Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Självklart är det intressant, om man inte kan prestera med den kosten när man faktiskt gör något med kroppen så känns den ju relativt dålig?

4.5k kcal/dag är relativt lite även för gemene Svensson om de kör lite gym 2-3ggr/V och sedan löpning med ett jobb man står upp i

Kan ge dig min progress när jag är åter vid en dator. Åt carnivore i lite mer än 3 år och gymmade rätt rigoröst under samma period. Återkommer.

Visa signatur

|| i7 5820K @ 4400Mhz || 32GB Corsair 2400Mhz CL14 || Gigabyte RTX 3080 Ti || X99 SLI PLUS || Samsung 850 EVO 500GB || Acer Predator XB271HU G-Sync IPS || W10 64bit ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av zyy:

Nu tor jag vi förstår varandra.
Det är därför man bör utreda konsekvenserna så att man vet och kan eliminera alla kansken.

T.ex så skulle en utredning kunna visa att folk dör tidigare om vi får folk att äta mindre kött.

"A study of more than 218,000 adults from over 50 countries around the world suggests that consuming unprocessed meat regularly can reduce the risk of early death and can increase human longevity. A recent dietary advice published by Lancet Public Health advocates an increase of dietary meat in order to benefit our heart health and longevity. This study also highlights that saturated fat in meat may be cardio protective, as well as, that meat contains many vitamins and the essential amino acids for human health and well-being."

veganer som ger upp

Veganer och vegetarianer som äter djurprodukter

Vanligt med näringsbrist

Intressant studie, jag hoppas att de följer upp med studier på populationer som de har mer information om och kan kontrollera för hur tillgång till vård, rent vatten osv påverkar resultatet. Som de presenterar det nu är det en intressant korrelation de hittat men tyvärr säger den så vitt jag kan se och förstå inte så mycket mer än att det vore värt att genomföra just mer en mer avgränsad studie som väger in fler variabler. Jag kan trots mina 60p i statistik på universitetsnivå inte enkelt uttyda om deras omvandling av data och val av statistiska metoder är rimliga utifrån vad de hävdar sig undersöka.

Studien hävdar dock inte att vi "dör tidigare om vi äter mindre kött", den visar att det finns en korrelation mellan köttkonsumtion och dödlighet hos spädbarn (inte så förvånande, rimligt vore dock att se till ekonomi och vård först och kontrollera för dessa variabler) samt i deras jämförelse livslängd (vilket är ohyggligt svårt eftersom det blir uppskattning av livslängd), lite som försäljning av glass och drunkningsolyckor.

Så, studien i sig är intressant, även om den bara syftar till att påvisa att det är ett samband värt att faktiskt studera "på riktigt", men precis som invändningarna de presenterar mot studierna av sjundedagsadventisterna så bör man granska fynden ganska kritiskt.

Du får gärna svara på mina första frågor i den här posten.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem

Okej hittade lite vettig krönika iaf
Av Jakob gudiol
https://traningslara.se/jordan-petersons-felaktiga-pastaenden...

Han har även ett podcasts där de går igenom dieten....

TLDR
Att äta varierat ger bäst resultat långvarigt
Samma kostråd fungerar inte i hela världen.
Alla studier gjorde visar samma sak, lägre kcal än du förbrukar ger viktnedgång, oavsett Low carb eller low fat.

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorg:

1. Du tror inte att köttindustrin hade haft råd att ta fram en sån studie om det hade gjort att det helt plötsligt skedde en helomvändning i kostråd där deras produkter gick ifrån att anses hälsoskadliga till hälsofrämjande? Självklart har de gjort det, du får väl dra dina egna slutsatser om varför det inte basunerats ut några resultat som stödjer den tesen.

2. Va? Färre dör i naturkatastrofer? Hur har du gjort den beräkningen? Vad räknar du till naturkatastrofer? För att hävda att det inte finns några negativa miljöaspekter med dieten så antar jag att du inte tror alls på att jordens uppvärmning är något negativt? I så fall kan jag åtminstone förstå en logik (även om den bygger på ett antagande jag inte alls förstår) i varför du inte ser något negativt. Den diskussionen hör dock inte riktigt hemma i tråden, så jag biter inte på det betet.

3. Du menar alltså att "speciellt intresserade" skulle ha en mer gedigen förståelse för människokroppen och kost än människor som utöver att de får antas vara "speciellt intresserade" av området också har en universitetsutbildning inom just ämnet? Blir man alltså mindre kunnig för att man klarat av en universitetsutbildning? Var menar du att de "speciellt intresserade" har kunnat tillgodogöra sig bättre eller mer faktagrundad kunskap? Youtube? Varför tänker du då att universiteten inte inkluderar den kunskap du menar finns i sina utbildningar? Har de en agenda?

1. Det är inte bara finansiering som är problemet. Det svåraste är väl logistiken i en sån studie.
Det största problemet med finansieringen är vem som står bakom. Jag tror inte att en studie finansierad av köttindustrin skulle ses som väldigt legitim. Då får vi artiklar som denna.

Som tidigare nämnt så tror jag den här studien är det bästa vi har än så länge. Trots att den är självrapporterad så kan den vara intressant tills vi har något bättre men inte alls något man kan lägga fram som absolut fakta.

Hur som helst så driver alla stora matproducenter lobbyverksamhet i olika grad och det är extremt svårt att hitta legitima studier.

2. Vi är tydligen bättre på att bygga och att varna nu för tiden. Artiklar: 1 2 3

Jag vet inte hur illa det är att klimatet blir varmare och jag förnekar inte att det blir varmare men jag är tacksam för att vi inte går mot en ny istid så som många forskare varnade för på 70-talet. Det växer dåligt i kalla klimat. Lätt att frysa ihjäl också. Ingen har väl missat den här.

3. Vad jag menar är att en doktor inte kan allt om allt. Jag vet inte hur pass mycket svenska läkare får lära sig i sin utbildning. I utlandet verkar utbildningen vara tämligen bristfällig. 1 2 3 4 5 Vem vet. det kan ha blivit bättre.

Jag menar att en doktor själv måste hålla sig uppdaterad för att inte hamna efter. Om din doktor inte hängt med eller intresserat sig i ämnet sedan han gick utbildningen för 20 år sedan, som kan ha vart väldigt bristfällig, så vet ja inte om han har så bra koll. Inte heller blir det bättre av att det är så svårt att hålla sig uppdaterad p.g.a dåliga studier.

Om din doktor däremot är speciellt intresserad och konsumerar alla studier, böcker, artiklar och dokumentärer o.s.v, han kan så vet han förmodligen bättre vad han pratar om.

Nu lär jag sova om jag ska orka kliva upp om 6 timmar!

Permalänk
Inaktiv

Edit: Väljer att ta bort det jag skrev och lämna tråden. Behöver lägga min energi och tid på annat. Tjafsa med folk som fortfarande snackar om kalorier in/ut och "rör dig mer, ät mindre" känns som slöseri med tid. Det tankesättet är redan starkt kritiserat som en lösning för överviktiga. Man behöver äta mat som gör en mätt på riktigt, inte räkna teoretiska kalorier. Jag har varit vegan och jag vet hur snabbt jag blir hungrig efter kolhydratrika mål. På keto/LCHF kan jag fasta utan problem. Ingen vits att bråka med sin hunger när man kan tillfredsställa den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Av er som förespråkar carnivore, finns det något som faktiskt har vettiga resultat som ligger på ett högt kcal? Alltså 4.5k och uppåt och idrottar/gymmar.

För de flesta verkar ha kört det i en kortare period och enbart kört vardags motion... Eller första tiden på gymmet, då man kan glo på torkade färg och få bra utveckling

Före / Efter - Hoppas länken fungerar.

Inte de bästa bilderna, men hur som haver är det där innan jag började med carnivore och ca halvvägs genom de strax över 3 åren jag åt carnivore.

Före-bilden hade jag väl tränat i kanske 2 år 2-3 gånger i veckan och åt en typisk gymbro-diet med kyckling, ris, broccoli, kvarg och annat glädjedödande. Detta utan några markanta resultat.

Efter-bilderna tränade jag 6 dagar i veckan och åt carnivore. En typisk dag på carnivore för mig var 6-8 ägg och 1-1.2kg av en kombination av nöt, fläsk, fågel eller fisk. Började få resultat ganska omgående.

Make what you will of it, för mig fungerade det utmärkt. Fick mer energi, mådde bättre overall, sov bättre, fysiska åkommer jag haft hela livet försvann.

Visa signatur

|| i7 5820K @ 4400Mhz || 32GB Corsair 2400Mhz CL14 || Gigabyte RTX 3080 Ti || X99 SLI PLUS || Samsung 850 EVO 500GB || Acer Predator XB271HU G-Sync IPS || W10 64bit ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av WhakkaWhack:

Före / Efter - Hoppas länken fungerar.

Inte de bästa bilderna, men hur som haver är det där innan jag började med carnivore och ca halvvägs genom de strax över 3 åren jag åt carnivore.

Före-bilden hade jag väl tränat i kanske 2 år 2-3 gånger i veckan och åt en typisk gymbro-diet med kyckling, ris, broccoli, kvarg och annat glädjedödande. Detta utan några markanta resultat.

Efter-bilderna tränade jag 6 dagar i veckan och åt carnivore. En typisk dag på carnivore för mig var 6-8 ägg och 1-1.2kg av en kombination av nöt, fläsk, fågel eller fisk. Började få resultat ganska omgående.

Make what you will of it, för mig fungerade det utmärkt. Fick mer energi, mådde bättre overall, sov bättre, fysiska åkommer jag haft hela livet försvann.

Alltså jag förstår mig inte riktigt på den här tråden.

Jag lägger absolut ingen vikt i vad folk äter men att du påstår att endast förändringen av din diet har påverkat sömn, välmående mm. klingar lite dåligt när du samtidigt nämner att du har ökat din träning med 100 % per vecka. Att förändra två parametrar och dra en slutsats blir fel.

Kan det vara ett samband mellan förändrad diet? Kanske

Kan det vara ett samband mellan ökad träning? Kanske

Kan det vara ett samband mellan förändrad diet och ökad träning? Kanske

Kan förändring av välmående bero på en annan faktor? Kanske

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elloy:

Alltså jag förstår mig inte riktigt på den här tråden.

Jag lägger absolut ingen vikt i vad folk äter men att du påstår att endast förändringen av din diet har påverkat sömn, välmående mm. klingar lite dåligt när du samtidigt nämner att du har ökat din träning med 100 % per vecka. Att förändra två parametrar och dra en slutsats blir fel.

Kan det vara ett samband mellan förändrad diet? Kanske

Kan det vara ett samband mellan ökad träning? Kanske

Kan det vara ett samband mellan förändrad diet och ökad träning? Kanske

Kan förändring av välmående bero på en annan faktor? Kanske

Nu vet jag inte riktigt hur du tänker eller vilken kunskap du har om kroppen i övrigt, men det är ju allmän kunskap att diet och kost påverkar hur du mår och sover. Utan att ens börja diskutera vilken diet så är detta ganska allmän kännedom. Du och din kropp kommer må bättre av att äta bättre. Återigen, utan att lägga in bu eller bä om olika dieter. Men att ifrågasätta den biten så låter det som att du har mellanstadiekunskaper gällande både kropp och diet.

Sen påstår jag inte heller att carnivore är något magiskt universallt medel som alla kan använda och magiskt kommer uppnå alla mål dom satt upp. Visar bara precis som person frågade efter, resultat som var längre än en kort period i samband med hård träning.

Har tränat av och på i 15 års tid och har alltid krigat med min vikt. Har testat det mesta gällande både träningsformer och dieter. Vissa har varit bra, andra dåliga. Allt jag har att säga är att jag mådde utan tvekan allra bäst i alla avseenden och fick som ovan de bästa resultaten jag någonsin fått på just carnivore.

Visa signatur

|| i7 5820K @ 4400Mhz || 32GB Corsair 2400Mhz CL14 || Gigabyte RTX 3080 Ti || X99 SLI PLUS || Samsung 850 EVO 500GB || Acer Predator XB271HU G-Sync IPS || W10 64bit ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elloy:

Jag lägger absolut ingen vikt i vad folk äter men att du påstår att endast förändringen av din diet har påverkat sömn, välmående mm. klingar lite dåligt när du samtidigt nämner att du har ökat din träning med 100 % per vecka. Att förändra två parametrar och dra en slutsats blir fel.

Skrivet av WhakkaWhack:

Wall of text

Chille lite, ska vi välja den vägen så kan du ju börja med återigen läsa mitt inlägg och se om du är läskunning.

Det jag ville lyfta med mitt inlägg var som flera andra i tråden redan har påpekat:

Att dra en slutsats med två förändrade parametrar är inte vetenskapligt korrekt.

Tycker för övrigt att det hade varit kul att testa dieten men tror inte att det genomförbart nu som student.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon315148:

Edit: Väljer att ta bort det jag skrev och lämna tråden. Behöver lägga min energi och tid på annat. Tjafsa med folk som fortfarande snackar om kalorier in/ut och "rör dig mer, ät mindre" känns som slöseri med tid. Det tankesättet är redan starkt kritiserat som en lösning för överviktiga. Man behöver äta mat som gör en mätt på riktigt, inte räkna teoretiska kalorier. Jag har varit vegan och jag vet hur snabbt jag blir hungrig efter kolhydratrika mål. På keto/LCHF kan jag fasta utan problem. Ingen vits att bråka med sin hunger när man kan tillfredsställa den.

Problemet är väl din bristande förståelse för vad kalori in/ut betyder och vad man faktiskt säger.

Det finns ingen med lite vett inom kost som säger att den inte stämmer. Den är däremot komplex. Som sagt, när vi låser in folk och kontrollerar ALLT så ser vi ALLTID samma sak.

Även när NUSI finansierade en studie där Kevin Hall höll i experimentet så blev resultaten samma. Nusi är en organisation grundad av tre av de största namnet inom Keto/LCHF-sfären. Tror alla tre är anti-vaxx numera också...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elloy:

Chille lite, ska vi välja den vägen så kan du ju börja med återigen läsa mitt inlägg och se om du är läskunning.

Det jag ville lyfta med mitt inlägg var som flera andra i tråden redan har påpekat:

Att dra en slutsats med två förändrade parametrar är inte vetenskapligt korrekt.

Tycker för övrigt att det hade varit kul att testa dieten men tror inte att det genomförbart nu som student.

Kan chilla, absolut. Folk har tenderat till att vara onödigt aggressiva och emotionella i tråden, så tog ut den biten i förväg.

Har ingen intention av att vara vetenskapligt korrekt heller då jag enkom kan bidra med erfarenhet utifrån vad jag upplevt under mina år med träning och diet. Kan säkerligen uppnå samma resultat med en annan kombination av diet och träning, vilket jag också nästan har gjort. Men mådde sämre och tränade hårdare. På samma sätt som att det kanske inte alls fungerar för någon annan. Kan inte göra mer än att dela min erfarenhet och mina resultat. Jag mådde bra och fick bra resultat utan att känna att all min vakna tid gick åt till att tänka kring vad jag åt och pressa in så mycket träning som möjligt.

Visa signatur

|| i7 5820K @ 4400Mhz || 32GB Corsair 2400Mhz CL14 || Gigabyte RTX 3080 Ti || X99 SLI PLUS || Samsung 850 EVO 500GB || Acer Predator XB271HU G-Sync IPS || W10 64bit ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon315148:

Tjafsa med folk som fortfarande snackar om kalorier in/ut och "rör dig mer, ät mindre" känns som slöseri med tid. Det tankesättet är redan starkt kritiserat som en lösning för överviktiga. Man behöver äta mat som gör en mätt på riktigt, inte räkna teoretiska kalorier. Jag har varit vegan och jag vet hur snabbt jag blir hungrig efter kolhydratrika mål. På keto/LCHF kan jag fasta utan problem. Ingen vits att bråka med sin hunger när man kan tillfredsställa den.

Saken är att båda sidor stämmer skulle jag vilja säga. Detta är väl till många i tråden även om jag kommenterar just ditt inlägg.

Här är lite fakta:

  • Ketoner sänker aptit, tar bort hunger. Ketoner är den energin som kroppen använder när man huvudsakligen förbränner fett. Känner man inte hunger har man inte lika stor motivation att äta.

  • Kroppen är som ett bankkonto, sätter man in mycket så har man mycket där. Det enda sättet att bli av med energi som är lagrad i kroppen är att förbränna den. Det är kalorier in och ut.

  • Insulin är ett ämne som främjar fettinlagring. Det frigörs när man har högt blodsocker för att man inte ska dö.

  • Kolhydratsrika dieter ger mer berg och dalbana i blodsockret och leder till mer insulinpåslag. Väldigt högt blodsocker leder till mer insulin, vilket leder till djupare dalar.

  • Kolhydratsfattiga dieter gör att blodsockret höjs saktare och jämnare.

  • Är du diabetiker så bör du ha ett så jämnt blodsocker som möjligt.

Jag sysslar inte med ketogena dieter längre, kör viktväktarna i stället. Båda fungerar, men jag klarar mig inte utan att kunna ta en bit godis på helgen. Det kan jag inte om jag kör keto, för då tar det mig 1-3 dagar för att komma tillbaka till ketos och då försenar jag min viktnedgång :\.

I slutändan har jag flera gånger gått ner 15-25kg med hjälp av ketogena dieter. Att jag har gått upp dem igen beror på medicinering och dåliga vanor. Jag väljer dock nu en annan väg.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon315148:

Därför du har fel. Det finns saker som du inte kan få från växtriket.

Dina känsloargument biter inte på mig så det kan du lägga ner för jag tänker inte bemöta det ens.

Även odling har ihjäl och påverkar insekter och vilda djur men jag antar att dessa inte räknas.

Det är inte sant. Även i Kina äter man hellre gris än hund, men Kina har en tuff historia bakom sig med svält. Då har de mycket riktigt ätit allt de kommer över. Därför de även äter mycket annat som vi i väst anser konstigt.

För övrigt handlar det inte om status som så. Gris och hund har olika användningsområden liksom gris och häst osv. Med det sagt behandlas både grisar och höns väldigt illa i Sverige, så på det sättet står även kossan över grisen.

Jag tar dig inte seriös längre när du ska envisas med att jämföra djur med människor, "gasas i nedsänkta schakt precis som judar". Jag antar att du hellre räddar ett djur än en människa? För så låter det ju på vissa veganer.

Kommer inte bemöta dig mer då du inte argumenterar friskt. Hade gärna haft diskussion om djurhållning och hållbarhet men inte med ditt snack. Det är precis lika hjärndött som att prata med någon som tror att allt annat än kött/animalier är ohälsosamt.

Sunt förnuft är sällsynt numera.

Om du påstår något så kan du väl komma med fakta, vad kan du inte få från växtriket? Borde vara typ en 1,5 miljarder personer som dog nu då som äter veganskt/vegetariskt med din icke understödda fakta.

Du envisas med att vägra jämföra två djur som är relativt lika men du tycker jag är konstig som jämför två andra djur, konstig logik till egen fördel (såklart).

Jag är rätt van att folk avslutar med att skriva påstående/gissningar men inte understödja dem med fakta, du är inget undantag. Inte heller att du avstår att argumentera, brukar bero på brist på argument och/samt för att kunna fortsätta med sina egoistiska handlingar utan att vilja stå till svars för sin syn på andra, inte heller ovanligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WhakkaWhack:

En viktig sak som många missar med både keto och carnivore är att hålla kalorieuppdelningen i rätt balans. För att kontinuerligt och stadigt hålla kroppen i ketos (vilket är målet) så räcker det inte med att bara hålla sig borta från kolhydrater. Du behöver hålla dig runt 60/40 till 80/20 av dina kalorier till fettets fördel. Alltså, ditt intag bör vara 60-80% fett och 20-40% protein. Give or take. Därav är det alltid fördelaktigt att hålla sig fetare produkter istället för t.ex kyckling eller torsk.

Bara ett tips, lycka till 👌

80% kalorier från fett är enligt mig helt för mycket.

Jag har kunnat hålla mig i ständig ketos i på ca 30-50% energi från fett. Dvs ca 15-25g fett per 85-75g protein.

Dock hade jag föreslagit 35-50g fett per 50g protein i början till man kommit en vecka in i ketos.

Och något som jag anser vara ett måste är ketostix eller liknande så man kan mäta hur mycket ketoner som man har i sig. Det är viktigt. Speciellt om man är diabetiker och därmed kan hamna i diabetisk ketoacidios.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quling:

Om du påstår något så kan du väl komma med fakta, vad kan du inte få från växtriket? Borde vara typ en 1,5 miljarder personer som dog nu då som äter veganskt/vegetariskt med din icke understödda fakta.

Enligt estimat när jag googlar lite statistik så är det väl under 200 miljoner som är vegetarianer i hela världen. Det betyder att minst 1,3 miljarder vegetarianer som dött. Det är fruktansvärt, men också väldigt bra för vårt klimat.

Varifrån får du att det är så många vegetarianer / veganer? Verkar som alla länder i världen har som mest 10-12% veggo, förutom indien där det estimeras till 20-40%. Men där bor inte mer än knappt 300 miljoner.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

*Tråd låst*

Då stämningen i tråden har inte varit den bästa så har jag valt att låsa tråden tillsvidare. Man måste kunna acceptera att andra har åsikter som inte stämmer överens med sina egna utan att leder till att förolämpningar, är det inte möjligt så är det bättre att man lämnar forumet för det är ett väldigt tröttsamt beteende. Agree to disagree or GTFO.

/Vzano, Moderator

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär