Permalänk
Medlem

Jag finner ämnet intressant och tråden har varit rolig att läsa igenom men som lekman utan någon djupare kunskap om livet byggstenar så ställer jag mig ändå frågande till varför aliens skulle vara uppbyggda av DNA? Finns det några bra teorier/forskning om varför det är den mest sannolika utveckling liv tar när det uppstår?

Permalänk
Medlem

A Nasa probe into hundreds of UFO sightings found there was no evidence aliens were behind the unexplained phenomena, but the space agency also could not rule out that possibility.

https://www.bbc.com/news/world-us-canada-66812332

Permalänk
Medlem
Skrivet av tonii:

Jag finner ämnet intressant och tråden har varit rolig att läsa igenom men som lekman utan någon djupare kunskap om livet byggstenar så ställer jag mig ändå frågande till varför aliens skulle vara uppbyggda av DNA? Finns det några bra teorier/forskning om varför det är den mest sannolika utveckling liv tar när det uppstår?

Jag är ekonom och inte astrobiolog men det som möjligen skulle kunna tala för att utomjordingar är uppbyggda av DNA är de teorier om att RNA mer eller mindre spontant uppstår/uppstått i en slags kemisk reaktion i kontakt med volcanic glass (vad det nu heter på svenska). Men det är ju också möjligt att eventuella utomjordingar inte har någon som helst likhet med livet på jorden.

https://www.youtube.com/watch?v=313xu0l9yPc

https://www.youtube.com/watch?v=UrD7497Mxd4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yrch:

A Nasa probe into hundreds of UFO sightings found there was no evidence aliens were behind the unexplained phenomena, but the space agency also could not rule out that possibility.

https://www.bbc.com/news/world-us-canada-66812332

Hur skulle man bevisa att aliens inte kan ha gjort något? De skulle väl kunnat tvätta din bilruta i regnet utan att du skulle kunna veta det, eller vad som helst…

Bara dumt att leva på det viset

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Hur skulle man bevisa att aliens inte kan ha gjort något? De skulle väl kunnat tvätta din bilruta i regnet utan att du skulle kunna veta det, eller vad som helst…

Bara dumt att leva på det viset

Jag måste säga att jag inte riktigt förstår vad du menar. Det är ju inte jag som säger att det inte finns bevis för att utomjordingar är bakom UFO/UAP-fenomenet men att det samtidigt inte kan uteslutas utan det är NASA. Hade de varit helt övertygade om att det inte var någon möjlighet att det är utomjordingar är bakom fenomenet hade de väl sagt det. Historiskt har det ju varit väldigt stigmatiserande att överhuvudtaget föreslå att det kan vara utomjordingar som ligger bakom oidentifierade fenomen, vilket man kan se i denna tråden, men under de senaste åren har det ju kommit upp till hög politisk nivå i USA och seriösa forskare (Harvards Avi Loeb och andra i Galileo project) tar frågan seriöst.

Uttalande från NASA kan ju också tolkas på olika sätt och ge stöd till både de som tror att utomjordingar ligger bakom oförklarade fenomen eftersom NASA inte kan utesluta det och även ge stöd till de som inte tror det då NASA inte hittat några konkreta bevis.

Permalänk
Avstängd

Lång video med Dave Grusch. Börjat kolla lite men spar den till helgen,

https://youtu.be/kRO5jOa06Qw?si=CBmbmyFQ9uDu1PhE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yrch:

Jag måste säga att jag inte riktigt förstår vad du menar. Det är ju inte jag som säger att det inte finns bevis för att utomjordingar är bakom UFO/UAP-fenomenet men att det samtidigt inte kan uteslutas utan det är NASA. Hade de varit helt övertygade om att det inte var någon möjlighet att det är utomjordingar är bakom fenomenet hade de väl sagt det. Historiskt har det ju varit väldigt stigmatiserande att överhuvudtaget föreslå att det kan vara utomjordingar som ligger bakom oidentifierade fenomen, vilket man kan se i denna tråden, men under de senaste åren har det ju kommit upp till hög politisk nivå i USA och seriösa forskare (Harvards Avi Loeb och andra i Galileo project) tar frågan seriöst.

Uttalande från NASA kan ju också tolkas på olika sätt och ge stöd till både de som tror att utomjordingar ligger bakom oförklarade fenomen eftersom NASA inte kan utesluta det och även ge stöd till de som inte tror det då NASA inte hittat några konkreta bevis.

Nej jag menar inte alls att du säger konstiga saker

Bara att Nasa inte kan utesluta aliens betyder ju precis ingenting, det är omöjligt att motbevisa påhittade varelsers existens

Permalänk
Skrivet av medbor:

Nej jag menar inte alls att du säger konstiga saker

Bara att Nasa inte kan utesluta aliens betyder ju precis ingenting, det är omöjligt att motbevisa påhittade varelsers existens

Är det inte lite kärnan i hela diskussionen? Ingen har lyckats bevisa ens det minsta tillstymmelse till liv någonstans än på jorden. Men det går inte att utesluta att det finns. Och med tanke på universums sorlek kan vi väl aldrig helt utesluta det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tonii:

Jag finner ämnet intressant och tråden har varit rolig att läsa igenom men som lekman utan någon djupare kunskap om livet byggstenar så ställer jag mig ändå frågande till varför aliens skulle vara uppbyggda av DNA? Finns det några bra teorier/forskning om varför det är den mest sannolika utveckling liv tar när det uppstår?

DNA och RNA (som är en enkelsträngad molekyl och "enklare" än DNA) är uppbyggt av ämnen som inte alls är särskilt ovanliga. Kvävebaserna, de som utgör de som många känner igen som t.ex AGCT i DNA, har hittat i meterotiter och förutsättningarna för att skapa dessa sker hela tiden genom olika kemiska reaktioner som sätts fart av t.ex ultraviolett strålning. Vill man replikera DNA från jorden exakt så behövs ockå fosfor, syre, väte och kol. Fosfor, syre och väte i form av fosfat och vatten, allt detta finns också vad man vet. Det mer sällsynta är kol, men även det har man kanske sett i form av koldioxid runt en exoplanet med hjälp av Webb-teleskopet. Sen krävs det att en massa olika tillfälligheter ska stämma, alla dessa ämnen ska finnas tillgängliga på plats och det ska tillföras någon form av energi (blixtnedslag, meteroritnedslag, strålning, etc). Sen sker ju säkert inte detta varje gång, så ett gäng gånger för att det ska hända något. Plus ett gäng miljoner år för att det ska faktiskt bli något som liknar liv som vi känner det.

Så för att svara på dina fråga så handlar om att alla dessa delar finns där ute. Och ska vi följa regeln om parsimoni, alltså att den enklast förklaringen ofta är rätt (tänk Ockhams rakkniv), så är det inte helt osannolikt att just RNA och DNA som vi känner det även kan uppstå på andra platser och ge upphov till liv.

Med det sagt så utesluter det ju inte ett oändligt antal andra förklaringsmodeller eftersom vi bara kan utgå från det vi kan observera, och vi vet att vår förmåga att observera utanför jorden är ytterst begränsat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emma242:

DNA och RNA (som är en enkelsträngad molekyl och "enklare" än DNA) är uppbyggt av ämnen som inte alls är särskilt ovanliga. Kvävebaserna, de som utgör de som många känner igen som t.ex AGCT i DNA, har hittat i meterotiter och förutsättningarna för att skapa dessa sker hela tiden genom olika kemiska reaktioner som sätts fart av t.ex ultraviolett strålning. Vill man replikera DNA från jorden exakt så behövs ockå fosfor, syre, väte och kol. Fosfor, syre och väte i form av fosfat och vatten, allt detta finns också vad man vet. Det mer sällsynta är kol, men även det har man kanske sett i form av koldioxid runt en exoplanet med hjälp av Webb-teleskopet. Sen krävs det att en massa olika tillfälligheter ska stämma, alla dessa ämnen ska finnas tillgängliga på plats och det ska tillföras någon form av energi (blixtnedslag, meteroritnedslag, strålning, etc). Sen sker ju säkert inte detta varje gång, så ett gäng gånger för att det ska hända något. Plus ett gäng miljoner år för att det ska faktiskt bli något som liknar liv som vi känner det.

Så för att svara på dina fråga så handlar om att alla dessa delar finns där ute. Och ska vi följa regeln om parsimoni, alltså att den enklast förklaringen ofta är rätt (tänk Ockhams rakkniv), så är det inte helt osannolikt att just RNA och DNA som vi känner det även kan uppstå på andra platser och ge upphov till liv.

Med det sagt så utesluter det ju inte ett oändligt antal andra förklaringsmodeller eftersom vi bara kan utgå från det vi kan observera, och vi vet att vår förmåga att observera utanför jorden är ytterst begränsat.

Mycket intressant läsning, tack för den!

Permalänk
Medlem

John Michael Godier intervjuar DR. Nikku Madhusudhan om K2-18 b planeten som man har nyligen upptäckt som har metan och koldioxid i atmosfären och kan möjligen innehålla liv.

The search for habitable environments and biomarkers in exoplanetary atmospheres is the holy grail of exoplanet science. The JWST has provided compelling data on an exoplanet, K2-18b, that may hint it is an hycean exoworld, entirely covered by an ocean. Dr. Nikku Madhusudhan joins John Michael Godier to discuss his teams paper which found carbon dioxide and methane on K2-18b.

Visa signatur

i9-12900K | Z690 HERO | RTX 3080 | PG279QM 240Hz | 32GB DDR5 | H150i ELITE | PSU 1200W | SN850 2TB | SSD 1TB | HDD 1TB | WIN 11 | Meshify 2 Black | Kringutrustning: Logitech MX Keys | Razer Naga Pro | Razer Nari Ultimate
TV: LG 65" OLED65C8 | PS5 & Pulse 3D Wireless Headset, Series X & Xbox Wireless Headset & Elite Series 2

Permalänk
Medlem

I videon röntgar man kropparna. Man får veta att det inte är ihopsatta delar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

I videon röntgar man kropparna. Man får veta att det inte är ihopsatta delar.
https://youtu.be/13UFG9faokQ

Med tanke på hur potentiellt viktiga dessa fynd skulle vara får jag lite panik att se flera fram damm/sand fritt falla av dem när de hanterar dem och nästan viftar med dem framför kameran

Verkligen inte en vettig hantering av dessa föremål

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Med tanke på hur potentiellt viktiga dessa fynd skulle vara får jag lite panik att se flera fram damm/sand fritt falla av dem när de hanterar dem och nästan viftar med dem framför kameran

Verkligen inte en vettig hantering av dessa föremål

Och det, i sig självt, är ju praktbevis för hur fake det är.

I tillägg verkar ju produktionen lida av samma problem som tv-serieinspelningar där skådisarna låtsas dricka ur tomma koppar men man som åskådare klart och tydligt kan se att något är sjukt off, både viktmässigt samt hur koppen hanteras.

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | Samsung Neo G9 240Hz HDR/LG 27GN950 4k 140Hz | Oculus Quest 2

Permalänk
Medlem

Alltså det är väl inte fake utan äkta statyer gjorda av någon präst för 1000 år sedan. Däremot har det ju ingenting med aliens att göra. Någon har byggt ihop lite delar och klätt med lera helt enkelt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TotalF:

Och det, i sig självt, är ju praktbevis för hur fake det är.

I tillägg verkar ju produktionen lida av samma problem som tv-serieinspelningar där skådisarna låtsas dricka ur tomma koppar men man som åskådare klart och tydligt kan se att något är sjukt off, både viktmässigt samt hur koppen hanteras.

Ja, precis detta vad det jag menade. Helt befängt att tro att man kan behandla totalt ovärderliga saker på det här viset. I klippet ovan vid ca 1:14 alltså

Att inte störa/förstöra är väl prio ett med alla sådana artefakter

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

I videon röntgar man kropparna. Man får veta att det inte är ihopsatta delar.

Det vi egentligen får veta är att någon skrivit en text som säger att det inte är ihopsatta delar.

Visa signatur

AMD R9 5900X | Asus Strix X470-F | 32GB G-Skill @ 3,6GHz | RTX 3090Ti

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av landahl:

I videon röntgar man kropparna. Man får veta att det inte är ihopsatta delar.
https://youtu.be/13UFG9faokQ

Främst är det ju en kass hantering av dessa, för det andra ser dessa föremål ut att vara från vilken UFO-rulle som helst och sist, nåt kasst ihopklippt inslag med kass musik på och ingen som ger oss fakta/bevis alls.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Främst är det ju en kass hantering av dessa, för det andra ser dessa föremål ut att vara från vilken UFO-rulle som helst och sist, nåt kasst ihopklippt inslag med kass musik på och ingen som ger oss fakta/bevis alls.

Jag tror inte på det heller men håller en liten dörr öppen.

Permalänk
Medlem

Något som någon kanske tycker är intressant.

https://imgur.com/a/NXjWQaN

Edit: kanske redan postar härinne, orkar inte kolla igenom hela tråden

Kanske redan postad länk?
Permalänk
Medlem

Nu avslöjat var han ”forskaren” i Mexico fått tag på sina alienfigurer!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av tonii:

Jag finner ämnet intressant och tråden har varit rolig att läsa igenom men som lekman utan någon djupare kunskap om livet byggstenar så ställer jag mig ändå frågande till varför aliens skulle vara uppbyggda av DNA? Finns det några bra teorier/forskning om varför det är den mest sannolika utveckling liv tar när det uppstår?

Kan väl finnas livsformer med 3 dna spiraler (tripple helix), sedan kiselbaserade livsformer ska vara teoretiskt möjliga, vet ej om bakterier eller likande har hittats. Något helt annat byggblock istället för DNA, det är ju en bra fråga..

Permalänk
Medlem

Synd att du tog bort filmerna på ufot. Jag lägger in ett nyhetsklipp med samma ufo.

"Ben Hansen, host of "UFO Witness," explains the findings of a report surrounding Customs and Border Patrol operations and UAPs"

Permalänk
Medlem
Skrivet av tonii:

Mycket intressant läsning, tack för den!

Verkligen! Finns mer om det här:
https://www.scientificamerican.com/article/jupiters-moon-euro...

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Belsebull:

Något som någon kanske tycker är intressant.

Säkerligen, finns ju uppenbarligen högvis med människor som går på nästintill vad som helst.

Som grundtråd i en lågbudget SF B-film duger väl det här kanske (låter ytligt litegrann som den där sänkaskepp-filmen med aliensar som kom för en 10 år sedan eller när det nu var, den var också skitkass för övrigt), men annars bara samma gamla lösryckta, orimliga och ovetenskapliga svammel utan något som helst faktaunderstöd. Verklighetsförankringen förefaller ligga bra nära 0% skulle jag säga rent personligen.

Permalänk
Medlem

Det är inte bara David Grusch som har lämnat vittnesuppgifter utan nu har 30 stycken nya visselblåsare lämnat vittnesmål till Kongressen, Pentagon och Inspectors General.

I videon säger man att även Mick West finner det intressant när flera oberoende visselblåsare vittnar om samma saker.

Permalänk
Medlem

En spännande uppdatering om Ufo förhöret i kongressen.

Citat: "Tim Burchett and other lawmakers will soon gain access the classified SCIF room, where they will be able to look at UAP documents. The focus of these briefings will be David Grusch's claims."

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

En spännande uppdatering om Ufo förhöret i kongressen.

Citat: "Tim Burchett and other lawmakers will soon gain access the classified SCIF room, where they will be able to look at UAP documents. The focus of these briefings will be David Grusch's claims."

https://youtu.be/hyM0rzfv-l4

Han verkar ju rätt öppen han så kommer säkert generöst dela med sig efteråt om det blir något av det.

Permalänk
Medlem

Intresset för ufon större än någonsin: “Ett riktigt paradigmskifte” - SVT

"I en ny rapport framkommer det att amerikanska piloter mellan augusti 2022 och slutet av april 2023 mött okända föremål luftrummet hela 274 gånger. Samtidigt pågår en renässans för ufo-fenomenet med ett ökat intresse från både media och forskarvärlden."

Kul att SVT Nyheter tar upp det.

Visa signatur

RTX 4070 | Ryzen 7800X3D | B650 | 32GB 6000 MHz | 850W | W.11

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av AlxMedia:

Intresset för ufon större än någonsin: “Ett riktigt paradigmskifte” - SVT

"I en ny rapport framkommer det att amerikanska piloter mellan augusti 2022 och slutet av april 2023 mött okända föremål luftrummet hela 274 gånger. Samtidigt pågår en renässans för ufo-fenomenet med ett ökat intresse från både media och forskarvärlden."

Kul att SVT Nyheter tar upp det.

Det sägs också

Citat:

Hur ser ufo-situationen ut i Sverige?

Men samtidigt som amerikanska försvarsmakten nu offentliggör hundratals ufo-iakttagelser varje år, ser det annorlunda ut i Sverige.

– Jag kan gå i god för så långt bak som 2000. För det är det vi har kontrollerat nu, men där finns det ingenting. Jag har också varit stridspilot i 34 år och jag har aldrig sett något som kan klassificeras som ett ufo, säger Tommy Petersson, ställföreträdande flygvapenchef.

I USA beskriver många ett uppluckrat stigma kring ufo-iakttagelser, vilket nu ger en våg av rapporter. Men flygvapnets Tommy Petersson är säker på att något sådant inte finns i det svenska försvaret.

– Jag känner mig helt trygg med att om man sett något så skulle det rapporteras omedelbart och vi skulle ha känt till det.

Lustigt det där