actionkamera med gps, accelerometer & kompass?

Permalänk
Medlem

actionkamera med gps, accelerometer & kompass?

Hej,

Jag undrar om någon känner till en actionkamera med GPS, accelerometer och kompass?
De kameror jag hittills har hittat är:

  1. Garmin VIRB Ultra 30 - Upphörd/Stöds Ej Längre

  2. Olympus TG-Tracker - Bristande mjukvara

GoPro räknas ej då ingen av dem har alla tre sensorerna.

Jag vill nämligen vid efterbehandling av videon kunna lägga på en overlay med kompass-bäring (geografisk eller magnetisk) samt acceleration och latitud och longitud.

Vad jag avgöra verkar ingen någorlunda modern actionkamera ha alla tre.

Permalänk
Medlem

Jag skulle nog satsa på att använda en vanlig action kamera och sedan en app på din smartphone som kan spela in GPS data, kompass etc. Det är lite jobbigare att synka ihop allt men den metoden kommer fungera med mycket mer utrustning och prylar som finns.

Här är ett exempel

https://www.youtube.com/watch?v=8CJ7fg40JqI

Sedan måste man hitta ett bra sätt att synka informationen, med t.ex. en Gopro och en extern mikrofon som spelar in kan man klappa händerna hårt. Då synkar man sedan video och det externa ljudet mot detta. I videon beskriver han hur man t.ex. ta ut en större sväng som fångas upp i GPS data och video och sedan använde det för att synka.

Permalänk
Medlem

Ok, tack för tipset. Markerar ämnet som löst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DennisOlof:

Sedan måste man hitta ett bra sätt att synka informationen, med t.ex. en Gopro och en extern mikrofon som spelar in kan man klappa händerna hårt. Då synkar man sedan video och det externa ljudet mot detta. I videon beskriver han hur man t.ex. ta ut en större sväng som fångas upp i GPS data och video och sedan använde det för att synka.

Jag hade nog satt ihop kamera och prylen med sensorerna och sen bankat båda försiktigt men bestämt mot nåt hårt, så både bild och acceleration får en skarp och tydlig markering.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

@cyklonen det funkar nog också, det finns flera olika sätt att göra det på men jag tyckte han i video hade ett bra system för att synka informationen på ett bra sätt. Perfekt synk blir det inte men tillräckligt bra för att det ska duga.

Sedan är det klart att om man har grejerna integrerat i kameran som Garmin Virb så är ju det bättre. Dock tycker jag att det här är något GoPro borde kunna fixa i en app på telefonen. Om man kopplar ihop kameran och telefonen med BlueTooth så borde man kunna få synk den vägen, start och stop för datainformationen etc.