Permalänk
Medlem

Bredband för liten butik

Hej!
Driver en liten butik med endast en kassa/pc och en kortterminal.
Har idag ett fast bredband som jag får gratis från huset som butiken ligger i, men det krånglar ibland så jag tänkte skaffa nåt eget.
Jag har idag en switch dit alla mina skrivare / dator / kassa är kopplad och en lite router som delar trådlöst kopplad till den för mobil och ett par skrivare som har trådlös mottagning.
Tänker att nån trådlös 5G-dongle vore bäst? Men tar gärna tips.
Datorn används för en hel del internet och så, men inget speciellt krävande så det måste inte ha jättekapacitet, men ändå vara snabbt då jag sitter och arbetar uppkopplad hela dagarna.
Vad är mest prisvärt och enklast?

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Jag är lite nyfiken på vad du menar med "krånglar". Och hur har du kommit fram till att byta till 5G är lösningen?

Utan mer info:

* Det finns relativt billiga routers som har "fail-over", d.v.s. går ena uppkopplingen ner så byter den automatiskt till den andra. D.v.s. ha både ditt gratis-bredband och 5G. Kanske din router t.o.m har en sådan funktion, om den har USB-kontakt.

* Har du kollat täckningskartan för 4G och 5G?

Visa signatur

🏬: MSI PRO Z690-A WIFI DDR4 🔲: i7 12700K @ 5,2 Ghz ❄️: NH-U12A Chromax Black 🏴: RTX 3080 Ti OC 🎞️: Kingston Fury 64GB 3600 MHz 🗄️: P400A D-RGB Vit 🔌: Corsair RM850 W 💾: Samsung 990 PRO 2TB + RAID0 2x WD Blue SN550 1TB (NVMe) 🖥️: LG C3 42" OLED & AOC 27G2U & ASUS VG248QE 144 Hz ⌨️: G915 TKL 🖱️: G203 🎧: Audio Technica M50x + Scarlett Solo. [VR]: Quest 2.

Permalänk
Medlem

Du behöver beskriva lite närmare hur ditt nuvarande nät ser ut. Vad som stör mig främst är att du säger att det finns en router för WIFI. Var ligger den i kedjan ? Har du någon router i startpunkten för ditt nätverk ? Om ja så skall din WIFI router inte vara ställd som router utan som AP. Om nej, sätt WIFI routern först i kedjan och koppla switch och övrigt efter. Orsak: Med två routers blir det ofelbart IP konflikter.

Visa signatur

Varit med i datorvärlden sedan början på 70 talet. Telegrupp chef i Marinen, Jobbat med Xerox 800 ordbehandlings maskiner när det begav sig. PC-nisse sedan mitten av 80 talet. Raffinaderi inspektör sedan 1980.