Årets stora Windows 11-uppdatering släpps den 26 september

Permalänk
Melding Plague

Årets stora Windows 11-uppdatering släpps den 26 september

Windows Copilot, inbyggt stöd för RAR-filer och mycket annat ingår i höstens stora uppdatering av Windows 11.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

RAR och 7zip stöd i Windows och lager i paint vad händer på Microsoft egentligen?

Permalänk
Medlem

Kan man byta systemfont i inställningarna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

RAR och 7zip stöd i Windows och lager i paint vad händer på Microsoft egentligen?

Enda som fattas nu för mig är att de uppdaterar ClearType så det funkar bättre med de nya OLED skärmarna.

Permalänk

Så gemet e tillbaka?

Permalänk
Medlem

Kan man välja bort copilot? Känner mig inte supersugen på att ha en ai-robot rota igenom alla mina personliga filer...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Hoppas mitt moderkort får stöd för att ändra RGB-belysning.

Permalänk
Medlem

Kan det här en av de bättre uppdateringarna sedan release tro?
Rar,paint, backup, rgb controller.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

"Acer, Asus, HP, HyperX, Logitech, Razer och Twinkly"

Synd att inte Gigabyte är med, får väl fortsätta med OpenRGB.

Permalänk
Medlem

Häftig uppdatering som gör det enklare att flytta till ny dator.
Tänker att det är perfekt för ”vanliga” användare 🙂

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk
Avstängd

Undrar vad som går sönder denna gång

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av immutable:

Kan man välja bort copilot? Känner mig inte supersugen på att ha en ai-robot rota igenom alla mina personliga filer...

https://www.ghacks.net/2023/09/17/how-to-disable-windows-copi...

Går, men finns ingen direkt inställning för det.

Visa signatur

A midget fortune-teller who escapes from prison is a small medium at large.
Canon 6D, Sigma 24-70/2.8, Canon EF 100/2.8 Macro, Canon EF 70-200/4L IS, Samyang 14/2.8 Canon EF 28/2.8, Tamron 150-600/5-6.3

Permalänk
Medlem

Finns det script för bloatdelete till win11 ännu?

Visa signatur

Black smoke doesnt mean engines broke #diesel

Permalänk
Medlem

Även ny AI-teknik är cool är jag tveksam till om jag vill ha en Microsoft-AI som rotar bland mina mail och filer. Inte för att jag har något av egentligt värde, men det känns ändå obehagligt.

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlyingFinn:

Att använda Group Policies är väl direkta inställningar? I alla fall om man är van vid det

De som har Home-versionen av Windows får doch registerhacka för att kunna används det.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem

Jag önskar Microsoft kunde köpa upp CCleaner eller göra en egen variant av den.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Samsung 980 Pro Series 1TB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ytterligare en nyhet är en kraftigt förbättrad volymkontroll som nu kan styra ljudvolymen individuellt per program och inte bara för systemet som helhet.

Så precis om man kunde i win7?
meh

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Trihxeem:

Så precis om man kunde i win7?
meh
<Uppladdad bildlänk>

Hah, snart kan vi få göra egna themes kanske igen också?

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Är inte detta samma dag som Apple släpper sitt nyaste macOS också?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SotarnAnton:

Finns det script för bloatdelete till win11 ännu?

Finns flera. Sök på Youtube tex win 11 bloat

Denna finns och är poppis. https://christitus.com/windows-11-perfect-install/

Visa signatur

Aka Specialized på irc

Permalänk
Medlem
Skrivet av balansen:

Är inte detta samma dag som Apple släpper sitt nyaste macOS också?

Jo.

Permalänk
Avstängd

Inget nytt ang Blåtand parkoppla flera enheter som på Samsungmobiler Önskar Windows var mer aktiva när det kommer till detta.

(Ett ljud på 2 par hörlurar, Silent Cinema)

Visa signatur

XFX Merc 7900XT|R5 5600X|MSI MPG B550|32GB 3600mhz.

32" 1440P@240Hz, 1000R.

Permalänk
Medlem

Hoppas att man åter igen kan visa titlar för de program man har till i Aktivitetsfältet. En sån enkel sak som jag hela tiden saknar i Win 11 jämfört med alla tidigare versioner...

Trevligt att de ger oss tillbaka en vettig volymkontroll med som fanns innan.

CoPilot lär jag ta bort direkt. Kör fortfarande med Lokalt Konto och vägrar använda MS inloggning så länge det finns knep för att undvika det.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

Så precis om man kunde i win7?
meh
<Uppladdad bildlänk>

Finns även i win10. Använder det för att sänka volymen på edge (youtube music).

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem

Vart finns nyheterna där man får se vad de gjort under skalet? Inte bling bling?

En del bling bling är bra denna gång, men man måste ju kunna välja bort AI helt annars är det mer spyware än OS.

Skulle vi inte få nyheter i aktivitetsfältet när alla väntar på det? ( no-group, labelname)...

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

Undrar vad som går sönder denna gång

Fungerar alldeles utmärkt på min dator som är i insider preview programmet

Skrivet av Lagers:

Vart finns nyheterna där man får se vad de gjort under skalet? Inte bling bling?

En del bling bling är bra denna gång, men man måste ju kunna välja bort AI helt annars är det mer spyware än OS.

Skulle vi inte få nyheter i aktivitetsfältet när alla väntar på det? ( no-group, labelname)...

https://blogs.microsoft.com/blog/2023/09/21/announcing-micros... Här finns en hel del info iallafall

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk

Copilot...

"Störst av dessa är AI-assistenten Windows Copilot, i princip en inbakad version av Bings chattbot som utöver sina vanliga funktioner även kan styra datorn genom att bland annat ändra vissa systeminställningar och starta program"

Kan tänka mig att med Windows vana att ha säkerhetshål så kommer hackers att gnugga händerna för att utnyttja Copilot...

Permalänk
Medlem
Skrivet av balansen:

Är inte detta samma dag som Apple släpper sitt nyaste macOS också?

Det är det säkert, men ingen bryr sig om det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Fungerar alldeles utmärkt på min dator som är i insider preview programmet
https://blogs.microsoft.com/blog/2023/09/21/announcing-micros... Här finns en hel del info iallafall

Tack för länken men bloggen skriver bara precis som alla nyheter jag läst. Vi pratar om AI, Copilot och bing och sedan nyheter till en del program och nya surface.
Det de aldrig säger är om de förbättrat kärnan, snabbat upp NTFS, fixat buggar i systemet, m.m.
Bara det som gör reklam för Windows och säger att de är hippa. Tyvärr skrivs det knappt aldrig om sådana förbättringar. Skulle verkligen vilja gå över till Windows 11 men känns som varje uppdatering/nyhet som kommer så blir jag mindre och mindre sugen på det.

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagers:

Tack för länken men bloggen skriver bara precis som alla nyheter jag läst. Vi pratar om AI, Copilot och bing och sedan nyheter till en del program och nya surface.
Det de aldrig säger är om de förbättrat kärnan, snabbat upp NTFS, fixat buggar i systemet, m.m.
Bara det som gör reklam för Windows och säger att de är hippa. Tyvärr skrivs det knappt aldrig om sådana förbättringar. Skulle verkligen vilja gå över till Windows 11 men känns som varje uppdatering/nyhet som kommer så blir jag mindre och mindre sugen på det.

För mig har W11 fungerat alldeles utmärkt de senaste 2 åren. Har en dator från 2012 som är i beta kanalen av insider Preview och det har inte varit något problem överhuvudtaget med den. Tycker du borde testa själv och få en egen upplevelse istället för att bara läsa alla negativa nyheter som skrivs som jag inte håller med om överhuvudtaget. Kom också ihåg att man hör mycket mer om problem än folk som inte har några problem.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig