycket beta i linux i alla fall.

Sorry men problemet ligger i att du kör Linux kommer säkert en uppdatering om några veckor som löser detta. Valve prioriterar ju självklart att spelet ska flytta på bra på Windows som 95%+ av alla som kör spel på steam använder just nu.

Du kan inte förvänta dig perfekt stöd för ett operativsystem som någon enstaka procent av steams användare kör i dagsläget.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Ja, tack för allt, CS:GO … det är mer eller mindre exakt tio år sedan jag blev fast, alldeles lagom för att sitta i Hammarskjöldsalen och se Fnatic ta hem den första majorn till allas förvåning.

Över 2000 timmar blev det – ingen iögonfallande siffra förstås, men jag kan inte tänka mig att jag lagt ens en femtedel av det i något annat spel.

Alla som följt CS:GO genom åren måste se ESL:s hyllningsfilm!

https://youtu.be/KDYv0HJXo-c

Tårar i halsen och gåshud. Cs var en stor del av mitt liv, och man följde alla matcher på den tiden.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Ah, MX Blues, the power of nuclear bombs at your fingertips!

13700KF / Gigabyte Z790UD / 32gb DDR5@6000mhz / Powercolor RX 6700 XT 12Gb / NZXT HALE90 750 / NZXT H2 White

Permalänk
Medlem
Skrivet av Babakunde:

Haha men va? CS är klassiskt och håller sig till sin identitet.

Tror du borde rikta din uppmärksamhet mot Call of Duty, Apex, Fortnite eller Battlefield.

1.6 kanske kan sägas vara klassiskt men GO var på väg att gå ett öde värre än Source till mötes innan valve började pusha skins och så vidare. CS2 är resultatet av att man spelar det allra säkraste kortet som kommer genrera maximal vinst med minimal förlust men bevisligen räcker det för att valve ska höjas till skyarna.

För spelarna är det egentligen bara tråkigt. Ingen av spelen du nämner frångår den formulan särskilt mycket heller för den delen, bara massa iterativ smörja.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

1.6 kanske kan sägas vara klassiskt men GO var på väg att gå ett öde värre än Source till mötes innan valve började pusha skins och så vidare. CS2 är resultatet av att man spelar det allra säkraste kortet som kommer genrera maximal vinst med minimal förlust men bevisligen räcker det för att valve ska höjas till skyarna.

För spelarna är det egentligen bara tråkigt. Ingen av spelen du nämner frångår den formulan särskilt mycket heller för den delen, bara massa iterativ smörja.

Konstigt att jag har dubbelt så många timmar på CS:GO/CS:2 än något annat spel även fast att det är så "simpelt och tråkigt" då ?

Helt ärligt så är det simpla vad jag gillar mest med CS spelen och därmed anledningen varför jag har fastna för det alla dessa år. Har aldrig fastnat för spel som Rainbow six siege och Valorant tycker att det är alldeles för "komplicerade" för att vara ett FPS spel.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

Sorry men problemet ligger i att du kör Linux kommer säkert en uppdatering om några veckor som löser detta. Valve prioriterar ju självklart att spelet ska flytta på bra på Windows som 95%+ av alla som kör spel på steam använder just nu.

Du kan inte förvänta dig perfekt stöd för ett operativsystem som någon enstaka procent av steams användare kör i dagsläget.

Förväntar mig nödvändigt vis inte perfekt stöd men dom ersatte nåt som fungerar med nåt som är trasigt för dom med linux, och av allt att döma många windows användare med, även med next gen grafikkort.
Dessutom är CS2 linux native vilket är lite löjligt.

Tänkte testa senaste proton-ge men har belat med alla settings folk säger kan vara orsaken till stutter och lagg.
Har testat utan AA osv, men det kom nån "liten update nu i kväll", samma build av spelet men men.

Oavsett så kan CMAA2 vara bättre än MSAA enligt vissa, testat det innan så lite wierd, har testat utan AA men men gud jag hatar att inte ha AA.

Men undrar också om inte "High" Texture and model Quality är buggat för low, medium och very high kan jag sätta och få korekt men "high" blir alltid very high, verkar vara klassiskt whoppsi när någon kodat.
Gjort samma sak mer eller mindre i min port av Action quake 2 nyligen (föregångaren till CS, samma dev team).

Sedan har jag helt stängt av micen i spelet, och ändrat lite där.

Exakt vad eller villka settings som fixade problemet eller ja "fixade".
Jag kör freesync så för det mesta ligger jag runt 144fps, men nu är micro stutterigen borta i 10-20% av tiden istället för det omvända.
Så verkar lite som man bör undvika "high" texture quality tex för det för mig blir alltid ändrat till Very high.

Det är mina settings som jag nu till slut efter ett par dagars bel fått fram som verkar fungerar och vara spelbara dock ej perfekta.
Jag kör 3440x1440, har så klart testa 2560x1440 eftersom dom flesta har just 16:9 och som jag sa innan så verkar min FPS normal för RX5700.
Kör desutom FSR Ultra Quality så det ger ungefär samma upplösning som 2560x1080 som grafikkortet måste rendera så bör vara mindre krävande än native 1440 på 16:9.

Som sagt varför exakt dessa setting plus ljud tweaks nu får spelet att flyta på 90% av tiden vet jag inte. Med ett hack här å där, who knows för FPS och frame timing är inte direkt förändrad med mer än några procent mot tidigare settings där spelet bettede sig som musen hade input på 30hz och allt var mictro stutter hell.

EDIT:
Drog ner readeontop så jag kan se hur GPU'n beter sig.
Med medium Texturer runt 6.5Gb använt, med Very High ca 7GB så ja hade aldrig brist på VRAM.
Och Very High fungerade bra nu med, efter en hel del testande verkar MSAA vara problemet som nån artikel jag fan antyde.
Inte bara om du har det på MEN har det varit på som det är vid första start av spelet, eller vid en reset av grafikinställningarna så måste man i princip starta om spelet annars får man kastrerade FPS och det är omöjligt att ställa in lämpliga inställningar.

Så kan i princip spela native 3440x1440 high nu, vist dippar lite när det går hett till med en hel del fiender så jag kommer nog föredra det med Ultra Qualtiy FSR så det för mina antika ögon duger mer än väl.

I princip inställningarna på bild ovan fast med Very High Textur och Model Quality.
Når 100% GPU use i bland men i princip ligger det runt 90% ge och ta lite.

Tills dom uppdatear och fixar deverse problem blirt det nog inte bättre än så.

Så min slutsats just nu, undvik MSAA och har det varit på starta om spelet, i regel starta om spelet om du ändrar grafiken annars verkar man lätt få prestanda problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ostbullen:

Ah sedär. körde litegranna mer nu på kvällen, och råkade ut för exakt samma. Var ju kul att köra dm utan ljud <.<

kan du kolla om Texture och Model Quality kan sättas till "high" för dit. jag kan sätta "low", "medium" och "very high" och det blir rätt men sätter jag "high" så ställer den in "very high" igen nästa gång jag går in i menyn.
Undrar om dom råkat peka båda inställningarna på very high av misstag.