Permalänk
Medlem
Skrivet av WhakkaWhack:

Körde själv carnivore-dieten i 3 års tid slaviskt och har aldrig mått så bra som jag gjorde under den perioden. Då var jag 32, vägde ca 140kg (fördelat på 2m) och rätt dåliga värden, inte katastrofala, men inte bra. Tre år senare låg jag på 97kg, mådde mycket bättre mentalt och fysiskt samt att värdena låg på bra till väldigt bra.

Förutom vikt var några av fördelarna för min del:
- Väldigt mycket bättre sömn. Från att nästan alltid känna att jag aldrig fick nog med sömn till att jag kände mig fullt utvilad och gick upp självmant efter 5-7h sömn.
- Stadig energi på dagarna. Inte vågor av energi och kraschar. Matkoma var ett begrepp som försvann från vardagen.
- Psoriasis och vuxenacne försvann helt och hållet. Från att behöva skrubba och doppa händer/ansikte i dyra feta krämer för att inte spricka och bli sårig till att inte använda hudkräm öht.

Kan säkert skriva mycket mer om allt, men fråga på istället så blir det enklare än att bara spola ur sig.

Ställ era frågor!

Mvh,
WW

Många som väger så mycket skulle rasa lika mycket om de levde på Pytt i Panna.

Känner en som vägde 155kg.
Drack 3L Coca-Cola och någon påse chips varje dag.
Pizza eller Hamburgare till lunch och middag.

Sen fick han viktrelaterade hälsoproblem och skippade läsk/godis och började äta på en lunchrestaurang varje dag.
Vill minnas att han gick under 100-strecket på knappt ett år.
Han åt minst 2000 kalorier för mycket innan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Många som väger så mycket skulle rasa lika mycket om de levde på Pytt i Panna.

Känner en som vägde 155kg.
Drack 3L Coca-Cola och någon påse chips varje dag.
Pizza eller Hamburgare till lunch och middag.

Sen fick han viktrelaterade hälsoproblem och skippade läsk/godis och började äta på en lunchrestaurang varje dag.
Vill minnas att han gick under 100-strecket på knappt ett år.
Han åt minst 2000 kalorier för mycket innan.

Förstår inte riktigt poängen med ditt inlägg? Vissa kan äta vad som helst och inte gå upp i vikt, andra har tvärtom. Vissa röker och super hela livet och dör fridfullt vid 90 års ålder, andra lever ett hälsosamt liv och dör skrikandes på sjukan efter månader av cancer vid 50.

Sen "väger så mycket" är ett relativt begrepp. Ingen tror att jag "vägde så mycket" för jag var aldrig "så tjock". Men lägg också till att jag är 2 meter lång. 140kg på 2m ser väldigt mycket annorlunda ut än 140kg på 185cm. Många skulle säga att 90kg är mycket, men väger jag 90kg börjar folk fråga om något är fel och tror jag ligger inför döden för jag ser så smal ut.

Visa signatur

|| i7 5820K @ 4400Mhz || 32GB Corsair 2400Mhz CL14 || Gigabyte RTX 3080 Ti || X99 SLI PLUS || Samsung 850 EVO 500GB || Acer Predator XB271HU G-Sync IPS || W10 64bit ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bart:

Svenskar tränar i oerhört större utsträckning idag, jämfört med hur det såg ut innan 80-talet.

Fast stämmer verkligen det? Är det inte så att de som tränar tränar mer medan folk som tränade mindre knappt tränar någonting idag?

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

Svårt att statistiskt bevisa hur mycket som tränas eller inte. Det nämns att 6 av 10 tränar 2-3 gånger i veckan. 6% tränar varje dag och 8% tränar aldrig enligt en undersökning gjord av Sifo för några år sedan.

Men jag upplever att antalet Gym och andra träningsformer är otroligt mycket större idag, än när jag växte upp. Fanns det 5 regelrätta gym i stan när jag växte upp, så finns det fem i varje bostadsområde nuförtiden känns det som. Även om det fanns motionsspår i de flesta bostadsområdena redan då, så vet jag inte om det var så väl besökta spår som nu.
Nu har jag inte varit på något badhus sen jag gick ut gymnasiet, typ - så jag har ingen uppfattning alls hur det ser ut nu. Då, på 80-talet var det ändå en hel del vardagsmotionärer som simmade sina längder.

Visa signatur

Det är inte lätt när det är svårt

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Människor och andra djur har dödat djur i miljontals år.

Vi hade slavar i 400 år och har våldtagit kvinnor i tusentals år så jag gissar att du gillar dte också om du nu tycker tiden styr vad som är moraliskt rätt alltså?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon315148:

Att kalla kött, ägg, feta mejerier och grönsaker för extremt är bara komiskt. Processat mjöl och socker eller ris och potatis är tydligen något magiskt som vi människor bara måste ha.

Du tycker alltså att du som vuxen man behöver bröstmjölk fortfarande, och dessutom från ett annat djur? Väldigt naturligt....enda djuret i historien som gör så. Det är ju därför vi i grunden är laktosintoleranta som vuxna för att vi ska bara klara att sörpla bröstmjölk som bebisar och du är ingen bebis längre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bart:

Svenskar tränar i oerhört större utsträckning idag, jämfört med hur det såg ut innan 80-talet.

Vi tränar mer men presterar sämre än vad man gjorde på 80-talet.
Då hade man mer fysiskt krävande jobb och bättre förutsättningar med träning.

Idag lever vi ett mer passivt liv som inte en timme på gymmet kompenserar upp till samma nivå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon315148:

Ser problem med att man jämställer slavar alltså människor med djur. Jag förstår att det är svårt för vissa människor att acceptera att man behöver slakta djur för att kunna äta dem. Att äta eller att ätas. Vissa verkar leva i någon drömvärld där ingen ska behöva dö och det låter väl fint. Fast hur ser verkligheten ut? Naturen är på inget sätt mindre grym än vad vi är. Titta t.ex. på späckhuggare när de ska lära sina kalvar att fånga byten eller när de bara "leker med maten". Det finns djur som dödar utan att äta. Ändå är människan exceptionellt hemsk för att vi försöker slakta så snabbt och smärtfritt som möjligt medan vilda djur snarare äter andra djur levande.

Med det sagt har jag stora problem med dålig djurhållning för jag anser att vi som människor kan göra bättre. Grisar och kycklingar ska inte vara inlåsta och stå på betonggolv hela sina liv. De ska vara ute och utföra sina naturliga behov. Dessutom är det bättre att låta djuren äta sin naturliga föda såsom gräs, rötter och knölar, insekter och maskar osv. Jag hade önskat att de slapp dessa transporter till slakthus och att fler kunde slakta djuren på plats. Önskar även fler mindre bönder än stora kommersiella produktioner, för det är alltid djuren som får betala priset.

Lite roligt att du säger att vi inte kan jämställa slavar eller judar med tex grisar som vi gasar idag samtidigt som du drar paralleller med människor och späckhuggare helt plötsligt. Djuren i naturen och människan är helt skilda saker, de dödar djur för att de inte har något val, de har inte heller moral och etik och känslor som vi människor har. Du kan välja att agera moraliskt eller inte, den lyxen har inte ett lejon eller liknande, många djur äter sina egna barn och slickar varandra i röven så man kan inte ta en sak från ett djur och jämföra mot en människa.

Alla djur oavsett KRAV eller vad man nu sminkar det med för ord lever urusla liv, korta liv och dödas på vidriga sätt såsom att gasas eller elektrifieras, skjutas i huvudet eller hängas upp och ner och doppas i strömförande el. Jag tror många skull sluta bidra till dess vidrigheter om man fick se hur det går till. Varför liksom utsätta djur för detta när det är helt onödigt?

Om du nu inte behöver betala för att den gris (som är lika smarta som hundar) ska gasas i ett nedsänkt schakt och sedan skjutas i huvudet efter bråkdelen av sitt liv, varför gör du det då? Är det för att du inte känner empati eller avskyr djur och deras liv, kunskapen om vidrigheterna har du ju.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quling:

Du tycker alltså att du som vuxen man behöver bröstmjölk fortfarande, och dessutom från ett annat djur? Väldigt naturligt....enda djuret i historien som gör så.

Det finns mångt och mycket - både bra och dåligt - där människan är det "enda djuret i historien" som gör, så det känns inte riktigt som ett argument för om något är bra eller dåligt.

Förutsatt att man kan dricka det (och inte är allergisk eller intolerant på något vis) så har mjölk har en hel del bra näringsämnen i sig och är inte direkt skadligt i lagom mängd, tvärt om. Sen finns det ju dom som förtär det för att det är gott, som vi människor gör med så mycket annat, inte minst saker som faktiskt är skadliga.

Tycker man sen att mjölk är äckligt (oavsett om det är smaken eller idén att det är "bröstmjölk från ett annat djur") så finns det ju ingen som tvingar en att dricka det.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiffman:

Eller så äter du som en normal människa och tar en ozempic i veckan.
Dyrt men dra åt satan vad sjukt effektivt det är.

Kostar högst 2600:- om året för dem som behöver det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Kostar högst 2600:- om året för dem som behöver det.

Korrekt, men för någon som kämpat hela livet och vikten ändå klättrat uppåt 100kg på 20 år trots dieter och träning så är dessa sprutor en gudagåva även om de kostar 1000 spänn i veckan för att systemet inte anser att övervikt sjukdom trots att man knappt äter.

Permalänk
Medlem

Angående kalorier in vs ut stämmer principen givetvis. Framför allt kalorier ut är dock ett jäkla intressant ämne, dvs hur det vi gör påverkar vår förbränning. Pay Peat menade exempelvis att specifikt fleromättade fetter påverkar sköldkörtens funktion negativt och därmed sänker ämnesomsättningen, enkelt uttryckt.

Visa signatur

RIP 780

Permalänk
Medlem
Skrivet av tankjunior:

Min plånbok gråter av att bara läsa detta

Jag tog till Ockhams Rakkniv och gjorde en helomvändning.
Som jag nämnde tidigare så avluta jag köttlådan från bonden.
Tycker köttet var bra men inte riktigt wow känsla och resonera att Svenskt producerat inte är så mycket sämre en ekologiskt.

Fick idag 13 kg kött för 1257 kr och det är mat för 26 dagar.
Tillkommer ägg och smör.
Så under 3000 kr för 31 dagar om man använder appen Matpriskollen och köper kött på erbjudanden.

Har en jätte stor Willys vid jobbet, där jag kan handla och Ica samt Lidl där jag bor.
Jämför mellan dessa tre och köper Svenskt i så stor utsträckning som möjligt.

Idag blev det 6 kg kyckling bröstfile
Lite över 3 kg Högrev
Lite över 1 kg Fransyska
3 kg Nötfärs
1,2 kg Torskfile

Nästa vecka om bra erbjudanden så satsar jag på lite mer fisk.
Man får söka och handla i olika butiker för att kunna ligga under 3000 kr.
Men köper man mycket som Ryggbiff och annan jätte fint kött så drar kostnaderna iväg.
Men ska nog köpa en bit till denna månad 900 g för 249 kr hos Willys.
Imorgon ska jag kolla vad dom tar för en sådan bit hos Lidl.

En sak som jag inte gilla med köttlådan var att den körde på poäng, varav man inte kunde se vad varje köttbit kosta.
Utan man fick 40 poäng att handla för.
Men annars var köttet prima och en mycket bra service från Gårdsällskapet.

MVH

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiffman:

Korrekt, men för någon som kämpat hela livet och vikten ändå klättrat uppåt 100kg på 20 år trots dieter och träning så är dessa sprutor en gudagåva även om de kostar 1000 spänn i veckan för att systemet inte anser att övervikt sjukdom trots att man knappt äter.

Alla överviktiga äter för lite och svälter

Om du äter mindre kalorier än du förbrukar skall du gå till läkaren och be dem ta prover på din ämnesomsättning.
Har du låg ämnesomsättning, hypotyreos, finns det behandling för detta, vilken är bättre än diabetesmedicin.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av BergEr:

Andra är kanske inte lika rik som dig eller har lika mycket tid till träning, proteinpulver kostar ju en tredjedel av billigt kött t.ex.
Man får också enbart protein och inte massa andra kalorier man behöver träna bort.

Så det är billigare och effektivare, något många behöver (speciellt nu som priser drar iväg).

Är motsatsen till rik... Kallas prioriteringar. Vet de som tjänar bra men fortfarande påstår att de inte har råd med svensk kött. Bullshit säger jag. Säg bara som det är, man prioriterar annat.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Quling:

Du tycker alltså att du som vuxen man behöver bröstmjölk fortfarande, och dessutom från ett annat djur? Väldigt naturligt....enda djuret i historien som gör så. Det är ju därför vi i grunden är laktosintoleranta som vuxna för att vi ska bara klara att sörpla bröstmjölk som bebisar och du är ingen bebis längre.

Ska vi jämföra oss med andra djur borde vi lägga ner det mesta vi gör. För vi är väldigt ensamma om mycket.

Mejerier tillhör vår nordiska och framgångsrika historia. Det finns en anledning till att nordbor tål mejerier bätte än andra. Vi anpassade oss för att överleva i norden. Är det så du ser våra förfäder? Som bebisar för att de konsumerade ett annat djurs mjölk för att överleva?

I grunden laktosintoleranta som vuxna? Du menar alltså att människans bröstmjölk är som kossans? Det finns barn som föds med laktosintolerans och jag lovar dig att de tål sin moders mjölk. Jag är vuxen och tål laktos utan problem. Värre är det med bönor och sötningsmedel.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Quling:

Lite roligt att du säger att vi inte kan jämställa slavar eller judar med tex grisar som vi gasar idag samtidigt som du drar paralleller med människor och späckhuggare helt plötsligt. Djuren i naturen och människan är helt skilda saker, de dödar djur för att de inte har något val, de har inte heller moral och etik och känslor som vi människor har. Du kan välja att agera moraliskt eller inte, den lyxen har inte ett lejon eller liknande, många djur äter sina egna barn och slickar varandra i röven så man kan inte ta en sak från ett djur och jämföra mot en människa.

Alla djur oavsett KRAV eller vad man nu sminkar det med för ord lever urusla liv, korta liv och dödas på vidriga sätt såsom att gasas eller elektrifieras, skjutas i huvudet eller hängas upp och ner och doppas i strömförande el. Jag tror många skull sluta bidra till dess vidrigheter om man fick se hur det går till. Varför liksom utsätta djur för detta när det är helt onödigt?

Om du nu inte behöver betala för att den gris (som är lika smarta som hundar) ska gasas i ett nedsänkt schakt och sedan skjutas i huvudet efter bråkdelen av sitt liv, varför gör du det då? Är det för att du inte känner empati eller avskyr djur och deras liv, kunskapen om vidrigheterna har du ju.

Du missar min poäng. Syftet var inte att likställa oss med späckhuggare eller lejon eller vad som. Däremot tron om att människan är förskräcklig för att vi äter andra djur är bara att leva i en fantasi. Det är verkligenheten och har varit så sedan urminnes tider. Givetvis kan saker förändras men jag tror inte på veganism. Vår kost består både av animalier och växter. Vår breda kost är anledningen till att vi har lyckats bre ut såsom vi har gjort i världen eftersom vi kunde anpassa oss efter rådande förhållanden. Hade vi inte ätit kött hade vi inte överlevt på många platser.

Skitsnack att alla djur lever usla liv bara för att de senare hamnar på tallriken. Däremot finns det på tok för många som mycket riktigt lever usla liv till följd av storskalig produktion med fokus på annat är djurens välfärd.

Jag hade gärna haft egna boskapsdjur och slaktat själv.

Att jämföra hund med gris är bara ett löjligt argument. Hunden har genom vår historia fått en annan funktion precis som katten. Man behöver inte ställa två djur mot varandra. Under svåra tider har vi dock ätit vår bästa vän också.

Om du nu ska vurma för boskap antar jag att du gör detsamma för fisk och insekter eller de dödar du utan problem? Finns folk som gillar att fiska utan att ens äta fisken och slänger ner den igen. Det om något känns väldigt onödigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiffman:

Korrekt, men för någon som kämpat hela livet och vikten ändå klättrat uppåt 100kg på 20 år trots dieter och träning så är dessa sprutor en gudagåva även om de kostar 1000 spänn i veckan för att systemet inte anser att övervikt sjukdom trots att man knappt äter.

Ozempic ökar inte förbränningen alls utan det enda den gör är att du känner dig mätt. Så om du går upp av att ”knappt äta” så kommer den inte hjälpa dig ändå då det snarare indikerar sjukdom i sköldkörteln eller andra sjukdomar som påverkar metabolismen.

Har man problem med att begränsa sitt intag så kommer det inte vara långsiktigt hållbart då man inte behandlar problemet med Ozempic. Så när man väl slutar ta det kommer man börja överäta igen och gå upp i vikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Är inte 6.7kg kött väldigt lite eller är det per vecka?

Du får ju bara kring 50g protein om dagen om det är för en månad, plus ägg/smör (men du räknar på bara två ägg om dagen) så egentligen bör du väl nästan dubblera mängden kött du köper?

Just nu äter du ju under minimum rekommenderat proteinintag?

Hej har räknat ut exakt intag
Använder kostbevakning

Idag

163 g protein
71 g fett

Och räknar runt 18/20 kg kött per månad
Ägg smör vatten kaffe

Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av pompado:

Hej har räknat ut exakt intag
Använder kostbevakning

Idag

163 g protein
71 g fett

Och räknar runt 18/20 kg kött per månad
Ägg smör vatten kaffe

Mvh

1200 kcal per dag är ju extremt lågt!

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

1200 kcal per dag är ju extremt lågt!

Men vad ska jag göra
Är mätt och mår bra
Ska jag äta mer trots att man inte känner behov av det
Kanske kroppen behöver mer men tränar inte

Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av pompado:

Men vad ska jag göra
Är mätt och mår bra
Ska jag äta mer trots att man inte känner behov av det
Kanske kroppen behöver mer men tränar inte

Mvh

Du ligger på typ 1500 kcal underskott, din kropp kommer hård anpassa sig inom några veckor och du kan komma få permanent lägre förbränning lägre hormoner etc etc

Rekomendation är alltid runt 500kcal underskott.

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Ozempic ökar inte förbränningen alls utan det enda den gör är att du känner dig mätt. Så om du går upp av att ”knappt äta” så kommer den inte hjälpa dig ändå då det snarare indikerar sjukdom i sköldkörteln eller andra sjukdomar som påverkar metabolismen.

Har man problem med att begränsa sitt intag så kommer det inte vara långsiktigt hållbart då man inte behandlar problemet med Ozempic. Så när man väl slutar ta det kommer man börja överäta igen och gå upp i vikt.

Intressant då 5 personer i min närhet har gått från 100kg -> 60 och är nya på strax över 6 månader och fortfarande fungerar som normala människor.
Ja förutom då att de tagit av sig en 40 kilos ryggsäck då och klarar sjukt mycket mer nu som att tom spela tennis och leka med barnen.
Men du kanske har erfarenheter åt andra hållet och ja absolut, det passar ju inte för alla det är 100% korrekt.

Edit, som ovan att med flit äta 1200 kcal - det är ju absolut döden och man vill ta livet av någon men att å andra sidan att slippa hungerskänslan och sutsug när det sker automatiskt... Skaplig skillnad.

Permalänk
Inaktiv

1200 kcal/dag är i varje fall betydligt bättre än 100 kcal/dag eller under 10 kcal/dag som nämndes tidigare i tråden...

Skrivet av pompado:

Men vad ska jag göra
Är mätt och mår bra
Ska jag äta mer trots att man inte känner behov av det
Kanske kroppen behöver mer men tränar inte

Mvh

Mitt råd för att inte underäta för mycket är att skippa kaffe. Kaffe kan hämma hunger och att dricka fett kan göra att man blir extra mätt. Prova att se om du får i dig mer mat genom att äta ett till mål mat istället för att dricka fettkaffe.

Det är normalt att vilja äta mindre på lågkolhydratkost men man bör inte aktivt sträva efter det. Vissa brukar ha tvärtom problem (speciellt kvinnor) då de tenderar att äta mer yoghurt, bär och nötter som mättar sämre, medan män äter sig mätta på kött och feta såser.

Nu äter du visserligen carnivore diet vilket jag aldrig har gjort mer är enstaka måltider. Så med tanke på det kanske du bör äta mer feta köttbitar för att inte äta dig för mätt på protein? Hur är det med mejerier? Ingår det i dieten? För där kan du enkelt få upp både fetthalten och kalorierna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon315148:

1200 kcal/dag är i varje fall betydligt bättre än 100 kcal/dag eller under 10 kcal/dag som nämndes tidigare i tråden...

Mitt råd för att inte underäta för mycket är att skippa kaffe. Kaffe kan hämma hunger och att dricka fett kan göra att man blir extra mätt. Prova att se om du får i dig mer mat genom att äta ett till mål mat istället för att dricka fettkaffe.

Det är normalt att vilja äta mindre på lågkolhydratkost men man bör inte aktivt sträva efter det. Vissa brukar ha tvärtom problem (speciellt kvinnor) då de tenderar att äta mer yoghurt, bär och nötter som mättar sämre, medan män äter sig mätta på kött och feta såser.

Nu äter du visserligen carnivore diet vilket jag aldrig har gjort mer är enstaka måltider. Så med tanke på det kanske du bör äta mer feta köttbitar för att inte äta dig för mätt på protein? Hur är det med mejerier? Ingår det i dieten? För där kan du enkelt få upp både fetthalten och kalorierna.

Ska reflektera
Vet om att jag slagit ihop frukost/lunch

Men det är ju mer komplicerat än enkelt
En stilla sittandes pensionär behöver inte så mycket
En 8 till 5 kontor mindre än bygg 8 till 5
Och den som tränar eller aktiv mer än icke aktiv/träna

Så livstil måste vägas in i bedömningen
Samt ålder och kön

Rekommendationer är just det en fingervisning

Skulle kunna gå upp tidigare och äta frukost
Sedan lunch
Sedan jobb
Sedan middag

Med 4 tim intervaller mellan varje måltid
Som sagt ska reflektera

Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av pompado:

Ska reflektera
Vet om att jag slagit ihop frukost/lunch

Men det är ju mer komplicerat än enkelt
En stilla sittandes pensionär behöver inte så mycket
En 8 till 5 kontor mindre än bygg 8 till 5
Och den som tränar eller aktiv mer än icke aktiv/träna

Så livstil måste vägas in i bedömningen
Samt ålder och kön

Rekommendationer är just det en fingervisning

Skulle kunna gå upp tidigare och äta frukost
Sedan lunch
Sedan jobb
Sedan middag

Med 4 tim intervaller mellan varje måltid
Som sagt ska reflektera

Mvh

kalorier för en man som knappt gör något är väl runt 2700 - 3000 kcal när man väger 100 kg.
Lätt räknat är det 30 kcal/kg så ligger man relativt nära sitt behov

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quling:

Lite roligt att du säger att vi inte kan jämställa slavar eller judar med tex grisar som vi gasar idag samtidigt som du drar paralleller med människor och späckhuggare helt plötsligt. Djuren i naturen och människan är helt skilda saker, de dödar djur för att de inte har något val, de har inte heller moral och etik och känslor som vi människor har. Du kan välja att agera moraliskt eller inte, den lyxen har inte ett lejon eller liknande, många djur äter sina egna barn och slickar varandra i röven så man kan inte ta en sak från ett djur och jämföra mot en människa.

Alla djur oavsett KRAV eller vad man nu sminkar det med för ord lever urusla liv, korta liv och dödas på vidriga sätt såsom att gasas eller elektrifieras, skjutas i huvudet eller hängas upp och ner och doppas i strömförande el. Jag tror många skull sluta bidra till dess vidrigheter om man fick se hur det går till. Varför liksom utsätta djur för detta när det är helt onödigt?

Om du nu inte behöver betala för att den gris (som är lika smarta som hundar) ska gasas i ett nedsänkt schakt och sedan skjutas i huvudet efter bråkdelen av sitt liv, varför gör du det då? Är det för att du inte känner empati eller avskyr djur och deras liv, kunskapen om vidrigheterna har du ju.

Du tycker alltså det är bättre att vi helt utrotar grisar, kor och höns då? Du vet, dessa arter finns till endast för att människan har nytta av att föda upp dom.

Visa signatur

Chassi> FD Define S CPU> i7 10700 GPU>RTX 3070 MB> GB B460 Aorus Pro AC Ram> 32GB PSU> Corsair AX1200

"Server"> Enthoo Pro CPU> i7 5960x @ 4,2 Ghz GPU>GTX 760 MB> Asus x99 Deluxe Ram> 32GB 2666mhz PSU> Corsair CX650

Kringutrustning> Philips 70PUS7304, AOC AGON AG271QG, Roccat ISKU Fx, Logitech G502 Spectrum, MX 5500, MX Revolution, Arctis Nova Pro Wireless, Behringer Ms40, HP Reverb G2, MSI GF65 Thin 10SER, USB 990 Pro 2tb,

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiffman:

Intressant då 5 personer i min närhet har gått från 100kg -> 60 och är nya på strax över 6 månader och fortfarande fungerar som normala människor.
Ja förutom då att de tagit av sig en 40 kilos ryggsäck då och klarar sjukt mycket mer nu som att tom spela tennis och leka med barnen.
Men du kanske har erfarenheter åt andra hållet och ja absolut, det passar ju inte för alla det är 100% korrekt.

Edit, som ovan att med flit äta 1200 kcal - det är ju absolut döden och man vill ta livet av någon men att å andra sidan att slippa hungerskänslan och sutsug när det sker automatiskt... Skaplig skillnad.

Jag utgår från vetenskap och den är otvivelaktig, ozempic ökar inte din metabolism utan i kontexten viktminskning gör det bara att du inte känner dig hungrig. Om du inte kan kontrollera ditt matintag så kommer du gå upp vikten sen igen när du slutar med ozempic och börjar överäta igen så det är bättre att lära sig kontrollera sitt intag för då blir det automatiskt något som fungerar för livet.

Det är inga problem att äta 1200kcal per dag om man vill det (även om det är för lite för de flesta på sikt) ifall man äter bra mat, men är man inte van vid att äta kontrollerat kan det såklart krävas en insats för att lära sig det.

Det är för övrigt dåligt för kroppen att gå ned i vikt så snabbt så det är inget man bör eftersträva utan har man så kraftig övervikt så bör man ta det lugnare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

kalorier för en man som knappt gör något är väl runt 2700 - 3000 kcal när man väger 100 kg.
Lätt räknat är det 30 kcal/kg så ligger man relativt nära sitt behov

Nja, riktigt så bra är det tyvärr inte.

En 35årig man på 180cm och 100kg förbränner ca 1900-2000 kcal i vila.
Passiv förbränning minskar något ju äldre/kortare/lättare du är och vice versa.

För att ha en passiv förbränning på 2700 kcal måste du typ vara under 25, väga över 150 kg och vara över 2 meter lång.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Nja, riktigt så bra är det inte.

En 35årig man på 180cm och 100kg förbränner ca 1900-2000 kcal i vila.
Passiv förbränning minskar något ju äldre/kortare du är och vice versa.

För att ha en passiv förbränning på 2700 kcal måste du typ vara under 25, väga över 150 kg och vara över 2 meter lång.

2000 kcal är ju vad en 60-70kgs kvinna behöver...

Menade kanske inte exakt passiv som att sova i 30 dagar men normal rörelse om "ingen träning"

Om jag kollar mig själv här
https://www.styrkelabbet.se/berakna-energibehov/

Så behöver jag 3500 kcal

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25