Veckans fråga: Har du uppgraderat till OLED-TV?

Permalänk
Medlem

Haft en 65" LG B6 sedan 2016 och är fortsatt lika nöjd och glad. Fortfarande i toppskick, inga inbränningar, inga pixelfel.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Skrivet av Dem8n:

Ja det tvivlar jag inte på, men andra var före på bollen och har därmed ett enormt försprång, den nya generationen vet nog knappt vad Panasonic är eller gör.
För oss äldre är det förknippat med allt från dator till musikanläggningar. 🙂

Nä så är det ju. Men kul att ha ngt andra inte tänker på.

Men allt nu är typ Philips, Samsung, LG samt TCL som etablerat sig på marknaden.

Panasonic spelar i en annan liga men å andra sidan en anonym liga

Visa signatur

The Breath of True

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vlademil:

Väldigt svårt att få det på moderna OLEDs också under normal användning. Men kanske inte ska användas huvudsakligen till nyhetskanaler och sport i längden... Enorm skillnad på den Panasonic plasman jag hade innan min OLED, där plasman brände fast minsta grej som stod still.

Jag har en del inbränningar på en LG OLED från 2016, men det dyns bara i inbränningstester, när man tittar på film så syns det inte.
TV’n har gått väldigt många timmar, förvånad att den lever än, har många barn som hellre sitter i vardagsrummet än i sina egna rum och tittar.
Den är nog uppe i 20000+ timmar, de lämnar den påslagen för det mesta när de går till skolan.
Apparaten är kalibrerad sedan dag 1 med en Spyder, drig ner ljusstyrkan ganska rejält till 120 candela, det kan ha varit det dom räddat den från större problem med inbränning.
Tidigare apparater har varit från Samsung och en av de lever än, den är från 2015.

Just nu vill jag inte köpa ny TV, det känns som att det är typ samma skit.

Permalänk
Medlem

LG OLED48C1, den drar sig inte för att visa reklam som inte går att stänga av och WebOS är förmodligen mycket sämre än Android TV, så en Philips OLED kanske hade varit bättre på vissa sätt.

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luminous:

LG OLED48C1, den drar sig inte för att visa reklam som inte går att stänga av och WebOS är förmodligen mycket sämre än Android TV, så en Philips OLED kanske hade varit bättre på vissa sätt.

Bättre ha extern mediapspelare oavsett, köp en apple tv till streamingstjänster och för egenrippade bd/uhbd filmer är mitt tips.testat dom flesta ”smart”tv… inget slår en bra mediaspelare vad jag har sett iaf

Permalänk
Medlem
Skrivet av bluetrain:

Köpte en lg oled förra året efter att ha kört plasma sedan Gunnar Nordahls dagar. I början störde jag mig på att bilden kändes digital/stel och inte så levande som på en plasma men det minnet numera är jag rätt nöjd. Undrar hur länge den håller..

Samma här. I början kändes det lite som en nedgradering att gå från 600Hz sub-field drive ner till 60Hz sample-and-hold. Såg direkt att bilden var betydligt mjukare vid rörelse, men nu har man vant sig. Plasman lever kvar i sovrummet tillsammans med en 3D-blu-ray-spelare och en Shield TV.

Visa signatur

Vardagsrum: LG C1 OLED 65" | OPPO 203 | Analogue Pocket + Dock | PS5 | XB Series X | N Switch OLED | XB One X | Wii U | PS3 | XB360 | Xbox | GameCube + GC Loader | PS2 | Dreamcast | N64 + Everdrive | PS1 + PSIO | Saturn | Mega Drive Mini 2 | SNES Mini | Mega Drive Mini | NES Mini | HTPC: i7 3770K/GTX970/16GB DDR3/512GB SSD/Loque Ghost S1

Permalänk
Medlem

LG's OS är sämre nu än tidigare, har en CX77 och synd att de efter 2 år tvångsuppdatera den till nya versionen, är segare och inte skönare. Däremot så älskar jag kontrollen att man har en pekare om man vill, så mycket snabbare att hoppa runt i diverse menyer, eller i längre videoklipp. Jämförelse med min Philips OLED så måste man "snabbspola" vilket kan vara rätt segt om man t.ex. tittar på en gammal stream som är 12 timmar... Visst, den snabbspolar snabbt igenom på flesta system som tillåter t.ex. 512 eller 1024x hastighet, men slår inte en pekare som på direkten sätter en på ca 8 timmar.

Ogillar på alla TV-apparater att det mer eller mindre finns så mycket "bloatware" som inte kan väljas bort.

Visa signatur

There can be only ONE...

Permalänk
Medlem

Köpte en 65 tum Samsung Q90T Qled 2020 därför att den var bättre på ljusstyrka och reflektioner. Den skulle sitta i ett vardagsrum med fönster i tre väderstreck. Har inte hängt med i utvecklingen men hur är reflektioner på Oled idag? Finns det modeller som inte är som speglar? Ljusstyrka vet jag att oled har förbättrat sen 2020.

Visa signatur

i5-12600K med Noctua 12A | MSI z690 d4 | 2x16 corsair ddr4 lpx 3200mhz | evga 3060ti xc | samsung 980 m2 | LG 27" GP850 | xfx pro 850w | fractal design r6

Permalänk
Medlem
Skrivet av pi:

Köpte en 65 tum Samsung Q90T Qled 2020 därför att den var bättre på ljusstyrka och reflektioner. Den skulle sitta i ett vardagsrum med fönster i tre väderstreck. Har inte hängt med i utvecklingen men hur är reflektioner på Oled idag? Finns det modeller som inte är som speglar? Ljusstyrka vet jag att oled har förbättrat sen 2020.

Anledningen till spegelbeläggningen är för att få bättre svärta i mörka miljöer, det finns helt enkelt inte många andra sätt att få optimal kontrast med djup svärta. Har man en matt skärm så blir svart grått helt enkelt, allt ljus som panelen utsätts för blir spridet över ytan som en grå hinna

Sen finns det OLED med matt yta ändå, men man förlorar mycket av den stora fördelen med panelen då

Permalänk
Medlem

Nope.! Ej valt oled än! Lånade hem tror de va LG
C 1 och Samsungs Q95T ! Valde Samsung pga sina djupa skarpa fantastiska färger som jag inte tyckte LGn levererade. O ljusstyrkan va ett minus på LGn trots max inställd ! Syntes även vertical banding på den. Men perfekt svärta! Samsungen fixar mörka scener bra absolut! Men inte lika bra som oled'en gjorde. Samsungen kan man skruva upp ljusstyrkan så man måste ha på sej svetshjälmen nästan.
Q95an har one connect box så man slipper alla kablarna runtom tven ! Tven används mest till spel ! Så där fick samsungen en till fördel pga risk med inbränning. Ja ja risken är mindre idag med inbränning,men googlar man runt så finns det fortfarande folk med inbränning på nyare modeller!

Permalänk
Skrivet av Ivalun:

Nope.! Ej valt oled än! Lånade hem tror de va LG
C 1 och Samsungs Q95T !

Bara nyfiken. Finns det låne-TV, eller var det 2x köp och 1x återlämna?
(Låne-TV skulle underlätta en del. Vilken butik/kedja var det i så fall?)

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlexCooper:

Bara nyfiken. Finns det låne-TV, eller var det 2x köp och 1x återlämna?
(Låne-TV skulle underlätta en del. Vilken butik/kedja var det i så fall?)

Elgiganten! Öppet köp ! Inga problem o lämna tillbaka 🙂👍

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Tyvärr sätter sig wow-känslan ganska fort, känns som en vanlig TV nu…

Jag har definitivt wow-känslan kvar, tycker den är helt fantastisk.

SONY BRAVIA XR-65A90J

Visa signatur

Det var bättre förr men det var inte bra då heller