Systembolaget godkänner legitimering med BankID

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elfving88:

Varför inte verifiera i postnord appen? Så scannar bara kassören streckkoden? Även förenklat att skicka qr kod till annan person om de har vägarna förbi. Samma sak vid semester så kan någon annan hämta ut paketen. Men förstår vissa paket/brev kräver id. Men de flesta behöver inte det.

Har varit med om några gånger då detta inte fungerar då mitt namn på ID inte överensstämmer med namnet på paketet då dom skrivit någon bokstav fel. Då var jag tvungen att visa legitimation. Även om det händer väldigt sällan så kan det behövas ibland.

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Så om du blir stoppad för körkortskontroll så ska du eventuellt lämna ifrån dig din telefon, olåst? Aldrig i livet!

Ser inga som helst problem med att lämna ifrån mig telefonen till en polisman vid körkortskontroll då jag inte är becknare.

//C

Visa signatur

Jonsbo D31 Mesh
MSI B450M Mortar
AMD Ryzen 5800X3D
Corsair LPX 2x16Gb 3600MHz
AMD Radeon 7800XT Nitro +

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

För att det inte har ett chip i sig.

Men i Finland har de väl haft körkorten digitalt under ganska lång tid nu? Det är en fråga.

För övrigt så tycker jag det är helt klart smidigast att ha legitimationen fysiskt i form av ett plastkort. Speciellt om man nu är en sekundjägare som många verkar vara i dagens sönderstressade samhälle.

Permalänk
Medlem

Äntligen

Då var det bara passet kvar..körkortet borde man kunna lämna hemma då lagen bara kräver identifikation, men det lär väl prövas inom snar framtid. Passet har kostat mig många tusen när man råkat hugga ett gammalt istället för det nya, och all tid det tar att förnya det. Hoppas EU kan ta tag i det snart med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Du tänker kanske fel och tänker ett vanligt postombud, men det är inte det som avses. Systembolaget har sedan länge "egna" ombud dit man kan förbeställa varor för utlämning under sådana öppettider som gäller för Systemets butiker i övrigt. Detta gäller platser dit det är långt (eller opraktiskt att ta sig) till en riktig butik. I Stockholms län finns en betydande andel av ombuden i skärgården, till exempel.

Vafan.. har lantisarna/skärgårdstomtarna blivit fina i kanten nu? Köper från systembolaget!? hehe... Minns många dunkar av alkoholhaltig dryck som kom från nån skön lirare i skärgården när man va ung...

Men ok, det handlar om beställningar som dyker upp hos X där man kan hämta. Varför skulle inte ett digitalt id funka där blir följdfrågan.

Visa signatur

/925

Threadripper 7980x|128Gb Ram|72TB 10GbE Synology Nas|MSI 3090 Suprim|LG UltraWide 38" - Wacom Intuos 3 A3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mythic82:

Då var det bara passet kvar..körkortet borde man kunna lämna hemma då lagen bara kräver identifikation, men det lär väl prövas inom snar framtid. Passet har kostat mig många tusen när man råkat hugga ett gammalt istället för det nya, och all tid det tar att förnya det. Hoppas EU kan ta tag i det snart med.

Pass vore grymt skönt att få in i telefonen. Svenskt ID-kort här i spanien är inte mycket att hänga i granen om polisen stoppar en.

Visa signatur

/925

Threadripper 7980x|128Gb Ram|72TB 10GbE Synology Nas|MSI 3090 Suprim|LG UltraWide 38" - Wacom Intuos 3 A3

Permalänk
Medlem
Skrivet av 925a:

Pass vore grymt skönt att få in i telefonen. Svenskt ID-kort här i spanien är inte mycket att hänga i granen om polisen stoppar en.

Kommer dröja innan polisen i Spanien accepterar din svenska app med passet i.

Rent ut sagt så tror jag att passet i en app kommer att dröja väldigt länge, sett då till problemen med förfalskade, stulna, sålda, etc pass.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Jumpcut:

Intressant! Så dom tittade bara på det? Petade inte på skärmen för att få höra ljudet eller se pixlingen? Hur verifierar dom att det är ett korrekt ID då och inte bara en fejkanimation som körs? Frågar för att vi har just den diskussionen på jobbet.

Vid misstanke så kommer dem be dig att uppvisa dessa funktioner. En sak som är svårare att fejka är det mönstret i bakgrunden som är synkade hos alla användare utav mobilt bankid. Vad jag vet så scannas ingen qr kod utav Systembolaget, inte än iallafall.

Men i slutändan så är det klart att det finns de i kassan som potentiellt kommer att släppa igenom en fejk, på samma sätt som man kan komma undan med ett fysiskt fejk id. Kanske stressad, distraherad eller vadsomhelst och inte kollar så noga som de blivit utbildade att göra.

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II

Permalänk
Medlem
Skrivet av Firkraag:

Vid misstanke så kommer dem be dig att uppvisa dessa funktioner. En sak som är svårare att fejka är det mönstret i bakgrunden som är synkade hos alla användare utav mobilt bankid. Vad jag vet så scannas ingen qr kod utav Systembolaget, inte än iallafall.

Men i slutändan så är det klart att det finns de i kassan som potentiellt kommer att släppa igenom en fejk, på samma sätt som man kan komma undan med ett fysiskt fejk id. Kanske stressad, distraherad eller vadsomhelst och inte kollar så noga som de blivit utbildade att göra.

Okej, ganska likt hur jag resonerat. Tack!

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Rent ut sagt så tror jag att passet i en app kommer att dröja väldigt länge, sett då till problemen med förfalskade, stulna, sålda, etc pass.

Borde inte det snarare vara ett argument FÖR digitalisering? Då kan man ha direkt verifiering av förfalskade, stulna, sålda etc pass, direkt. Om någon tappar ett pass nu/blir bestulen på det...så är det inte mycket man kan göra för att "invalidera" det passet. Det är ju inte direkt så att posten, polisen i fält, banken etc brukar kontrollera passen mot någon central databas varje gång man visar upp det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elfving88:

Varför inte verifiera i postnord appen? Så scannar bara kassören streckkoden? Även förenklat att skicka qr kod till annan person om de har vägarna förbi. Samma sak vid semester så kan någon annan hämta ut paketen. Men förstår vissa paket/brev kräver id. Men de flesta behöver inte det.

Det är ju rätt onödigt att installera en extra app enbart för postnord när det räcker med BankID som funkar till olika saker.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Samsung 980 Pro Series 1TB

Permalänk
Medlem

Trtevligt att det funkar om man av någon anledning inte skulle ha legget med sig och behöver visa det, men känns spontant mer omständigt än det fysiska ID-kortet. Körkortet räcker ju att plocka fram och sedan är allt klart till skillnad från BankID där man måste fram med telefonen, låsa upp, ta fram appen, och till sist identifiera sig.