Unity pudlar om nya avgifterna

Permalänk
Moderator
Forumledare

Pudling är ju bra men där bör nog avsättas några toppnamn för att förtroendet ska återställas något sånär normalnivå

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

"A 5% royalty is due only if you are distributing an off-the-shelf product that incorporates Unreal Engine code (such as a game) and the lifetime gross revenue from that product exceeds $1 million USD; in this case, the first $1 million remains royalty-exempt."
https://www.unrealengine.com/en-US/license under FAQ - "How much do i have to pay for Unreal Engine?"

D.v.s. 5% på allt över 1 miljon USD

Tack för informationen men de tar alltså ut dubbelt så mycket utan kritik, där ser man. Men absolut den avgiften de tänkte lägga in om avgift på installationer och så snabbt känns sådär och korkat.

Visa signatur

Här sitter jag och känner in rummet och spelar dataspel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Keneay:

Det är precis det jag menar. Spel tar lång tid att utveckla och hade jag haft ett nytt projekt på gång hade man inte kunnat lita på att Unity inte gör något annat dumt innan spelet är släppt och det är därför kanske inte värt risken för mindre aktörer att välja den motorn längre.

För den som är halvvägs går det ju såklart inte bara byta motor och jag hoppades att det framgick att jag inte menade projekt som är så långt gångna i och med äggen i korgen analogin.

Ah, då förstår jag. Ja, jag skulle heller inte valt Unity om jag valde framework idag.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Är väl bara göra som BSG och hålla ett spel som Beta utan att släppa det.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Ingen investerare jag känner vill betala för att utvecklare ska läras upp på nya workflows. Tror de flesta glömt det här om några månader. Människan är ändå lat av naturen

Vi får se... Att byta motor behöver inte vara ett gigantiskt hinder beroende på vad man går från och till, och alla har inte heller några investerare att bekymra sig om. Men, som du säger, folk är lata och många kommer nog att stanna kvar bara för att det är bekvämast så. I alla fall om Riccitiello kan hålla sig från ytterligare grisigheter till dess.

Visa signatur

Idioter förbokar datorspel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BooliBoo:

Tack för informationen men de tar alltså ut dubbelt så mycket utan kritik, där ser man. Men absolut den avgiften de tänkte lägga in om avgift på installationer och så snabbt känns sådär och korkat.

Kan tillägga, om jag nu inte missat något själv, att taket om 2.5% av intäkterna är ett nytt tillägg sedan dom backade - så det var aldrig något som kritiserades utan avgiften man ville ta ut per installation.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roffe:

Vi får se... Att byta motor behöver inte vara ett gigantiskt hinder beroende på vad man går från och till, och alla har inte heller några investerare att bekymra sig om. Men, som du säger, folk är lata och många kommer nog att stanna kvar bara för att det är bekvämast så. I alla fall om Riccitiello kan hålla sig från ytterligare grisigheter till dess.

Med tanke på hans historik så har jag svårt att se att han INTE skulle göra bort sig snart igen

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Keneay:

Hade jag varit spelutvecklare hade i alla fall jag inte vågat lägga mina ägg i Unity korgen även om avgiften är/skulle vara lägre än någon annan motor. Det är helt enkelt för riskabelt att lägga ner så pass mycket tid och kapital på något som eventuellt kan riskera hela företaget (om vi håller oss till indie där den stora risken med detta fanns)

Ja, det är lätt att vara efterklok, men samma argument kan ju likväl göras för alla andra kommersiella motorer. Och det finns risker med öppen källkod också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

Dom är väl rädda alla små indie utvecklare ska byta motor på sina spel.

Några av de bäst säljande spelen på Steam de senaste åren är Unity.

  • V Rising

  • Rust

  • Cult of the Lamb

  • Raft

  • Valheim

  • Rimworld

Unity är så utbrett att man nästan inte kan fatta det. Även stora utgivare använder det för några av sina mest kända IP. Som Hearthstone, Thronebreaker och Mario Kart Tour.

Så Unity ja, är nog rädda att förlora kunder stora som små.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragin Pig:

Kan tillägga, om jag nu inte missat något själv, att taket om 2.5% av intäkterna är ett nytt tillägg sedan dom backade - så det var aldrig något som kritiserades utan avgiften man ville ta ut per installation.

Så de hade inte 2,5% innan över miljonen alltså, hur fick de in pengar då? Var det som blender att företag och folk donerar pengar varje månad?

Visa signatur

Här sitter jag och känner in rummet och spelar dataspel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BooliBoo:

Så de hade inte 2,5% innan över miljonen alltså, hur fick de in pengar då? Var det som blender att företag och folk donerar pengar varje månad?

Unity Personal är helt gratis så länge som man tjänar mindre än $100K/år ($200K i nästa release), men över det så måste man byta till Unity Pro som kostar ~$2K/år per användare eller något av de ännu dyrare abonnemangen (som jag tror är obligatoriska för företag som använder Unity).

Sen är spelmotorn inte det enda de får in pengar ifrån, deras största inkomstkälla är t.ex. Unity Ads för reklam i mobilspel. Att många stora utvecklare av mobilspel gick ihop och började bojkotta Unitys reklamnätverk när de införde de nya avgifterna påverkade nog en hel del.

Permalänk
Medlem

Förtroendet är nog det viktigaste en utvecklare av spelmotorer har!
För framtida devs så är valet av motor att lära sig mycket viktigt, för detta är vad dom kommer att jobba med i framtiden. Och för studior så är det ännu viktigare, då deras hela verksamhet påverkas. Allt från licencing/royalty fees ända ner till vilken personal dom behöver anställa innan dom ens börjat.
. . .

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Bästa? På vilket sätt?
Möjligtvis att det är en av de enklaste att komma in i (p.g.a. den enorma mängd dokumentation/tutorials där ute), men bästa?

Bästa för mig, kanske. Det flyter på otroligt bra och erbjuder funktioner och grafik som jag anser vara väl värt.

Jag har så klart inte testat alla grafikmotorer där ute.

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Med tanke på hans historik så har jag svårt att se att han INTE skulle göra bort sig snart igen

Då får han göra det någon annanstans, för Riccitiello har precis avgått (eller blivit tvingad att avgå?). Lite oväntat faktiskt, det kändes som att han hade klarat sig nu när situationen lugnat ner sig.