Bat-fil för att ändra färgprofil?

Permalänk
Medlem

Bat-fil för att ändra färgprofil?

Hoppas någon är ninja på att snickra bat-filer här.

För att göra livet lite enklare vill jag göra bat-filer för att ladda/aktivera eller avaktivera färgprofiler för skärmen.

Poängen med det hela är att jag har olika LUT's som jag smidigt vill kunna växla mellan (inget problem så långt), men för att färghanteringen i Windows ska funka behöver jag även ändra vilken profil som är knuten till skärmen.

Har inte den blekaste vilka kommandon som kan vara knutna till det, så hoppas någon här har koll.

Permalänk

Vet ej men chat-GPT gav följande:

Citat:

För att skapa en BAT-fil (batchfil) som kan användas för att växla mellan olika färgprofiler i Windows, kan du använda kommandot colorcpl. Detta kommando låter dig ändra färgprofilen på din Windows-dator. Följ stegen nedan för att skapa BAT-filen:

Öppna en textredigerare som Notepad på din Windows-dator.

Kopiera och klistra in följande kommando i textredigeraren:

batch
Copy code
@echo off
echo Välj en färgprofil:
echo.
echo 1. Färgprofil 1
echo 2. Färgprofil 2
echo 3. Färgprofil 3
echo.
set /p val="Ange numret för önskad färgprofil: "

if "%val%"=="1" (
colorcpl
colorprofiler -setactive "Färgprofil 1"
) elseif "%val%"=="2" (
colorcpl
colorprofiler -setactive "Färgprofil 2"
) elseif "%val%"=="3" (
colorcpl
colorprofiler -setactive "Färgprofil 3"
) else (
echo Ogiltigt val. Välj en giltig färgprofil.
)

echo.
pause

Du kan redigera listan över färgprofiler genom att ändra "Färgprofil 1", "Färgprofil 2" och "Färgprofil 3" till de exakta namnen på de färgprofiler du vill använda.

Spara filen med ett lämpligt namn, till exempel "ChangeColorProfile.bat". Se till att spara den som en ".bat"-fil och inte som en ".txt"-fil.

Nu kan du köra BAT-filen genom att dubbelklicka på den. Den kommer att visa en lista över tillgängliga färgprofiler och be dig välja en. När du har gjort ditt val kommer den att ändra färgprofilen i Windows till den du har valt.

Kom ihåg att du måste ha administratörsbehörighet för att ändra färgprofiler på din dator.

Visa signatur

6700K @ 4,8GHz | 32GB | 3070

Permalänk
Medlem
Skrivet av frasse_84:

Vet ej men chat-GPT gav följande:

Får det tyvärr inte att funka. Colorprofiler verkar inte existera. Colorcpl.exe verkar vara rätt program för att hantera profiler, men -setactive funkar inte. Verkar dock som det är tänkt att funka som "colorcpl färgprofil". Tyvärr har det ingen effekt.

Ska försöka gräva vidare lite kring colorcpl och se hur det kan användas från kommandotolken.