Bättre intern SATA-HDD numera, för lagring?

Permalänk
Medlem

Bättre intern SATA-HDD numera, för lagring?

Hej gott folk,

Jag sitter just nu med två lastgamla 3TB-diskar som jag anser börjar hicka lite för mycket på sistone.

Jag söker en 12-20TB för att ersätta dessa, för långtidslagring av både mindre och större filer.

Vad för erfarenheter har ni av diskar i det här segmentet?
Jag lägger gärna några extra kronor på en tillförlitlig sådan.

Ett alternativ är https://www.webhallen.com/se/product/353936-Seagate-Exos-X18-...

Ett annat kanske är

https://www.webhallen.com/se/product/345118-Toshiba-MG09-18TB...

Vilka tillverkare är bäst numera?

Disken ska sitta i min stationära PC.

Permalänk
Medlem

Alla är rätt okej, men risken finns för oavsett vilken disk du väljer.
Ha en riktig backup på det som du absolut inte kan riskera.
Företags diskar är troligen lite bättre, men ibland är det typ bara garantier som skiljer eller att de erbjuder räddning av data om den kraschar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sions:

Alla är rätt okej, men risken finns för oavsett vilken disk du väljer.
Ha en riktig backup på det som du absolut inte kan riskera.
Företags diskar är troligen lite bättre, men ibland är det typ bara garantier som skiljer eller att de erbjuder räddning av data om den kraschar.

Ok, tack för svar!

Alltid värdefullt att höra om andras erfarenheter.

Permalänk
Medlem

Ganska likvärdigt, Seagate har haft lite problem på senaste tiden men vi snackar låga ental i procent som fallerar. Som sagt redundans och backup rutiner är betydligt viktigare.
https://www.backblaze.com/blog/backblaze-drive-stats-for-2022...

Permalänk
Sötast
Skrivet av Sions:

Alla är rätt(*) okej, men risken finns för oavsett vilken disk du väljer.
Ha en riktig backup på det som du absolut inte kan riskera.
Företags diskar är troligen(*)lite bättre, men ibland är det typ bara garantier som skiljer eller att de erbjuder räddning av data om den kraschar.

Väldigt luftigt svar, vad är det du baserar dina teorier på?

Mitt svar i övrigt:
Enterprisediskar för servermiljö skiljer sig markant i hur de är fysiskt byggda jämfört med konsumentdiskar. Räddning av data på disk skulle jag knappt tro att många företag hade använt då det oftast handlas om sekretessbelagd data på diskarna. Ofta kunddata de inte får lov att ta ur byggnaden ens.

Enterprisediskar är byggda för att vara igång 24/7 från dagen de sätts in tills dagen de rasar, de har oftast en markant högre vibrationstålighet än konsumentdiskar då de monteras i diskrack/disklådor med kanske 20-40-60-80-100 andra diskar som snurrar samtidigt. De har ofta en högre ljudnivå då det inte är något man optimerar för och inte allt för sällan en något högre läshastighet och även rotationshastighet. De har oftast längre garantier samt en högre MTBF rent generellt. De kan dock kräva bättre kylning än standarddiskar. De har också helt annan mjukvara och är oftast optimerade för diverse raid-scenarion.

När det kommer till SSD så har enterprisediskar oftast en obegränsad*(tusentals eller tiotusentals gånger längre) livslängd i form av skrivningar jämfört med konsumentdiskar. Det går inte på något vis överhuvudtaget jämföra produkterna. De kan också vara optimerade för olika laster som t.ex read-intensive tasks eller write-intensive tasks.

Källa: Drifttekniker

Om jag hade köpt HDD för hemmet för långtidslagring i en nas så hade jag alla gånger köpt en enterprise HDD.
Min egen miljö är dock full ssd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Ganska likvärdigt, Seagate har haft lite problem på senaste tiden men vi snackar låga ental i procent som fallerar. Som sagt redundans och backup rutiner är betydligt viktigare.
https://www.backblaze.com/blog/backblaze-drive-stats-for-2022...

När man läser deras tester ska man ha i åtanke att de kör konsumentdiskar i rack med flera hundra diskar som skapar vibrationer du antagligen aldrig kommer i närheten av hemma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Enterprisediskar för servermiljö skiljer sig markant i hur de är fysiskt byggda jämfört med konsumentdiskar. Räddning av data på disk skulle jag knappt tro att många företag hade använt då det oftast handlas om sekretessbelagd data på diskarna. Ofta kunddata de inte får lov att ta ur byggnaden ens.

Detta löser dock företag oftast med RAID+backup, inte genom att köpa en dyrare disk och bara hoppas att den håller.

Har även varit med om en hel del diskras av s.k. "enterprise" diskar på jobbet så det är ingen garanti. Men det är som sagt ingen stor händelse att en disk går sönder, och inte något som påverkar verksamheten ö.h.t. Nån får helt enkelt kliva in i serverrummet och byta ut den disk som kraschat, tar ca. 3 minuter.

Har man data hemma som man absolut inte vill riskera är det backup med 3-2-1 metoden som gäller oavsett om man har billigaste konsumentdisken eller något dyrare. Det ger betydligt större vinst i pålitlighet än att betala mer för en enterprise-disk. Har man fixat backupen är en kraschad disk bara ett mindre irritationsmoment istället för en katastrof.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Sötast
Skrivet av Pepsin:

Detta löser dock företag oftast med RAID+backup, inte genom att köpa en dyrare disk och bara hoppas att den håller.

Har även varit med om en hel del diskras av s.k. "enterprise" diskar på jobbet så det är ingen garanti. Men det är som sagt ingen stor händelse att en disk går sönder, och inte något som påverkar verksamheten ö.h.t. Nån får helt enkelt kliva in i serverrummet och byta ut den disk som kraschat, tar ca. 3 minuter.

Har man data hemma som man absolut inte vill riskera är det backup med 3-2-1 metoden som gäller oavsett om man har billigaste konsumentdisken eller något dyrare. Det ger betydligt större vinst i pålitlighet än att betala mer för en enterprise-disk. Har man fixat backupen är en kraschad disk bara ett mindre irritationsmoment istället för en katastrof.

Den som har köpt en disk och hoppas på att den håller (speciellt sådana som lämnar dem på en hylla “for safe keeping” har helt missuppfattat vad backup är, ja.

Jag brukar försöka sprida på sweclockers att lagringsmedia, oavsett form, är en förbrukningsvara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

(Ett väldigt luftigt svar som i princip mynnar ut i att Enterprise-diskar är mer pålitliga.)

Vad baserar du de här teorierna på? Att du är drifttekniker betyder knappast att du är expert på hur hårddiskar är designade. Jag tror mer att du lyssnat på vad försäljarna sagt ("ingen får sparken för att de väljer Enterprise-hårdvara") och läst vad som står i databladen.

Backblaze fann att Enterprise-diskar dog oftare än konsument-diskar, https://www.backblaze.com/blog/enterprise-drive-reliability/ .

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

När man läser deras tester ska man ha i åtanke att de kör konsumentdiskar i rack med flera hundra diskar som skapar vibrationer du antagligen aldrig kommer i närheten av hemma.

Nja, de började köpa enterprise-diskar för några år sedan eftersom konsument-diskarna var svåra att köpa i tillräckliga volymer.

https://www.backblaze.com/blog/how-backblaze-buys-hard-drives...

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Sötast
Skrivet av trudelutt:

Vad baserar du de här teorierna på? Att du är drifttekniker betyder knappast att du är expert på hur hårddiskar är designade. Jag tror mer att du lyssnat på vad försäljarna sagt ("ingen får sparken för att de väljer Enterprise-hårdvara") och läst vad som står i databladen.

Backblaze fann att Enterprise-diskar dog oftare än konsument-diskar, https://www.backblaze.com/blog/enterprise-drive-reliability/ .

Hm, dina insiktsfulla, branschkunniga och skottsäkra argument har förändrat min vy på ämnet.